Specificaties 3,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 620 Blauw Review

Trommelrem 3 augustus 2013, laatste update op 4 augustus 2013, 4.582 views

Nokia Lumia 620 Blauw

Pluspunten

• Bereik: Waar andere telefoons hun bereik verliezen, blijft deze gewoon doorgaan
  • Batterijduur tijdens verplaatsingen
  • Kaarten van Nokia/HERE Maps kun je offline downloaden
  • Simpele interface
  • Prijs/kwaliteit verhouding!

Minpunten

• Geen portrait lock
  • De weinige apps die er zijn, zijn vaak ook nog eens beperkt t.o.v. andere platformen
  • Batterijduur tijdens dataverkeer
  • Te veel keuze in ringtonevolume (0 t/m 30)
  • Camera
  • DTMF volume niet in te stellen
  • Niet stabiel bij trage Micro-SD kaarten
  • Verhelpen van synchronisatieconflicten in SharePoint is te omslachtig

Voorgeschiedenis
Voorheen had ik een iPhone. Ik vind iPhones op veel punten goed, maar er was voor mij één groot minpunt: Het bereik. Zowel de iPhone 4, 4S en 5 hebben bij mij thuis bijna geen bereik. Bellen is niet mogelijk want wanneer je het toestel vast pakt dan valt het bereik weg (de bekende Death Grip). Een tijdlang heb ik een paar Androidtoestellen geprobeerd, maar ook hier zat niet echt een model tussen met goed bereik.

Nokia had ik echter nog niet geprobeerd. Destijds had ik door Windows Mobile op een HP iPaq besloten om voorgoed weg te blijven van Windows telefoons. Echter daarvoor had ik een 6310i en die had altijd goed bereik en kon een week functioneren zonder tussentijds opladen! Misschien toch maar weer een Nokia proberen? Als ik thuis maar kan bellen, dan wil ik best met Windows Mobile werken. Ik twijfelde even tussen de Lumia 920 of de Lumia 620. De Lumia 620 was de helft goedkoper en ik vind het persoonlijk belachelijk om meer dan 500 euro te moeten betalen voor een "belijzer," dus het werd de Lumia 620.

Office 365 en agendabeheer
Na het inschakelen was ik eigenlijk aangenaam verrast. De verschrikkelijke GUI van Windows Mobile (uit de iPaq tijd) was weg en daarvoor in de plaats is er een hippe interface gekomen. Meteen Office 365 geconfigureerd en daar was de tweede aangename verrassing: Agendapunten kun je snoozen! Ik hekel... correctie: ik haat de agendafunctie van iOS omdat er geen snoozefunctionaliteit in zit. Als er bijvoorbeeld tijdens het autorijden een agendapunt verschijnt (waar je dus even niets mee doet omdat je autorijdt) en even later word je gebeld, dan is je agendapuntherinnering weg. Je kunt ze ook niet snoozen. Je moet ze opsparen en hopen dat je in de tussentijd niet wordt gebeld. Op die manier ben ik vele afspraken gewoon vergeten. Nu kan ik agendapunten wel snoozen, net als in Outlook! Zelfs mijn antieke 6310i kon snoozen. En ik kan thuis weer bellen! Weliswaar heb ik alleen GSM-bereik en geen UTRAN-bereik (laptop wel, maar die antenne zit in het scherm en is derhalve veel groter), maar ik kan thuis wel weer normaal bellen.

Een minpunt is trouwens dat agendapunten nogal aan je kop zeuren tijdens telefoongesprekken. Je moet het toestel echt van je oor halen om een agendapunt te snoozen, maar soms wil je niet worden afgeleid tijdens je telefoongesprek. Dat is een keuze van Nokia/WP8 die ik iets minder prettig vind, maar anderen vinden dat misschien juist wel prettig.

SharePoint documentbeheer werkt opzich wel goed. Je kunt met Office 365 SharePoint verbinden, maar ook met een lokale SharePoint server. De save document knop had wel iets duidelijker gemogen. Maargoed, het werkt prima. Documenten wil je niet bewerken op je telefoon, maar SkyDrive Pro i.c.m. Office 365 maakt van je telefoon wel een goed naslagwerk. Ook voor bijvoorbeeld het maken van simpele wijzigingen in Excel (bijv. kilometeradministratie) is prima te doen. Een nadeel is de omslachtige manier van het verhelpen van Sync conflicten. Dat kan niet direct vanuit de Excel app, maar dat moet in de Office Hub en daar zit het ook nog eens diep verstopt.

