Specificaties 17" (1440x900), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire 7720G-603G50BN Review

notsonewbie 21 augustus 2008, laatste update op 29 juni 2009, 3.816 views

Acer Aspire 7720G-603G50BN

Pluspunten

• Blue ray op de externe poort video out net als het mogelijke dolby surround audio out.
  • In energie sparende modus meer dan 2 uur accu duur, en amper fan geluid.

Minpunten

• Touchpad verticaal scroll werkt, de rest is niet te doen v.w.b. de 'snel koppeling' functies die je aan bepaalde vlakjes op de touchpad kan toebedelen.
  • De letter A pakt wel eens niet, apparaat voelt niet stevig aan en scherm is bij dicht en 'op slot' vooraan niet aansluitende op de 'kast' met diens rubber nopjes. Links staat de kap/scherm dan ook nog eens iets verder omhoog dan rechts...
  • Scherm niet heel modern, geen xxxx X 1080p resolutie, spiegelt tot en met, 25 ms responstijd anno 2008, ietwat aan de ' mistige kant' en pas acceptabel op 90 of 100 procent volle lichtsterkte.
  • Keyboard staat links van het midden ietwat bol, van scherm naar voorzijde laptop.

Update juni 2009
Na firmware/driver update van ingebouwde wifi, TOP!
Geen wegvallers meer. (in dat zelfde hotel)

Update 21-08-2008
Ingebouwde wifi niet best, zo bleek in een hotel. Thuis heb ik een Belkin N1 router staan, daar werkt het wel prima mee, de ingebouwde wifi.

Echter toen ik deze laptop in een hotel had, met 100% dekking aldaar volgens de receptie, en diverse routers en range extenders, met zelfs een +- 90 % verbinding op de kamer met wifi punt HotelZusenzo8 , viel de verbinding telkens weg, als een metronoom. Verbinding..weg.. Verbinding..weg.. Verbinding..weg.. Verbinding..weg.. 2 andere klanten van het hotel met laptop hadden dit niet en die hadden 'slechts' 70% verbinding op hun kamer terras. Laptop op 3 plekken gehad, maar het bleef hetzelfde euvel, ook in de ontbijtzaal.
Van ellende daar bij een pc shop een externe belkin usb antenne gehaald, interne wifi uitgezet en voila, werkte perfect....

Na jaaaaaren met een medion md5400 gedaan te hebben, die het nu nog steeds doet met ipv het daarop trage XP home, het nu veel vlottere ubuntu (hardy heron 8.4.1) er op, werd het tijd voor een nieuwe, vlottere, laptop, en wel met 17 inch scherm, breedbeeld.

Uiterlijk:

Acer hanteert het woord: ' gemstone design' .
Dat maakt eens te meer duidelijk dat over smaak niet valt te twisten.
Gesloten is de laptop wel mooi, zwart, glanzend.
Doe je hem open dan zie je de jaren 80/90 grijze pc kleuren terug, laat ik het zo zeggen, ik kocht hem niet om de looks. Op de foto staat er een met een lichtgrijze keyboard area en donkergrijs scherm, de mijne is opengeklapt/'binnenzijde' lichtgrijs, zowel keyboard als de scherm omtrek.

De beslissing voor dit merk en model:
Hoewel hinkend op 2 gevoelens rond het merk acer, ook vanwege anderen hun ervaring, trok de prijs mij toch over de streep.
Dit ding klinkt namelijk heel veel belovende voor rond de 1000 euro:
Vista home premium (32 bit NL), 17.1 inch bright scherm WXGA+ (1440x900) , 500 GB hdd ruimte (in de vorm van 2 x 250 GB disks), een nvidia 8600 gt m video met 512 dedicated memory, 3 GB werkgeheugen wat mij zat is voor de ingebouwde windows vista home premium, 4 x usb 2.0 poorten, mini usb aansluiting, externe video (s-video en dvi), dolby surround sound (out only) , 2 ingebouwde speakers + subwoofertje, draft N wifi ook b en g compatibel, c2d centrino processor op max. 2.2 Ghz, en als toetje een blue ray dvd speler die ook dvd en cd kan beschrijven. Deze is net als de rewritable in mijn grote thuis pc een sony optiarc, type BC-5500-A en een ingebouwde 0.3 MP webcam.

De doos' inhoud:
De inhoud is minimaal maar afdoende, gEEn recovery DVD's, wel; handleiding en wat norton reclame, netstroom adapter, accu.

