Specificaties 4,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Umi X1S Wit Review

kraakjj 5 augustus 2013, 1.483 views

Umi X1S Wit

Pluspunten

• Heel veel bang for bucks
  • Snelheid (quad-core)
  • Dual SIM
  • Uiterlijk
  • Formaat en gewicht
  • Android 4.2.1
  • Standaard geroot

Minpunten

• GPS
  • Witte puntjes (pixels) op het scherm
  • Traag lockscreen

Review van de UMI X1S
door kraakjj.
Na twee jaar een HTC Desire S te hebben gehad was het weer tijd voor een nieuw toestel. Na wat zoeken en wat spreadsheets te hebben gemaakt was ik er uit; het moest een Chinees toestel worden. De telefoon is inmiddels binnen, tijd om deze aan een test onderwerpen.

Vergelijkingsmateriaal:
  • HTC Desire S
  • HTC One S (vriendin)
  • Samsung Galaxy SII (vader)
  • Samsung Galaxy SIII (vriend)
  • Samsung Galaxy Mini (vriendin)
  • Samsung Galaxy Mini 2 (moeder)
  • iPhone 4S (vriend)
  • iPhone 5 (vriend)
  • Jiayu G3 (vriend)
  • Motorola Defy 2 (vriend)
(tussenhaakjes) = eigenaar van het desbetreffende toestel

Inhoudsopgave
Eisen- en wensenlijst
Specificaties
Bestelling, zending, levering & verpakking
Design
Bouwkwaliteit
Scherm
Accu
Connectiviteit (3G, Bluetooth, WiFi, GPS, USB)
Software
Rooten & Custom Rom's
Audio (speakers & microfoon)
Camera
Benchmarks
Bronnen en referenties

Eisen- en wensenlijst
Om te beginnen met het zoeken van een telefoon, moet je natuurlijk weten wat je ongeveer wil. Aangezien ik al een Android telefoon had, was mijn eisen-/wensenlijstje aardig specifiek.

Mijn eisen en wensen aan een nieuw toestel:
  • Maximaal 68 mm breed
  • Root-mogelijkheden
  • Flitser (als lampje)
  • Resolutie van minimaal 800*400
  • Budget van maximaal §300,-
Met dit alles kon de zoektocht starten: in Excel een spreadsheet gemaakt met informatie over de telefoons, wat formules en kleurtjes en op deze manier kwam de UMI X1S er uit. Toestel zag er leuk uit, dun, laag van gewicht en een 1.2 GHz quad-core.

Specificaties
UMI X1S

Specificaties van Antelife.com en 91umi.com.

Bestelling, zending, levering & verpakking
Uit eindelijk besloten om het toestel aan te schaffen. Telefoon aangeschaft bij Antelife (http://www.antelife.com/u...fi-smart-phone-black.html)
Maar daar begon het al, telefoon niet leverbaar. 7 dagen gewacht, geen reacties op mijn e-mailtjes. Apart. Kreeg ik dus op maandagochtend een e-mailtje met een Track & Trace nummer, verstuurd! Geen idee hoe, wat en waarom, maar we gingen het zien.
Track & Trace in de gaten gehouden, PostNL getwitterd en een Nederlands Track & Trace (S6) gekregen. Spannend! Na twee weken ging de bel dan ook, een pakketje bevattende de UMI X1S.

Het duurde lang maar dan heb je ook wat.
Verpakking zag er goed uit, om het doosje van de telefoon zat bubbeltjes plastic en zag er verder dan ook prima uit.

Het doosje van de UMI telefoon.

Inhoud van het doosje: De betreffende telefoon waar het allemaal om draait, USB-lader, USB-kabel en een screenprotector. Verder zat er in de verpakkingsdoos van de leverancier een US-EU adapter. Deze heb ik in op de foto’s meegenomen ter vergelijking, het doosje is namelijk best klein!

Het doosje van de UMI telefoon.