Lync werkt net als op iOS en Android: Het doet wat het moet doen.

Apps
Direct mijn belangrijke apps geinstalleerd: Parkmobile, Spotify, Shazam, ABN Amro, Lync en Whatsapp.
Spotify is beperkt. Sinds de laatste update kun je wel door een nummer schuiven, maar t.o.v. andere platformen is Spotify wel beperkt. O.a. de radiofunctie ontbreekt. Overigens gebruikt de Lumia 620 erg veel stroom als je je playlists via het mobiele netwerk downloadt. Ook kun je playlists helaas alleen opslaan in het interne geheugen en niet op de Micro-SD kaart.
Shazam is ook beperkt. De knop "Open in Spotify" bestaat bijvoorbeeld helemaal niet.
ABN Amro heeft een hele vervelende beperking. In iOS was de passcode 00000 mogelijk, in WP8 helaas niet. Begrijpelijk, maar wel vreemd dat de client blijkbaar de complexiteit van de code mag bepalen en niet de server van de ABN Amro. Verder heeft deze app geen beperkingen t.o.v. andere platformen.
Whatsapp heeft een vervelende beperking: Je kunt wel afbeeldingen versturen, maar geen videobestanden. Je kunt alleen videobestanden versturen die je op dat moment met Whatsapp maakt. Geen opgeslagen videobestanden. Persoonlijk vind ik dit niet heel ernstig, maar ik kan mij voorstellen dat anderen dit wel echt een beperking vinden. Sinds de laatste update is het probleem van de smilies wel opgelost. Voorheen werden niet de smilies verzonden die je zelf intypte, inmiddels wel.

Beperkingen
Ook heeft WP8 nog wel wat beperkingen. De meest bekende is de beperkte hoeveelheid apps. Er zijn gewoon nog niet zo veel apps als Android. Ik denk ook niet dat dat gaat komen, maar het houdt de appstore daarentegen wel redelijk netjes. Ik mis i-Tap RDP (om op Remote Desktop Servers in te loggen) misschien, maar dat is eigenlijk de enige app die voor mij ontbreekt.

Een andere beperking is het ontbreken van een Portrait-lock functie. Dat zit er gewoon (nog) niet in. En de fijnafstelling van de beltoon vind ik iets te fijn. Het volume van de beltoon kan van 0 t/m 30 worden ingesteld. Tril, zacht, medium en luid was mijns inziens genoeg geweest.

De oude Nokia tijd
Typische Nokia functies die niet zijn gemigreerd uit de oude tijd van de Nokia 6310i:
Ook kon je instellen dat de displayverlichting altijd bleef branden als de lader of de carkit was aangesloten. Toen wellicht niet zo nuttig, maar nu juist wel (bijvoorbeeld voor Spotify).

Energieverbruik
Over het energieverbruik ben ik op zich wel positief. Mijn iPhone hield het alleen een volledige werkdag alleen uit als ik 3G uitschakelde (bij mijn belgedrag en met nieuwe accu). De Lumia 620 haalt het net. Bij de Lumia 620 heb ik trouwens niet echt het idee dat 3G naast 2G veel meer energie verbruikt. Op de Symbian Nokia's kon je ook 2G uitschakelen en alles op 3G doen om batterij te besparen en toch hoge snelheid te hebben. Kan met WP8 helaas niet (iOS overigens ook niet, Android wel). Wat wel opvallend is, is dat het toestel niet zo veel last heeft van energieverbruik bij het continu schakelen tussen masten. Als ik op een vrije dag mijn iPhone thuis liet liggen, was het energieverbruik minimaal. Nam ik de iPhone een dag op pad zonder te bellen, dan schoot het energieverbruik omhoog, ook als ik data en 3G uitschakelde. Dat wisselen tussen de antenne's is blijkbaar een grote energieslurper. De Lumia 620 lijkt hier veel minder last van te hebben. Als ik op een vrije dag heel Nederland doorkruis, dan gaat de accu niet ineens extreem snel leeg. Echter bij het gebruik van data vind ik dat het energieverbruik wel erg hoog ligt. Ik kon bijvoorbeeld niet op één acculading mijn Spotify playlist synchroniseren. Exchange Push mail verbruikt daarentegen niet veel extra energie, ook al is er een continu dataverbinding open.

