Specificaties 4,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 920 Zwart Review

magel725 6 augustus 2013, 2.811 views

Nokia Lumia 920 Zwart

Pluspunten

• Camera is superieur
  • Live tiles zijn geweldig
  • Bereik is het hoogste dat er is
  • Snelheid is heel hoog
  • Office is allemaal te openen en bewerken
  • Appstore is groter en leuker dan vaak gedacht
  • Scherm met heel hoge gevoeligheid

Minpunten

• Accuduur firmware probleem
  • Softwareondersteuning nihil
  • Browser mist veel functionaliteit
  • Zoek/Bing knop niet aan te passen
  • Prijserosie extreem hoog
  • Nokia/Microsoft luisteren niet naar klanten

Ik heb de Lumia 920 in februari 2013 gekocht en inmiddels weer verkocht. Het hoe en waarom staat in deze review. Ik had heel veel reviews gelezen, bekeken en uiteindelijk ben ik van mijn iPhone 4 overgestapt naar de Lumia 920. De hoofdredenen waren de camera kwaliteit, Windows Phone, de bouwkwaliteit van Nokia en het draadloos laden. De eerste 2 weken had ik spijt, maar dat is altijd als je van het bekende overstapt naar het onbekende en alle nieuwe functies zijn dan anders en raar en moeilijk. Windows Phone is toch totaal iets anders dan iOS maar na 2 weken sloeg mijn gevoel om van negatief naar positief.

Algemeen
De telefoon ligt lekker in de hand en is absoluut niet zwaar. Ja, wel vergeleken met een iPhone als je die tegelijkertijd vast hebt, maar als je maar 1 telefoon vast hebt voelt hij niet zwaar aan. Na een paar dagen tijd had ik alle apps geïnstalleerd die ik wilde. Apps installeren in Windows Phone gaat enorm snel doordat je veel minder clicks hebt. Je zoekt het programma op en dan heb je meestal 2 knoppen: proberen en installeren. Bij proberen krijg je een demo wat heel makkelijk is, en bij installeren koop je hem aan. Geen hele lange schermen of overeenkomsten die je moet afvinken maar gewoon snelle handel. Als een app is geïnstalleerd kun je met de terug knop (De Lumia heeft een terug knop, een home knop en een Windows Search knop) meteen terug de appstore in naar je aankoop. Druk je er nog een keer op dan gaat hij verder terug de app in. Echt heel goed gedaan en omdat Windows de underdog is is het op 1 of andere manier heel leuk om leuke apps te zoeken. Iedereen zegt altijd dat ze er niet zijn, maar alles is er gewoon wat je nodig hebt. Runkeeper zelf is er niet, maar wel een alternatief die de database deelt en er 99% hetzelfde uitziet. Niks aan de hand en alle apps heb ik er met smaak op gezet en gebruikt.

Camera
De camera van de Lumia is echt briljant te noemen en de foto's die je ermee maakt heb ik nog niet eerder bij een smartphone gezien. Of het nou licht of donker is, de Lumia perst er echt geweldige foto's uit en daarvoor echt alle lof. Ook filmpjes zijn extreem scherp. Helaas kwam bij de foto's wel een bug tevoorschijn, namelijk dat het soms gebeurt dat je klikt op het scherm of knop om de foto te maken en dat de lens dan scherp stelt en dat zodra hij de foto neemt dan toch ineens de focus kwijt raakt en een wazige foto maakt. Heel raar.

Bereik
Het volgende wat heel goed is aan de Lumia 920 is het bereik. Ik heb in gebieden gezeten waar werkelijk niemand ontvangst meer had op iPhones en androids en de Lumia had overal bereik. 1 extreem voorbeeld was dat hij het voor elkaar kreeg om op een km of 6 hoogte in een vliegtuig ineens signaal had met 3G erbij. Ik was de enige in het vliegtuig, tenminste van de mensen die in de buurt van me zaten. Ook in de raarste hoeken van panden van grote delen metaal was ik de enige die ontvangst had. Ik rijd ook vaak dezelfde route en met mijn iPhone had ik dode stukken qua signaal op de route. De Lumia niet; die ontving hele waslijsten met Camping Wifi's en ook de gsm masten bleef hij mee in verbinding. Ik was overigens niet van provider gewisseld. Hoe het kan weet ik niet, maar van alle telefoons die ik heb gehad was dit de beste qua bereik! Echt heel goed gedaan.

