Specificaties Dual core @ 2,66GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E8200 Boxed Review

Svennetjee 14 augustus 2008, laatste update op 14 augustus 2008, 3.768 views

Intel Core 2 Duo E8200 Boxed

Pluspunten

• Snel
  • Stabiel
  • Goed overklokbaar
  • Wordt niet al te warm
  • Mooi prijsje

Minpunten

• Stock cooler presteert ver onder de maat
  • Verder heb ik niks kunnen ontdekken

Algemene beoordeling
In een woord: een fantastiche processor. Ik heb de E8200 eind februari gekocht, toen ze net een maandje uit waren. Vooral omdat de processor een procedé heeft van 45nm, wat dus lagere temperaturen en hogere overclocks betekende, en de prijs, die toen op ong. ¤150 lag, hebben me over de streep getrokken. De E8400 was toen nog zodanig duur dat ik voor een stapje lager koos. En daar heb ik geen spijt van gehad. De E8200 draait standaard op 2.66GHz. Onder het kopje 'Overklokbaarheid' is te lezen dat de kloksnelhied zonder enige inspanning naar de 3.6GHz getild kan worden. Maar nu eerst over de prestaties.

De verpakking

Prestaties
Zoals ik al eerder vermeldde draait de E8200 standaard op 2.66GHz. Het is een dualcore, dus heb je, mits je programma het ondersteund, 2x die 2.66GHz power. En dat is niet niks. In mijn Jetway 8800GT review heb je al kunnen zien dat ik met mijn processor op stock 12284 3Dmark06's haalt. Ik zal binnenkort wat testen met o.a. PCMark05.

Featureset
Tja, wat verwacht je voor extra's bij een processor? Ik kreeg een mooie doos, een slechte stock cooler (hierover later meer), een handleiding, en natuurlijk de E8200 zelf. Niet meer niet minder, meer heb je niet nodig.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Op stock, nog nooit problemen mee gehad. Geen BSOD's door de processor, nooit te warm geworden, gewoon perfect.

Overklokbaarheid
De overklokbaarheid is ook een speerpunt van de Wolfdale's.

2.66GHz
Komt nog

3.0GHz
Heb hier alleen de fsb verhoogd van 333 naar 376. Niks met het voltage gedaan :)

Idle: Core0 = 38°, Core1 = 34°.
Stressed: Core0 = 53°, Core1 = 45°.
PCMark05: 8819 PCMarks.
SuperPI: 15.707s.

3.2GHz
Heb hier ook weer alleen de fsb verhoogd van 333 naar 400.

Idle: Core0 = 38°, Core1 = 34°.
Stressed: Core0 = 53°, Core1 = 46°.
PCMark05: 9295 PCMarks.
SuperPI: 14.911s.

Zoals je ziet heel erg weinig verschil, dit was dus echt een eitje voor de processor. Toch wel een redelijke verhoging van de PCMark05 score, terwijl SuperPI Mod er niet echt op vooruit gaat.

3.6GHz
Idle: Core0 = 39°, Core1 = 34°.
Stressed: Core0 = 53°, Core1 = 47°.
PCMark05: 9839 PCMarks.
SuperPI: 13.257s.

4.0GHz niet stabiel!
Idle: Core0 = 39°, Core1 = 34°.
Stressed: Core0 = 61°, Core1 = 58°.
SuperPI: 12.639s.
PCMark05: Net voor de laatste test BSOD, dus geen score.

Op 4.0GHz is het me niet gelukt om de processor stabiel te krijgen onder de 60°. Waar de processor op 3.85GHz nog foutloos presteerde op 1.20v was 4.0GHz een stapje te hoog. Op 4GHz met 1.45v (1.39 incl. vdroop) werd de cpu 61° en dat had ik voor mezelf ingesteld op max. Ik draai nu 24/7 op 3.6GHz.

Verder wil ik nog even mijn ongenoegen uiten over de stock-cooler van Intel. Dat ding presteert ver onder de maat. Hij is kleiner gemaakt omdat de processor minder warmte zou produceren. Nou, hij produceert minder warmte, maar de cooler is net iets té klein gemaakt. Idle, temperaturen van 45°, stressed, max. temperatuur is 68°! Dat vond ik iets te veel, dus heb ik maar de Artic freezer 7 Pro aangeschaft, die de cpu veel cooler houdt ;)

Warmteproductie
Over de warmteproductie heb ik het ook al gehad onder het kopje 'Overklokbaarheid', op stock wordt de processor idle 30/33°, stressed maximaal 56°.

Hier ben ik zeer over te spreken, toen ik hem kocht was de processor ong. ¤160,-, al zie ik net dat de processor nauwelijks in prijs zakt, maar als ik nu de keus zou hebben een nieuwe dual-core CPU te kopen, dan zou mijn keuze weer vallen op de e8200. En als ik over het algemeen een nieuwe cpu uit mocht zoeken, werd het de q9450, alleen mag die van mij nog wel ietsje in prijs zakken :D

Dit was mijn review, ik hoop dat je er wat aan hebt gehad, en ik kan je de E8200 dan ook van harte aanbevelen ;)

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E8200 Boxed?

Even een opmerking t.o.v. je OC resultaten; je zult echt de boel langer moeten stressen imo, 20-25 minuutjes is bij lange na niet genoeg om eventuele instabiliteiten aan het licht te brengen. Ik mag er trouwens van uit gaan dat je alles handmatig instelt, fsb/voltages, etc, zal wel gezien de gelijkblijvende temps, maar ik noem het toch maar even.

