×

Help Tweakers weer winnen!

Panasonic Lumix DMC-TZ5 Zwart Review

hondapower 27 september 2008, 5.288 views

Panasonic Lumix DMC-TZ5 Zwart

Pluspunten

• degelijke behuizing
  • groot display met hoge resolutie
  • Compact maar toch 10x optische zoom
  • 28mm groothoeklens
  • Goede point-and-shoot;
  • In iA modus geen omkijken naar instellingen

Minpunten

• Geen hoesje meegeleverd
  • Gebruikelijke compact camera ruis
  • Voor sommige mensen te kleine menuknopjes.
  • Mono microfoon die ook nog eens op de verkeerde plaats zit
  • Voor sommige fotografen misschien te weinig instellingen
  • Draaiknop gaat te makkelijk in een andere stand.

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 5
Mijn Panasonic DMC-TZ5 - De ervaringen

Het was tijd voor een nieuwe fotocamera. Ik wilde graag een goede, handzame point-and-shoot camera met een groot optisch zoombereik en een groothoek lens. Natuurlijk ook een DSLR overwogen, maar deze zijn te groot en lomp om zomaar overal mee naartoe te nemen.
Alle merken bekeken, en dan valt op dat de 'grote merken', zoals Canon als Nikon, niet echt een dergelijke camera in het assortiment hebben. Indien een groot zoombereik, dan geen pocket formaat meer, en als het dan wel een klein toestel is, dan valt de groothoek erg tegen. Na het lezen van heel erg veel reviews op net zoveel sites kwam ik uit bij deze Panasonic DMC-TZ5.
Even ergens een aanbieding afgewacht en bij de juiste prijs direct aangeschaft.

In de doos
In de doos de camera, de erg lichte accu met doosje, een stekkerlader, draagbandje, boekjes met cd, en een av- en usb kabel.
Zoals zo vaak tegenwoordig geen hoesje meegeleverd (dan maar mooi hoesje besteld via ebay voor 6 euro).
De av- en usb kabel gebruiken beide dezelfde 'proprietary' stekker. Er is ook een component kabel als optie te verkrijgen voor veel te veel geld.

Bouw/ergonomie
Tijdens het 1e laden van de accu het toestel maar eens goed bekeken. Wat als eerste opvalt is vooral de lens aan de voorzijde en een joekel van een lcd scherm aan de achterzijde. Het toestel ligt goed in de hand en maakt een solide indruk. De menu knopjes naast het scherm zijn wel klein uitgevallen. Ik kan me goed voorstellen dat mensen met grote handen problemen met de bediening kunnen hebben. Verder zit de microfoon eigenlijk precies waar je je vinger steeds houdt en ook met de flits moet je soms wel opletten dat je vinger er niet voor zit. Kleine dingetjes waar je echter snel aan went.

Formaat
Panasonic heeft met de TZx serie zijn eigen marktsegment gecreŽrd. Het toestel is heel compact voor eentje met 10x optische zoom. Maar mede daardoor is hij toch vrij groot voor een hedendaagse compact. Een beetje zoals een digitale camera van pakweg 4 jaar geleden. Het zit nog op het randje van broekzak-formaat. Hij past dus wel in je broekzak, maar toch heb ik m voorlopig in een hoesje gestopt want het lcd scherm is nogal groot en ligt vlak op de behuizing dus erg onbeschermd. Bij mijn hoesje zat wel een beschermfolie voor het display, maar dat moet ik nog erop plakken.

Scherm
Het lcd is groot en van een erg hoge resolutie, bijna een half miljoen pixels. Het is van vooraf goed leesbaar. De horizontale kijkhoek is goed, de verticale valt me een beetje tegen.

Snelheid
Als je het toestel aanzet, dan is deze heel snel gebruiksklaar. In minder dan een seconde is de lens uitgeschoven en staat er beeld op het lcd. Zoomen gaat erg snel, misschien soms wel iets te snel. Precies iets mooi vullend op het scherm krijgen met de zoom betekent voorzichtig de zoomknoppen bedienen, maar daar wen je ook snel aan.
Ik heb de laatste tijd veel met Kodak cameraatjes gewerkt en deze TZ5 is echt veel sneller. Ook het menu en het bekijken van foto's gaat heel erg snel.
Ook kun je best snel foto's achter elkaar maken. Ik gebruik een 8GB Transcend SDHC Class 6 kaartje, die is snel genoeg, ook voor HD filmpjes. Een veel duurdere Sandisk Extreme is dus niet noodzakelijk.

Autofocus
De autofocus is snel genoeg, alleen op het eind van het zoombereik is ie soms even bezig om het scherp te krijgen.

Functies
Dit is met recht een point-and-shoot. Laat de camera zichzelf maar druk maken om de instellingen. In de stand iA wordt alles automatisch bepaald en je hoeft alleen nog maar de ontspanner in te drukken en klaar. Bijna alle foto's lukken zo uitstekend. Op een mooie zaterdag 140 foto's geschoten op een autoevenement en er zaten maar 3 mislukte foto's bij. In de stand iA is er zelf vrij weinig in te stellen, in de andere modi wel meer maar voor de mensen die veel meer toeters en bellen willen is dit toestel waarschijnlijk niet de juiste keuze. Als na het nemen van een foto de review verschijnt, dan wordt meteen de ISO, sluitertijd en f waarde weergegeven. Wel zo handig. Ook is er een modus waarin je uit heel veel verschillende scenes kunt kiezen.