Live Tiles
Ook een verademing na iOS is Windows met zijn Live tiles. Die werken soepel en heel veel apps gebruiken ze. Zo krijg je snel het nieuws te zien van je favoriete programma's en het ziet er ook nog eens leuk uit. Zeker een functie die ook op andere apparaten niet zou misstaan.

Scherm
Het scherm van de Lumia is mooi. Zwart is zwart en hoewel het in allerlei benchmarks niet de beste is is dat niet te zien als je ermee werkt en is het gewoon een heel mooi scherm. De aanraakgevoeligheid is heel hoog en hoewel het met handschoenen aan niet helemaal goed werkt is het wel praktisch om vanuit je broekzak toch de knoppen in te kunnen drukken van de muziekspeler. Die zijn groot en zitten ver uit elkaar waardoor ik vaak blindelings zonder de telefoon uit mijn broekzak te halen toch gewoon nummers kon skippen of even een stukje vooruit kon spoelen. De accuduur is, bij gebruik, enorm goed dus dan vergrendelde ik mijn telefoon niet en zo kwam deze functie echt tot zijn recht.

Accu bug
Is het dan alleen maar lof? Neen, want anders had ik hem niet verkocht. De accuduur heb ik bijvoorbeeld als waardeloos bestempeld. Niet omdat de accu zelf slecht is, want dat is hij niet. Neen, er zit (nog steeds) een bug in de Lumia software waardoor soms de accu ineens leeg wordt geslurpt terwijl de telefoon niet wordt gebruikt. Het gebeurde een aantal keren per week dat ik de Lumia 's avonds laat volledig had opgeladen en dat hij de volgende dag nog maar 70% lading had. Dat is 30% kwijt na 8 uur slapen. Overdag was het soms nog gekker. Als ik aan het werk ben zit ik niet aan mijn telefoon, maar die alleen af en toe een whatsapp of sms. Het gebeurde vrij vaak dat ik met een volle telefoon naar mijn werk ging en dat na 8 uur werken en misschien 10 whatsapps later mijn telefoon nog maar 20% lading over had en al in accu saving modus ging. Het lijkt net of de telefoon na gebruik een antenne niet deactiveert o.i.d. of actief gegevens hyperactief blijft ophalen. Dit kwam ook in de review van tweakers aan bod, maar Nokia heeft het nooit weten te verhelpen. Ook de diverse tips en wanhoopspogingen van tips die je op internet vindt helpen niets. Het is een bug in de firmware en hoe kwalijk ook lost Nokia het niet op. Dit is de belangrijkste factor geweest om mijn telefoon te verkopen. Soms kon ik op de accu 2 dagen doen met zwaar gebruik en soms maar 8 uur. Dit zorgde ervoor dat het altijd in je achterhoofd zit dat je niet van je telefoon op aan kan, ook al gebruik je hem niet. En geloof me, hij ging altijd leeg op momenten dat je dat nou net niet kon gebruiken. Bijvoorbeeld op die momenten dat je even geen TomTom bij had waardoor je je telefoon moest gebruiken als Navigatie (die wel weer heel goed is overigens). Of dat je iemand moest bellen maar helaas... telefoon leeg.

