Panasonic Viera ZT60 Zilver Review

rusman 3 augustus 2013, laatste update op 25 augustus 2013, 1.252 views

Panasonic Viera ZT60 Zilver

Pluspunten

• Strak design
  • Perfecte kleurweergave
  • Goed geluid

Minpunten

• Geluid ventilators
  • Warmte ontwikkeling
  • Reflectie door glasplaat
  • 3D bril

Toevallig kwam ik de actie van Panasonic en Tweakers tegen waarin je de nieuwe ZT60 kon testen. Dit leek mij wel aardig om eens te proberen dus ik melde mij spontaan aan. Enkele weken later kreeg ik ineens een mailtje in mijn inbox dat ik gewonnen had en de TV 2 weken lang thuis mocht testen.

Afgelopen vrijdag was het zover en stond de bezorger met zijn busje voor mijn deur. De doos van 2 bij 1 meter geeft al snel aan hoe groot deze TV is. Samen met een vriend (alleen was dit echt niet te doen) heb ik de TV uitgepakt en gemonteerd. Dit ging vrij eenvoudig en is goed te doen. Wat mij opviel was dat de voet van deze TV al zwaarder is dan mijn 42" LED TV. Dit is ook wel nodig om het grote scherm in evenwicht te houden.

Behuizing/ontwerp
De TV ziet er echt super strak uit en is voor een plasma TV erg dun. Het glas loopt tot de randen en aan de rond zit een chromen afwerking waardoor de TV een chique uitstraling krijgt. De voet die dezelfde chromen kleur heeft als de rand helpt hierin ook goed mee. Het enige minpuntje van dit ontwerp is wel dat de chromen rand het licht van het raam naast de TV reflecteert waardoor dit af en toe voor afleiding zorgt tijdens het kijken.

De bouwkwaliteit is dik in orde. De TV voelt solide aan en is keurig afgewerkt. Alleen draaide ik tijdens het monteren van de voet een schroefje kapot van een afdekplaatje. Hoe dit kan is mij een raadsel, maar dit hoort niet te gebeuren bij een TV van deze klasse.

Installatie
Het instellen van de TV gaat vrij gemakkelijk. Ik heb een kabel abonnement bij Ziggo en na het invoeren van de juiste frequenties werden de zenders snel gevonden en kan het TV kijken beginnen.

Geluid
Ik ben het geluid van een LED TV gewend en dan is het geluid van deze plasma toch wel een stuk beter. Hij is een stukje dikker, maar daarvoor krijg je wel een veel beter geluid voor terug. Waar mijn LED TV vooral blikkerig overkomt geeft deze televisie een vol en helder geluid. Erg goed voor een televisie.

Beeld kwaliteit
De TV levert een perfecte beeldkwaliteit af. Ik ben geen expert op dit gebied, maar heb wel wat ervaring met plasma TV's en ik moet zeggen dat de kleurweergave echt perfect is, ook in vergelijking met mijn eigen 'goedkope' LED TV. De zwartwaarden zijn echt goed, zwart is echt zwart. Dit heb ik vooral getest in een donkere kamer. Het nadeel van een plasma TV blijft natuurlijk dat er een glasplaat voor zit waardoor je met zon last hebt van reflectie. Deze TV is daar geen uitzondering op, en dat is en blijft toch een klein nadeel.

TV kijken
Ik heb een kabel abbonement bij Ziggo en zoals elke moderne TV heeft dit toestel de beschikking over een CI+ slot. Er zijn zelfs 2 sloten aanwezig waardoor je een programma kan opnemen en naar een andere zender tegelijk kan kijken. Ook hier is de kwaliteit van het beeld prima, zolang je maar naar een HD kanaal kijkt. Het formaat van de TV zorgt ervoor dat SD kanalen er niet uit zien.

