Asus Memo Pad HD 7 16GB Wit Review

yorroy 5 augustus 2013, laatste update op 8 augustus 2013, 5.345 views

Asus Memo Pad HD 7 16GB Wit

Pluspunten

• Mooi scherm, zowel qua helderheid als scherpte
  • Formaat en gewicht: goed met 1 hand vast te houden

Minpunten

• Er worden naar mijn mening veel Asus apps meegeleverd. Echter is dit bij elke fabrikant zo tenzij je een Nexus neemt

In begin mijn review met te melden dat ik de Asus ook gedeeltelijk zal vergelijken met mijn iPhone 4s en iPad 2, aangezien ik die ook erg veel gebruikt. Uiteraard is dit qua prijs en systeem niet te vergelijken, maar ze dienen hetzelfde doel.

Waarom een 7" en waarom deze Asus?
Ik heb de Asus gekocht omdat ik graag een tweede tablet erbij wil hebben. Mijn vrouw gebruikt erg veel de iPad waardoor ik meestal aangewezen werd op mijn telefoon. Het 3,5" scherm van de iPhone is gewoon niet geschikt om lang mee te surfen.
Omdat de Asus vanaf vandaag (maandag 5 augustus) in de bonus is gekomen bij de Albert Heijn koste deze slechts ¤ 139,-. Dit terwijl de meeste retailers de tablets nog niet eens konden leveren en een adviesprijs staat van ¤169,- euro.
Een tweede iPad of iPad mini is mij sowieso te duur als tweede tablet, vandaar deze keuze.
Ik heb voor een 7" variant gekozen omdat deze erg handzaam is en daardoor makkelijk met 1 hand vast te houden is.

Unboxing
De Asus wordt geleverd in een mooi klein doosje.
Bij het openen ligt de tablet bovenop, hieronder bevind zich een kleine handleiding, USB kabel en de netstroomadapter.

De eerste keer
Bij het aanzetten en instellen van de tablet kreeg ik gelijk een update van het systeem. De Asus draait op dit moment Android 4.2.1 en zal waarschijnlijk op korte termijn geupdate worden naar 4.3.
Het eerste wat mij opviel is dat het scherm erg mooi is, helder en scherp.

De buitenkant
Het eerste wat mij opviel is dat de aan-knop en de volume knoppen in de ronding op de achterkant zitten, en niet precies op de zijkant. Dit maakt de bediening en niet makkelijker op. Wellicht een kwestie van wennen

Aan de onderkant/achterkant zit over de hele breedte de speaker.

Aan de bovenkant zit de jack-plug voor je hoofdtelefoon en de USB aansluiting, die ook gebruikt wordt om op te laden.

Aan de linker-zijkant zit de micro-sd

Qua aansluitingen zit er dus USB, hoofdtelefoon en een micro-sd slot op.
Het laatste ben ik erg blij mee, omdat ik dit wel mis op mijn iPad.

Snelheid
Ik vind de tablet redelijk vloeiend lopen, maar niet zo vloeiend en snappy als mijn twee jaar oude iPad. Dit lijkt mij echter niet echt een probleem van de quadcore cpu en gpu, maar meer van Android zelf. Zelfs de meest high end tablets van Samsung en de Nexus vind ik niet altijd even snappy.

Scherm
Het scherm is werkelijk fantastisch, de kleuren zijn erg mooi en het scherm ziet er erg scherp uit. Asus levert overigens een app mee waarin de kleuren nog eens naar smaak aangepast kunnen worden. Een trailer op Youtube in 720p ziet er dan ook fantastisch uit.

Geluid
Het geluid vind ik ook goed te noemen, vergelijkbaar met mijn iPad. Alleen het volume gaat wat minder hard.

Browser
De browser (zowel stock als Chrome) zijn prima te noemen, ik moet nog een beetje wennen aan de iets andere indeling dan mijn ipad maar is verder prima. Ik heb wel het gevoel dat de iPad pagina's sneller laadt dan de Asus. Verder vind ik het zoomen op de iPad veel beter uitgewerkt. Twee keer tikken op het scherm bij een iPad geeft mij altijd een perfect ingezoomd tekstblok, bij Android zoomt hij soms te ver in waardoor er tekst ontbreekt.