Software
Deze matige software ondersteuning komt terug op meerdere vlakken. De bug in de accu en camera firmware is nooit gefixt. Ik heb de telefoon 7 maanden in bezit gehad en in al die tijd is er welgeteld 1 kleine update voor uitgebracht. Iets dat ik echt niet kan begrijpen. Nokia heeft een heel klein marktaandeel op smartphone gebied. Als je dan terrein wilt veroveren dan zou je dus kwalitatief zeer hoge kwaliteit moeten leveren die beter is dan je concurrent. Qua hardware is dat ze volledig gelukt en ik zou hem om die reden meteen weer kopen. Op software ondersteuning gebied hebben ze echter volledig gefaald en niet een klein beetje. Zo'n accu bug waar heel internet mee vol staat kun je binnen zeer korte tijd fixen. Het is echt een software probleem en waarschijnlijk ook maar een kleine fout. Hoe raar is het dan om dat niet op te lossen terwijl iedereen daar terecht om vraagt. Zo krijg je nooit fans van je merk terug.

Diezelfde slechte ondersteuning vind je op nog een paar plaatsen terug:

De browser op de telefoon heeft géén knop waarmee je vooruit kan bladeren door pagina's en achteruit kan alleen maar binnen dezelfde keer dat je de browser opstart. Als je de browser sluit en opent is je laatst bezochte pagina de verste die je terug kunt.

De browser zet zijn favorieten op alfabet en dit kun je niet aanpassen.

De zoekknop van de Lumia gaat altijd naar Bing en dit kun je niet aanpassen. Ook reageert hij door de gevoeligheid vaak onbedoeld op de muis van je duim als je hem vasthoudt waardoor hij naar het zoekscherm gaat. Ook dit is niet uit te zetten terwijl men erom smeekt! op internet. Helaas. Je programma sluit toch lekker af en je gaat naar Bing en noch Microsoft nog Nokia hebben de noodzaak gezien te luisteren naar hun klanten.

De browser heeft ook een matige ondersteuning qua video codecs en HTML5 Ik zit veel op nieuwssites op mijn telefoon en daarvan werkten eigenlijk alleen de youtube sites. Op mijn iPhone deed vrijwel alles het behalve flash, en op de Lumia deed niets het behalve Youtube. Wederom kan ik van zowel Microsoft als Nokia niet begrijpen dat je dat niet oplost. Je ziet al deze problemen terugkomen op forums en toch doe je er niets aan. Waarom snapt niemand bij deze bedrijven dat dit ervoor zorgt dat mensen je product niet kopen? Het zijn allemaal kleine punten die je bij wijze van spreken in een middag hebt opgelost met de capaciteit van hun softwareteams. En maar klagen over het marktaandeel... Je had dit product van heel goed naar bijna perfect kunnen liften in heel korte tijd, met 1000en fans tot gevolg, en dan kan ik deze houding niet begrijpen. Wat zou ik daar graag op een leidinggevende stoel zitten om de boel eens helemaal om te gooien. Ik snap niet dat zo'n bedrijf met zoveel ambitie om terrein te winnen deze basis dan helemaal overslaat en dat er daar bij niemand een belletje rinkelt van dat dit moet worden verbeterd.

Samenvatting
Het ontbreken van een fatsoenlijke ondersteuning en gebrek aan communicatie daarover heeft mij, en vele anderen want de forums staan vol met soortgelijke ervaringen, doen besluiten de telefoon te verkopen. De basis is erg goed, het product is erg goed, de apps zijn erg goed, maar de ondersteuning is verschrikkelijk. Ik had in het begin verwacht van Microsoft en Nokia net als bij mijn Windows computer om de 2 weken updates te ontvangen, maar het is zelfs niet maandelijks. Hierdoor werd het werken op mijn telefoon door de accu bug elke dag een vorm van Russisch roulette. Zou hij het halen of niet? De andere bugs en problemen had ik nog wel mee kunnen leven, maar op den duur tel je die problemen bij het grote accuprobleem op en wordt de uitkomst groter dan de som der delen en is het geen plezier meer om de telefoon te hebben. Ik werk als hoofd van de managers in een bedrijf van 40 miljoen op jaarbasis en als ik en de mensen onder me net zo zou reageren op klachten van onze klanten dan kan het bedrijf zijn deuren sluiten. Ik meen van harte dat d.m.v. een totaal ander beleid op ondersteuning en daardoor ook op functionaliteit dat ze op basis van de Lumia serie een telefoon kunnen ontwikkelen die naar 15 tot 20% marktaandeel kan binnen anderhalf jaar maar niet op deze manier.