De software inhoud op de laptop:
Naast wat windows vista zelf meebrengt zit er een 60 dagen versie op van de laatste office versie, works for windows, norton internet security suite 90 dagen, en Acers eigen 'E-mpowered' utility's.
Daarmee kun je van de laptop af recovery DVDs fikken (2 stuks benodigd) , energie verbruik profielen opzetten en switchen, de snelknoppen op het keyboard toewijzen aan software, bestanden beveiligen met encryptie en password, wifi netwerken instellen en switchen en het touchpad instellen welk vlak wat doet.

Dat laatste, touchpad :
is bedroevend! Voorhamer-toetsbediening is nodig, en heel erg precies op een ultiem klein oppervlakte 'tappen' , niet te doen, ergernis wekkende en dus uitgezet. Gelukkig werkt rechts verticaal scrollen en het gewone muis navigatie en klikken (middels tappen) met de touchpad wel naar behoren.

Apart (voor mij dan toch) :
1. De blue ray speler annex cd en dvd recorder was een meevaller waarop ik voor deze prijs niet rekende, echter het scherm kan dit HD geweld niet optimaal weergeven op native resolutie, welke 1440x900 is, terwijl aardig wat games en video xxx X 1080 P resolutie hanteren.
2. De setup duurt niet zoals aangegeven, 30 minuten, maar iets van 1 uur en 5 minuten. Deze begint, heel eng, met een recovery en woorden als dat ' bestand x hier niet blij van wordt'.
Eenmaal opgezet hoef je alleen een naam te verzinnen, netwerk en internet instellingen worden niet gevraagd maar werken (hier dan) wel gelijk. Ook bleek na de eerste echte volledige vista start, dat windows al was geregistreerd en geactiveerd.
3. Als het ding dan klaar voor gebruik is is de eerste disk partite C en E, de 2e disk is 1 partitie en wel D.
4. De grafische kaart kent 2 modi, gemiddeld en full waar ik ook een minimum wel handig had gevonden, zie hieronder.

3 handige voorinstellingen m.b..t energie verbruik en koeling / geluidsproductie
Daar ik er nog geen andere dan de standaard geleverde 'bord spelletjes' 3D game op heb staan, gebruik ik de laptop met de lage of gemiddelde settings, dit wil zeggen dat de processor op zijn laagste stand draait (meting volgt nog) en de grafische kaart op de gemiddelde modus i.p.v. voluit, een lage setting is er niet op videokaart gebied.
Na het optimaliseren van de accu (3 maal geheel opladen met de laptop in uit stand, en accu bijna geheel leeg laden zonder netstroom aansluiting daar dan bij) werkt deze met de lage settings en beeldscherm op 30% brightness iets meer dan 2 uur, prima. Uiteraard is dat wel in een sfeerverlichte omgeving geweest, want in daglicht is 30% wel erg sober beeld.
Echter waar de laptop stil te noemen is in de laagste settings, vallen de fans en hun geluid wel meer op ineens bij een tijdje het zelfde werk doen in/met de gemiddelde settings. Ik ben dus benieuwd hoe dat straks is in full-settings is, als ik er 3D auto race en derby cross game Flatout op heb staan.

C 2 D, 2.2 Ghz
De processor is mijn eerste niet-single core, via acers 'e-mpowered software' kan je die in 4 stappen terugschakelen van volle werking naar de minimale stroomverbruik setting.
Zowel in lage als gemiddelde settings kreeg ik die niet hoger (wel piekjes natuurlijk, paar seconden) dan 55% workload gemiddeld, en dat met multitasken waaronder een divx serietje kijken. De fans werken af en toe heel relaxt mee en storen dan niet qua geluid. Lijkt me dus goed.

Harddisks:
2 x 250 GB Western Digital, sata, 5400 rpm.
Niet hoorbaar zowat, idle, maar ook met lezen en schrijven amper op te merken.
Echt vlot zijn ze niet, want van disk 1 naar disk 2 kopiŽren gaat op 24 a 29 MB p/s (zowel meerdere kleine bestanden als 1 grote video file van 800 MB) De gemeten cijfers komen van wat vista zelf weergeeft bij 'meer details' tijdens het kopiŽren. HD-Tune laat echter het volgende zien:

Temperaturen:
Zoals gezegd is nog niet alle info voor handen, maar wel onderweg, en werkte ik alleen op midden en lage settings qua energie verbruik. Maar voelen kan ik wel, en zowel boven als onderkant en zijkanten, voor en achter, zijn slechts ietwat warm, ik ben dus niet bang voor hitte.
Een sidebar 'tootlje' liet als hoogste temp. van de processor 42 graden C zien, dit was na een test met video kijken simultaan met (wifi) internet browsen, muziek aan via online radio (128 kbs)
powerpoint bewerken en kijken, e-mailen, en kort voor dit alles had ik via de acer software een basale recovery disc (2 DVDs) gebrand want deze zitten er niet bij.

