Asus VivoTab Smart 64GB Zwart Review

Hupske 30 juli 2013, laatste update op 3 januari 2017, 1.033 views

Asus VivoTab Smart 64GB Zwart

Prima tablet voor zijn prijs.

Pluspunten

• Volledige Windows Versie
  • Werkt vloeiend
  • Stil en wordt niet echt warm
  • Licht

Minpunten

• Bestanden overzetten wat lastig
  • Vet vlekken op het scherm
  • Voelt soms niet heel stevig
  • Weinig accessoires voor te vinden

Na een tijd alle soorten tablets te hebben uitgezocht ben ik beland bij de Asus Vivotab Smart.
Ik wilde mijn tablet gebruiken voor mijn aankomende studie om vooral handig mijn aantekeningen te kunnen maken. Alles op papier zetten gaat niet altijd even goed bij mij.

Ik heb de tablet vergeleken met de Windows RT tablet en Acer Iconia Tab.
Deze waren allemaal betaalbaar voor mij en kunnen goed overweg met Office(logisch).

De RT tablet viel als eerste af voor mij, omdat het niet x86 programma's ondersteunde en ik het zo nu en dan nog wel eens leuk vindt om wat te prutsen.
Het werd dus de Iconia of Vivotab. Hier zat al een prijs verschil in van minimaal 50 euro en in de benchmarks ontlopen ze elkaar ook niet.
Ik heb dus uiteindelijk voor de goedkopere prijs gekozen.

Het scherm:

De 1e keer dat ik tablet opstartte, was ik toch redelijk verbaasd over hoe scherp het beeld eruit zag. Ik heb zelf een Xperia Z als mobiel en die heeft al als resolutie 1920x1080. Daar komt deze tablet bij lange na niet aan met zijn 1366x768 resolutie, maar het verschil is eigenlijk niet merkbaar.

Ik vind het dan ook niet erg dat ze voor deze resolutie hebben gekozen. Dit zorgt er alleen maar voor dat de batterij langer mee kan gaan en de GPU ergens anders voor kan gebruiken.

De kleuren vallen mij ook goed mee. Bij tweakers in de review spreken ze over wat afwijkingen, maar die kan je wel erg moeilijk waar nemen.
Daarnaast maakt de witbalans en de zwartwaarde het dan weer helemaal goed. Hiervan maken de Apps in Metro veel gebruik en daarnaast heb je ook veel wit in Office.

Het scherm laat wel veel vet vlekken achter, dus je moet het scherm regelmatig poetsen.

Bouwkwaliteit en robuustheid:

Hierop scoort hij voor mij een voldoende. Als je hem in je hand hebt aan 1 kant, heb je nog wel eens het gevoel dat je tablet gaat breken. Hij geeft namelijk aan de zijkant een beetje mee. Dit zal natuurlijk nooit gebeuren, maar ik moest wel even wennen aan dat gevoel.

Voor de rest vind ik de tablet er niet goedkoop uitzien, maar gewoon netjes.
Alleen is het wel jammer dat de USB en HDMI aansluiting wat slordig zijn verwerkt. Bij de USB zijn de randen wat kartelig en dit oogt niet mooi.
De HDMI zit weg gewerkt achter een klepje, maar als je hier een paar keer aan gepulkt hebt om hem los te krijgen wordt hij ook kartelig.
Dit verbeterd het uiterlijk niet.

Warmte- en geluidsproductie:

Heel simpel; Je hoort hem niet en hij word een beetje warm. Dat je hem niet hoort is ook niet verrassend. De tablet wordt namelijk passief gekoeld.

De tablet wordt op de achterkant wel een beetje warm, maar lang niet zo warm als dat de meeste mobieltjes van tegenwoordig worden. Ik heb dan ook geen last van de warmte op de achterkant wat je kan voelen.

