Specificaties Radiogestuurde muis en 5.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Razer Naga epic Review

Nick Boots 5 augustus 2013, 831 views

Razer Naga epic

Pluspunten

• Fijne vorm
  • Goede software
  • Draadloos, gedraad eventueel zonder accu
  • Veel opties voor vorm en kleur verlichting
  • Lang snoer

Minpunten

• Kwaliteit bouw laat te wensen over
  • Extra wijsvinger knoppen hadden niet verplaatst moeten worden
  • Kabel lastig uit muis te krijgen
  • Accu lijkt niet stevig vast te zitten

Ik heb de Razer Naga Epic gekocht als vervanging van mijn gewone Naga. De Naga is helaas mankamenten aan het tonen, het scrollwieltje registreerd geen aanklik meer en de linker muis toets geeft soms ook problemen, dit is jammer genoeg niet zeldzaam bij Razer. Wat mij toch voor weer een Naga doet gaan is simpelweg omdat ik de vorm en overvloed aan knoppen van de Naga erg, erg prettig vind. De Epic versie is daarbij ook nog eens optioneel draadloos (gedraad werkt hij zelfs zonder accu!) en heeft verwisselbare zijkantjes.

In de doos:
De doos is in lagen verpakt en het product wordt met veel spectakel gepresenteerd, uit de dunne buiten verpakking komt een veel steviger doosje met deksel waar in de muis en spullen zit, helaas is de muis echter niet zo verpakt dat de vorm uitgeprobeerd kan worden zonder de doos te openen. In de bovenste tray treft men de muis zelf en een docking voetje aan met wat beschermend folie achterop. Een laag daaronder bevat een mapje met de quick guide, master manual in twee talen, stickers en nog wat andere info. (Ik wou dat de stickers blauw waren in plaats van groen, dan had ik ze misschien nog op m'n kast aangebracht.) Weer een laag daaronder vind men dan de twee andere zijkanten, de kabel en een Li-Ion accu van 3.7v en 1100mAh welke tot 16 uur batterij duur belooft tijdens intensief gamen en tot wel 82 uur bij normaal gebruik. De accu is tevens ook los te verkrijgen.

Installatie, software en drivers:
Installatie is vrij duidelijk, echter geeft de quick guide gebrekige informatie en is het aan te raden de master guide te gebruiken voor een goede installatie, de Razer Synapse 2.0 software is wel briljant, en zorgt voor alles wat de muis nodig heeft, vrijwel geheel zelfstandig. (Volgens mij regelt het zelfs de Firmware.) Opladen duurd niet lang, handleiding zegt dat het 5 uur duurd bij een lege accu, maar let wel, Lithium accu's worden altijd halfvol geleverd omdat het beter is voor deze batterijtjes als ze lang stil staan. Vergeet trouwens niet om de muis alvast te binden met het dock als de muis via het dock oplaad, anders zal de Synapse software zeggen dat de accu 0% heeft in plaats van 'Charging'.

Gebruik:
De muis heeft een paar minpuntjes, zo is de kabel, als de muis in Wired mode wordt gebruikt, moeilijk uit de muis te krijgen als de kabel verwijderd diend te worden. De plug simpelweg tussen wijsvinger en duim pakken en trekken lijkt geen optie, zelfs met mijn dunne vingers. De enige manier waarop ik deze los kan krijgen is om m'n nagel tussen de sleuf en de connector te steken en dan naar achter te halen, ietwat onhandig dus. De plug gaat wel makkelijk in en uit het dock. Een ander minpunt vind ik de keuze om de twee knoppen die normaal naast de linker muisknop zitten te verhuizen naar onder het scrollwiel. Naast de linker muisknop was juist een prettige plek, ik heb geen idee waarom ze dit hebben gedaan, misschien voor mensen die claw-grip stijl gebruiken... Ik ben echter een palmpje. Maar, de pluspunten, de muis voelt goed aan en de vorm is prettig, ik heb hier al ervaring mee dankzij mijn vorige Naga, voeg daar aan toe dat ik nu voor een palm-stijl zijkant kan kiezen, daar waar de gewone Naga vast zit aan een classic-stijl. De mogelijkheid voor draadloos is super gezien ik altijd ruzie heb met de kabel tijdens het spelen van spellen, het is qua ontwerp gewoon een top muis... Maar...

Bouw en kwaliteit:
In het eerste opzicht voelt de muis stevig en goed gebouwd, helemaal super is dat de zijkantjes met hele sterke magneten erop klikt en de zijkanten voelen niet fragiel aan. Ook de knoppen klikken lekker. De batterij wordt echter maar door een aan een kant aanwezig schuifje op z'n plek gehouden die nog wil los schieten als de batterij er niet ver genoeg in zit. Maar nu komt het ergste... Dit is een omgeruilde Naga Epic, bij de vorige hield de LED verlichting er na een paar uur al mee op, het is puur het ontwerp en doordachtheid dat ervoor zorgde dat ik er toch nog een wou proberen, wel pas na ik het ja woord kon krijgen dat als er weer iets mis ging, ik m'n geld gewoon terug krijg. Tevens is mijn andere Naga kuren aan het vertonen binnen de garantie, helaas heb ik het aankoop bewijs van die muis niet meer. Ik hou m'n hart dus vast dat deze Naga uit een betere batch komt en de hele garantie duur goed blijft werken, en als het even kan, nog langer, maar ik vrees van niet...

Bottom Line:
Een goed ontworpen muis met veel waar voor je geld, de concurrentie levert niet zo veel als deze muis doet. Bouw kwaliteit laat het echter afweten, ik zou best meer willen betalen als dat zou betekenen dat ik een muis kreeg die gewoon sterk was, software en drivers zijn echter briljant.

Heb jij ook een Razer Naga epic?

leuke review :)
Helpt bij mijn zoektocht naar een nieuwe gaming muis ^^