Specificaties 17,3" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI GT780-085NL Review

Qubus 31 juli 2013, laatste update op 31 juli 2013, 324 views

MSI GT780-085NL

Pluspunten

• Krachtige laptop met goede specs
  • Duidelijk en helder scherm
  • Veel opties en uitbreiding mogelijkheden
  • Gratis laptop tas waar de laptop precies in past
  • Goede bouw kwaliteit

Minpunten

• Laptop is snel vies door vinger afdrukken
  • Veel geluidsproductie, ook bij surfen op het web
  • Groot, locht en zwaar
  • i5 ondersteunt tot maximaal 8Gb
  • Dynaudio speakers zijn niet veel waard...

Inleiding:
Omdat mijn Sony Vaio Z13 al 4 jaar in gebruik was en het tijd was voor iets anders, heb ik die verkocht en de MSI GT780 gekocht. Niet alleen de leeftijd van de laptop speelde een rol, maar vooral de scherm grootte aangezien die van de Vaio maar 13 inch was. Ik heb de MSI voor een prikkie kunnen kopen ivm een faillissement van een ICT bedrijf, dus mijn beoordeling voor de prijs is puur op de aanschafprijs. Die vind ik persoonlijk vrij hoog, maar te duur is ie niet.

Ondertussen heb ik de laptop zo'n 4 maanden, en het valt zeker niet tegen! Ook al is het de goedkoopste versie van deze laptop, vrijwel alle games kan ik op hoog of zelfs ultra spelen. Heel af en toe moet ik een klein stapje terug doen bij bijvoorbeeld Crysis 3, maar dat is ook een game in een aparte grafische klasse imo.

Wat moet ie kunnen:
Ik maak veel muziek in m'n vrije tijd met Cubase en virtuele instrumenten. Deze virtuele instrumenten slurpen veel geheugen en processorkracht op, dus het moet wel een redelijk krachtig systeem zijn dat te upgraden is. Als al het geheugen gebruikt wordt gaat het geluid stotteren, en dat irriteert me mateloos en zorgt ervoor dat ik uit mn workflow wordt gehaald. Daarnaast ben ik weer m'n oude hobby aan het oppakken, en dat is gamen. Daarvoor schijnt deze laptop wel geschikt te zijn :)

Wat zit erop\erin:
Ik kan natuurlijk alle opties hier neer zetten, maar dat kun je ook bij de specificaties zien.
Hier zijn de, voor mij, belangrijkste specs:
i5 2410, dual core processor middels Hyper Threading krijg je 2 cores erbij dus totaal 4.
6Gb DDR3, maximaal te upgraden naar 8Gb. De i5 ondersteunt niet meer geheugen, daarvoor heb je minmaal een i7 nodig.
2x USB 3.0 en 3x USB 2.0
SD kaartlezer, voor een whopping 32Gb MicroSD extra!
17.3 inch 1920x1080 (Full HD 1080p) scherm

Hardware:
Ondertussen heb ik het een en ander geupgrade. Zo is de 500Gb HDD eruit gehaald en is er een OCZ Vertex 3 120Gb Max IOPS voor terug gekomen. En dat scheelt ENORM veel in vergelijking met de standaard HDD. Opstart tijd is flink afgenomen en de prijs was destijds 90,-. Enige minpunt is dat een bracket voor een HDD\SSD 35 euro kost online. Dit voor een heel lullig stukje ijzer. Ik heb het opgelost door er wat stukje plastic tussen te plaatsen die de HDD perfect op zn plaats houd. Misschien een beetje el cheapo opgelost, maar ik vertik het om er 35 euro voor uit te geven! Belachelijk!

Aangezien de laptop 2 bays heeft voor hardeschijven heb ik er ook nog een 1Tb schijf bij gezet voor data opslag. Eventueel is dit nog uit te breiden met nog een HDD door de DVD drive te vervangen met een HDD bay die er precies in past. Dat kost zo'n 20,-. Maar dat is nog niet nodig, ik heb nog genoeg ruimte. Je kunt de bracket hier kopen, ook voor andere laptops: http://hddcaddy.nl/

Wat ik overigens erg jammer vind is dat het geheugen maar tot 8Gb kan worden geupgrade ipv bijvoorbeeld 16Gb. Ik produceer veel muziek op mijn desktop en laptop en dan is 6Gb of 8Gb net te weinig. De enigste mogelijkheid is om de processor te upgraden naar een i7, die je via eBay voor ongeveer 160,- kan kopen. Dan kun je het maximum van 16Gb erin prikken. Dit gaat nog ooit gebeuren.

