Specificaties GF 9800 GT (600MHz), 512MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

XFX GeForce 9800 GT Fully Loaded Review

MrDucky 16 december 2008, laatste update op 16 december 2008, 10.032 views

XFX GeForce 9800 GT Fully Loaded

Pluspunten

• Prijs/Prestatie verhouding.
  • Netjes Geleverd in zachte verpakking.
  • Hoge Frame Rates.
  • Leuke Game en Acessoires erbij.
  • Niet erg Luid.
  • Komt bij mij Stressed niet boven de 62 graden.
  • Geen Super voeding voor nodig mijn 400 watt voeding is genoeg.
  • Mooi kleurtje

Minpunten

• nog niks maar misschien komen die nog

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Reden van aanschaf
ik was aan vervanging toe aangezien mijn 8600 GT Silent wat traagjes werd.
ik wou natuurlijk een hoop games op high kunnen spelen waaronder Crysis, Cod4, Race Driver Grid enzv enzv enzv. ook de warmte van mijn 8600 GT Silent speelde een rol ik heb later nog wel een coolertje erop gemonteerd maar daar werdt hij natuurlijk niet sneller van ;)

Bestelling & Uiterlijk
Vandaag eindelijk de dag dat mijn XFX 9800 GT Fully Loaded binnekwam gisteren aangeboden gekregen van Alternate als vervangbaar exemplaar van een 8800 GTX die ik eerst wou kopen. De 8800 GTX Bleek echter niet meer leverbaar en daarom werd mij de XFX 8800 GT 1024 MB aangeboden waar ik geen genoegen mee nam daarna besloot ik de XFX 9800 GT Fully Loaded te bestellen. En jawel vandaag kreeg ik hem binne grote doos netjes ingepakt door Alternate. De doos gaat open en jawel wat zie ik een single slot 9800 GT netjes verpakt in een statisch vrij zakje :). wat mij meteen opviel is datie vrij lang en dun is vergeleken met een 8600 GT wat toch een Dual Slot kaart is.... voor de rest zit er netjes een fannetje op en is hij deels afgedekt door een stoer 9 serie plaatje op de zijkant staat XFX en het logo. Voor de rest is er Dual DVI aanwezig en ondersteunt deze natuurlijk Physx!

Bijgeleverd spul & Inbouwen

Zoals gewoonlijk zit er bij XFX een leuke deurhanger bij met I'am Gaming Do Not Disturb. Voor de rest zit er een 2 x 4 pins molex naar 1 x PCI-E 6 connectortje bij die ik nodig had aangezien mijn ug ug (Super) slechte voeding geen PCI-E Connectortje heeft... natuurlijk wordt er bij zo'n High end kaart ook een Fantastisch spel bijgeleverd, In dit geval Assasin's Creed wat hij moeiteloos op de maximale instellingen speelt :) er zitten ook boekjes bij van hoe je hem moet inbouwen en een VGA To DVI connectortje. Dan nu het inbouwen wat best irritant was aangezien mijn voeding 1 molexje te kort kwam dus moest ik nog even naar CD-ROMLAND in Breda waar ik een 1x 4 pins molex naar 2x 4 pins molex heb gekocht nou aan de slag dan eerst mijn oude 8600 GT Silent (die niet meer silent is omdat hij nu een fannetje heeft vanwege de warmte) eruit halen daarna *klik!* de 9800 GT in de PCI-E Slot en de PCI-E Connector er in en gamen maar! o wacht we vergeten de Drivers ^^. Drivers unninstalle en dan weer installe en voila hij doet het :D.

Games & Benchmark

Voor ik mijn 9800 GT kreeg had ik natuurlijk al Crysis, COD4, Race Driver GRID en Assasin's Creed geinstaleerd (die je er ook nog is bij kreeg). Het eerste spel wat ik teste was natuurlijk Crysis wat anders? optimal settings staatie op high en dat loopt vloeiend!! Daarna heb ik COD 4 getest alles op Max AA op het hoogst en constant 91 fps (ik speel zelf vaak COD 4 ik zit in een clan XD). Race driver grid was een super zwaar spel voor mijn oude 8600 GT maar deze 9800 GT krijgt het voor mekaar om alles op high gewoon geen kick te geven. En Assasin's Creed zoals eerder verteld gewoon SUPER!.

GPU en CPU Stock driver versie 178.24
3D Mark Vantage - 4685 punten.
3D Mark 2006 - 10900 punten.

Drivers & Overclockbaarheid

De drivers heb ik echt niets over te klagen elke nieuwe driver van nvidia geeft weer een performance boost. ook is er goede ondersteuning voor Linux. Het iets vernieuwde control pannel van driver versie 180.84 bevalt mij ook goed. De kaart was ook lekker te overclocken van 600 MHz Core naar 675 MHz, van 1600 MHz Shader naar 1700 Shader en van 900 MHz Memmory naar 975 MHz zonder artifacts.

Modbaarheid & Betrouwbaarheid
hier ben ik helaas nog niet aan toe gekomen.
ik heb hem nu ongeveer een halfjaar in mijn bezit en er mankeert nog steeds niks aan :)

Deze XFX 9800 GT Fully Loaded is geen Super High end kaart maar toch zeker behoort hij tot de High end een geweldige kaart voor een geweldige prijs van 129 euro! Mensen met een laag budget maar toch goed willen kunnen gamen dan is dit toch absoluut de keuze laat de XFX 9600 GT XXX Alphad Dog ED 740m naast je liggen deze is echt sneller! in iedergeval was dit een hele grote verbetering vergeleken met mijn 8600 GT Silent.

Update 28 november 2008: Foto's eindelijk toegevoegd ....
Update 15 november 2008: wat extra kopjes toegevoegd en wat kleine dingetjes aangepast.

• Gigabyte GA-P35-DS3
  • Intel Core 2 Duo E8400
  • OCZ Platinum PC8500 1066MHz 2x2gb Kit
  • Be Quiet! Dark Power Pro P7 650 Watt
  • Windows Vista

Heb jij ook een XFX GeForce 9800 GT Fully Loaded?

De Vantage score valt mij eigenlijk wat tegen... ik haal zelf met een Asus HD3870 TOP(dus overclocked) een GPUscore van 4621 punten. Dat is met Catelyst drivers 8.7
De meeste driver updates van Ati laten een verhoging zien van de prestaties. Ik heb mijn 3870 sinds catelyst 8.4 (lees: april, 2008), en de GPU score daarmee was nog 3702.

Verder redelijke review... misschien zouden wat temperatuur waardes leuk zijn.
En vloeiend in Crysis noem jij hoeveel fps? Er zit ook een benchmark-loop in Crysis die je zou kunnen gebruiken.

edit: owjah, 62 graden is niet echt veel voor een GPU hoor ;)

[Reactie gewijzigd door DJT88 op 19 augustus 2008 14:16]

@ Pino22 ik vertrouw toch wat meer op de nvidia kaarten aangezien de drivers beter zijn en physx ondersteuning heeft en de 4870 beter zou moeten presteren dan een GTX 280 maar aan het niveu zit van een GTX 260 kwa frame rates ... en ik ben nooit zon ATI boy geweest heb er vaak pech mee gehad.

@Creative007 ik heb er een 8800 GT van een vriend naast gelegd maar die komt toch egt lager uit en dat is nog wel de overclocked versie ... dus ze hebbe er toch wat mee gedaan denk ik toch geweldig kaartje :)
Dus je bekijkt het niet objectief..
Naja deels te begrijpen echter ik ben geen fan van ATI of Nvidia.
Bij beiden heb ik nooit problemen met drivers gehad..
Wat mij wel is overkomen is dat ik bij ATI vaker meer perfromance kreeg bij nieuwere driver updates
Ik bekijk elke keer wat het meeste geeft voor mijn budget.

Ehm de 4870 is nooit opgezet tegen de GTX 280 maar tegen de GTX 260.
Die hij ook altijd verslaat en kwa prijs zit hij er nog minimaal 30 euro onder
De 4870X2 is opgezet tegen de GTX 280 ;)

Daarbij het hele psychics verhaal vind ik pure marketing

[Reactie gewijzigd door pino85 op 16 augustus 2008 23:44]

Ik heb mijn 8800GTS 640mb ingeruild voor een hd4870, en ik kan je vertellen dat het op driver gebied een ramp is!
Bij de nv nooit ergens gekkigheid gehad met iets, ik zet het spul van ati er na een verse windows install op en de pc crasht al na 3 minuten, blijkt aan CCC en de rest van het ati pack te liggen, alleen de drivers erop zetten is het devies...
Daarbij komt ook nog dat cpu-z nu de pc doet crashen, en 3dmark niet op start, gelukkig doet de kaart wel waar hij voor gemaakt is: hoge fps halen in games :)

...maar de drivers van ati stellen me aardig teleur, ik stond op het punt om de kaart terug te sturen, wat een heibel om beeld te krijgen met dat ding, zodra die erin zat begon het hele verhaal :+
Inderdaad, ik heb mijn hd4870 snel weer verkocht, heb nog nooit zoveel bsod's gehad!
De nieuwe eigenaar heeft er gelukkig minder last van, of vind het misschien niet storend, maar ik wel.
Ik gebruik heel mn leven al ATI, ik heb nog nooit problemen gehad met drivers bsod's etc... Kan natuurlijk ook gewoon geluk zijn, maar de drivers van ATI zijn echt niet slecht.

