Nokia Asha 200 Zwart Review

synoniem 5 augustus 2013, laatste update op 17 juli 2014, 749 views

Nokia Asha 200 Zwart

Mijn eisen zijn redelijk simpel: ik moet kunnen bellen, gemakkelijk kunnen sms-en en Bluetooth om handsfree te kunnen bellen. Met deze op Symbian gebaseerde telefoon kan je het internet op maar heeft helaas geen wifi. Op basis van bovengenoemde eisen en de prijsklasse kom ik tot het oordeel goed.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit en afwerking
  • Bereik
  • Accuduur
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Geen ringtone per sim maar wel per contactpersoon
  • Geen wifi
  • Geen flitser
  • Geen usb-voeding en geen usb-kabel
  • Prijzen in Pricewatch worden getoond zonder Thuiskopieheffing

Om van het gezeul met twee telefoons af te zijn had ik al een Wolfgang dual sim van Aldi geprobeerd maar de bouwkwaliteit daarvan is echt onvoldoende. Spontane reboots, telefoon die blijf trillen maar niet opneemt, reden genoeg om naar iets beters te kijken.

Door mij gestelde eisen
Mijn eisen zijn redelijk simpel, ik moet kunnen bellen, gemakkelijk kunnen sms-en en Bluetooth om handsfree te kunnen werken/rijden. Mobiel internet gebruik ik al een tijdje niet meer omdat ik geen behoefte heb de telecomproviders nog rijker te maken. Maar zelfs deze op Symbian gebaseerde telefoon kan je nog het internet op als je wilt maar heeft helaas geen wifi.

Algemene beoordeling
Op basis van deze genoemde simpele eisen en de prijsklasse kom ik tot het oordeel goed. Voor highend toestellen zou ik uiteraard hogere eisen stellen.

Design
Het design is niet veel bijzonders, de zoveelste Blackberry lookalike maar voldoende. Het display en toetsen hebben een goede verhouding en de belangrijkste knoppen zijn groot genoeg om gemakkelijk te kunnen werken.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit is voldoende voor een toestel in deze prijsklasse. Niet spectaculair en veel plastic maar je hebt nog wel het gevoel dat je een telefoon in je handen hebt. De overgangen zijn glad en zonder rafels en de afgeronde achterkant ligt prettig in de hand.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Stabiliteit en betrouwbaarheid kun je uiteraard pas over een langere periode beoordelen daarom zal ik met een maand of drie dit onderdeel nog aanvullen.

Beeldkwaliteit opname
Beeldkwaliteit heb ik als voldoende bestempeld maar ook weer met de kanttekening: voor een budgettelefoon. De camera is 2MP en ik heb wel zelf eerst de witbalans bijgesteld omdat er teveel blauw in de foto's zat. Maar voor een gelegenheidskiekje is het allemaal wel voldoende.

Featureset
De telefoon is maar karig bedeeld met zijn features maar voldoet wel aan mijn minimumeisen: dual sim, qwerty-toetsenbord, Bluetooth 2.1. Verder is deze telefoon voorzien van een 2MP camera, microSD-aansluiting, mini-usb aansluiting, FM-radio en mobiel internet.

Wat er mist is een flitser en wifi. Ondanks de mini-usb aansluiting wordt er een geen usb-kabeltje maar wel een aparte voeding(kje) meegeleverd wat ik persoonlijk verspilling vind. Bij het toestel wordt nog een paar oordopjes meegeleverd die ook dienst doen als FM-antenne.

Heb je zelf een geschikt usb-kabeltje dan kun je gebruik maken van de Nokia PC Suite om je telefoon te synchroniseren en te backuppen.

Over de prijs kan ik kort zijn, die is namelijk gewoon goed. Het is allemaal low-budget maar het doet wat het moet doen en is een factor 5 tot 10 goedkoper dan een highend telefoon.

Bereik
Het bereik is prima. Ook op plaatsen waar het bereik van mijn vorige telefoon met sprongen achteruit ging, hoef ik met dit toestel niet meer naar het raam of naar buiten te lopen.

Scherm
Het scherm is voldoende voor normaal gebruik maar vind ik persoonlijk niet geschikt om nu eens lekker een uur over het web te gaan zwerven. In dat geval zou ik een touchscreen telefoon adviseren.

Accuduur
Bij gemiddeld gebruik en standaard met Bluetooth uit, kun je met gemak een week doen met een opgelade batterij.

Gebruiksgemak
Het gebruiksgemak is voor mijn gebruikseisen goed. Ook hier geldt: wil je een telefoon om te internetten kies dan wat anders.

Heb jij ook een Nokia Asha 200 Zwart?

de zoveelste Blackberry lookalike
???
Nokia had dit design eerder dan Blackberry en ook dat was weer afgeleid van andere...

Anyway informatieve review!