Specificaties Tower, 4 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Sonata Sonata III 500 Review

vmsw 19 augustus 2008, laatste update op 12 juni 2009, 6.633 views

Antec Sonata Sonata III 500

Pluspunten

• goede prijs
  • eSATA aansluiting voorkant
  • genoeg voedingsaansluitingen
  • stevige montage onderdelen
  • weinig geluidsproductie
  • energiezuinige en stabiele voeding
  • genoeg bays
  • chique uiterlijk en stevig

Minpunten

• stoffilter voor niet gemakkelijk te vervangen
  • vingerafdrukken op laklaag
  • laklaag beschadigt relatief makkelijk
  • optionele fan is niet praktisch geplaatst
  • doppen aan onderkant zitten niet stevig
  • standaard ventilator is op MOLEX en niet via moederbord

Kwaliteit voeding Score: 4
Deze kast bestaat inmiddels al een tijd, maar gezien het feit dat deze kast nog steeds regelmatig bij mij verkocht wordt, en ik graag mijn mening met jullie deel (voor de mensen die de kast overwegen), zal ik toch mijn eigen review plaatsen. Bij deze.
Vooraf: ik heb ervaring met -naar schatting- 30 kasten; ik bouw computers op maat voor mijn eigen bedrijf, en vandaar ken ik ze redelijk goed. Ik heb er maar 3 ingevuld, omdat het anders wel erg veel opzoekwerk werd.

Levering
De behuizing wordt geleverd met een (wit) stoffen doek eromheen, en uiteraard plastic (niet piepschuim) blokken eromheen. ze komen goed (stevig) verpakt aan, met een degelijke doos. Kans op krassen tijdens het bouwen van de computer kan je goed beperken door deze stoffen doek eromheen/onder te leggen, waardoor hij geen last heeft van schurende ondergronden. Verder is de schuimen onderkant (die eronder zit in de doos) door enkele van mijn klanten gewoon eronder gelaten tijdens normaal gebruik, waardoor hij iets van de grond af staat, en minder kan trillen op de ondergrond. Het ziet er dan nog steeds aardig uit.
De behuizing voelt relatief vrij zwaar (en daarmee ook degelijk) aan. Dit betreft niet alleen de voeding, maar ook de zijplaten zijn vrij stevig/dik. Hij weegt dan ook bijna 10 kg.

Uiterlijk
De behuizing ziet er degelijk, chique en stevig uit. Dit kan je uiteraard zelf beoordelen aan de hand van de foto's. De zij- en bovenkant heeft een zwarte laklaag, voorkant is plastic. Voordeel van de plastic voorkant is dat vingerafdrukken niet duidelijk zichtbaar zijn. Dit is wel zo aan de zijkant, en deze kan dan het beste ook niet aangeraakt worden. Je ziet ze duidelijk en onmiddelijk. Het deurtje is ook van plastic, en ziet er wat minder stevig uit. Hij blijft prima zitten, en is opzich stevig, maar het ziet er wat minder goed relatief met de rest van de behuizing.
Het metaal ziet er stevig uit (en is ook dik/stevig). De achterkant met de slots etc. is de bekende kleur metaal. Maar ook dit is weer stevig uitgevoerd.
Op de zijkant en voorklep zit een klein slot (let op: het is wel een 'standaardsleutel' die je overal kan krijgen), waarmee je hem op slot kan zetten, zodat het openmaken iets bemoeilijkt wordt. Vooral als de kast als server gebruikt wordt, is dat gemakkelijk.
De behuizing heeft een zwarte laklaag, en dit betekent dan ook dat de onderlaag (onder de lak dus) niet zwart is. Deze is metaal-grijs, en dit is uiteraard te zien als je er (perongelijk) iets vanaf schuurt of stoot. Bij mijn klanten is het enkele keren gebeurd, bijvoorbeeld bij het vervoer (heeft in de auto tegen een plastic bank gestaan, en de bank die heeft er licht tegenaan gelegen.) Zie de eerste 2 bijgevoegde foto's. Vooral de randjes zijn gevoelig voor dit type beschadiging. Om dit soort beschadigingen een beetje te dekken kan gebruik worden gemaakt van bijv. zwarte lak, of eventueel 2 laagjes (zwarte) nagellak. Uiteraard zie je het dan nog, maar het is minder storend.