Mobiliteit en accuduur:

Over de accuduur ben ik meer dan tevreden. Ik heb laatst 3 films gekeken. Hiervoor had ik de tablet aangesloten op de TV door middel van een Micro HDMI - HDMI kabel.
Na de tijd had ik nog 30% over aan batterij.
Voor de rest kan je ook de hele dag rustig internetten en een aantal spellen spelen. Alleen dan moet je hem wel aan de lader doen als je gaat slapen.
Ik ben dan ook wel een zwaar gebruiker. Met veel tabbladen open, Office, Spotify en wat spelletjes.

De tablet is wel 10 inch, dit zorgt er dus wel voor dat je hem niet heel makkelijk in 1 hand vast kan houden en dus ook niet heel simpel mee kan nemen.
Het scheelt wel dat de tablet licht is. Je zal er dus niet zo snel lamme armen van krijgen als je hem alleen maar vast houdt.

Prestaties:

De tablet werkt voor mijn gevoel snel. Dit vind ik ook een compliment voor Microsoft.
Windows 8 werkt namelijk erg vloeiend. Alles loopt in elkaar over zonder dat je ook maar iets ziet stotteren. Dit zorgt er dus voor dat je snel kan wisselen tussen apps.
De tablet draait een volledige versie van Windows en ondersteund dus alle desktop programma's.

Dit vind ik dan ook direct één van de grote pluspunten. Het is nu makkelijk om Spotify bijvoorbeeld te installeren en te draaien, maar je kan nu ook ergens Rollercoaster Tycoon vandaan halen en installeren.
Zo speel ik nu soms Simcity 4 of Rollercoaster. Dit werkt natuurlijk niet perfect met alleen maar touch, maar met wat oefening kan je uiteindelijk een hoop. Ik ben nu ook nog aan het kijken welke spellen er nog meer op kunnen draaien.
Je bent dus eigenlijk vrij in met wat je doet met je tablet. Afhankelijk van wat hij aan kan natuurlijk.

De Metro interface is in eerste instantie even wennen. Op mijn desktop maak ik daar geen moment gebruik van en zit ik alleen maar in windows verkenner.
Op dit de tablet is dit anders. Windows verkenner is moeilijk te besturen met alleen maar touch. Vaak druk je ergens verkeerd. Helaas ontkom je hier niet aan, want als je iets met je bestanden of documenten moet doen, dan moet je wel naar windows verkenner toe.
Maar hier geldt natuurlijk ook bij, oefening baart kunst. Na een tijd heb je alle trucjes wel door en went het ook.

Opslag en bestandsoverdracht:

Zodra alles is ingesteld in het begin heb je ongeveer nog 25 GB over om zelf te gebruiken. Dit is voor mij voldoende, maar als je behoefte hebt aan meer geheugen kan je nog een microSD plaatsen.
Om bestanden over te zetten moet je wel een manier vinden. Aangezien er geen normale USB aansluiting op zit.

Om dit op te lossen kan je gebruik maken van skydrive, wat Microsoft jou aanbied. Of van Google Drive of Dropbox. Dit heeft alleen als beperking dat je niet vele GB kan overzetten.
Je kan dus nog een micro usb – usb kabel halen. Alleen kan je hiermee wel problemen hebben om een externe schijf aan te sluiten. Het beste is dan dus een externe schijf die zichzelf voed met stroom.
Maar met dit kabeltje is het geen probleem meer om bestanden van je mobiel af te halen of om bestanden op je mobiel te zetten.

Conclusie:

Ik vind het een heerlijke tablet om te gebruiken. Je bent behoorlijk vrij in wat je wilt doen met de tablet en het werkt ook nog eens allemaal vlot.
Je moet geen wonderen verwachten, want het is geen vervanger van een desktop. Maar hij doet zijn werk uitstekend.
Voor de rest ziet en voelt de tablet degelijk aan en ik heb niks te klagen over het scherm.

Dit is een persoonlijke review over de tablet. Alles is dus mijn mening en het zal best mogelijk zijn dat je andere ervaringen kan hebben met dit product.
Als je wilt dat ik nog iets toevoeg aan de review, dan kan je dat aan mij vragen.

Heb jij ook een Asus VivoTab Smart 64GB Zwart?