Display
Persoonlijk vind ik het display prima. Feit is dat de resolutie laag is en dat andere toestellen een veel beter display hebben. Als ik de Lumia 920 er naast houd, dan vind ik dat display er wel echt beter uit zien. Misschien ben ik wel calvinistisch, maar ik vind het display van de Lumia 620 goed genoeg. Ook bij zonlicht. Ondanks de beperkte resolutie.

Wat ik wel een pluspunt vind t.o.v. veel andere telefoons is de automatische helderheidsinstellingen. Bij zonlicht wordt het display echt helder en in het donker gaat de helderheid echt voldoende omlaag. Op andere platformen gebruikte ik deze functie vaak niet omdat ik die automatische instellingen vaak niet goed vond.

Navigatie
Binnenkort ga ik de navigatie eens proberen. Jaren geleden heb ik mijn TomTom ingeruild voor een stratenboek omdat ik mijzelf beter vond in het bepalen van routes en omwegen bij wegwerkzaamheden en omleidingen. Ik heb het een tijdje geprobeerd op iOS (o.a. TomTom), maar ook dat vond ik maar niets en ook toen ging ik terug naar het stratenboek. Nokia Maps en Nokia Drive (na de update HERE Maps en HERE Drive Beta) heb ik nog niet geprobeerd. Misschien wil ik nog helemaal geen afscheid nemen van mijn trouwe, maar volledig versleten stratenboek, maar ik ga binnenkort HERE Drive een keer proberen. Nokia/HERE Maps vind ik wel prettig werken (als voetganger en fietser). Groot pluspunt is dat je de kaarten offline kunt downloaden en dus ook kunt kaartlezen in gebieden waar gewoon helemaal geen GSM netwerk is.

Jailbreaken/rooten
Alhoewel ik op iOS en Android altijd de behoefte heb gehad om te jailbreaken, simpelweg omdat ik functionaliteit miste, heb ik die behoefte op WP8 niet, ook al ontbreken ook hier functies. Wellicht komt dat omdat Apple steeds dingen belooft en niet nakomt (snoozefunctie agenda) en omdat WP8 niets belooft maar wel steeds verbetering laat zien. Als de mogelijkheid komt zou ik de tralies misschien niet eens meteen verwijderen. Ik kan leven met de huidige tekortkomingen van WP8 en ik zie dat WP8 nog lang niet uitontwikkeld is.

Geluidskwaliteit
Prima. Niets over te klagen. Toestel ligt overigens zeer lekker tegen het oor waardoor je gewoon een lang en plezierig telefoongesprek kunt hebben. Een iPhone (4) vond ik persoonlijk niet geweldig tegen het oor liggen bij lange telefoongesprekken. Dat komt voornamelijk door de scherpe randen. Daar heeft de Lumia 620 geen last van.

Wel jammer is dat als je de speakerfunctie gebruikt, dat het volume van de DTMF een vast (hoog) volume is, ongeacht de instelling van de gespreksvolume. Dat is niet prettig bij Microsoft activeringen ;)

Camera
Slecht. Als je de ontspanknop indrukt, dan duurt het gewoon echt te lang voordat de foto daadwerkelijk wordt genomen. Bij een gemiddelde Micro-SD kaart (klasse 6, wat voor een toestel prima moet zijn) duurt het een seconde, bij een trage Micro-SD kaart soms 5 seconden. Voor één foto. Als ik met mijn DSLR foto's maak, dan passen er 10 (NEF) of 100 (JPEG) in de cache. Cache voor minstens één foto is toch wel echt een vereiste.

Wat wel erg goed is, is dat de ontspanknop reageert als een echte camera. Half indrukken voor de focus, volledig indrukken voor de foto. De kwaliteit van de foto's is voor mij voldoende, maar het is nog lang geen vervanger van de compactcamera. Jammer dat je bij het maken van videobeelden niet zelf de focus kunt beinvloeden.

Vastlopers
Een echte Tweaker probeert alles te doen om z'n toestel te laten vastlopen. Je kunt het toestel makkelijker laten vastlopen door een trage Micro-SD kaart erin te stoppen. Als je dan bijvoorbeeld de Photo App opent, dan crasht de app en pas bij de tweede keer openen opent de app. Een (minimaal) klasse 6 Micro SD kaart verhelpt dat probleem. Hoewel je geen trage Micro-SD kaarten hoort te gebruiken in een live omgeving, is dit wel echt een bug. Een app hoort niet te crashen omdat een Micro-SD kaart traag is.