Accuduur
1e weekend meer dan 200 foto's gemaakt en daarna een paar bekeken. Zonder op te laden en de batterij was nog niet leeg. Andere keer ook 140 gemaakt en van de 3 batterijstreeptjes stonden er nog...3. Netjes dus.

Beeldkwaliteit foto
De Panasonics staan er schijnbaar bekend om dat ze vrij ruisgevoelig zijn. Dat heb ik zelf ook gemerkt, maar dit is eigenlijk zo voor alle compact-camera's. Als je de review sites erop naslaat dan zie je dat het pixeldichtheid van de sensor tov. een DSLR gemiddeld vaker bijna een factor 10 hoger is. Minder oppervlakte per pixel betekent minder lichtinval en dus meer ruis.
In lichte omstandigheden valt het niet op, of je moet heel erg goed kijken. Dus voor de standaard fotoformaten hoef je je niet druk te maken. En dan zijn er ook altijd nog programma's als NeatImage die de foto's duidelijk op laten knappen.
Ik heb de kleuren op 'vivid' staan zoals de reviewers aanbevelen. Ook staat de ISO op maximaal 400. In vivid-mode vind ik de kleuren mooi, maar huidtinten zijn af en toe wel wat oververzadigd.

Oordeel zelf over de kwaliteit en klik op de onderstaande, onbewerkte foto's. (Alleen bij de 3e de kentekens onleesbaar gemaakt).
Let op: grote bestanden; 8,2MP=4MB)

Foto's gemaakt in stand iA, kleuren 'vivid'.
Foto 1: Nachtfoto met flits.
ISO 125, sluitertijd 1 seconde.

Foto 2: Overdag binnen, zonder flits.
ISO 100, sluitertijd 1/60ste

Foto 3: Overdag buiten, bewolkt, zonder filts.
ISO 100, sluitertijd 1/500ste

Foto 4: Overdag buiten, zonnig, zonder filts.
ISO 160, sluitertijd 1/200ste

Beeldkwaliteit video
Met deze camera kun je HD video's maken. Ze worden opgeslagen in Quicktime formaat en met maximaal 720P. De beeldkwaliteit is erg goed, maar deze camera heeft maar 1 microfoon dus het is mono en de geluidskwaliteit is erg laag.

Tijdens het gebruik
De bediening van het toestel is erg makkelijk. Knopje indrukken en de foto's zijn bijna altijd goed. Buiten is het altijd mooi, binnen moet je goed kijken na het nemen van de foto want soms is de foto nog bewogen. Ik zal nog wat moeten uitproberen om dit laatste onder de knie te krijgen.

Tot slot
Ik zal deze review een paar keer updaten als ik wat meer foto's heb geschoten met het apparaat. De bovenstaande zaken zijn zoals me die zijn opgevallen in de eerste week van gebruik.

Update 27-09-2008:
Na een week New York heb ik dit nog toe te voegen; Ik heb het toestel de hele week in mijn broekzak gehouden en in totaal 600 foto's gemaakt en 3x opgeladen. Bijna alle foto's zijn goed gelukt. Het duurt heel erg lang voordat er een batterijstreepje weg is. Ik heb voor de vakantie gedacht om in de VS goedkoop een extra accu te kopen, maar dit blijkt toch helemaal niet nodig te zijn. Tenminste, als je tussendoor wel eens de mogelijk hebt om m op te laden (bv hotelkamer).
Wat me wel een beetje heeft gestoord af en toe dat is dat het mode draaiknopje bovenop zo los zit, dat deze in je broekzak altijd wel in de verkeerde stand gaat staan. Verder is het jammer dat je in de iA stand niet de maximale ISO in kan stellen. Zo heb ik per ongeluk een aantal foto's gemaakt in de schemer waardoor het toestel foto's maakt met ISO800 en dat levert niet de beste foto's op.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-TZ5 Zwart?

Goed review en foto's erbij is helemaal handig :)

Ik zit ook rond te kijken voor een digitale camera en deze komt goed uit bij verschillende reviews op het internet.

Jammer dat er geen hoesje bij zit, welke heb jij van ebay gekocht?
Het is ook gewoon een fijn ding.
Een link naar het hoesje die ik heb gekocht staat ergens in het Z5 topic op het forum.
6,40 Euro met verzendkosten uit HK. Heel net semi-hard hoesje, met een extra bescherming aan de binnenkant.
Mooie review Hondapower :) ik heb zelf ook een review gemaakt en deze review benadrukt ook weer andere kwaliteiten dan die van mij :)
Het enige wat ik eigenlijk mis zijn foto's van de camera zelf. Voor de rest goede review!
Leuke review. Misschien een filetje van een 720P opname? Zodat we ook de kwaliteit hiervan kunnen zien.