Asus Memo Pad HD 7 16GB Wit Review

Stephan Oudmaijer 5 augustus 2013, 6.433 views

Asus Memo Pad HD 7 16GB Wit

Pluspunten

• Scherm is goed, lekker helder en kleuren en resolutie meer dan in orde. Je hebt ook tablets in deze prijsklasse die je al bijna niet meer kan lezen als je hem plat neerlegt op je schoot. Maar bij deze tablet is de kijkhoek gewoon goed te noemen. Scherm spiegelt wel een beetje, maar als je de brightness flink opschroeft dan is het absoluut geen issue.
  • Het formaat vind ik wel fijn. Ik dacht even dat ik 7" te klein zou vinden, maar een 7" tablet past bij mij in landscape mode precies zo in m`n handen dat ik het toetsenbord goed kan bedienen als ik de tablet vast heb. Ik hoef hem dus niet altijd neer te leggen om normaal te kunnen typen. En het formaat is dusdanig dat hij zelfs in de binnenzak van m`n jas past.
  • Apparaat voelt ook lekker snappy aan. Ik speel geen games erop ofzo dus kan hier niet veel van zeggen hoe deze performed in games. Maar voor alle standaard apps (chrome, yatse, k9, gmail, youtube, etc) werkt het als een speer.

Minpunten

• De default software heeft nogal wat bugjes. Zo bleef de Launcher na de update naar Android 4.2.1 constant crashen als ik op de Home button drukte. Ik kreeg dit niet gefixed. Na een paar uur zoeken was ik er klaar mee en heb ik de Apex Launcher geinstalleerd. Deze werkt trouwens erg relaxed, beter dan de Asus Launcher, zie: https://play.google.com/s...om.anddoes.launcher&hl=nl

Ik ben niet echt een heel actieve tablet gebruiker, af en toe wat browsen of mailen en daar houdt het wel mee op. Als ik echt iets wil doen pak ik bij voorkeur toch liever een laptop. Voorheen heb ik al een Asus Transformer tablet gehad, maar deze heb ik verkocht omdat ik hem eigenlijk nooit gebruikte. Destijds waren er ook weinig apps die goed werkte op de tablet. Nu dus een herkansing.

De tablet voldoet thuis meer als afstandsbediening voor XBMC of als fotolijstje. Daarnaast gebruik ik de tablet ook als in-car entertainment voor m`n dochter. Voor 14 euro heb ik er een steun bijgekocht om hem te monteren aan de hoofdsteun van de voor passagier.

Daarom was ik opzoek naar een niet al te dure tablet die wel kwalitatief enigszins acceptabel is. Voor 169 euro is de prijs van deze tablet ook echt zeer acceptabel te noemen. Als je ziet wat je ervoor terug krijgt dan is het elke euro waard.

[Update: Android 4.2.2]

Asus heeft multi-user support toegevoegd met de Android 4.2.2 update.

Batterij duur is trouwens erg goed te noemen. Ik heb hem eigenlijk altijd op standby staan en ik laad hem ongeveer 1x per week op.

Heb jij ook een Asus Memo Pad HD 7 16GB Wit?

Grotendeels eens met je korte en bondige review. Ikzelf heb zsm Nova Launcher geinstalleerd, waarmee de tablet zeer soepel draait. En daarmee lijkt meteen het grootste minpunt uit de Tweakers-review verholpen. Verder is het een ideale tablet voor gebruik als e-reader (compact, licht en relatief hoge resolutie). Casual 3D games draaien prima.

Enige minpunt dat ik tot op heden heb ervaren is dat het overzetten van (grote) bestanden op een externe sd-card een 'reset' van de sd-card tot gevolg had. Dit deed zich uitsluitend voor als de sd-card zich in de tablet bevond (dus bestanden overzetten met een file manager en via android transfer software op de mac).

Prijs-kwaliteitsverhouding is fenomenaal. Hij ligt momenteel zelfs in de Bonus bij de AH voor 139,- _/-\o_

[Reactie gewijzigd door ArjenB op 5 augustus 2013 14:58]

In de Bonus bij de AH? LOL. Maar weet je zeker dat het de HD versie is? bol.com verkoopt namelijk de 172v voor 166 euro. AH en bol.com werken samen op dat gebied.

Die 172v kost al 99 euro @ tweakers: http://tweakers.net/product/323549/asus-memo-pad-me172v/

Ik heb btw zelf een eReader van Sony PRS-T2. Als je echt veel boeken leest, kan ik je dat van harte aanbevelen. Leest net ff iets lekkerder (vooral in de zon).

[Reactie gewijzigd door Stephan Oudmaijer op 5 augustus 2013 14:59]

Yep, 100% de HD 7. Op de AH-website wordt dit inderdaad niet direct duidelijk.
Of als je er verlichting op wil hebben de Kobo Glo, als je tenminste veel leest.
Wel bijzonder dat jij 'm al hebt, terwijl de grote retailers pas dit model rond 14 / 15 augustus binnen krijgen.
Zojuist ook een HD 7 bij AH gekocht voor die ontzettend lage prijs. Vorige week al een zelfde exemplaar bij Saturn gekocht, maar dan 30 euro duurder.

Het zijn twee identieke exemplaren (zelfde typenummer, donkerblauw). Andere kleuren komen volgens verschillende websites rond half augustus.