Geluid:
Geluid uit (dus niet op de laptop stand alone aanwezig) is dolby surround.
In de laptop zitten 2 speakers en een 'subwoofer' , nu heb ik beter dan gemiddeld gehoor, maar die subwoofer werkt niet echt heftige bass op, het geluid in totaal is niet slecht voor een laptop, maar dan moet je niet boven de 70% van het volume gaan, want dan is het ineens ronduit slecht te noemen!

Scherm:
Kijkhoeken: niet zo best http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/8124/6965.thumb.jpg
Geadverteerd als 17 inch, het is 17 punt 1 inch.
Met de geleverde acer achtergrond en vista staat standaard op volle eye-candy ziet het er goed uit. De resolutie is 1440x900 en haalt / toont dus games en films met xxxx X 1080p reoluties niet optimaal op het scherm.
Ook in de lage percentages ivm energie verbruik is het prima zichtbaar, hoewel het geen topscherm is, bij zwart beeld en niet recht voor het scherm zie je het ene vlak lichter dan het andere. Ook is de 25 ms respons niet echt des gamers lijkt me.
Het heet true bright, maar dat is marketing, of ze moeten doelen op de reflectie. Dit scherm is namelijk niet ontspiegeld, eerder een echte spiegel, want bij zwarte schermen tijdens opstarten en afsluiten, als scherm uit staat, zie je alles dat er achter je aanwezig is, als in een spiegel.

Eerste test: laptop op gemiddelde hardware en scherm settings gezet via acer software panel, windows helemaal afgesloten, en dan opstarten met HDD als eerste device , van powerknop drukken naar naam ingave en tot helemaal opgestart 1:09 tot naam invoeren, 1;46 tot helemaal klaar, incl. vista's standaard venster menu met info, die ga ik nog uitzetten qua opstarten.
Dit is incl. opgestartte software: acer e-mpower, Avast AV met alle modules aan, alle standaard taakbalk acer iconen voor geluid, video, webcam e.d.
Afsluiten met instellingen als hierboven, wel zelf al zoals ik altijd doe alle door mijzelf opgestartte programma's gesloten: duurde 32 seconden.

Wat heeft cpu-z te melden in de diverse scenario's?
Hoge acer settings: core speed: 1190 tot 2190 Mhz, bus: 197.3, VID: 1.0 tot 1.3 v afwisselende
Gemiddelde modus: 1598 Mhz (continue...) , bus 199,5, VID: 0,963 v
energie sparende modus: Opvallend: zelfde als gemiddelde modus, maar dan met nog zwakkere scherm oplichting. Ook de wifi wordt uitgeschakeld in minimale mode, echter dat is dan in mijn praktijk weer vaak net zo vlot weer aanzetten. Daarom in de settings dat veranderd, en heb ik geen wifi nodig, zet ik hem wel zelf uit.
http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/8124/6971.jpg ge,iddelde setting, minst zelf schakelende, veelal stug op 1596 Mhz. blijven werkende.

Gamen, of 'gamen'
Nu flatout er op staat, kan ik melden dat deze 'gouwe ouwe' direct bij install en opstarten de hoogste settings adviseerde, en dat deed ik dus.
Ik was vergeten de laptop op hoogste cpu e.d. te zetten en de race liep toch vloeiend door het beeld, niet 1 schok en wel in 'gemiddelde setting'.
De omgeving in de game is mooier dan op mijn woonkamer pc met 7600GT fatal1ty van xfx, echter die staat op een 1280x1024 scherm aangesloten.
De boel werd wederom niet echt heet, de cpu 49 graden, echter de voeding heb ik niet gevoeld (Dit ivm 1 van de reacties hieronder dat iemand zijn voeding wegsmolt met het spelen van COD4)
Ook het geluid van de nu wel continue blazende fans was acceptabel.

Saillant detail, het geheugen werkt in dual channel mode, maar dat kan volgens mij toch niet ? , daar er 1 x 1 GB en 1 x 2 GB in zit, beide van een ander merk, samsung en QPI ? of zo.

Voorlopige conclusie:
Leuke processor, memory, opslag ruimte en blue ray specificaties voor dit geld, werkt prima in de laagste settings voor standaard werk en is dan redelijk stil.
Kost rond de 1000 euro, maar voelt aan als goedkope pieeepp.
Scherm voldoet, maar met de hakken over de sloot.
Voor de gemiddelde gebruiker prima, voor het zwaardere werk, als een 3D game dat is, ook prima te doen, maar dit was een oude 3d game die ik deed, en ik ben geen gamer met hoge verwachtingen of wensen. M.a.w. de processor, geheugen en zelfs de trage hdd's krijgen een voldoende en wel een 7,5 van mij.

