Nexus XiR-2300 aluminum edition Review

The 7th Guest 12 augustus 2008, laatste update op 12 augustus 2008, 1.230 views

Nexus XiR-2300 aluminum edition

Pluspunten

• ziet er mooi uit
  • zit stevig vast met backplate
  • licht (382 gram)
  • onhoorbaar op lage snelheid (15 DbA)

Minpunten

• koelt een QuadCore onvoldoende
  • maakt veel herrie op hoge snelheid
  • prijs

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 2
Introductie
Voor mijn nieuwe pc met een Core 2 Duo Quad Q9450 had ik mijn oog laten vallen op de Nexus Xir-2300 koeler. De koeler heeft PWM wat ik erg prettig vind en een geluidsproductie van slechts 15 DbA op 1200 rpm tot 24 DbA op 2400 rpm - wat minder stil is.
Er zijn twee versies: een koper/aluminium versie en één geheel van koper. Afgezien van het gewicht (382 vs. 736 gram) is er, opmerkelijk genoeg - weinig prestatieverschil tussen de koelers, zo valt te lezen in verschillende reviews. Ik bespreek hier de koper/aluminium versie.

Algemene beoordeling
Nexus is een Nederlands(!) bedrijf dat bekend staat om zijn stille pc-oplossingen. Veel van die ideeën zijn goed, andere minder. Qua CPU-koelers hebben ze een dubieuze repuatie, omdat de koelers vaak niet echt stil waren te noemen, in combinatue met een zwakke performance. De nieuwe lijn koelers moeten daar verandering in brengen.
Technisch zitten de producten vaak wel goed in elkaar, en hun SkiveTek- technologie blijkt in de praktijk inderdaad iets bij te dragen aan de koelprestaties.
Van de site van Nexus:

What is the SkiveTek®?
SkiveTek® is one of the worlds most advanced technologies. This concept permits the production of heat sinks with a precise and super fine detail previously considered impossible. SkiveTek® represents a process of shaping materials to produce high fin density thermal solutions. Base plate and fins are constructed out of one piece of pure aluminum or copper by cutting the material in thin layers, bending the fins in place. No bonding, welding, soldering or adhesive is involved; the joint between fin and base is continuous aluminum or copper.
SkiveTek®- ultimate heat conductivity!

Of je de koeler mooi vind of niet is persoonlijk, zelf vind ik het ontwerp wel wat hebben. De twee oranje ledjes hadden voor mij niet gehoeven, ze zijn te zwak om echt wat te doen in je case. Als je - net als ik - een dichte kast hebt, ze je er niks aan maar er ook geen last van.

Koelvermogen en geluidsproductie
De twee belangrijkste eigenschappen van een koeler. En helaas laat Nexus op deze punten een steek vallen, vandaar dat ik ze samen neem. Kort en goed: voor een QuadCore is dit geen goede koeler. Idle wordt mijn processor, gemeten met Real Temp, ruim 40 graden. De koeler draait dan rond de 2150 toeren, en produceert daarbij een hinderlijk gezoem. In Core Temp zijn de temps nog 10 graden hoger, omdat deze een hogere TJ Max hanteert ((technisch verhaal). Real Temp schijnt echter voor 45 nm. processors te zijn, maar ik merk - afgezien van het temperatuurverhaal - weinig verschillen.
Voor alle duidelijkheid: ik heb een Antec Solo met 1 x 120 mm. outtake en 2 x 92 mm. intake.
Vervelend is ook dat je de fan met geen mogelijkheid omlaag kan krijgen: Q-Fan werkt niet, je kunt dit nog het beste uitschakelen. Als de computer 's nachts uit is geweest, start de pc op met een rpm van 1300, en dat is de koeler echt stil. Helaas is deze stilte binnen een kwartier weer verdwenen.
Hoe warm de proc wordt onder stress, heb ik nog niet echt durven uitproberen. Een benchmark liep vast, dus ik denk dat het erg hoog wordt.

Installatiegemak, compatbiliteit en modbaarheid
Ik heb de koeler laten installeren dus daar heb ik geen ordeel over. De koeler is wel met een backplate waar de schroeven (aan de achterzijde van het mobo) in gaan, dus het bord moet de kast uit bij het in- of uitbouwen. Het ding zit wel goed vast.
Gezien de beperkte grootte van de koeler zal het in de meeste gevallen wel passen. Of en hoe je hem kunt modden, kan ik niks zinnigs over zeggen.

Ik heb ¤ 34 voor de koeler betaald en dat is erg veel geld. Helaas presteert het ding ondermaats, al zou het met een lichtere processor waarschijnlijk wel goed werken. Ik switch naar een Mugen, en behoorlijke depature van de Nexus. Deze wordt binnenkort ingebouwd en dan zal ik deze review nog kort aanvullen.

Heb jij ook een Nexus XiR-2300 aluminum edition?

er staat core 2 duo quad Q9450 (lijkt me een quad of bedoel je dat je later wil overstapen naar een quad core)?
Voor de rest goede review er valt vrijweinig over een blok metaal te zeggen toch :)
Misschien kan je ook eens laten controleren of er niet te veel koelpasta onder de koeler zit. Ik had zelf met een Scythe koeler op mijn E6300 dat hij te heet (50C idle) werd. Na nog een keer monteren werkte de koeler goed (35C idle).

Dus voordat je de koeler gaat vervangen, kijken even of hij wel goed is gemonteerd. Misschien wel lastig om te doen, wanneer je deze zelf niet monteert.
De winkel die mijn koeler gaat vervangen, zal dit eerst doen. Ik ga er echter van uit dat 4Launch weet wat ze doen, want de rest van de pc is perfect geassembleerd. Maar zoals gezegd, ik kom daar nog op terug.
Bij dat soort shops werken wel eens mensen die een hele kwak koelpasta op je proc doen. Ga niet te veel uit van de expertise van computershop medewerkers, vaak zijn het gewoon prutsers ;))
Wat Gizzy al aangaf mounting kan ook heel veel schelen, maar ook een evtuele Bios Update, indien beschikbaar.

Wordt de koeler zelf erg warm, er kan namelijk ook een fout in de temperatuur sensor zitten.
UPDATE: Gisteren is geconstateerd dat de koeler en een beetje scheef op zat. Een flinke misser van 4Launch! Ik heb er coh maar de Mugen op laten zetten en met de Zalman Fan Mate eraan (dat simpele ding met een draaiknopje) draait de koeler net geen 800 toeren en is de pc heerlijk stil en zijn te temps met 30-33 graden ruim 10 graden lager. Dus dat probleem is ook weer opgelost!
als de koeler er scheef opzat, dan werkte de koeler dus niet naar behoren. Bij scheef stand kan het zijn dat er een significant groot deel van het oppervlak van de cpu niet goed contact maakt, resulterend in een hele hoge temperaturen met weer als gevolg een hoge rpm. (het systeem dwingt de fan tot zeer hoge rpm's om iets van koeling te krijgen.) En dus heel veel lawaai.
Blijf je ondanks dat gegeven bij deze matige score? Er zijn namelijk best veel mensen die afgaan op de beoordeling van 1 medetweaker.

Ik ben/was zeer geinteresseerd in deze koeler en deze beoordeling ligt voor mij niet in de lijn der verwachting bij Nexus. Zoals je zelf al aangaf, heb je deze koeler niet meer, dus kan je niet (opnieuw) testen. En helaas ook niet vergelijken met die Scythe Mugen, welke ook hoog staat in mijn lijstje.

Een oproep aan eenander die wel deze cpu koeler heeft, laat je horen!! :-)