Ik moet zeggen dat het een tablet is met een geweldige prijs/kwaliteit-verhouding. De problemen met de launcher heb ik inderdaad ook gezien, zowel voor als na de update naar 4.2.1. Het lijkt erop dat de launcher crasht bij het verlaten van Google Play nadat er een nieuwe app geinstalleerd is.

De (hardnekkige) crash kan eventueel opgelost worden door alle openstaande apps te sluiten, daarna nog een keer de crashmelding weg te klikken en dan meteen op de Apps-knop (cirkel met de zes vierkantjes) te klikken (voordat een nieuwe crashmelding verschijnt). Bij het verlaten van het Apps-overzicht is ook meteen de crash verholpen.
Hoe heb jij de HD7 besteld bij de AH?

Ik heb ingelogd en toegevoegd, maar zodra ik de bestelling afrond veranderd de prijs weer naar 169,-

Kan ik m niet gewoon in de winkel halen?

Of hoe heb je de bestelling geplaatst? Met bezorgen of ophalen?

BVD voor je antwoord.
Ik heb hem net online besteld bij appie, en gekozen voor afhaal punt.
Bij mij liet ie wel de korting zien.

Wel je bonuskaartnummer ingevuld?
Tablet uitgezet en aangesloten om op te laden. Nu is de tablet niet meer op te starten. Al geprobeerd om te resetten via het 'gaatje". Maar er gebeurt niks. Andere manier om te resetten? Ik had voor het afsluiten een nieuwe app ge´nstalleerd en er is misschien wel een verband met de opmerking van RSe.
Geen multi-user is wel een groot gemis. Dat is nou juist waarom ik een Android 4.2-apparaat zou halen ipv een 4.1. Maar als het er dan niet in zit... beetje lullig van Asus.
Ja ik begrijp ook niet waarom dat er niet inzit. Misschien perongeluk niet geactiveerd ofzo? Ik heb er zelf geen verklaring voor.
De problemen die je omschrijft van de launcher herken ik niet.
Ik heb wel de launcher ge´nstalleerd die je aangaf, deze is echt fantastisch. Lijkt inderdaad wel soepeler te lopen dan de stock launcher.

[Reactie gewijzigd door yorroy op 6 augustus 2013 11:18]

Welke media player gebruiken jullie? De standaard speelt bij een mkv-film die ik probeer geen geluid af en negeert het srt-bestand. Ook las ik ergens iets over een media player die geoptimaliseerd was voor de A7 oid? Kan het alleen niet meer vinden waar ik het gelezen heb :(

Edit: aha, in de comments van de review op tweakers: mx player armv7

[Reactie gewijzigd door woekele op 8 augustus 2013 14:52]

archos video player free. Dat is echt de beste die er is.
ik ben net in bezit van de asus. heb er nog niet veel mee gedaan. Maar merkte meteen op de ie mkv niet speelde. Plus ik wil makkelijk van mn nas streamen. Met de archos video player gaat dat gelukkig prima
Ik heb Multi-User werkend op de Asus Memo Pad HD 7 :)

Allemaal eigen risico:
Geroot met Framaroot 1.6.apk (downloaden van xdadevelopers en instellen dat je apk's uit externe bronnen mag installeren): kiezen voor supersu en dan op boromir. Dan hoor je melding te krijgen: succes. Overigens liep deze bij eerste poging bij mij vast. Tweede keer ging goed. Daarna apparaat uitzetten. Aanzetten.

Daarna met Build Prop Editor van JRummy (van de Play Store) gewerkt. Met andere vergelijkbare tools lukte het me niet de buildprop goed op te slaan. Heb gebruik gemaakt van het menuknopje rechtsboven, edit. Dan handmatig als laatste regel toegevoegd: fw.max_users=5 en een return. Dan opgeslagen.

Dan toestel uit en weer aan. Nu heb je er onder settings een menu bij waar je users kan aanmaken. In het lock-screen kun je wisselen tussen de users.

Let op: bij mij is er een bug waardoor de beveiligings-user-interface niet goed wordt weergegeven als je een andere user kiest in het lockscreen. Je hebt dan een leeg scherm ipv bijvoorbeeld de stipjes voor een patroon, of de cijfers voor een PIN. Als je het scherm kantelt, komt de interface gelukkig terug. Hebben anderen dit ook?

Heb nu trouwens vanuit Framaroot weer 'unroot' gedaan, zodat ik weer zoveel mogelijk stock ben. En heb installeren uit externe bronnen weer uitgeschakeld. En multi-user blijft dan gewoon prima werken. Alleen jammer van die bug dat je eerst het scherm moet kantelen om de login zichtbaarr te krijgen.

[Reactie gewijzigd door woekele op 11 augustus 2013 11:25]

Helemaal top, werkte perfect.
De problemen met instaleren (vastlopen) Framaroot heb ik niet gehad, en ook het probleem met het verplicht kantelen van het scherm heb ik gelukkig geen last van.
twee dagen geleden gekocht alle updates uitgevoerd en toen jouw tip toegepast.
Prima :)
gebruik jij ook een patroon een PIN voor de beveiliging? Of schuif je het scherm alleen maar weg?
en nog een vraagje: is er al iemand die de officiele update heeft gedraaid na de 'hack' om multi-user mogelijk te maken in de vorige versie? Gaat dat goed?