LG Hom-Bot VHOMBOT3 Review

Sebas1979 30 juli 2013, laatste update op 30 juli 2013, 1.765 views

LG Hom-Bot VHOMBOT3

Pluspunten

• Elke minuut die ik minder zelf achter een stofzuiger hoef te lopen, is meegenomen!
  • Apparaat navigeert behoorlijk goed door de ruimte
  • Drempels worden verbazend goed genomen
  • Geluidsproductie veel minder dan conventionele stofzuiger
  • Vloer is daadwerkelijk schoon na een zuigbeurt!

Minpunten

• Rijdt zichzelf soms vast (maar hier kun je zelfwat aan doen: stoelen op tafel, snoeren vastmaken)
  • Raakt soms kleinere objecten,maar nooit echt hard.

Twee weken geleden bleek ik een van de gelukkige deelnemers aan het tweakers.net testpanel voor de LG Hombot. Dat kwam extreem goed uit: de weken voorafgaand aan dit blije bericht, had ik regelmatig een discussie met mijn vriendin over het nut van een stofzuigrobot.
De ingenomen posities binnen de discussie zullen makkelijk voorstelbaar zijn: mij leek zo'n robot helemaal fantastisch. Mijn vriendin vond het onzin. (interventie: ze vond het geen 'onzin',maar dan toch op z'n minst te veel geld).

Maar goed: op een warme avond kwam ik in bezit van de LG-Hombot.
Vriendinlief was op stap, dus een goed moment om eens wat pluspunten te scoren: als vriendin thuis zou komen, zou ik het huis gestofzuigd hebben. En intussen natuurlijk met een biertje op de bank een filmpje hebben gekeken.

Zoals een echte man betaamt heb ik de Hombot uit de verpakking getrokken, vluchtig gekeken wat er allemaal bij in de doos zat (handleidingen zijn echt de allerlaatste optie natuurlijk), het basis-station aangesloten, en de Hombot aan het laden gezet. (Ik had hier best iets willen melden over stroomverbruik, maar heb geen apparatuur om dat te meten. Ergens vermoed ik ook dat dit in het niet valt bij de wasdroger, dus heel veel interesseert dat me ook niet.)

Het vinden van een goede plek voor het basis-station is overigens best een uitdaging in een appartement van 75M2: LG schrijft een vrije ruimte om het basisstation voor, van 1,5 a 2 meter in 3 richtingen. Dat kan bij mij eigenlijk alleen midden in de woonkamer, en dat zinde me niet.
Uiteindelijk maar wat gesmokkeld met die afstanden, en bedacht dat de Hombot het maar met een meter rondom moest doen. Gelukkig bleek dat geen probleem.

Na zo'n 45 minuten hoorde ik de Hombot een riedeltje afspelen. Niet zogoed opgelet wat er precies gezgd werd (ik zat tenslotte met een biertje een film te kijken), maar ik nam aan dat het ding opgeladen zou zijn. En inderdaad.
Ik drukte op de startknop, ging weer op de bank zitten, en besloot eens te kijken wat de Hombot zou gaan doen.

Hombot meldde met blikkerige Engelse stem: "zigzag mode on". Prima, zuigen maar, dacht ik.

En dat deed 'ie ook.

Tot mijn grote plezier begon het apparaat netjes in lange banen de laminaatvloer te stofzuigen. Omdat ik de avond ervoor nog een stevige pot beachvolleybal gespeeld had, lag erg genoeg zand waar de Hombot zich op kon bewijzen.
Na een paar minuten geamuseerd te hebben toegekeken, besloot ik mijn film weer van pauze af te halen, en de Hombot verder niet meer te storen in zijn werkzaamheden.
Op dat moment bleek de geluidsproductie van de hombot nog wel dusdanig, dat ik de film wat harder moest zetten om de dialogen nog te kunnen volgen. Zeker niet muisstil dus, maar een conventionele stofzuiger maakt enorm veel meer herrie. Bovendien ben ik als kind na te zijn geschrokken van een stofzuiger van de zoldertrap afgevallen (bedankt Mam), wat me toch een soort van levenslange afkeer van het geluid van stofzuigers opgeleverd heeft. De Hombot komt met zijn geluidsniveau bij lange na niet in de buurt van mijn psychische irritatiegrens. Pluspuntje dus.

