Apple MacBook Air 2013 13,3" 4GB 128GB (NL toetsenbord) Review

Bigg Balls 6 augustus 2013, laatste update op 9 augustus 2013, 18.705 views

Apple MacBook Air 2013 13,3" 4GB 128GB (NL toetsenbord)

Pluspunten

• Accuduur > 12 uur
  • design en bouwkwaliteit
  • verlicht toetsenbord
  • OSX
  • Snelle SSD
  • Thunderbolt aansluiting

Minpunten

• Gemiddeld tot matig beeldscherm (verwacht meer van Apple)
  • standaard slechts 4GB werkgeheugen

Hallo Medetweakers,

Afgelopen Juni heb ik dan toch maar weer een MacBook air aangeschaft nadat ik mijn vorige verkocht had.

Op dat moment was ik in Canada en daar kan ik Apple producten kopen met korting via mijn werkgever wat toch 8% scheelt. Toen ik hoorde dat de MacBook air 12 uur lang op één accu kan werken besloot ik toch maar de 'gok' te wagen.

Zoals hierboven beschreven heb ik mijn vorige MacBook air verkocht een half jaar geleden. Dit deed ik omdat ik het niet als volwaardige computer kon beschouwen en ik liep af en toe tegen beperkingen aan waardoor ik toch weer achter mijn iMac ging zitten. Dit was met name het geval waneer ik met Films in de weer ging (downloaden bijvoorbeeld). Ik had een versie waarin de laatste core 2 duo zat en dan de snelste uitvoering met een 256gb ssd een dedicated nvidia gpu.

Nu zijn we onderhand een aantal versies verder en is de CPU een stuk krachtiger geworden en de GPU van hetzelfde niveau als de dedicated nivdia van toen dus ga ik het toch weer proberen vanwege het fijne formaat en de lange accuduur van de laptop.

Ik zal de volgende opbouw aanhouden van de review:

- Uitpakken
- Accuduur
- Aansluitingen
- Conclusie

uitpakken

Zoals bij elk Apple product is ook aan de MBA erg veel zorg besteed aan de verpakking. Alles ziet er strak uit en het uitpakken is ook erg fijn. Wanneer je de laptop uitpakt krijg je ook het gevoel dat je iets bijzonders gekocht hebt.

In de doos zit overigens alleen de laptop, een boekje en de oplader welke mooi compact is. Er zit geen USB stick meer bij met de software of een DVD met software. Alles kan via het internet geregeld worden.

Design

Schitterend. De materiaalkeuze is juist en de afwerking is werkelijk subliem. Je ziet nergens naadjes of schroefgaatjes. Alleen aan de onderkant kun je 10 schroefjes tellen die je nooit ziet.

De laptop is heerlijk dun en is erg licht waardoor je hem makkelijk op schoot neemt indien nodig.

Het is gewoon een sexy laptop die je helemaal gaat waarderen als je van details houdt.

installatie

Dat gaat allemaal vlekkeloos en automatisch bijna. Je geeft je draadloos netwerk op en je Apple ID en eventueel een afwijken iCloud ID en je kunt aan de gang.

Zelf moet je nog wel je email instellen zoals Gmail wat relatief gezien wat meer werk is maar verder hoef je weinig meer te doen.

Wel moet je zelf Flash downloaden en instaleren ander werkt flash niet in Safari maar daar loodst Safari je wel doorheen.

Verder staat alle iLife software erop en kun je via de App store andere software downloaden die je wilt. Erg gebruiksvriendelijk.

Scherm

Deze is qua formaat erg fijn aangezien ik de 13" heb met een beeldverhouding van 16:10 maar daar is al het positieve ook mee gezegd.

Het valt mij namelijk op dat ik relatief makkelijker pixels zie wanneer ik het vergelijk met mijn 27" iMac en de kleurenweergave is ook niet perfect.

Je moet je scherm goed positioneren om de kleuren helder te zien en de resolutie laat gewoon te wensen over. Stiekem hoop ik dat er snel een Retina versie komt want dat is zeker een meerwaarde ten opzichte van dit scherm.

Het scherm is verder niet slecht maar eerder een simpele voldoende. Ik begreep dat het een bewuste keuze is geweest vanwege de batterij en dat zou kunnen maar het maakt het niet minder jammer.

SSD

Zelf heb ik de 128gb SSD gekocht maar eigenlijk wilde ik de 256 maar deze was helaas al uitverkocht in Canada (ben speciaal naar een Apple store gereden met onze camper). Dus toch maar de 128 gb genomen wat ook prima is voor mij.

Helaas is deze variant wel minder snel in de benchmarks dan de 256 maar gevoelsmatig is deze wel zeer snel. Ik vraag mij dan ook af wat je in de praktijk merkt van deze snelheidswinst.

Voor de volledigheid voeg ik een screenshot toe van de Blackmagic Speedtest waarbij je zelf een oordeel kunt geven.

Snelheid

De MBA moet je niet kopen wanneer je een snelheidsmonster wilt maar ik ben verrast hoe snel het systeem reageert en werkt. Zelden ervaar ik een slow down of haperingen en wanneer ik iets download via nieuwsgroepen werkt dat ook lekker vlot terwijl ik nog internet.

