Specificaties GF 9800 GT (600MHz), 512MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

XFX GeForce 9800 GT Fully Loaded Review

Creative007 1 december 2009, 7.627 views

XFX GeForce 9800 GT Fully Loaded

Pluspunten

• Ondersteuning:
  • PhysX
  • DirectX 10 + Shader model 4.0 en DirectX 9.0C
  • PCI-Express 2.0
  • Open GL 2.1
  • Aansluitingen:
  • 2x DVI
  • 1x S-Video

Minpunten

• Het enige in mijn geval, en dat is de warmte

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Aanschaf & verpakking:

Nou,
Omdat ik al 2 jaar werk met een XFX Geforce 7900GT 256 MB leek het mij wel een verstandig idee om in de zomervakantie een nieuwe videokaart aan te schaffen.

Mijn keuze ging eerst uit naar een XFX Geforce 9600GT maar daar had Paradigit er nog maar 1 van liggen. Op dat moment hadden ze wel nog 2 exemplaren liggen van EVGA Geforce 9600GT.
Ik naar huis de XFX 9600GT eruit gehaald en toen terug naar Paradigit.

Ondertussen in de wachtrij pak ik een onderdelenlijst om wat te bekijken, zie ik dat er een nieuwe was, namelijk de XFX Geforce 9800GT.

Uiteraard had paradigit ze niet op voorraad liggen (waar Paradigit een handje naar heeft)
Die weer besteld en 2 dagen later kreeg ik de vermelding via gsm dat ze binnen waren.
Ik hals-over-kop naar de winkel, betalen en aan de slag.

Ik maak de verpakkingen open en zie een nette anti-statische verpakking met een videokaart erin.
in de verpakking:

1x Verloop van s-video naar composit video en geluidskabel
1x Handleiding
1x DVI naar Analoog verloop

Installatie:

Ik de-installeer de drivers en schakel de pc uit.
De 2 9800GT's erin gezet met het bekende sli bruggetje, stekkertjes erop en klaar.

Ik start de pc op, installeer de nieuwe driver en weer opnieuw opstarten.
Hij herkent nu de SLI mode.
Nu ga ik Call of Duty 4 Spelen....

De prestaties:

In Call of Duty 4 direct alle instelingne naar het hoogste gezet denk hierbij aan:

Resolutie: 1680x1050
Anti-Aliasing: 4x
en de rest of max of normal.

Ik start een nieuwe singleplayer op en ik zie verbazingwekkende graphics.
In dat ik aan het spelen ben hoor ik de videokaarten direct 2x zo snel koelen.
volgens mijn fluke meter zit ik rond de 62-64 graden.

Ik tik een paar commands in om de fps te tonen
zie ik dat hij standaard bij mij rond de 200 tot 300 FPS zit. In enkele gevallen zie ik dat hij iets rond de 150 zit.

Een verdomd goede kaart voor een kleine prijs. heb voor de 2 bij elkaar 259,90 betaald
Heeft hele goede prestaties wordt alleen erg warm.
Als je honger hebt kun je er bijna een eitje op bakken.

Dit heb ik nu opgelost door in het zijpaneel 2x 80mm koelers te zetten die de warmte wegzuigen.

Dit is nu echt een hele verbetering.

Nu ook met CoD Modern Warfare II kan ik alles vlekkeloos spelen op de hoogste instellingen.
Uiteraard met het zelfde systeem

Heb jij ook een XFX GeForce 9800 GT Fully Loaded?

de 9800 GT is een prima kaart voor de nvidia gamer met een budgjet onder de 150 euro ik zelf heb m ook (zie mijn review) omdat ik met ati nooit echt goed tevreden ben geweest. Ik vertrouw toch wat meer op Nvidia in de praktijk is Nvidia's GTX 280 nog altijd sneller dan de technisch gezien snellere 4870 daarbij komt ook nog is dat physx geen marketing is maar juist heel handig is om je processor een beetje te ontlasten zodat je voor de nieuwste games misschien geen High end processor nodig hebt :)

P.S. de 9600 heeft minder stream processors en is een G94 Core ;)

[Reactie gewijzigd door MrDucky op 17 augustus 2008 11:16]

Huh? technisch gezien sneller? Que? Dat moet je me maar eens uit leggen. Ik bedoel 1,4Miljard transistoren voor de GTX tegen net geen 1 Miljard voor de HD4870. ATI doet meer met minder.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 17 augustus 2008 13:03]

maar HD4870 heeft meer stream processors hogere clock en DDR5 ...
Ja en? De hele architectuur is anders. Je zegt toch ook niet dat de AMD X2 6000+ sneller is dan een E8300 omdat die op 3GHZ loopt en de E8200 op 2,66Ghz loopt? Op basis van die gegevens kan je ze gewoon niet met elkaar vergelijken en zeggen welke sneller is. Het is trouwens 160 stream processing units in groepen van 5. Waarbij in het ergste geval dus ook maar gebruik kan worden gemaakt van 160 stream processors(worst case, komt niet vaak voor). De clock is ook totaal anders. De shader units van ATI draaien op de zelfde clock als de rest(stukjes uitgezonderd) dus 750mhz betekend ook dat de shaders units daar op draaien. Terwijl voor nvidia de shaders processors op bijna het dubbele draaien(vandaar ook het noemen van de shaderdomain snelheid bij nvidia en niet bij ATI). DDR5 is leuk omdat je hoge snelheid krijgt, maar blijkbaar heb je er net te weinig gelezen om te zien dat de bus van Nvidia een keer zo groot is. De versimpelde uitleg: Zie het als een dubbel zo breede weg. Over die weg kunnen er meer vrachtwagens naast elkaar rijden op een langzamere snelheid om toch zo veel te kunnen versturen als een kleinere weg waar er met een hoge snelheid rijd. Volgende keer iets meer onderzoek doen voor je zulke uitspraken er neer zet.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 18 augustus 2008 14:10]

leuk dat je een ati fanboy bent zoals al duidelijk naar voren komt zo ben ik nu eenmaal nvidia fan boy omdat ik ze meer vertrouw ik zou voro geen goud nu een 4870 x2 willen hebbe ook geen 4870 of 4850 ik zou liever een gtx 260 of 280 hebbe dan een 4870 x 2 of 4870 ik heb het niet meer op ati sinds mijn laatste kaart een x1950 en technisch gezien hoort ddr5 veel sneller te zijn dan ddr3 waardoor dat dus weer die bus zou moeten compenseren voor de rest blijft dit een goede kaart wat je nou wil of niet we hadde anderen kunnen kopen maar wij zijn er tevreden mee en daar mee uit voor de rest wil ik even zegge dat nvidia ook beter suport heeft dan ATI en nvidia is makkelijker te modde dus voor mij was dit een prima keuze al is dit van onder misschien een 8800 GT deze kaart is nog aan geknutselt wat de meeste hier niet toe willen geven...
Ik heb een 8800GTS en een HD4850.. duidelijk een fan boy van het een of het ander 8)7 ....

Ik wijs er alleen op dat de 3 dingen die jij noemde waar de RV770 core technisch sneller zou moeten zijn dan de GTX 280 core, eigenlijk nergens over gaat. Ik zeg verder NIETS over deze kaart. Verder zijn het gewoon feiten wat ik gebruik en geen meningen.
technisch gezien hoort ddr5 veel sneller te zijn dan ddr3
DDR5 is ook sneller. Alleen gebruikt ATI een kleinere bus gezien dat veel goedkoper is. Nvidia compenseerd hun "lage" ddr3 snelheid met een dikke bus. Dat is voor bijde bedrijven een bewuste keuze geweest.
we hadde anderen kunnen kopen maar wij zijn er tevreden mee en daar mee uit
Het kan mij niet schelen wat jij koopt. Alleen als je uitspraken maakt, welke nergens op zijn gebaseerd, dan wijs ik jouw daar op. Dat zou jij ook zo bij mij moeten doen. Jammer genoeg neem je alleen de technische kennis niet aan en doe je het af als zijnde fanboyism.
wil ik even zegge dat nvidia ook beter suport heeft dan ATI
Mening geen feit
nvidia is makkelijker te modde
Mening geen feit
deze kaart is nog aan geknutselt wat de meeste hier niet toe willen geven...
Ik heb geen idee wat ik daar mee te maken heb, want ik heb helemaal neits gezegt over deze kaart.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 17 augustus 2008 23:59]

@Door MrDucky, zondag 17 augustus 2008 21:20

Dude....interpunctie....dit is onleesbare dribble...(en natuurlijk ga ik hiervoor keihard weggemod worden, maar iemand moet het zeggen :))

On-topic: Waarom vertrouw je ze niet meer? Ik zie geen enkel argument, alleen dat je 1950 GTX niet beviel, maar niet waarom. Ik heb er ook een, en ik vind het een fantastsiche kaart...(gewoon omdat ie voor mij een geweldige prijs/prestatie verhouding heeft).

Ik ben het trouwens niet eens met je support argument, ik heb juist andere ervaringen. Zelfs met brakke drivers van ATI kreeg ik de kaart nog werkend door een geweldige uitleg vanuit de ATI helpdesk...

[Reactie gewijzigd door Tha Man op 18 augustus 2008 12:48]

Duidelijk weer iemand die zo nVidia minded is dat het lastig is om objectief te blijven. Ik snap niet dat mensen zo aan een merk vastzitten. Uiteindelijk laat ik me altijd leiden door bij welke kaart ik het meeste waar voor mijn geld krijg. Dat lijkt me het enige relevante criterium. Of schroef jij vaak je kast open om naar dat nVidia logo te kijken?

Lees de volgende info maar over PhysX:

Blijkt duidelijk uit dat het niet zo veel toevoegt en dat het de processor weinig ontlast. Blijkbaar is het inzetten van de GPU voor berekeningen die de CPU moeten ontlasten nog niet zo makkelijk als het lijkt. Dus vooralsnog heeft het op zijn minst de schijn van marketing in plaats van echte performancewinst.

