Specificaties Laser printer (Kleur) - Bekijk alle specificaties

Samsung CLP-315 Review

I386DX 12 augustus 2008, laatste update op 15 augustus 2008, 3.456 views

Samsung CLP-315

Pluspunten

• Installatie is simpel als uitpakken en aansluiten
  • Linux!!
  • Eerste indruk: zeer positief

Minpunten

• Meegeleverde toners niet vol (+/- 70%)
  • standaardinstelling zwart is zeer zwaar (inktverbruik??)

Muziekweergave Score: 4
Printer is in mijn bezit van 12/08/08, dit geeft dus voorlopig een eerste indruk..

Installatie
Hardware
stukje taart. Uit de doos halen, bovenaan vind je een quick setup-guide:
papierlade aanpassen aan papierformaat en papier erin, voedingskabel en usb-kabel aansluiten en je bent al klaar. Drum, toners,... zitten al ge´nstalleerd...

Software
Als Linux-gebruiker is het leuk dat Samsung Linux drivers voorzien heeft. 3 paketten dienen ge´nstalleerd te worden, maar dit ging zonder enig probleem. Installatiescriptje starten en al de rest is WIndows-gewijs 'next' -> 'next' -> 'ok'. 10 op 10 voor Samsung wat dit betreft!

Printkwaliteit
zwart/tekst
Standaard is afgedrukte tekst zeer vet en zelfs lelijk (lijkt zelfs een beetje uit te lopen, zoals een inktjet dat zou durven doen). Nadat ik de tonerregeling van het zwart op de minimumwaarde had gezet (via de meegeleverde software) verdween de vettigheid en kwam een uitstekende afdruk uit de printer gerold.

kleur/foto
Verbazend goed; de kwaliteit van foto's moet amper/niet onderdoen voor een foto-afdruk uit onze 8-jaar oude inktjet (deskjet 840c). Had het bijlange niet zo goed verwacht!
Gewone kleurafdrukken zijn uiteraard ook zeer goed.

In bijlage (onderaan de review): scan van foto en stuk kleurendocument (testpagina van printer).

Printsnelheid

zwart wit
Nog niet echt duidelijk, wordt later aangevuld...

kleur
Nog niet echt duidelijk, wordt later aangevuld...

Overige
Na ÚÚn dag is het uiteraard nog onmogelijk om al dingen als betrouwbaarheid, inktverbruik ed te beoordelen. Deze review zal zeker nog worden aangevuld als van zodra ik wat meer gebruikerservaring opdoe...

Heb jij ook een Samsung CLP-315?

Het is standaard dat er geen volle toners geleverd worden met een printer. Als die 70% er al inzit is dat al netjes aangezien de toner nogal duur zijn.
Ik zie bij het afdrukken van foto's of egale kleur of zwarte vakken duidelijk verticale strepen. Is dat normaal bij deze printer of moet ik hem omruilen voor een andere? Hebben jullie dit ook? Is het een defect?
het is moeilijk om zonder voorbeeld een conclusie te trekken.
in het algemeen is het niet vreemd dat met grote zwarte vlakken er een soort raster voor komt.

en over het zwart alle laser printers printen text heel vet, dat heeft geen invloed op het verbruik van de toner dat is inherent aan hoe de toner door warmte aan het papier hecht (dat is ook het mooie aan een laser printer, voor mensen die al jaren een inkjet gebruiken is het even wennen)
lasers zijn veel meer gemaakt voor text, geen inkjet die daar tegen op kan boksen (en toners gaan ook nog eens veel langer mee)