Daarnaast kun je de videokaart ook nog upgraden. Dit ben ik niet van plan, maar het kan. Deze kun je echter niet in de winkel kopen, maar er zijn er genoeg te vinden op eBay voor een acceptabele prijs. Aangezien de laptop vrij groot is kun je overal makkelijk bij. Je hoeft in principe alleen de onderste plaat weg te halen om bij een groot gedeelte te kunnen.

Uiterlijk:
Over smaak valt niet te twisten, maar het design is iets te opzichtig. Niet dat het enorm lelijk is, maar het is een beetje overdone. De laptop ziet er gesloten goed uit. Wel vrij dik maar het plastic ziet er niet el cheapo uit. Als de laptop wordt aangezet gaat het MSI logo wit kleuren wat er wel goed uitziet.

Als je de laptop openklapt valt meteen het pianolak plastic op. Ik ben hier geen fan van aangezien het zeer snel vies wordt door vinger afdrukken. Ook het zwart aluminium wordt snel vies maar valt minder snel op. Het toetsenbord ziet er ook netjes uit, dat verzorgd is door Steel Series. Ik had er nog nooit van gehoord maar het reageert goed en de lampjes zijn wel grappig. Ik heb het de hele tijd eigenlijk op rood staan, de rest van de opties zoals de wave gebruik je toch niet. Nadeel van het toetsenbord is dat je de FN toets moet indrukken om op de Home of End toets te drukken. Deze gebruik ik op m'n desktop best vaak, dus dit is een beetje jammer.

Een belangrijk punt bij de marketing van de laptop waren de Dynaudio speakers. Dynaudio maakt speakers voor muziek productie\mastering en dat doen ze erg goed. Het bedrijf bestaat, als ik me niet vergis, sinds de jaren 70. Dus ervaring genoeg om degelijke speakers te maken. De speakers in de laptop zijn zilver gekleurd en onderop de laptop zit een "subwoofer". Verwacht echter geen top geluid, aangezien de sub vrijwel niet te horen is. Deze is ook veel te klein om lage tonen te geven. De speakers die langs het toetsenbord zit zijn acceptabel. Ik verwachtte er niet veel van, maar ben toch een beetje teleurgesteld over de helderheid van het geluid. Dus hecht hier niet veel waarde aan als je interesse hebt in deze laptop.

Prestaties:
Over de prestaties ben ik zeer te spreken, de i5 is krachtig genoeg om fatsoenlijk te kunnen werken, alleen het geheugen is voor wat ik ermee doe iets te weinig. Vrijwel alle nieuwe games kan ik zeker op high spelen, en regelmatig op ultra zodat ik geen kartelrandjes zie. Rage, Bioshock Infinite en GRID 2 kan ik op het hoogst spelen. Crysis 3 en Battlefield 3 trekken het net niet op Ultra, maar op high ziet het er nog steeds goed uit.

Het nadeel van de prestaties is het geluid dat eruit komt; bij intensief gebruik bij games blaast de fan berhoorlijk hard. Als ik een schatting moet maken zal het tussen de 50 en 60 decibel zijn. De processor komt echter niet boven de 60 graden celsius, dus het wordt wel goed gekoeld.

Conclusie:
De laptop doet wat ik ermee wil doen, en dat doet ie goed. Het is een stabiel en kwalitatief goed gebouwd systeem dat goed, maar iets te luid wordt gekoeld. Een groot pluspunt is dat je zowat elk onderdeel makkelijk kunt upgraden. En dat doen tweakers toch graag? Houd er echter wel een rolletje toiletpapier bij aangezien de laptop vrij snel vies wordt van je vingers. De laptop is vrij groot, locht en zwaar, maar deze laptop is niet bedoeld voor in de trein of vliegtuig. Een goede desktop vervanger is het wel en zeker aan te raden. Al met al ben ik zeer tevreden over de laptop, ze hadden het een en ander kunnen verbeteren, maar dat is misschien mierenn**kerij.

Heb jij ook een MSI GT780-085NL?

Als je steeds een rolletje toiletpapier bij je laptop houd, dan ga ik je toch raar aankijken O-)