Specificaties Hardeschijfkoeling (passief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-2HC2 Fanless HDD Cooler Review

Femme 8 mei 2005, 1.061 views

Zalman ZM-2HC2 Fanless HDD Cooler

Pluspunten

• Effectieve demping
  • Lage prijs

Minpunten

• Alternatieven met betere koeling verkrijgbaar (o.a. Silentmaxx HD-Silencer)
  • Rubbers vies en kwetsbaar

Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 3
Ik heb in totaal zes ZM-2HC2's (aluminium) en ZM-2HC1's (koper) gebruikt voor het koelen en dempen van allerlei harde schijven, waaronder Maxtor Atlas 15K's, Maxtor DiamondMax 10's, Western Digital Raptor WD360GD's en Raptor WD740GD's. De koeling van deze harde schijf-koelers/dempers is voldoende en de demping werkt uitstekend. De Raptors en Atlas 15K's, die van zichzelf een goed hoorbaar seekgeluid produceren, werden telkens effectief de mond gesnoerd nadat ze zich in een Zalman ZM-2HC2 hadden genesteld. Samen met het gebruik van geluidsdempende bekleding in de behuizing werd een zodanig demping bereikt dat het idle geluid zeer goed gereduceerd werd terwijl de seeks nauwelijks te identificeren waren.

Nadelige punten zijn de kwetsbaarheid van de rubbers, die nog wel eens willen gaan scheuren. Ook kreeg ik telkens vieze vingers van die dingen. De heatpipes zijn niet erg sterk. Tijdens het inbouwen van een harde schijf heb ik er wel eens een aantal verbogen. Inmiddels ben ik voor mijn eigen workstation overgestapt op Silentmaxx HD-Silencers die een iets betere demping hebben en een stuk beter koelen. De Zalman ZM-2HC2 heeft wel een veel aantrekkelijkere prijs dan de Silentmaxx HD-Silencer, maar als je de beste koelprestaties zoekt moet je die laatste nemen.

Heb jij ook een Zalman ZM-2HC2 Fanless HDD Cooler?