Intel Core 2 Duo E8200 Boxed Review
Algemene beoordeling In een woord: een fantastiche processor. Ik heb de E8200 eind februari gekocht, toen ze net een maandje uit waren. Vooral omdat de processor een procedé heeft van 45nm, wat dus lagere temperaturen en hogere overclocks betekende, en de prijs, die toen op ong. €150 lag, hebben me over de streep getrokken. De E8400 was toen nog zodanig duur dat ik voor een stapje lager koos. En daar heb ik geen spijt van gehad. De E8200 draait standaard op 2.66GHz. Onder het kopje 'Overklokbaarheid' is te lezen dat de kloksnelhied zonder enige inspanning naar de 3.6GHz getild kan worden. Maar nu eerst over de prestaties. De verpakking Prestaties Zoals ik al eerder vermeldde draait de E8200 standaard...
Pluspunten
Snel Stabiel Goed overklokbaar Wordt niet al te warm Mooi prijsje
Minpunten
Stock cooler presteert ver onder de maat Verder heb ik niks kunnen ontdekken
Eindoordeel
In een woord: een fantastiche processor. Ik heb de E8200 eind februari gekocht, toen ze net een maandje uit waren. Vooral omdat de processor een procedé heeft van 45nm, wat dus lagere temperaturen en hogere overclocks betekende, en de prijs, die toen op ong. €150 lag, hebben me over de streep getrokken. De E8400 was toen nog zodanig duur dat ik voor een stapje lager koos. En daar heb ik geen spijt van gehad. De E8200 draait standaard op 2.66GHz. Onder het kopje 'Overklokbaarheid' is te lezen dat de kloksnelhied zonder enige inspanning naar de 3.6GHz getild kan worden. Maar nu eerst over de prestaties.

De verpakking
Prestaties
Zoals ik al eerder vermeldde draait de E8200 standaard op 2.66GHz. Het is een dualcore, dus heb je, mits je programma het ondersteund, 2x die 2.66GHz power. En dat is niet niks. In mijn Jetway 8800GT review heb je al kunnen zien dat ik met mijn processor op stock 12284 3Dmark06's haalt. Ik zal binnenkort wat testen met o.a. PCMark05.
Featureset
Tja, wat verwacht je voor extra's bij een processor? Ik kreeg een mooie doos, een slechte stock cooler (hierover later meer), een handleiding, en natuurlijk de E8200 zelf. Niet meer niet minder, meer heb je niet nodig.
Stabiliteit & betrouwbaarheid
Op stock, nog nooit problemen mee gehad. Geen BSOD's door de processor, nooit te warm geworden, gewoon perfect.
Overklokbaarheid
De overklokbaarheid is ook een speerpunt van de Wolfdale's.
2.66GHz
Komt nog
3.0GHz
Heb hier alleen de fsb verhoogd van 333 naar 376. Niks met het voltage gedaan
Idle: Core0 = 38°, Core1 = 34°.
Stressed: Core0 = 53°, Core1 = 45°.
PCMark05: 8819 PCMarks.
SuperPI: 15.707s.
3.2GHz
Heb hier ook weer alleen de fsb verhoogd van 333 naar 400.
Idle: Core0 = 38°, Core1 = 34°.
Stressed: Core0 = 53°, Core1 = 46°.
PCMark05: 9295 PCMarks.
SuperPI: 14.911s.
Zoals je ziet heel erg weinig verschil, dit was dus echt een eitje voor de processor. Toch wel een redelijke verhoging van de PCMark05 score, terwijl SuperPI Mod er niet echt op vooruit gaat.
3.6GHz
Idle: Core0 = 39°, Core1 = 34°.
Stressed: Core0 = 53°, Core1 = 47°.
PCMark05: 9839 PCMarks.
SuperPI: 13.257s.
4.0GHz niet stabiel!
Idle: Core0 = 39°, Core1 = 34°.
Stressed: Core0 = 61°, Core1 = 58°.
SuperPI: 12.639s.
PCMark05: Net voor de laatste test BSOD, dus geen score.
Op 4.0GHz is het me niet gelukt om de processor stabiel te krijgen onder de 60°. Waar de processor op 3.85GHz nog foutloos presteerde op 1.20v was 4.0GHz een stapje te hoog. Op 4GHz met 1.45v (1.39 incl. vdroop) werd de cpu 61° en dat had ik voor mezelf ingesteld op max. Ik draai nu 24/7 op 3.6GHz.