Design (9/10)
Het oog wil natuurlijk ook wat, dus het toestel moest er enigszins knap uit zien en dat doet het wat mij betreft dan ook. De foto’s laat ik hierbij het werk doen:

Galaxy S3, UMI X1S en de iPhone 4S

Bouwkwaliteit (7/10)
De bouwkwaliteit van het toestel is al met al prima te noemen. Het is geen super degelijke telefoon zoals de iPhone, maar goed, daar betaal je dan ook niet voor. Het scherm is getemperd glas, Gorilla Glas en deze krast minder snel dan mijn oude HTC Desire S. Lijkt wel gelijk op te gaan met de Galaxy S3.
De behuizing is van plastic en voelt best degelijk aan. Ook het achterkantje (back cover) is van plastic en lijkt op de Galaxy S2. De back cover zit bij de usb-aansluiting een klein beetje los, waardoor als je er op druk je beweging voelt. Dit is het enige puntje wat ik kan bedenken qua bouwkwaliteit.

Scherm (7/10)
Zoals hierboven gezegd, het scherm is van Gorilla Glas met een resolutie van 1280◊720. Het scherm is voor mij meer dan prima. De kleurweergave is (ietsjes) anders dan op een Galaxy S3, het wit is minder wit maar is verder zeker prima te noemen. De Galaxy S3 heeft een Super AMOLED scherm en de UMI X1S een LCD scherm, waarbij de S3 er beter uitziet qua scherm.
Een nadeel van dit scherm is dat er ongeveer om de 7mm puntjes te zien zijn, alsof er ‘minuscule stofjes’ onder het scherm zitten. Dit zijn waarschijnlijk luie pixels, al heb ik overigens geen idee. Dit is alleen te zien wanneer er groen en/of wit beeld is. Zelfs in Whatsapp en met een wit toetsenbord is dit bijna niet te zien, alleen wanneer je echt geconcentreerd kijkt.

Het scherm is dan ook vergelijkbaar met de Galaxy S2 en beter dan de HTC Desire S. Verder heeft het scherm geen last van zogeheten ‘ghost touches’, een probleem waar andere Chinese telefoons wel eens last van hebben. Op dit punt allemaal prima te noemen.

Accu (8/10)
Zoals het de oplettende lezer misschien al is opgevallen, ik stelde geen eisen aan de batterij. Dit omdat de Desire S een accu van 1350 MAh bevat en (met een custom ROM er op) het bijna 2 dagen vol hield. De UMI X1S heeft een accu van 1850 MAh en is na een dag relatief veel gebruik nog aardig vol. Met de wekker om 7:30 uur heeft de telefoon een batterij-percentage van 20% om 23:30 uur. Dit is voor mij meer dan genoeg, vandaar ook een hoog cijfer.

Connectiviteit (3G, Bluetooth, WiFi, GPS, USB) (8/10)
Om te beginnen met de GPS, is die, zoals bekend bij toestellen met een MediaTek processor, van mindere kwaliteit. GPS fix zonder EPO en A-GPS (http://www.bt747.org/book/agps) aan duurt ongeveer 15 minuten buitenshuis en mijn tot op heden nog nooit gelukt binnenshuis. Met EPO en A-GPS aan duurt een fix buitenshuis ongeveer 2 minuten en binnenshuis ongeveer 10 minuten.

GPS voor A-GPS en EPO

GPS na A-GPS en EPO

De WiFi verbinding is qua bereik en snelheid hetzelfde als de HTC Desire S en de Galaxy S2. Prima dus.

Het toestel heeft plek voor twee sim kaarten, ťťn voor 3G/Hsdpa + GMS en ťťn voor alleen GMS. 3G werkt zo als het hoort. De status wordt overigens aangegeven met tekentjes (G, 3G, H, H+) in de statusbar per sim kaart. Qua functionaliteit en snelheid is de 3G verbinding hetzelfde (en misschien zelfs sneller) dan de HTC Desire S en de Galaxy S2, al heb ik dit niet gebenchmarkt. Verder werkt twee sim kaarten in het toestel perfect, bellen en gebeld worden kan met beiden sim kaarten. Al heb ik het gevoel, enigszins logisch ook, dat de batterijduur verkort wordt met een tweede sim kaart in de UMI X1S.

Bluetooth heb ik tot op heden nog niet goed kunnen testen. Ik kreeg zowel tussen de S2 en de S3 geen verbinding, beide draaide een custom ROM’s en waarschijnlijk is dat het probleem.

