Specificaties 10" (1024x600), 80GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1000H Review

Jeltz 14 augustus 2008, laatste update op 17 november 2015, 9.228 views

Asus Eee PC 1000H

Pluspunten

• 6-cell accu: >5,5 uur
  • ruime HD (80Gb)
  • Bluetooth 2.0
  • Robust toetsenbord & mousepad

Minpunten

• 1.45 kg & formaat
  • geen ondersteuning UMTS/HSDPA
  • PgUp, PgDn, Home, End icm Fn toets

Vandaag heb ik de EEE PC 1000H ontvangen. Besteld bij Azerty en binnen 1 dag ontvangen. Ik twijfelde tussen MSI Wind en de EEE PC 901. Ik zocht enerzijds een mobiel, anderzijds een praktisch toestel. Mijn vriendin reist dagelijks 2x 1uur met de trein en zocht iets waarmee zij haar mail kon verwerken (evt. online icm mobiel internet met een USB stick), nieuws kan volgen en Word/Excel documenten kan bewerken. Ik denk niet dat ik met Linux moet aankomen en een PDA is te veel gepriegel. De 901 lijkt mij de ideale maat om mee te reizen, hoewel een SSD van 12 Gb imo toch wel erg klein is, zeker als je wat foto's, muziek, filmpjes wil meenemen en wat extra programma's wil gebruiken. De MSI met zijn net even grotere scherm, toetsenbord en HD is wat makkelijker all-round te gebruiken. Vanwege de uitblijvende beschikbaarheid van de MSI en omdat hij vooralsnog met een 3-cell accu geleverd wordt heb ik de aankoop telkens uitgesteld. Zijn tweeling broertje de Akoya mini van Medion heeft naar mijn mening wat slechtere specs. Bovendien gaan er inmiddels flink wat verhalen de rondte over tikkende harde schijven en dode pixels bij de MSI Wind (en kloon). Ik was dan ook aangenaam verrast dat de EEE PC 1000H inmiddels verkrijgbaar was, voor 420 euro. Makkelijke keuze eigenlijk.

In de doos
  • Een quick start manual en een wat uitgebreidere handleiding, beide in NL en erg duidelijk.
  • De voedindsadapter, mooi klein, maar wel uit 2 delen (waarom kunnen die dingen niet als een telefoonoplader, met de transformator direct op de stekker?)
  • Recovery CD
  • Garantiekaart (ASUS = 2 jaar)
  • Accu, 6 cells, 6600 mAh.
  • De EEE PC 1000H, een witte
  • Praktische zwarte tas, met enkel het EEE PC logo
  • Doekje om de vette vingers van het scherm te poetsen ;)

1ste keer aanzetten
Een druk op de aanknop en Windows XP Home Edition met ULCPC licentie start voor configuratie met op de achtergrond een begeleidend muziekje. Eerste indruk van de speakers: toe maar... Tijdens de configuratie kan je een taal kiezen voor XP, gebruikers aanmaken en je registreren (mits verbonden met internet). Na configuratie start XP probleemloos op en wordt het draadloze thuisnetwerk moeiteloos gevonden.

1ste indruk
De 1000H in het parelwit ziet er uitermate volwassen uit. Vette vingers vallen niet snel op. Het scherm heeft degelijke scharnieren en het geheel is netjes in balans op de tafel. Het scherm is helder en door zijn grootte nog steeds prettig om mee te werken, ook op schoot. Het toetsenbord werkt prima, ik vraag me af of het niet nog een fractie kleiner kan. De Fn toets zit op de 'juiste' plek, hoewel ik hem toch vaak met de ctrl-key verwar. De rechter shift is wat klein, maar voor mij geen probleem. De PgUp, PgDn, Home, End knoppen werken icm de Fn toets, en dat is lastig. Het mousepad is verrassend goed te gebruiken met z'n twee aparte 'muis' knoppen.

Alles werkt dus direct uit de doos. Het thuisnetwerk wordt meteen gevonden. De 6-cell accu steekt iets uit naar onder, opladen duurt ongeveer 3.5 uur. In de handleiding is te lezen dat je de accu een aantal maal volledig moet opladen en op moet gebruiken om de levensduur optimaal te krijgen. Desalniettemin geeft eerste opgeladen accu in power save settings met licht gedimd scherm, maar met netwerk, >5,5 uur aan. Kijk daar doe je het voor.

Hardware
De 1000H is uitgerust met een Intel Atom processor, met hyperthreading (simuleert meerdere processoren). Dit zou een eenvoudige processor moeten zijn, maar hij verhapt XP met een paar programma's als StarOffice, MSN messenger, WMP en FireFox tegelijk open plus virusscanner op de achtergrond zonder moeite (op powersaving). En laten we eerlijk zijn, ik denk dat de processor niet onderdoet voor m'n Pentium 4, 2,6 GHz van alweer 4 jaar terug waarmee ik niet wezenlijk andere dingen deed dan wat ik vandaag de dag doe. Voor eenvoudig office werk is de processor icm met het 1Gb werkgeheugen prima geschikt.

Er zit een netwerk kaartje in dat netwerkformaten a,b, g en n ondersteunt. Nu hebben we thuis nog een b-netwerk, maar toch leuk voor de toekomst. Er is een gewone netwerk aansluting. En dus Bluetooth 2.0 (MSI heeft 1.0...). De webcam is 1.3 Mp, en geeft een helder beeld. Een groen ledje verraadt of de webcam aanstaat. De 2 microfoons onder het scherm worden als arraymicrofoon verkocht en zouden minder echo moeten geven, niet geprobeerd. Het scherm heeft een resolutie van 1024x600 en een duimbrede rand. Er is een setting met een resolutie van 1024x768: het bureaublad strekt zich dan onder en boven het scherm uit, stukken schuiven in beeld als je je muis tegen de onder- of bovenrand zet. Niet mijn ding. De pictogrammen op het bureaublad zijn groot, maar in XP kan je grootte en ruimte ertussen instellen (Bureaublad >> eigenschappen >> vormgeving >> geavanceerd etc...), dat oogt gelijk een stuk beter. Er is een harde schijf van 80 Gb, in 2 partities, van 40 en 35 Gb. Ik vind geen recovery partitie, wel is er 35 Mb gereserveerd voor een EFI.

Er staat optimistisch een Dolby Surround Room sticker op de EEE, en toegegeven voor zo'n klein ding komt er toch wel een erg mooi geluid uit. Het afspelen van een film (Batman Begins, DivX, met VLC player) gaat zonder haperingen, helemaal in orde dus. Opstarten, van druk op de aanknop tot ingelogd en klaar voor gebruik (XP helemaal uitgereuteld, maar mt een virusscanner) in minder dan 45 seconden, dat vind ik vrij snel. 3 USB poorten lijkt veel, maar met een muis, USB stick en een telefoontje ben je er alweer doorheen. Er is een monitor uitgang, dus aansluiten op een beamer voor een presentatie zal wel lukken. SD kaartjes uit het fototoestel worden ook geaccepteerd. Met 1450 gram op de weegschaal is de 1000H toch niet licht te noemen. Wel is hij stil, het zoemen van de HD meen ik eerder te horen dan de fan, en hij wordt niet noemenswaardig warm.

Er wordt een extra online storage meegeleverd bij de huidige EEE PC's. Dit is een link op je desktop, daarvoor hoefde ik geen activeringscode in te voeren, wel kon ik er een naam aan geven en een password. Daarna vind ik hem terug in de explorer. De upload en download snelheden zijn dramatisch, 1 Mb in > 2 minuten. Voegt dus weinig toe.

Software
Standaard komt er een aardige meuk software mee, waaronder Skype, StarOffice, Adobe PDF reader, WinDVD, Microsoft Works (wie gebruikt dat in godsnaam?) en wat Windows Live producten. Tja, het kan er ook weer af ;).

Ik ben erg onder de indruk van dit kleine apparaatje. Door zijn formaat, gewicht en accuduur is de 1000H met recht mobiel te noemen. Hij werkt direct uit de dooos, zonder tweaks, upgrades oid. Hij tikt lekker weg, het scherm is prima, en prestaties zijn boven verwachting. Echte minpunten zie ik niet, of het moet zijn dat hij nog lichter en kleiner zou mogen. Ook zie ik liever aparte PgUp, PgDn, Home en End knoppen en een andere plek voor de Fn toets. Ik hoop dat internet via het mobiele netwerk (UMTS/HSDPA) wat betaalbaarder gaat worden. In dat geval kan het de moeite lonen om een USB poort te sparen door het netwerkkaartje te vervangen voor een exemplaar waar je een SIM kaartje in kan stoppen.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1000H?

Goed informatief, knap een beeld geschept van 't product en voor zover ik bedenken kan mis ik behalve een 'en van binnen ziet-ie er zo uit...'-alinea helemaal niets. En toch onder de 1000 woorden blijven, Het kan dus wl! :P
Fijne en nette review Jeltz.
Wordt nu echt tijd om deze uitvoering van de Eee te kopen.
Nette review, ik twijfel tussen een HD of SSD uitvoering. Ik wil eerst weten of het mobiel veel scheelt in energieverbruik en warmte afgifte. Heb nu een labtop die erg warm wordt, is vervelend als je onderuit op de bank met labtop op schoot zit te surfen. En step down functie brengt daar niet veel verandering in.
Mooie review! Toch kan een pc van die grootte mij niet bekoren. Als ik op de foto's zie hoe klein het scherm is, daar kan je toch niet lekker mee werken. Wat is je ervaring met voorover gebogen zitten tijdens het typen van een lap tekst e.d.?

Ook de uitvoering is mij ietwat te lomp, maar dat is verder een kwestie van smaak.
Een erg mooie review heb je hiermee geschreven!
Bedankt voor je review! Toch nog een vraagje: zit er eigenlijk een Nederlandse Windows op?
de eerste keer dat je de EEE aanzet wordt windows geconfigureerd en kan je de taal kiezen. Bij mij is alles nu in het NL.
Wat waren de overige talen die je kon kiezen?Ik ben momenteel in Hongarije en wil ook de 1000H kopen, maar zou graag weten of ik dan de engelse taal kan kiezen. Weet iemand of engels er altijd default bij staat in verschillende landen?
Niet helemaal waar. Heb net dezelfde laptop (met 160Gb disk) bij de Media Markt gehaald en er zit een nederlandse Windows op. De taal instellingen waar jij het over hebt, zijn de regionale instellingen, niet de taal van Windows.

Verder top apparaatje! :)
die vuile koffietas had je nu echt wel ff opzij kunnen zetten }>

fijne review verder
Mooie review, nog even 2 vragen:
- is de kaartlezer ook SDHC-compatible?
- kan ik Windows XP Professional er op installeren en staan op de rescue-CD alle hardware-drivers die ik vervolgens zo kan installeren?

[Reactie gewijzigd door digilb op 14 augustus 2008 23:30]

Ik heb zelf geen SDHC kaartjes, maar volgens google moet het kunnen.

Voor zover ik kan zien staan alle drivers apart op de recovery CD. Incl installatie exe. Ik denk dat je zo kan upgraden naar Pro.
hey dat is standaard senseo meuk wat achterblijft he! :P
waarom staat er "1.45 kg & formaat" bij negatieve eigenschappen? is dit omdat je em eigenlijk te klein vind? of te zwaar?