MSI Gaming Series GT70 0ND-646NL Review

MSI Gaming Series GT70 0ND-646NL

Pluspunten

• Mooi beeld zonder reflectie, zeer goed kleurenbereik
  • Bouwkwaliteit snelle viezigheid
  • Uitstekende prestaties
  • Machtige accu die 4 uur runt met 3dsmax werkend
  • Goed toetsenbord
  • Geruisloos
  • Handmatige TurboFan knop
  • Weinig hitte

Minpunten

• Audio driver bug
  • Kunststof is niet in de smaak bij iedereen
  • Dikker dan concurrenten

Na een kapotte Alienware m17x dacht ik weer eens MSI te gaan, MSI is zonder twijfel altijd al een beetje mijn fanboy-merk geweest gezien ik begon met een GX660 en MSI videokaarten :) Hierbij een review vanuit een gamer/designer's kant zonder veel tweaking ervaring!

17 inch is voor mij een must-have als game design student. Ik ben iemand die veel verplaatst van locatie en heb geen vaste werkplek. Desktop was hierdoor geen optie om zwaar 3D werk uit te voeren, laat staan mooie games spelen en eigen werk uitproberen :(

Mijn oog viel op de MSI GT70 en de ASUS G75W, vergelijkbare specificaties en beiden staan erg goed bekend om bouwkwaliteit. Na wat brainstorming ben ik voor de GT70 0ND gegaan, omdat CD-ROMland Breda voor mij toen in de buurt lag (zeer goede winkel met uitstekende service en betaalmogelijkheden trouwens :) )

Ontvangst
Wat me eerst opviel was een stevige doos waarmee ik makkelijk kon reizen, MSI doet dit al een tijdje en je hebt dus ook helemaal geen probleem in de auto, het OV en zelfs op de fiets als je een fietsmand heb kan je hem makkelijk meekrijgen!

Eenmaal uitgepakt krijg je de notebook samen met driver CD en handige Windows 8 instructiebladen in een apart tasje, dit lijkt me gebruikelijk voor elke notebook dus niks speciaals :) Sommige uitvoeringen en modellen krijgen een handige rugtas, helaas bij deze is dat niet het geval.

Algemeen
Stevig monster, gebruikelijke MSI kunststof behuizing. Dit lijkt me ook een personal taste, maar de GT70 is erg licht om te dragen en kunststof maakt een fijne rust voor je handen tijdens het typen/gamen. Vingerafdrukken zijn zelfs met een felle lamp lastig te zien! Personal taste in materiaal verder natuurlijk, maar ontwerptechnisch zie ik hier geen nadeel in.

Prestaties
Zeer snelle bood terwijl deze nog op een 750GB HDD runt (Max 25 sec). Processor en videokaart zijn uitstekend zonder haperingen of vastloopbuien.

Crysis 3 op medium blijft heerlijk tussen de 60-65 FPS hangen, complexe processorkillers zoals Supreme Commander, Sword of the Stars en Civilization ook helemaal geen problemen mee. Gameprestaties zijn indrukwekkend voor een notebook, maakt zijn naam waar!

3Dsmax startte vaak langzaam op bij oudere machines, hier een stuk sneller. Windows 8 gaf problemen met 3ds eerst, een update van Nvidia verholp dit snel. Render snelheden zijn zeer snel, ik ben gewend om alleen via desktops volledige animaties te kunnen renderen. Rendering met Mental-Ray en zware resoluties zijn geen probleem voor de notebook, blijft onder de 68 graden en zijn hardware stelt de ontwerper dus niet teleur!

Ergonomie
Het steelseries toetsenbord is een bekend punt van MSI notebooks, hoge kwaliteit en zeer robuust. Heerlijk gevoel door het unieke materiaal en de WASD toetsen zitten op een goed afstandje. Het deel van de behuizing vooraan de laptop (naast touchpad) bied een fijn gevoel voor mijn handen om op te rusten tijdens het spelen van games.

layout van knoppen, gevoel van touchpad en het steelseries toetsenbord zijn een goeie luxe voor een mobiele gebruiker, geen teleurstelling!

Audio
Onmisbaar in games natuurlijk, audio is iets wat op laptops erg kan verschillen merk ik zelf. De GT70 heeft een speakerpaar van Dynaudio en een kleine subwoofer aan de onderkant. De kwaliteit van deze set is voor een notebook zeer goed, verslaat naar mijn mening niet de XPS serie met JBL geluid. Zelf zijn er 4 audio aansluitingen waar de GT70 genoeg ruimte bied voor eigen ideeŽn :)

Een minpunt om wel te melden, de geinstalleerde audiodrivers van realtek zijn erg vervelend. Bij aansluiting van een audioapparaat krijg je altijd een pop-up met opties wat soms irritant kan overkomen. Ook heeft de standaard installatie van windows 8 problemen tijdens windows updates gehad met de audio drivers (bleef hangen tijdens installeren todat ik de drivers had gedeinstalleerd) na de updates komen er nieuwe drivers automatisch via windows en heb ik geen problemen meer gehad.

Beeld
Zoals bij het begin gemeld heb ik al eerder game, studio en normale notebooks geprobeerd en gehad. Mijn vriendengroep heeft ook verschillende gamenotebooks waar je dus leuk mee kan vergelijken. Een opmerkelijk punt waar ik de GT70 zie uitspringen is het beeldscherm en de behuizing eromheen.

De scharnieren zijn groot en stevig, typisch een MSI ontwerp. De behuizing is niet veels te groot en kan behoorlijk een tik hebben, dit heb ik eerder ervaren met de GX660 :) Tijdens het bekijken van de GT70 met 2 vergelijkbare notebooks (Alienware m17x en Asus G75W, zelfde videokaart) bleek het kleurenspectrum toch een haartje beter en moooier te zijn. Vooral felle kleuren tijdens texturen bewerking in photoshop en 3D renders zijn goed op te merken. Een goed punt voor mensen die erg kritisch naar beeld kijken :)

Jaren terug hoorde ik alleen maar dat MSI een goedkoop en slecht merk was om te nemen. Deze jaren zie ik alleen maar "top-notch" high-end producten van de fabrikant komen waar ik echt niks tegen te zeggen heb :)

Hoewel geen uitgebreide benchmark of ervaring gedaan als tweaker hier, is de GT70 geen teleurstelling en vooral brute kracht als een echte "mobile dekstop" te gebruiken. Om nog na te gaan dat dit een Geforce GTX675m is en dat er nog een duurder uitvoering is met een 680m, heb ik niks te zeuren!

• Alienware m17x R1
  • Alienware m17x R4
  • Asus G75W
  • Razer Deathstalker
  • Razer Taipan

Heb jij ook een MSI Gaming Series GT70 0ND-646NL?