Inbouwen drives
De optische drives (CD/DVD/BlueRay) kan met een schuiflade erin worden gezet. Er zit achter elk klepje aan de voorkant een schuifjespaar. Deze schuifjes kan je vastmaken aan de zijkant van de drive, en vervolgens kan hij gemakkelijk vanaf de voorkant erin (of later eruit) geschoven worden. Voelt prettig aan, en klikt stevig vast. Het is dus niet zo dat de drive nog echt gaat trillen.
Ook de harde schijf heeft een bracket, alhoewel dit een metalen frame betreft. Dit frame maak je vanaf de onderkant aan de harde schijf vast. Doordat er siliconen tussen de bracket en harde schijf zitten, kan de harde schijf goed zijn trillingen kwijt, zonder hierbij geluid te produceren. Dat mits je natuurlijk de meegeleverde afstandsboutjes gebruikt. Ook dit klikt stevig vast.

Bays:
- 3 x 5.25" extern (optische drive/externe harde schijf)
- 2 x 3.5" extern (cardreader/floppy)
- 4 x 3.5" intern (harde schijf)

Ventilatie
Het is me opgevallen dat vooral de videokaarten die relatief meer warmte produceren, niet echt goed koelen. Dit komt (uiteraard) door de kleine airflow. Er komt weinig lucht vanaf de voorkant (ook met de optionele -niet praktische- fan aan de voorkant). Ik raad de mensen die er problemen mee hebben, of gewoon een betere koeling willen hebben, om een PCI-ventilator aan te schaffen. Kost een paar euro, maar daarmee koel je wel goed bij de videokaart.
De standaard ventilator (achterkant) heeft 3 standen, waarvan alleen de eerste stil is. De anderen zijn duidelijk hoorbaar. De ventilator kan niet via het moederbord gestuurd worden, en daarmee is een eigen ventilator (12cm) handiger als je dit wel wilt.

Geluid
De voeding en de standaard ventilator (mits op 'low') maken vrijwel geen geluid. De harde schijf (of eventueel videokaart) is de grootste storende factor. Echter ook dat valt te verwaarlozen, mede dankzij de stevige (geluidsdichte) behuizing. De computer is in z'n algemeen zeer stil, en amper merkbaar in gebruik. Prettige bijkomstigheid.

Voeding
Het betreft een 80+ certified voeding, van hetzelfde merk (Antec) met 500Watt. Hij maakt amper geluid, en is daarmee zo goed als niet merkbaar aanwezig. De voeding is niet modulair (ligt voor hand), en verder heeft het de normale aansluitingen. De kabels zijn vaak mooi omringd door een zwart omhulsel, waardoor het er wat chiquer uitziet dan al die losse kleurtjes.
Ik heb er een keer een energiemeter aangehangen, en bij dezelfde configuratie een andere voeding getest, echter heb ik geen noemenswaardige verandering gezien. Het scheelde een klein beetje, maar ik weet niet of dit 'toeval' was. Vooral omdat ik het slechts een halfuur getest heb.