Anyway, voordat je dus je review afrondt is het aan te raden om toch een wat completere stresstest te doen, per overclock. Nu denk ik trouwens niet dat hij de 3,0GHZ en 3,2GHZ niet aan kan op stock voltage, dat zal vast lukken. Maar voor de volledigheid is het gewoon een must om een uurtje of 6 (in ieder geval) te stressen vind ik... Daarbij kan het een verschil maken tussen 4 of 5 sterren in de toekomst ;)

De huidige prijs vind ik zelf trouwens een minpunt, gezien het feit dat de 8400 je even veel geld kost. Natuurlijk was het bij je aankoop anders, maar dat is nu niet het geval, nu je je review schrijft moet je dat wel meenemen in je verhaal vind ik zelf.

[Reactie gewijzigd door Havvie op 14 augustus 2008 10:00]

Bedankt voor je reactie, om te stressen zal ik idd wat langer moeten testen, maar ik denk dat tot 3.6GHz niet zo een probleem is, en ik wilde even 'snel' (3kwartier per overclock :P) wat informatie in mn review zetten. Ga nu PCMark05 draaien op 4.0GHz, en als hij dat uithoudt kan ik gaan stressen met Ortos.

Dus, komt er aan :D

En over de prijs, toen ik hem kocht vond ik hem de prijs erg waard, maar nu de E8400 op hetzelfde niveau ligt zal ik de waardering iets naar onderen aanpassen ;)

En tot 3.6GHz is het idd stock voltage, of nou ja, auto in de BIOS, maar die schijnt niet verder te gaan dan 1.20 op mn GA-P35C-DS3R...
Ik ging er stiekem al vanuit dat je idd even 'snel' wilde clocken, groot gelijk hoor, aangezien deze proc (over het algemeen) meer dan gemakkelijk 3,2/3,3 GHz op z'n standaard settings aankan :)

Maar ja, in een uiteindeljke review kan zoiets natuurlijk niet, daarbij kan een proc prima booten op bepaalde settings, maar na 3/4 uur toch de geest geven, zoals bij je 3,9GHz, wellicht ook al wel bij de wat lagere OC's, zoiets zal niet direct aan het licht komen :)

Succes i.i.g. met verdere tests, ik ben benieuwd :)
Ja, tuurlijk wilde ik even snel clocken. Maar je hebt gelijk, daarom draai ik vandaag de hele dag Orthos op 3.6GHz. Op 4GHz is het me niet gelukt de proc stabiel te krijgen onder de 60°, en ik vond ook dat ik het voltage wel heel erg moest verhogen om überhaupt al te booten...

Dus wat ik verder ook heb gehoord van bijv. de E8400, na de 3.8/3.9GHz moet je het voltage enorm verhogen om de cpu stabiel te krijgen...
De idle temperaturen zijn steeds gemeten in de BIOS, omdat CoreTemp en Speedfan deze niet goed weergeven.
Bekend fenomeen voor de wolfdales... Gebruik daarom ook het programma Real Temp om de temperaturen te 'meten' ;)

Voor meer OC info e.d. is [OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/ info Topic erg nuttig [indien je die thread nog niet gevonden had ;) ].

Ik wacht tot de review 'af' is om een beoordeling te geven, hehe...

[Reactie gewijzigd door 3phemeral op 13 augustus 2008 15:48]

Thread had ik al gevonden, maar volg het niet echt, zal er zo eens naar kijken. RealTemp had ik wel eens van gehoord, maar heb het verder nooit gedownload, bedankt voor de herrinnering ;) Eens kijken of ik het nog in mijn plaatje kan passen :)
Inderdaad, er zijn problemen om de temperaturen juist uit te lezen. Ook een indicatie is door je hand op het koelblok van je CPU te houden. Verbrand je je fikken binnen luttele seconden, dan kan het kloppen. Anders is de uitlezing gewoon onjuist. Voorlopig 3 sterren, maar ik heb nog niks ingevuld hoor ;)
Het geval SuperPi: is het niet de bedoeling hoe lager de beter, dan zou je overklok wel degelijk beter zijn met superpi, of ben ik nouw mis?
Hoe lager, hoe beter. Het is namelijk hoeveel seconden hij er over doet :)
3,6GHz, 24/7 op deze is toch netjes, een mooie winstmarge van 35%.

[Reactie gewijzigd door Havvie op 14 augustus 2008 12:24]

De stockcooler voldoet netjes aan de eis van de cpu.
Een E8xxx mag maximaal 72.4c worden, dus die 68c die jij hebt gemeten is niet zorgwekkend.
Dus dat jij onder de 60c wil blijven snap ik zelf niet helemaal, hij kan meer hebben.
Natuurlijk niet onverstandig om een betere cooler te monteren, lower is beter ;)

[Reactie gewijzigd door Oxellaar op 14 augustus 2008 12:42]

Ja hij mag maximaal 72.4° worden, en ik vind voor mezelf dat 60° een acceptabele temperatuur is. Maar 68° scheelt maar 4° met de max, dus stel dat ie een keer een slechte dag heeft :D
Of stel dat de omgevingstemperatuur die marge voor je invult.
Lijkt me prima om je op max 60C te richten.
Mooie revieuw jammer dat je de E8400 niet kon kopen aangezien ik hem zelf heb en ik tot 3.6 ghz niets hoef te verandere aan de voltages voor de rest Puik revieuwtje niet al te lang maar gewoon To the point netjes :) Compliment :P wel raar dat mijn e8400 op 3 ghz 15.121 sec haalde in superpi mod terwijl jouwe 15.707 haalt :S de prijs blijft idd wat scheef tegenover een E8400 maarja helaas ;) bedankt voor de revieuw en ik wens je veel plezier met je 3.6GHZ lopende E8200 :)
Hee bedankt!
Heeft mssn te maken met hoger fsb omdat de E8400 (correntmeifimwrong) een mp van 9 heeft... En ik hoef verder ook niks te veranderen om hem te laten draaien om 3.6 :) Prachtprocessor!