Verder nette review! Leuke benchmarks gedraaid, is je CPU trouwens overgeclockt? Of lees ik daar nu helemaal overheen? :P

[Reactie gewijzigd door StefanvanGelder op 16 december 2008 11:35]

Misschien stomme vraag maar gebruikte je misschien niet een te zwakke voeding?
Had het zelfde probleem toen ik toen de tijd upgrade naar een 8800gt dat ik constant BSoD kreeg. Had er een zwaardere voeding in gehangen en nergens meer last van gehad.
Brakke voeding is een mogelijkheid, maar dat ligt niet aan de kaart of de drivers.
wat ook mogelijk is (in het verleden ook gehad) was van een geforceFX5200 overgstapt naar een ATI 9800XT en kwam inderdaad hele vage problemen opdoemen , games niet opstarten , bsod's .
het bleek dat er teveel nvidia na un-installeren zoveel troep achter bleef zodat de drivers van ATI een conflict kregen in windows op 1 of andere manier, ik had windows opnieuw geinstalleerd en het probleem was weg.

draai hier zelf met een ATI 4850 , en ik heb totaal geen problemen gehad
wij hebben 3 systemen hier met 2 systemen met een 3850 en mijn eigen een 4850
daar ook totaal geen problemen mee.

maar goed, beide fabrikanten hebben zo hun min en plus punten met grafischekaarten en helaas ik koop toch liever ATI vanwegen de prijs/prestatie verhouding.
maar dat wil niet zeggen dat ATI dan beter is dan Nvidea omdat Nvidea toch ook leuke kaarten bakt alleen je betaald er teveel voor vindt ik.
Leuke kaart inderdaad echter voor 10 euro a 15 euro meer koop ik liever een ATI 4850;)
Die presteerd beter zo ver ik weet dan een 9800GTX dus ook beter dan een 9800GT
en voor nog eens 45 a 50 meer koop ik een ATI 4870 ;)
die presteerd nˇg beter, en als ik daar 100 bijleg heb ik een gtx280, die is zelfs beter als alle bovenstaande, nog een 80 a 90 erbij en je hebt een 4870x2, die presteerd het beste!

zo kun je natuurlijk bezig blijven maar als je een duidelijke streep voor je budget trekt blijft je keuze beperkt, zeker als je een nieuwe kaart wil :)
Ik heb hem zelf ook maar dan in SLI.
Met zijn tweeen worden ze loeiheet, verder staat er op de verpakking dat hij minimaal 500 tot 600 watt voeding nodig heeft maar met mijn 550 watt draait hij hem ook zonder problemen in sli-mode

Verder ben ik erg tevreden over.
Het schijnt dat de 9800GT eigenlijk een 8800GT is maar dan in een nieuw jasje volgens de geruchten.
mij boeit het weinig maar als je je review netjes wil hebben...op het einde heb je review als revieuw gespeld.;)
Je weet dat de 9800GT gewoon een 8800GT is met een andere naam?

Alleen de hybrid-SLI 9800GT kaarten hebben de 55nm chip, de rest is gewoon 8800GT :P
Geldt ook voor de 9600GT, gewoon een rebranded 8800GT, wat nu inmiddels de 9800GT is. Kan je anders eens kijken met GPU-Z welke kaart je hebt? Waarschijnlijk de G92-core (infeite de 8800 > 9600). ;)
De 9600GT heeft een G94 core met minder stream processors (64), maar hier draaien 2 ervan lekker in SLI hoor.
Huh, ik heb ongelijk, hoe kan dan nou weer!? :P Heb ik wel vaker last van op T.net blijkbaar.. Anyhow, ik zou zweren dat er een G92-core op m'n 9600GT had zitten, maar opzich is het logisch dat ik het bij het verkeerde eind had want de 9800GT heeft die 120 cores die de 9600GT duidelijk niet had.

[Reactie gewijzigd door m0nkey op 17 augustus 2008 11:28]

112 cores. :x

9800GT Hybrid heeft de G92b, die de 9800GTX+ ook heeft.
Klopt ik had dan voor 77 euro de 8800GT gekocht als je toch persee nvidia wilde:

PNY GeForce 8800GT,512MB, GDDR3, PCI Express x16
Grafische enginenVidia GeForce 8800 GTGeheugen512 MBBus standaardPCI Express x16Meer informatie
StukprijsĄ 76,79

Dan was je veel goedkoper uit..
Gaan we weer, ik had dit ik had dat, deze jongen niet, hij heeft een 9800GT gekocht ;)

4 Sterren :)
thanks anonnymous ik snap het probleem niet ik ben er tevreden mee en misschien had ik wel beter een 8800 kunnen kopen nou en ...
als je er maar tevreden mee bent is het belangrijkste lijkt me :Y)

maar feit blijft dat je voor minder meer had kunnen halen