Wat mij opviel was dat de TV soms moeite had om de CI+ codering te ontsleutelen. Vooral als ik het toestel aanzette kreeg ik vaak een foutmelding dat de zender niet in mijn pakket zat. Na het zappen naar een ander kanaal was dit probleem meestal verholpen. Helaas moest ik in sommige gevallen wel de CI kaart eruit halen en opnieuw erin stoppen om weer beeld te krijgen. Een gek probleem wat ik niet gewend ben.

3D ervaring
Ik had wat gemixte ervaringen met 3D kijken op een TV. De 3D weergave heb ik getest overdag en s'avonds in een donkere kamer. Overdag heb je vooral last van licht van buitenaf waardoor je niet goed kan focussen op het beeld. De glazen in de bril zijn redelijk klein waardoor je snel erlangs kijkt. Hier heb je in een donkere omgeving gelukkig geen last van en op dat moment is de 3D ervaring ook echt goed. Dit kan je vergelijken met de 3D kwaliteit die je in de bioscoop tegenkomt.

Een nadeel is wel de 3D bril zelf. Hij is licht, maar zit niet comfortabel. Na een tijdje krijg je hier echt wel last van en dit is geen fijne ervaring. Ik zou het niet volhouden om de bril 2 uur lang op te houden tijdens een film.

Viera Connect
De vorige ervaring met het Viera Connect platform was met een van de eerste versie's hiervan. In vergelijking met het platform wat er een aantal jaar geleden stond is het een stuk verbeterd. De TV is meer dan alleen een apparaat om (kabel) TV mee te kijken. Panasonic zet het apparaat echt neer als een media apparaat wat als middelpunt werkt voor alle media. De TV start hier ook mee op zodra je hem aanzet en dat is wel een verandering die de aandacht verlegt naar het Viera Connect platform.

De bediening is snel en het interface werkt prettig. Normaal gesproken gebruik ik mijn Apple TV om films te kijken of video's af te spelen, maar in dit geval heb ik dit maar eens gedaan met een externe schijf aan de TV. Helaas werkte dit niet altijd even goed. Soms werden MKV bestanden ineens niet herkend terwijl die het prima deden op mijn Macbook. Wat hier precies mis was weet ik niet, maar op die momenten verlang ik toch wel weer naar mijn Apple TV.

Mijn ervaring met deze TV is werkelijk fantastisch. Het beeld is super en hij staat mooi in de kamer. Maar zou ik deze TV kopen? Nee niet op dit moment. De TV is voor mij persoonlijk te groot en ik kijk te weinig om hier echt van te kunnen genieten.

Heb jij ook een Panasonic Viera ZT60 Zilver?

In de minpunten staat: 'geluid ventilators' en 'warmte ontwikkeling'.
Ik lees hierover niks terug in de review. Is het geluid van de fans echt hinderlijk?
Sorry, dat was wel de bedoeling geweest. Het geluid van de fans is niet hinderlijk zolang je een fatsoenlijk geluidsniveau hebt. Als je hem zacht hebt staan hoor je het wel als je erop let. In de meeste gevallen zul je er dus geen last van hebben.

[Reactie gewijzigd door rusman op 26 augustus 2013 09:04]

Moeite met Ci+ codering heeft te maken met singaalsterkte die niet optimaal is, als je in het menu bitfoutmarge opzoekt zal je zien dat deze een getal aangeeft wat schommelt. Wanneer je de kabel direct op de coaxbox [kathrein] met de groene kabel van ziggo aansluit is het singaal 100% en heb je 0.00 foutmarge (geldt alleen als je een goede kabel naar je tv hebt lopen en een kabelkeur interlink van antenne uitgang naar tv.)
Ik heb zelf een 50Vt60 met hetzelfde probleem en ben momenteel bezig dit op te lossen

[Reactie gewijzigd door taal3 op 10 september 2013 19:29]

Ah ik heb er hiervoor met een andere tv nog nooit last van gehad, vandaar dat ik hier wat verbaasd over was. Maar het kan natuurlijk per toestel verschillen. Zal de waardes eens nakijken.

[Reactie gewijzigd door rusman op 10 september 2013 22:41]