De USB aansluiting is Micro-USB. Zit - vooraanzicht – links boven in. Verder is USB qua snelheid prima, ongeveer hetzelfde als de HTC Desire S en de Galaxy S2, al heb ik dit niet volledig getest.

Software (7/10)
Zoals vermeld draait de UMI X1S op Google’s Android. Android 4.2.1 is de geÔnstalleerde versie van de telefoon en is relatief standaard (stock).

Op de telefoon staan wat Chinese applicaties zoals twee verschillende Market’s/App stores en Google’s eigen Play store. De overbodige applicaties zijn te verwijderen dankzij de standaard root toegang.

Er zijn wel wat zwakke kanten van de (stock) Android op de UMI X1s. Zo lijkt het wel of er wat meer softwareoptimalisatie had mogen plaats vinden:
Het unlocken van de telefoon is wat traag. Nadat je de uit/aan-knop indrukt duurt het ongeveer 1 seconde voordat het scherm wordt getoond. Dit is een heel stuk trager dan de Galaxy S2/S3 en ietsjes trager dan op de HTC Desire S. Een andere lockscreen installeren, zoals GO Locker, helpt niet. Dit ‘probleem’ schijn je te kunnen oplossen met een custom ROM voor de X1S, op dit moment durf ik dit nog niet omdat de recovery-mode alleen in het Chinees te verkrijgen is.

Verder is de uitlijning van de widgets/icons niet optimaal, zie de screenshot hieronder. Zoals je ziet, kunnen de widgets/icons niet hoger of lager, waardoor er veel ruimt onbenut blijft.

Rooten & Custom Rom's (7/10)
De telefoon was standaard geroot en had de 'superuser-applicatie' geÔnstalleerd. Perfect dus!
Omdat MediaTek zijn kernals niet vrijgeeft zijn er eigenlijk alleen maar Custom ROM’s beschikbaar die zijn gebaseerd op de officiŽle ROM. Op het moment van schrijven zijn er 5 ROM’s beschikbaar, welke beter schijnen te zijn dan de officiŽle. Niet heel veel keus dus, maargoed, voor de review toch maar even ClockWorkMod geÔnstalleerd om een Custom ROM te kunnen draaien.
ROM’s voor de UMI X1S: http://www.needrom.com/phone-roms/umi/umi-x1s/

Tijdens het schrijven van deze review heb ik zowel alles getest op de standaard (stock) Android van de UMI X1S en #3 van Need Rom (Android 4.2.1).
De Custom ROM is een stuk sneller dan de standaard voorgeÔnstalleerde versie van Android. Het lockscreen probleem is helaas nog steeds aanwezig, al lijkt het iets sneller te gaan. Nog steeds duurt het ongeveer 1 seconde na het indrukken van de unlockbutton voordat het scherm aangaat. Verder is Custom ROM #3 super snel, sneller dan een standaard (!) Galaxy SIII, de snelste telefoon die ik ooit hebt getest. Op het lockscreen na dan.
Er zijn overigens weinig veranderingen qua uiterlijk en functies verschillen van de Custom ROM dan de standaard voor geÔnstalleerde (stock) Android.

Audio (7/10)
De audio over de 3.5mm jack heb ik getest met een Sennheiser HD598. Het geluid is voor wat een betreft telefoon prima, lijkt zelfs beter te zijn dan de geluidsuitvoer van de Desire S en de Galaxy S2. Op dit punt geeft ik het toestel een 8.

De speaker van de telefoon is voldoende te noemen. Als ik de HTC One S een 8 mag geven, de HTC Desire S en Galaxy S2 een 6, dan krijgt de UMI X1S een 6.5.

De microfoon van de X1S is ook prima, men kan mij goed verstaan en echo tijdens een telefoon gesprek op luidspreker is niet aanwezig. Verder bel ik niet heel veel, dus dit stuk laat ik dan ook voor wat het is.

Vandaar dat het algemene cijfer op audio-gebied een 7 krijgt.