Aansluitingen:
- hoofdmoederbord kabel (1x 20+4)
- bijmoederbord kabel (processor): 1x 4 (of 8-poorts)
- 2x PCI-express (voor SLI of crossfire)
- 4x SATA
- 6x MOLEX
- 1x floppy

Voorkant
Aan de voorkant heeft deze kast standaard een eSATA (externe SATA 'voor de toekomst'), USB en audio (speaker & microfoon) aansluiting. Deze kan je bereiken zonder het klepje te openen, en dus kan hij dan ook gewoon 'op slot blijven' (in het geval van een server). Als je het klepje opent kan je bij de 5 externe bays komen. Verder heb je de aan/uit en resetknop. De resetknop zit iets verdiept, waardoor je met een dunne vinger hem goed moet indrukken. Je doet het niet perongelijk.
De inschakelknop is wel goed genoeg, en kan gemakkelijk ingedrukt worden. Ook is hij van goede kwaliteit, en blijft niet haken/steken indien ingedrukt.

Onderhoud
Bij het schoonmaken kan het gemakkelijk met een doekje worden afgenomen. Mits het doekje natuurlijk niet te vies is, want dan zie je dit direct op de glanzende buitenkant.
Het veranderen van de stoffilter zal niet vaak gebeuren, maar indien nodig ikan dit door deze naar beneden te schuiven. (aan de voorkant). Vervolgens kan deze gemakkelijk met een stofzuiger (niet op de hoogste stand!) of doekje worden afgenomen. Afhankelijk van de hoeveelheid stof in de kamer kan dit eens in de 1-2 jaar.
Ander feit is dat de pootjes (rubber) aan de onderkant vast zitten met kleverig spul dat niet stevig is. Daarmee vallen de voetjes eronder weleens eraf bij het schuiven of verplaatsen. Ik raad je aan om er wat secondelijm onder te doen: ze blijven in dat geval wel stevig zitten ;).

Voordat je kan klagen over de prijs, raad ik wel aan om in je hoofd te nemen dat dit een luxe (chique) behuizing betreft, die degelijker is dan de normale. Zeer stevig. Verder zit er een goede kwaliteit stille voeding in, iets wta je bij veel behuizingen niet kan zeggen. De prijs van ongeveer 100 euro vind ik daarmee prima.
Verder moet ik ook zeggen dat ik perfecte ervaringen heb met Antec wat betreft garantie (bij bijv. krassen of een één keer een kapot deurtje: kreeg het gewoon opnieuw toegestuurd)

Bekijk hier de productpagina van Antec

Heb jij ook een Antec Sonata Sonata III 500?

Mooie, zeer uitgebreide review.
Ik heb zelf de Sonata 2 en daar nog zeer tevreden mee. Maar dat stoffilter: kan dat niet net als bij de 2 naar onderen toe eruit geklikt worden? Ik hou mijn kast altijd (of eigenlijk: heel af en toe) op zijn kant en kan dan zo het stoffilter eruit schuiven.
Stoffilter moet je inderdaad aan beide kanten indrukken om hem dan naar beneden te kunnen trekken.

Heb inmiddels 4 Sonata 3's geinstalleerd en het blijven mooie kasten, bij mijn eigen sonata spoel ik eens per maand het stoffilter uit.
Dit is al de tweede keer dat ik in de 'Enoy the silence' slogan van Antec trap. Ik heb de Sonata 1 de deur uit gedaan, omdat ik stapelgek werd van de resonatie. Ook deze derde versie van de Sonata resoneert. Ik heb er drie hds (Samsung 1tb) inzitten en als ik er drie meter vanaf zit hoor ik dat ding nog trillen. Nu heb ik als oplossing een zware externe behuizing op de kast gelegd, waardoor het minder is... maar erg praktisch is dit allemaal niet.

Tis precies hetzelfde als bij de Sonata 1. Zet ik de hds uit, is het stil.. staan ze aan, hoppa resonatie. Dure knaken kast die niet doet wat ie beloofd.