Verder wil ik nog even mijn ongenoegen uiten over de stock-cooler van Intel. Dat ding presteert ver onder de maat. Hij is kleiner gemaakt omdat de processor minder warmte zou produceren. Nou, hij produceert minder warmte, maar de cooler is net iets té klein gemaakt. Idle, temperaturen van 45°, stressed, max. temperatuur is 68°! Dat vond ik iets te veel, dus heb ik maar de Artic freezer 7 Pro aangeschaft, die de cpu veel cooler houdt
Warmteproductie
Over de warmteproductie heb ik het ook al gehad onder het kopje 'Overklokbaarheid', op stock wordt de processor idle 30/33°, stressed maximaal 56°.
Prijs
Hier ben ik zeer over te spreken, toen ik hem kocht was de processor ong. €160,-, al zie ik net dat de processor nauwelijks in prijs zakt, maar als ik nu de keus zou hebben een nieuwe dual-core CPU te kopen, dan zou mijn keuze weer vallen op de e8200. En als ik over het algemeen een nieuwe cpu uit mocht zoeken, werd het de q9450, alleen mag die van mij nog wel ietsje in prijs zakken
Dit was mijn review, ik hoop dat je er wat aan hebt gehad, en ik kan je de E8200 dan ook van harte aanbevelen
Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E8200 Boxed?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (15)
Anyway, voordat je dus je review afrondt is het aan te raden om toch een wat completere stresstest te doen, per overclock. Nu denk ik trouwens niet dat hij de 3,0GHZ en 3,2GHZ niet aan kan op stock voltage, dat zal vast lukken. Maar voor de volledigheid is het gewoon een must om een uurtje of 6 (in ieder geval) te stressen vind ik... Daarbij kan het een verschil maken tussen 4 of 5 sterren in de toekomst
De huidige prijs vind ik zelf trouwens een minpunt, gezien het feit dat de 8400 je even veel geld kost. Natuurlijk was het bij je aankoop anders, maar dat is nu niet het geval, nu je je review schrijft moet je dat wel meenemen in je verhaal vind ik zelf.
[Reactie gewijzigd door Havvie op 25 juli 2024 19:45]
Dus, komt er aan
En over de prijs, toen ik hem kocht vond ik hem de prijs erg waard, maar nu de E8400 op hetzelfde niveau ligt zal ik de waardering iets naar onderen aanpassen
En tot 3.6GHz is het idd stock voltage, of nou ja, auto in de BIOS, maar die schijnt niet verder te gaan dan 1.20 op mn GA-P35C-DS3R...
Maar ja, in een uiteindeljke review kan zoiets natuurlijk niet, daarbij kan een proc prima booten op bepaalde settings, maar na 3/4 uur toch de geest geven, zoals bij je 3,9GHz, wellicht ook al wel bij de wat lagere OC's, zoiets zal niet direct aan het licht komen
Succes i.i.g. met verdere tests, ik ben benieuwd
Dus wat ik verder ook heb gehoord van bijv. de E8400, na de 3.8/3.9GHz moet je het voltage enorm verhogen om de cpu stabiel te krijgen...
Bekend fenomeen voor de wolfdales... Gebruik daarom ook het programma Real Temp om de temperaturen te 'meten'De idle temperaturen zijn steeds gemeten in de BIOS, omdat CoreTemp en Speedfan deze niet goed weergeven.
Voor meer OC info e.d. is [OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/ info Topic erg nuttig [indien je die thread nog niet gevonden had
Ik wacht tot de review 'af' is om een beoordeling te geven, hehe...
[Reactie gewijzigd door 3phemeral op 25 juli 2024 19:45]
[Reactie gewijzigd door Havvie op 25 juli 2024 19:45]
Een E8xxx mag maximaal 72.4c worden, dus die 68c die jij hebt gemeten is niet zorgwekkend.
Dus dat jij onder de 60c wil blijven snap ik zelf niet helemaal, hij kan meer hebben.
Natuurlijk niet onverstandig om een betere cooler te monteren, lower is beter
[Reactie gewijzigd door Oxellaar op 25 juli 2024 19:45]
Lijkt me prima om je op max 60C te richten.
Heeft mssn te maken met hoger fsb omdat de E8400 (correntmeifimwrong) een mp van 9 heeft... En ik hoef verder ook niks te veranderen om hem te laten draaien om 3.6
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn