Specificaties Hardeschijfkoeling (passief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Silentmaxx HD-Silencer Rev. 2 Review

Femme 8 mei 2005, laatste update op 9 mei 2005, 3.674 views

Silentmaxx HD-Silencer Rev. 2

Pluspunten

• Uitstekende passieve koeling
  • Goede demping

Minpunten

• Geen inbouwinstructies meegeleverd

Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Na eerder een aantal Zalman's ZM-2HC2 gebruikt te hebben, ben ik naar aanleiding van de review van Hielko overgestapt op HD-Silencer's van Silentmaxx. Ik heb vier stuks in gebruik voor het koelen en dempen van evenzoveel Raptor WD740GD drives. De effectiviteit van de demping verschilt weinig met die van de Zalman ZM-2HC2, wat ook uit de objectieve meetresultaten in de review blijkt. De hoogfrequente tonen die de Raptor voortbrengt bij het wentelen van z'n platters zijn nog steeds goed hoorbaar nadat de schijf in de HD-Silencer is verpakt. De beste geluidsdemping wordt bereikt door ook de zijpanelen van de behuizing met geluidsdempende materialen de bekleden. Dit kan erg effectief zijn om de hoge (en meest irriante) frequenties te dempen. De HD-Silencer maakt evenals de Zalman ZM-2HC2 effectief een einde aan de doorgifte van trillingen en resonanties aan de behuizing. Dit alleen al kan voor een enorme gevoelsmatige verbetering van de geluidsproductie zorgen. Ik heb vaak genoeg gemerkt dat harde schijven die direct in het chassis zijn geschroeft onnodig veel herrie veroorzaken doordat het chassis gaat resoneren.

De HD-Silencer fungeert als een grote heatsink die naast de zijden van de harde schijf ook het volledige oppervlak van de bovenkant koelt. De Zalman ZM-2HC2 staat alleen in contact met de zijkant van de schijf en is daardoor veel minder effectief in zijn koeling. Ook heeft de ZM-2HC2 een veel kleiner koeloppervlak. Betere koeling betekent dat je bij een gelijke streeftemperatuur van de harde schijven meer geluidsdemping in de kast kunt aanbrengen. Met de HD-Silencer's kun je daardoor (beter) een stiller systeem bouwen dan met de ZM-2HC2's. De prijs van de Silentmaxx HD-Silencer is hoger dan van de Zalman ZM-2HC2, maar daar krijg je betere koel- en dempingsprestaties voor terug.

Een klein nadeel van de HD-Silencer is dat Silentmaxx verzuimt om inbouwinstructies mee te leveren. Deze moet je downloaden op hun website en zijn daar alleen in het Duits beschikbaar (de Engelstalige versie van de site werkte slecht op het moment dat ik m'n disks moest inbouwen). Beetje knullig om te besparen op een A4'tje met inbouwinstructies.

Heb jij ook een Silentmaxx HD-Silencer Rev. 2?

Kun je de term "uitstekende passieve koeling" representeren door een getal? Het lijkt onwaarschijnlijk dat het inpakken van de schijf (zeker een 10000 rpm schijf) geen negatieve gevolgen heeft.
Ik zou niet willen spreken van inpakken maar eerder van 'uitbouwen', want de Silentmaxx HD-Silencer maakt feitelijk een grote heatsink van je harde schijf. De HD-Silencer kan de warmte op een veel groter oppervlak kwijtraken dan de harde schijf alleen. Bij gelijke airflow zal de HD-Silencer dus altijd veel beter koelen. De resultaten in de review van Hielko bewijzen dit. In de test heeft een losse harde schijf zonder koeler een temperatuur van 40,5ēC terwijl de HD-Silencer de temperatuur tot 33,0ēC weet te reduceren. Mijn Raptors hebben na een middag draaien een temperatuur van 29-32ēC volgens de S.M.A.R.T-gegevens in de hardware monitor van de RAID-controller.
Op deze site wordt namelijk gezegd:
Nicht kompatible Festplatten:

ˇ HD AT 74GB Western Digital Raptor
En ik kom het vaker tegen, een enkele keer met een foto van een gaatje in de schijf met de tekst erbij "Do not cover this hole". Vandaar ook mijn term 'inpakken'. Ik weet echter niet wat het voor problemen op zou leveren. Enig idee?
Het betreffende gat wordt niet afgesloten als de Raptor in de HD-Silencer wordt geplaatst. Het gat bevindt zich op een iets lagere hoogte dan middenste platte vlak van de schijfbehuizing. Er kan dus lucht bij om drukverschillen te compenseren (ik neem aan dat dit de functie is van het gat).

Mijn Raptors lijken vooralsnog geen moeite te hebben met de HD-Silencers. Ze doen probleemloos hun werk en de temperaturen zijn erg laag. Ik kan me wel voorstellen dat de temperaturen te hoog oplopen als er helemaal geen airflow is. Iedere weldenkende tweaker zou in staat moeten zijn om in te schatten wat wel en niet een gezond is voor zo'n schijf. Als het ding te heet wordt is er meer airflow nodig.
Ik kreeg bij mijn twee silentmaxx dempers wel afzonderlijk dus twee A4'tjes bijgeleverd met de instructies. Ik weet niet precies of de verkoper dit voor mij gedaan had of dat silentmaxx dit nog erbij gefrutst had. In ieder geval kon ik de silencers zonder probleem inbouwen.
De enige instructie die ik kreeg was de instructie dat ik de instructies van de website moest downloaden :) . Dat was bij alle vier exemplaren het geval.
De inbouwhandleiding is in het Engels en Duits te downloaden (~270KB)
Maar zelfs die zijn vrij slecht, ze komen in ieder geval niet overeen met hoe het spul bij mij arriveerde.