Veel gebruikers zullen een oudere (trage, pre-klasse 6) Micro-SD kaart uit een oude telefoon plaatsen waardoor de gebruikerservaring beperkt zal blijven. Als je een oudere Micro-SD kaart hebt, gebruik deze dan gewoon niet in de Lumia 620.

WiFi
Matig. WPA/WPA2-PSK werkt prima, maar WPA/WPA2-Enterprise heeft wat issues. Zo wordt o.a. PEAP niet ondersteund, terwijl die ondersteuning wel in Android en iOS toestellen zit. Overigens heeft Nokia nooit PEAP ondersteuning gehad (ook niet in Symbian). eduroam, Het wireless netwerk voor Hogescholen en Universiteiten, werkt trouwens wel.

Bereik
De voornaamste reden om opnieuw voor Nokia te kiezen is omdat mijn ervaring is dat het bereik van Nokia's over het algemeen beter is dan andere telefoons.

Ook bij de Lumia 620 is dat het geval. Het bereik is gewoon goed. Nu is het niet zo dat ik in het washok nog bereik heb, maar ik kan in de woonkamer, slaapkamer en werkkamer normaal bellen. Met een iPhone of met veel Android telefoons moest ik tegen het raam geplakt staan om te kunnen bellen. Ook verloren die telefoons vaak hun verbinding tijdens telefoongesprekken. Wellicht wilden ze roamen naar een andere mast, maar in mijn omgeving is maar één mast (volgens de antenne website van de overheid). De Lumia 620 lijkt te begrijpen dat er maar één mast is en blijft dan ook op die mast.

Wat trouwens erg fijn is, is dat de Lumia 620 direct inlogt op een beschikbare mast zodra er weer bereik is. Ik hoef bij een dropped call niet een minuut te wachten totdat het toestel heeft bedacht dat het weer moet inloggen. De Lumia doet dat in hooguit 10 seconden. Als ik vanuit het washok naar de woonkamer loop, dan kan ik vaak direct weer bellen. Daar is over nagedacht, en dat vind ik prettig.

Ik ben echt aangenaam verrast. Het toestel werkt erg goed en WP8 is echt verniewend. Afgezien van enkele kleine minpunten vind ik WP8 opzich wel af en vind ik het toestel echt goed. Er zijn nog wel veel verbeterpunten, maar ik vind nu al dat WP8 veel beter werkt dan zowel iOS en Android.

Als je voor apps gaat, dan raad ik WP8 echter niet aan. Het aantal apps is nog beperkt. Controleer eerst of de apps die je gebruikt ook bestaan voor WP8 en of de features ook echt in de apps verwerkt zijn. Als dat het geval is, dan raad ik de Lumia 620 met WP8 zeker aan.

Heb jij ook een Nokia Lumia 620 Blauw?

Ik zie weinig terugkomen op je grootste bezwaar tegen een iPhone/Android telefoon. Hoe zit het met het bereik van deze Lumia?
Dat staat bij de pluspunten?
rusman Heeft enigszins gelijk. Ik heb er erg weinig over geschreven. Inmiddels heb ik een nieuw kopje erbij geplaatst :)

En ik heb twee foto's van het binnenwerk erbij geplaatst.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 4 augustus 2013 17:22]

Een mooie review van praktisch dagelijks gebruik zonder -wat je te vaak ziet- 'gegeil' op hig-end hardware componenten :P Gewoon met beide voeten op de grond en uitermate informatief.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 5 augustus 2013 11:19]

"Op de oudere Nokia's kon je beltoonprofielen instellen, waaronder Normal, Silent, Outdoor, Meeting en Pager. Pager veranderde ik altijd naar Car en ik maakte een koppeling tussen carkit en het profiel Pager/Car. Bij het inschakelen van de auto trad automatisch het profiel Car in werking en bij het uitschakelen ging het toestel terug naar het oorspronkelijke profiel. Ik vind het ontbreken van deze mogelijkheid erg jammer."

Dit toestel heeft NFC en kan je met behulp van NFC tags je profielen instellen.