Voor zware, videobewerkingstaken, heb ik mijn iMac maar ik heb niet het gevoel dat mijn MBA kansloos is voor videobewerking.

De processor die erin zit is Intel Core i5 die standaard draait op 1,3 Ghz met een top van 2,5 Ghz via Turboboost.

Zelf gebruik ik deze MacBook voor internet, tekstverwerken, downloaden, youtube en fotobewerking en dat werkt allemaal prima zonder hapering. Zelden hoor ik de fan aanslaan en volgens mij heb ik dat helemaal nog niet gehoord, iets wat ik met mijn vorige MBA wel had (met name met Youtube video's)

Ook heb ik een Geekbench test gedaan om te kijken hoe snel deze is. De score is 6066 en ik heb de gratis, 32 bit, versie gebruikt.

Een screenshot van de score staat hieronder.

Ook heb ik de gratis NovaBench benchmark gedaan maar die score kan ik niet in perspectief plaatsen maar misschien voegt het nog wat toe voor degenen die er vaker meewerken.

Accuduur

Deze is lang! Zelf heb ik geen app draaien of een script die het test maar als ik kijk naar mijn dagelijkse werkzaamheden op de MBA kan ik zeggen dat deze zeer lang op één acculading werkt.

Gevoelsmatig zeg ik dat hij nog langer dan 12 uur meegaat op een acculading en ik kom prima de dag door wanneer ik normaal werk met mijn laptop (internet, word, foto dingetjes en meer). Dat is echt een groot pluspunt en ik ben benieuwd wat OSX Mavericks hier nog aan toe kan voegen aangezien dat de verwachting is.

Aansluitingen

De MBA heeft alle benodigde aansluitingen van deze tijd, althans wat je mag verwachten op een ultrabook. Hij heeft 2 USB 3.0 aansluitingen, een Thunderbolt en een cardreader voor SD Cards. Ook zit er een koptelefoonaansluiting.

Zelf ben ik met name erg enthousiast over de mogelijkheden die de Thunderbolt aansluiting biedt het is alleen jammer dat alle randapparatuur erg duur is.

Daarnaast is de toevoeging van de laatste wifi standaard 802.11 AC een grote verbetering in theorie. Helaas heb ik deze nieuwe standaard nog niet in de praktijk kunnen testen maar het is fijn dat de laptop er al van voorzien is aangezien je het niet kunt upgraden.

Uit welk oogpunt ga je deze MBA beoordelen? Bekijk je het als een ultrabook welke je als tweede systeem gebruikt of beoordeel je hem als volwaardig systeem zonder alternatief.

Puur kijkende als een ultrabook is het een uitstekend device waarmee je makkelijk een werkdag op één acculadig kunt werken. Daarnaast kun je er alle taken mee doen die je van een notebook mag verwachten zonder dat de batterij leegloopt.

Wanneer je er naar kijkt als volledig systeem schiet hij tekort. Naar mijn inziens is het geen vervanger voor een volledig systeem maar dat komt ook vanwege het feit dat ik meer eisen stel aan een computer dan de gemiddelde gebruiker.

Het grote 'sellingpoint' is de uitstekende accuduur en ik moet zeggen dat het ook zeer fijn is om zo lang op een accu te kunnen werken. Laten we hopen de OSX Mavericks de accuduur nog verder kan verbeteren maar ik ben al tevreden met mijn 12+ uur.

Ook is het design nog steeds zeer geslaagd en biedt het systeem alle benodigde aansluitingen en opties. Een webcam is ingebouwd samen met 2 USB 3.0 poorten en en thunderbolt poort die ervoor zorgen dat je alle kanten opkunt met systeem.

Een minpunt blijft het beeldscherm. Het is niet slecht en voor een TN paneel zelfs goed maar bij Apple verwacht je beter dan 'niet slecht' Graag had ik een Retina scherm gehad in de MBA maar ik begrijp ook dat het ten koste kan gaan van de batterij duur en dus het belangrijkste punt.

Verder is het jammer dat er maar 4gb werkgeheugen standaard in zit. Deze configuratie heb ik ook maar liever had ik meer gehad. Dit is wel mogelijk maar dan moet je er een bestellen via de online store of bij de winkel en krijg je hem niet direct mee.

Voor een veeleisende gebruiker is het een syteem voor erbij en voor een gemiddelde gebruiker kan de MBA prima als basis systeem door het leven.

Heb jij ook een Apple MacBook Air 2013 13,3" 4GB 128GB (NL toetsenbord)?

Reviews door de redactie

Voor wat betreft je scherm, probeer onderstaande link eens. Heb ik ook gedaan en moet zeggen dat de veranderingen subtiel zijn, maar duidelijk beter!

"In de doos zit overigens alleen de laptop en een boekje." -- Ik neem aan dat er ook een oplader bij zit? :D
Scherp, dat klopt ik zal het direct even aanpassen. Al zou het met de accuduur bijna overbodig zijn ;-)
Leuke review :)

Heb deze MBA ook sinds een week of 2. Vind hem erg fijn werken. Heb de MBA ook aangeschaft voor het simpele werk. Internetten, muziekje, youtubje, Skypeje, gewoon beetje relaxed als ik beneden wil zitten of buiten met het fijne weer.

Voor het echte werk en grootste gebruik heb ik wel een eigen pc :)