Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Blue switches - Bekijk alle specificaties

Razer Windows Review

aCiDcHaOZ 4 augustus 2013, laatste update op 4 augustus 2013, 1.949 views

Razer Windows

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Feature-set
  • Feedback van de toetsen

Minpunten

• Vingerafdrukken snel zichtbaar

Nadat de letters en cijfers van mijn eminent keyboard van enkele luttele euro's versleten waren besloot ik wat nieuws te kopen. Ik zat te twijfelen tussen een mooi logitech bordje met LCD display of the next hot thing: een mechanisch toetsenbord.

De keuze was na een herbeleving van mijn herinneringen aan de oude IBM toetsenborden al snel gemaakt: mechanisch. Die bordjes voelde altijd solide aan en en gaf een feedback als nooit te voren. Hier hield de keuze echter nog niet op want er zijn verschillende mechanische schakelaars die verhuld zitten onder de toetsen. Na wat research(zie onderaan) was de keuze gevallen op de blauwe schakelaars vanwege het nostalgische geluid wat ook weer een deel uitmaakt van de feedback die men van de aanslagen krijgt. Tevens is het toetsenbord voorzien van een stoere, onorthodoxe lettertype.

De keuze
De reden dat ik voor dit specifieke model heb gekozen is omdat er met veel lof op het internet gesproken werd over de bouwkwaliteit van dit toetsenbord. Hij is zwaar en moeilijk te torderen, daarnaast zijn de kabels voorzien van een krimpkous en kunnen de toetsen verwijderd worden om eens in de zoveel tijd de kruimels en as te verwijderen tussen de toetsen

Featureset
Wat ook genoemd moet worden is de feature-set. De razer komt met vijf macrotoetsen, LED-verlichting die zowel de toetsen zelf verlichten als rondom de lichten, en op hoge lichtintensiteit is het overdag ook nog zichtbaar.
Er zit een 3.5mm audiojack op voor de headset en een USB port die volgens het passthrough principe werkt waardoor hij heel goed mee kan gaan met toekomstige USB versies.
Voor de rest is het bord voorzien van multimedia toetsen en kan de windows-key uitgeschakeld worden.

De ervaring
Ik ben zeer te spreken over de typ-ervaring op het toetsenbord. De kracht die nodig is om een aanslag te maken is iets groter dan een rubber-dome toetsenbord waardoor je een goede indruk krijgt welke toets je nou precies aanslaat, daarbij klinkt het geluid wat de schakelaars maken bij een aanslag echt als muziek in de oren.

Echte game-ervaring heb ik nog niet opgedaan. Ik had ergens gelezen dat blue switches het soms moeilijk hadden met double-taps. Ik heb dit getest met mijn favoriete shooter unreal tournament waar je double-taps gebruikt om te springen en ik heb helemaal geen last ervaren hiervan.

130,- is een beste smak geld wat er voor dit toetsenbord betaald moet worden maar razer maakt dit goed door een toetsenbord te leveren met een solide bouwkwaliteit en een goede featureset.

Extra info
Mechaniek van de toetsenborden
Geluid van verschillende switches
Unboxing video (gejat)

Heb jij ook een Razer Windows?

Heeft dit toetsenbord ook een polshouder zoal bij de corsair k70/95
nee, en ik kan me voorstellen dat sommige mensen dat prefereren omdat het toetsenbord relatief hoog is.
Oke dankje voor je reactie ik heb overigens nog nooit zelf een polshouder gehad en mis het ook niet dus voor mij geen probleem