Accu
Ik vind het moeilijk hier iets over te zeggen. Ik ben niet van plan de accu uitgebreid te gaan testen. Vooralsnog ben ik tevreden over de accuduur. Ik heb het idee dat de iPad iets langer mee gaat op één lading, maar deze heeft dan ook maar een dual-core, lagere resolutie en grotere accu.

Benchmarks
Ik heb ze zelf niet uitgevoerd, maar verwijs dan ook graag naar de review van Tweakers en anderen.
Uit de benchmarks doet de Asus het op sommige punten beter en op andere punten wat minder dan de Nexus 7 (2012). Redelijk vergelijkbaar dus als je het mij vraagt.

Dit is mijn tweede versie van de review, na hem ongeveer 3 dagen gebruikt te hebben.
Het is vooralsnog een erg korte review. Als ik er meer zinnige dingen over te melden heb komt dat uiteraard.

Ik ben overwegend positief, vooral vanwege wat je allemaal krijgt voor het relatief weinige geld. Daarnaast is deze tablet totaal niet te vergelijken met de gemiddelde Kruidvat/Intertoys/Bart Smit tablets. De Asus is vele malen sneller en heeft een fantastisch scherm.

Heb je vragen, dan stel ze gerust.

Noot: ik zie dat mijn review bij de witte versie is geplaatst. Ik heb de Dark Blue versie.

Heb jij ook een Asus Memo Pad HD 7 16GB Wit?

Bedankt voor de eerste indruk. Ben benieuwd naar je verdere bevindingen.

Vraagje: wordt muli-user ondersteund in de ROM van Asus? Volgens een andere review hier niet namelijk :(

[Reactie gewijzigd door woekele op 6 augustus 2013 08:23]

Ik heb het even nagekeken. Ik kan het niet vinden.
Het is wel mogelijk verschillende "scenario's" te maken. Dit wil zeggen dat je meerdere "bureaubladen" kan maken en daarin kan wisselen. Wellicht dat dit hetzelfde idee is.
Bedankt voor de tip. Ik heb al een tijdje gewacht op deze goede budget prijs/kwaliteit-tablet. Ik kon nog maar 1 AH vinden in de buurt die hem had. Gelukkig voor mij :).

[Reactie gewijzigd door coolyr op 6 augustus 2013 16:55]

hoi, misschien een domme vraag. maar weet iemand hoe je de micro sd kaart op de juiste manier erin stopt?
ik ben bang dat ik hem er verkeerd in stopt en het dan niet meer eruit krijgt of de slot beschadigt.
stom dat dat nergens beschreven staat en ook niet op de behuizing staat aangegeven.
Volgens mij kan dat maar op een manier.
Er staat een uitgebreide handleiding op Asus.nl, ook in het Nederlands. Misschien dat het daar op staat?
bedankt voor je reactie.
ik heb de uitgebreide handleiding van de asus site gedownload, maar daar staat het er ook niet in. ik weet dat het maar op een manier kan, maar welke is de juiste. en omdat het zo'n klein ding is ,is het nogal een gepiel.
ik heb het gevonden! op http://cdn-static.cnet.co...0-asus-memo-pad-hd7-5.jpg.

Das ook wat! Staat niet goed op de foto, moet juist andersom :o

[Reactie gewijzigd door elwais op 20 augustus 2013 19:57]

Mocht je Chrome als browser gebruiken dan kun je via de browser settings de zoom level handmatig instellen zodat je bij twee tikken op het scherm het gewenste resultaat bereikt. Bij deze browser setting bepaal je de letter (font) grote waarbij je nog comfortabel kunt lezen.
Hoe is gaming op dit ding? Kan je alle games soepel spelen?
Zo niet, welke dan niet?

Ik wil je toch even lichtelijk corrigeren.
Dit is zeer zeker niet de schuld van android maar simpelweg van de rom maker.
Ik heb verschillende android devices en sommige hebben inderdaad hier en daar een halve seconde vertraging of hapering maar mijn telefon (lg 4x hd met stock 4.03 draait bij mij op 2x 650 mhz en ik heb m nog nooit op een hapering betrapt.
Dezelfde telefoon met 4.1 heeft dan wel weer haperingen omdat er in die rom gewoon meer fouten zaten.
Dus als ze de rom erg goed afwerken is android zeker niet het probleem maar helaas worden roms nogal vaak afgeraffeld.

Verder bedankt voor de review :)