Al film kijkend verdween het geluid van de Hombot dus langzaam uit mijn aandacht, totdat een tikkend geluid het weer terugtrok: Hombot was zichzelf over de drempel tussen de woonkamer en de keuken heen aan het werken. En zowaar: dat lukte. Ik had het al best ok gevonden als ik hem over de drempel had moeten tillen, maar dit was natuurlijk nog beter. Ook de drempel naar de badkamer bleek geen probleem. Mijn huis begon van een veredeld beachvolleybalveld weer te lijken op een schone woning.

Toen vriendinlief thuis kwam was Hombot bijna klaar. Na het aanschouwen van deze techniek-in-actie was de discussie al gauw in mijn voordeel beslecht: zo'n robotstofzuiger was toch best leuk. Ok, je meubilair en bepaalde hoekjes en randjes moet je eens in de zoveel tijd nog steeds zelf stofzuigen, en m'n vriendin vindt 'm lelijk (quote: "waarom is 'ie niet wit?"). Maar toch: best wel makkelijk zo.
Wel rijdt Hombot zich af en toe klem tussen stoelpoten, in snoeren,en onder de bank. Bij dat laatste zet hij zichtzelf ook nog uit, omdat de stop-knop bovenop zit.

Bij nadere bestudering van de inhoud van de doos bleek de afstandsbediening niet meegeleverd. Een functie als starten op een bepaalde tijd heb ik zodoende nog niet kunnen testen. Ik vermoed dat dit 'bad karma' is, omdat ik niet eerst de handleiding gelezen heb. (misschien dat LG nog wat voor me kan betekenen, dan heb ik meteen ook een mening over 'ondersteuning door de fabrikant').
Mocht ik alsnog aan een afstandsbediening komen, dan zal ik mn bevindingen nog toevoegen.

Eindoordeel: handige toevoeging in je huis. Je woning wordt gestofzuigd terwijl je wat anders kunt gaan doen. Het is geen 100% vervanging van je conventionelestofzuiger, en echt goedkoop is het apparaat op dit moment ook nog niet.

Maar ik ben er blij mee! (de katten niet, maar jammer dan voor ze ;) )

Heb jij ook een LG Hom-Bot VHOMBOT3?

Leuke luchtige review Sebas.

Edoch wellicht intressant om wat meer uit te weiden over enige technische features waarmee LG schermt op hun site.

Zoals:
Het zelflerend systeem waarmee de kamer in kaart wordt gebracht. Mijdt deze zuigbot dan ook de plekken waar hij vast is komen te zitten of verstrikt is geraakt in bv kabels?

Dual Eye 2.0. Zelfs in het donker grote performance! True or not?

En als laatste het onderhoud aan de bot zelf. Is bijvoorbeeld het filter makkelijk uitneembaar en eenvoudig te reinigen?

Ik weet dat je liever met een biertje op de bank hangt maar wellicht handig voor je review?
Er wordt op dit moment gekeken of ik alsnog een afstandsbediening kan krijgen. Veel van deze functies zijn alleen in te stellen dmv de afstandsbediening. (oa het zelflerende vermogen).

Mijn eerste test (zoals beschreven in de originele review) was overigens in matig verlichte condities. Ik zal binnenkort ook nog eens in het donker testen.

Echt 'onderhoud' heb ik nog niet aan de Hombot gedaan, maar het legen van de opvangbak ging erg eenvoudig. Het filter aan de zuigingang heb ik buiten even afgeblazen, dat ging ook eenvoudig.

[Reactie gewijzigd door Sebas1979 op 31 juli 2013 16:31]