Als laatste nog 2 punten. Het recoveren dat je vaak doet als je een telefoon verkoopt heeft een kans van 50 tot 75% om vast te lopen en in een eindeloze loop te komen. De 1e keer gebeurde dat bij mij en slechts na veel geluk en veel toetsencombinaties te hebben geprobeerd kwam hij eruit en kwam het goed. Het gebeurt ook dat de telefoon brickt en dat hij moet worden opgestuurd. Helaas vulde ik toen mijn windows ID in omdat ik nog 1 dag moest werken erop en die kun je niet verwijderen zonder een herinstallatie. Ook de 2e keer kwam de telefoon in de loop terecht en met heeeeeel veeeeel geluk kwam hij er net uit voordat de koper aan de de deur stond. Wederom brakke software waar het fout ging.

Het laatste nadeel is de enorme prijserosie op dit artikel. Ik heb hem voor ¤649 gekocht en na 7 maanden was hij nog minder dan de helft waard, inclusief een berg aan accessoires die ik los had gekocht. Mijn iPhone bracht na 2 jaar zelfs nog ongeveer de helft op. Zeker als je vaker telefoons simlockvrij koopt is dit echt een groot nadeel van dit type telefoon.

Heb jij ook een Nokia Lumia 920 Zwart?

Goede uitbundige review, maar wat plaatjes zou geen overbodige luxe zijn, en Kopjes zouden ook erg fijn zijn als je iets wil zoeken op bijvoorbeeld ''Beeldscherm'' . Verder zou je je verhaal wat kunnen uitbrijden en kleinere kopjes gebruiken. Dus kleinere kopjes met meer tekst, en krachtige tekst en wat foto's toevoegen. Als je dat doet geef ik +2
Klein beetje aangepast :) Hoop dat het nu wat makkelijker te lezen is.

edit: plaatjes vanmij pakt hij niet op 1 of andere manier. :S

[Reactie gewijzigd door magel725 op 8 augustus 2013 21:01]

Hoe doe je dan plaatjes uploaden?
trouwens als je wilt reageren dan ff via DM, want ik ga niet elke dag op jou review kijken, znap ie
Vind je 't niet jammer dat je niet op de Amber update gewacht hebt? Kennelijk zijn hier wel een heel aantal van jouw problemen in opgelost, zoals de accuduur oa...

Naar welk toestel ben je dan gegaan?

[Reactie gewijzigd door GBB1 op 20 augustus 2013 13:42]

Op zich niet. Ik was heel erg tevreden over de Lumia en Windows Phone zelf, maar zoveel kleine ergernissen samen met een paar bugs heeft ervoor gezorgd dat ik er geen zin meer in had terwijl ik zo'n telefoon voor m'n plezier heb. Het probleem met de accu wordt veroorzaakt doordat de telefoon op zoek gaat naar 4G? netwerken en de antenne op volle kracht laat werken. Dat is de gangbare theorie op internet, na veel trial & error. Zoiets is echt in een paar uur te fixen en nu duurt het al vanaf de release. De hardware/accu's zelf zijn prima. Overigens heb ik nergens iets gelezen over de accu fix in de Amber update, dus ik moet nog zien of die wordt opgelost. Ik zou heel graag Windows hebben gehouden, maar opnieuw aanschaffen die ik liever pas over een jaar of twee als ze ook echt luisteren naar hun gebruikers en de fouten en irritatiepunten eruit halen. Ik hoop echt dat ze dat gaan doen.

Ik heb nu een HTC One gehaald en vooralsnog geen spijt. De software is volwassener en ik kan nu 2 dagen op 1 accu lading werken met normaal gebruik. Dat is echt een opluchting.