[Reactie gewijzigd door Paquito op 5 september 2008 19:43]

Resonantie van de zijplaat? Daar had ik ook een keertje lastvan, maar daar kan je een evenoud truukje voor uithalen. Neem de plaat uit je behuizing en buig hem zachtjes en een paar millimeter in het diagonaal. Hierdoor gaat de plaat wat druk uitoefenen op de zijkant van de kast, in plaats van dat hij er los inhangt. Hierdoor veranderd de reactie van de plaat doordat deze met andere krachten werkt. En dus resoneert hij niet meer (omdat de resoneerfrequentie verandert is tov de trillen van je hdd's of andere apparatuur)

[Reactie gewijzigd door _Apache_ op 16 september 2008 16:26]

Ik lees deze reactie nu pas, maar het is helaas niet de zijplaat. De resonatie komt van andere delen.

Overigens is de voeding geluid gaan maken. Er komt een jankend geluid uit.
Waarschijnlijk de fan of condensator....

Leuk detail is dat de voeding van de Sonata 1 kast het bij mij destijds heeft begeven. Nu bij de 3 ook al problemen.
Mooie en zeer uitgebreide review. ;)

Ik heb wel nog een vraagje: moet het sleuteltje erop blijven zitten wanneer je het deurtje open wil doen? Ik wil immers deze kast kopen en hem aan de voorkant ietsje hoger zetten zodat ik het deurtje ongesloten kan laten (deurtje dicht maar niet op slot) zonder dat het deurtje vanzelf open zou gaan. Als het sleuteltje eraf kan, oogt dat natuurlijk mooier :P ...
Sleuteltje niet nodig :), hiermee puur op slot doen of openen, maar daarbuiten is het gewoon niet nodig. Je kan het sleuteltje dus ook gewoon weggooien of opbergen indien hij open staat.
Mooie review! Nu wil ik deze kast ook! :). Maar ik denk dat de 500W voeding niet genoeg zou zijn... Dus... Weet je dan toevallig wat voor formaat voeding erin zit?
Ik heb de kast ook gekocht voor € 89,00 inclusief verzenden. De voeding van mijn Antec Sonata II had een piepend geluid sinds de laatste paar maanden en de kast had wat krassen (waar ik mij aan irriteer). Opzoek naar een goede merk voeding en naar een nieuwe systeem kast (ik wilde eigenlijk de Three Hundred kopen) stuitte ik op de Antec Sonata III met 500 Watt voeding. Voor een goede merk 450+ Watt voeding zou ik normaliter ook al minimaal € 50,00 moeten neer tellen, dus voor € 40,00 een goede kast erbij is dit een goede deal. Tevens scheelt het me nu straks weer alle fans vervangen, als deze gaan piepen.
Mooie review.
Maar ik kan gewoon de stoffilter eronder uit halen. Daar zitten 2 pookjes die je naar elkaar moet duwen en dan kan je hem er zo uit halen.
Mooie review,
Heb hem vrijdag besteld en is dan binnenkort ook van mij :) hoop dat ie zal bevallen. Alleen ben ik wel benieuwd of er ietwat grotere vrdeokaarten inpassen (4850) ik denk dat het propwerk wordt. Maar voor die prijs kon ik hem niet laten liggen...
Ik heb een Sonata III en een Sapphire 4850 van 1GB en hoewel het aardig krap is past het toch nog. Vooral omdat de HD-bays een kwartslag gedraaid zijn. Zou dit niet het geval zijn had het waarschijnlijk niet gepast.
Bedankt voor de uitgebreide review! Voor mij een van de aanleidingen om de kast aan te schaffen :)
Goede review. Ik heb zelf twee van deze kasten, zeer tevreden mee. In combinatie met WD greenpoints 1TB nagenoeg geluidloos.

Het stoffilter kan je er overigens eenvoudig vanaf de onderzijde uithalen. Misschien moet je dit aanpassen in je review, met jouw "instructie" loop je goed kans de kast te beschadigen.
Mooie review! De voeding was mij onduidelijk qua aansluitingen, maar daar heb je mij goed verheldering over gegeven... ik heb hem besteld! Nu hoop ik dat ik het deurtje niet te lastig vindt omdat ik de computer regelmatig afsluit en opstart...