Fotocamera (7/10)
Een aardige fotocamera was een van mijn eisen aan een nieuwe telefoon. De camera van de UMI X1S is ruim voldoende. De camera betreft een 8 MP met een resolutie van 3264 x 2448. Met name omdat er een beter SOC in zit dan de Jiayu G3, zijn de plaatjes ook iets beter. Verder is de camera vergelijkbaar met de Galaxy S2 en iets beter dan de Desire S en de Jiayu G3.

Videocamera (8/10)
De videocamera is een onderdeel dat ik zelf nooit gebruik, toch heb ik even een videootje geschoten:

Benchmarks (8/10)
Om inzicht te geven in de presentaties van dit toestel, heb ik gebruik gemaakt van Antutu v3.
UMI X1S: 13000
Desire S: 4575
Galaxy S2: 5860
Galaxy S2: 14702

Prijs (9/10)
Ik heb het toestel gekocht bij Antelife voor $200,-. Dit was eind mei en op dit moment is de telefoon onder andere bij Antelife.com en Pandawill.com te koop voor $189.99. De prijs van dit toestel is relatief laag voor de kwaliteit die je er voor terug krijgt. De prijs/prestatie is dan ook hoog voor wat je betaal, zeker in vergelijking met de toestellen verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Een vergelijkbaar toestel (Acer Liquid/Archos 50) kost in Nederland ongeveer §220,- volgens de Pricewatch.

De UMI X1S is een prima presterende en kwalitatief goede telefoon. Daarom geef ik het toestel een 8. Het cijfer is met name tot stand gekomen omdat het toestel nog sneller kan, bijvoorbeeld met een MTK6589T(urbo) processor die op 1,5 GHz loopt. Ook had de (standaard) Android versie beter geoptimaliseerd kunnen worden en had de bouwkwaliteit ook iets beter gekund. Verder ben ik meer dan tevreden met de telefoon en mijn volgende telefoon zal zeker weer uit China komen.

Eindcijfer: 8/10

Voor vragen, opmerkingen of (opbouwende) kritiek kan je altijd een comment plaatsen of een PM sturen.

Als laatste wil ik M-Opensource bedanken voor het ‘lenen’ van zijn review, heb ik gebruikt als basis!

Bronnen en referenties
• M-Opensource (2013) Zopo C2 Zwart review http://tweakers.net/productreview/77751/zopo-c2-zwart.html
• SoCr@Te (2013) UMI X1S ROM http://www.needrom.com/phone-roms/umi/umi-x1s/
• Antelife.com (2013) UMI X1S http://www.antelife.com/r...list/id/3106/category/35/

Heb jij ook een Umi X1S Wit?

Mooie volledige review!

De vergelijkingen met de andere telefoons vind ik een groot pluspiunt.
Alleen schrijf je in je onderdeel geluid dat je vind dat hij een 6,5 verdiend, terwijl je in het kopje 8/10 aangeeft.
Ik heb zelf deze telefoon ook overwogen, maar ik vind de achterkant best lelijk door het grote cameravlak en ben voor een Jiayu G4 gegaan, met name voor de grote batterij.

Ik hoop dat je nog veel plezier van de telefoon hebt.
Dank voor je reactie!

Ik heb het stukje even aangepast, was idd beetje wazig. Zie het als een cijfer van een onderdeel, de speakers, vandaar!

Zelf heb ik ook er over nagedacht een Jiayu G4 te nemen maar aangezien de G3 al slecht te verkrijgen was toch maar niet gedaan. Verder vind ik de G3 (aardig) overrated en vandaar misschien deze review ook wel. Ook lees je wel eens over problemen met dat toestel, wat ik met de UMI X1S tot op heden (gelukkig) nog niet heb gehad.
Ik zie dat je de taal in het toestel op Engels hebt staan, zit er ook Nederlands in? Ik ben op zoek naar een trouble-free chineesje met een lekker groot scherm voor een kennis van mij en de X1S lijkt de ideale kandidaat in deze, helemaal als de Nederlandse taal erin zit.
Het toestel bied ondersteuning voor Nederlandse systeem taal! Ik draai een custom ROM, maar neem aan dat in de standaard/stock Android van de UMI X1S dit ook zit.