Heb jij ook een Acer Aspire 7720G-603G50BN?

Euh, wat bedoel je precies met:
echter het scherm kan dit HD geweld niet optimaal weergeven op native resolutie, welke 1440x900 is, i.p.v. 1440x1024.
Aangezien 1440x1024 bijna 4:3 is (HD = 16:9), en de resolutie van HD materiaal is natuurlijk 1920x1080.
Of mis ik iets?
De resolutie is 1440x900, dus breedbeeld (16:10). Het scherm kan dus prima de HD resolutie 1280x720 weergeven (geen full HD, maar wel degelijk een HD resolutie).
Dat begrijp ik wel, ik snap alleen niet waarom de reviewer dit schrijft:
welke 1440x900 is, i.p.v. 1440x1024.
Dat komt zo zie ik nu omdat ik het zelf ook niet helemaal snap en er kennelijk meer HD mogelijk is, een ' flexibale standaard' denk ik is .
Echter in een review elders (staat hier ook ergens in de reponses) word het veel gebruikte 1080p genoemd, en moet deze laptop dus gaan schalen als ie dat tegenkomt, die xxxx X 1080p.
Ik heb het zelfde speeltje.
Mijn grootste struikelblokken zijn tot nog toe:
Vista <-- Na 2 weken al vervangen voor XP
Trage HDD <-- Ben hard aan het denken deze te vervangen voor 7200 modellen aangezien deze nu rond de 100 euro kosten, geen erg dure investering imo.
Heb jij dit ook:

??
Het keybord geeft idd wel een bol gevoel, dat dit links uit het midden is is te verklaren doordat je de numpad toetsen aan de rechterzijde eigenlijk niet mee moet tellen.
Ik doel links vanuit het midden, als gezien van de aan/uit knop, maar wat jij zegt kan ook.
Voel je de bolling zoals ik ook op het al dan niet metalen 'speaker gaas' ?
Komt jouw laptop qua voorste rubbers op het scherm, wel helemaal dicht? mijn rubbertjes voor raken de kast niet eens!
Niet gestoord door enige kennis las ik dat in een andere review, dat de blue ray speler met een hd dvd daarin niet dit scherm helemaal pakken kan, dat dit scherm qua pixels hoog en breed net onder het minimum ligt en dus zelf (nu ja de videokaart) gaat ' bijwerken' om het mooi en scherp zichtbaar te maken.

Iets dergelijks gevonden:
The 1,440x900 resolution means 1080p content will get scaled down but you can connect a bigger screen via the HDCP-enabled DVI output, although you’ll probably need an HDMI-DVI dongle.

Heel erg vind ik het niet, want als we echt blue ray disk video met 1080p willen zien dan toon ik dat wel op de tv met een kabeltje.
Ik heb dit beesie ook. Heb inmiddels binnen 2 maanden 1 voedingsadapter versleten omdat tijdens het spelen van COD4 de voedingsadapter wegsmolt van de hitte. Ook een vervangende exemplaar van Acer(merk: Lite-on)wordt niet heet maar gloeeeieeend heeet dus ik vrees weer met grote vresen.
Oei!, goede tip, ik zal die ook eens in de gaten houden met gamen komende tijd!
Weet je overigens nog hoe heet je cpu werd met cod4 toen?
Nee, helaas niet gemeten. Ik zal het volgende keer meten en aan je doorgeven.
Dat 3GB geheugen in dual channel zou werken heb ik persoonlijk mijn twijfels over.
Mijn Dell 1720 was toch echt sneller met 2x2GB geheugen dan 2GB+1GB...
4 GB, had je vista x64 dan? want vista x32 ziet/gebruikt er toch sowieso maar 3 max.?
Leuke en duidelijke review,
Ik heb een behoorlijk aantal acer laptops verkocht in mijn vorige loopbaan, en je klachten komen zo bekend voor.
Ik moet zeggen, dat ik bij een aantal vrienden aardig wat problemen heb opgelost door een hele nieuwe installatie te doen op de laptop.
Dus gewoon een kale oem disc gebruiken, met de key onderop je laptop.
Hierbij verlies je alle acer software, dus ook het vreselijke wifi tooltje van Acer.
Het is maar een tip :)
Dank je voor de tip.
Inmiddels was er een update augustus jl. en hij (ingebouwde intel wifi) lijkt nu 100% te werken.