Bovendien, wat dit artikel nog niet echt duidelijk maakt, is dat PhysX sowieso alleen nut heeft als het spel dit ook ondersteunt. Vooralsnog zijn er erg weinig spellen die hiervan gebruik maken. Anders is dit bij de HAVOK engine, die ondersteuning door ATI zal krijgen vanwege een deal die ze met Intel hebben gesloten.
Wat is je argumentatie geweest om niet te kiezen voor een 4850 of 4870?
dit is gewoon een 8800gt van een jaar oud met een andere naam

je had beter voor een 4850 kunnen gaan

verder een beetje weinig info over benchmarks en hoe de verhouding is tussen andere kaarten
Een jaar gaat snel bij jou: begin oktober 2007 doken de eerste foto's van de GeForce 8800GT (ofwel eerste G92 core's) op. Pas eind november begin december 2007 kwam de beschikbaarheid en daaropvolgend de leverbaarheid op dikte.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 17 augustus 2008 00:41]

Omdat ik al 7 jaar een nvidia kaart heb en er niet vanaf wil.
Eerst had ik de 7900GT maar die kan de nieuwere grafische eisen niet aan.
Dan heb ik het over anti-aliasing, shadows, vooral de specular maps blinken uit met de 9800GT
Dan ben je mooi de boot in gegaan met je 9800gt, ding is relatief traag en veel te duur voor z'n performance. Met een 4850 ben je iets goedkoper uit, maar vooral ook meer dan 40% sneller. Enige nadeel is dat je dan maar één kaartje kunt draaien, want je hebt een SLi moederbord.

Als nvidia kaartje, had je net zo goed twee oude 8800gt of 8800GTS kaartjes voor een prikkie op de kop kunnen tikken, had je hetzelfde gehad, voor de helft van de prijs. Of eventueel een 9800GTX, die ongeveer 30% sneller is, maar dan wel weer iets (20 eur.) duurder. Zelfs nieuw is een 8800GT/8800GTS nog goedkoper en in het geval van de 8800GTS zelfs nog aanzienlijk (20%) sneller.
'k Snap het even niet, voor ¤20,- euro meer een 9800GTX? De GT is ¤130 en de GTX ¤200? Daarnaast is de GT een prima kaart voor een schappelijke prijs, ook al is het in feite een 8800GT, nogsteeds een prima kaart die een goede prijs/kwaliteits verhouding heeft.

Voor mensen die liever bij nVidia blijven hangen (geen zin in dat gezeur van de 9800GTX die duurder is dan de ATi 4870) blijft het een prima oplossing, goedkoop, relaxte prestaties, tenslotte is het de tevredenheid van de klant die telt, niet de benchmarks.
Kijk nou eerst eens in de pricewatch voor je reageert. De GTX is vanaf 160 eur te krijgen.

Met een prijs die zo dicht bij een flink beter presterende kaart ligt, is de prijs/kwaliteit verhouding toch niet zo heel geweldig meer.

Omdat een 9800GTX zo'n nutteloze kaart was met de 4870 en 4850 om de hoek, is de prijs van de 9800gtx gezakt.
De 8800GT 512mb is gewoon hetzelfde als de 9800GT 512mb. Alleen de naam is veranderd.
Momenteel is ie in de aanbieding bij azerty voor 77 euro (zie pricewatch 8800GT). Dus dan heb je voor 154 euro hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door luckyjan op 17 augustus 2008 02:33]

Er is ook wel een verschil tussen azerty en de reguliere hardware-winkels.... als je dat verschil weglaat is dit nog niet zo'n slechte keuze als je het voor doet komen (die van Sparkle is er voor 99 euro als je online shopt). Misschien wil hij wel graag Purevideo :)
Enige verschil is verzendkosten? Azerty is verder een relatief groot bedrijf wat akelig dicht in de buurt komt van het vroeger zo succesvolle Alternate. Verzendkosten zijn ook maar 9 eur. is azerty hoe dan ook goedkoper.
Dit is toch een review en niet wat je beter had kunnen kopen ?

volgens mij is de 8800 niet silent, en een 9800GT wel, als blijkt dat dit de zelfde kaart is zou ik zeker de 9600 kiezen
even aan creative waar heb je je SLI bridge vandaan :A?
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar want je ziet 'm nooit meegeleverd worden met de kaart (en nu ook niet als ik de review lees).
De SLI bridge zit altijd bij het moederbord ;) Er staat ook op de bridge van Asus, als je bij zijn specs kijkt heeft hij een Asus SLI moederbord ;)

Bij ATI word er 1 crossfire connector per kaart geleverd. Als je crossfire wilt draaien heb je tegenwoordig 2 connectors nodig. Deze worden nml niet bij moederborden geleverd.
@ review: Staat in principe niks in je review, met benchmarks of andere nuttige informatie.
Het zullen ongetwijfeld mooie kaarten zijn met leuke prestaties maar ik vind je review een beetje matig. Je test het op 1 game waarvan de engine nou niet bepaald bagger zwaar van is. Verder had ik persoonlijk ook gekozen voor een 4850 crossfire opstelling, dit is ongeveer net zo duur en presteert hoogstwaarschijnlijk nog beter ook.