Specificaties 7" (1024x600), Android 4.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Tab 3 7" Wifi Wit Review

mr.wjca 29 juli 2013, laatste update op 19 september 2013, 4.580 views

Samsung Galaxy Tab 3 7" Wifi Wit

Pluspunten

• Bouwkwaliteit simpel maar stevig
  • Tethering
  • geheugen is uitbreidbaar
  • GPS nog best zuiver

Minpunten

• Wordt best warm bij veel gebruik
  • Wordt langzaam bij lang gebruik

Hierbij mijn eerste probeersel van een review meer een gebruikservaring.
Het product wat ik review is de Samsung Galaxy Tab 3 7” Wifi kleur wit.

Ik ga niet op de specificaties in want deze kun je op genoeg andere plekken vinden. Maar zoals gezegd ga ik meer in op mijn gebruikservaringen.

Goed even een soort inleiding, ik was eigenlijk op zoek naar een E-reader met wat extra functies. Na veel zoeken en reviews lezen begon bij mij toch het idee te dagen van een Tablet. Dit puur om het gebruiksgemak (Ik heb wat ervaringen met een Point of View Pro Tab en een Ipad 2)
Al snel viel mijn oog op een Samsung vanwege de plezierige ervaringen die ik heb reeds met de telefoons van Samsung (SIII en NoteII).
Eigenlijk wilde ik de Tab 2 van Samsung maar ik zag dat de Tab 3 reeds beschikbaar was en kon het niet laten om deze dan ook te kopen.

Goed na ontvangst van het toch wel algemene doosje met daarin mijn Tab kon ik aan de slag.
Het eerste wat mij opviel aan de tab was dat die er plastic en simpel uit zag en een voor mij redelijk accepteer baar gewicht had (305 gram heb het niet na gewogen).
Tijdens het bekijken van de tablet viel mij ook gelijk op dat het niet direct mogelijk is om de achterkant te openen en dus ook de accu niet zomaar verwisselbaar is.
(Het is wel mogelijk maar niet een standaard optie)
Na het rond draaien en het bekijken wilde ik hem toch wel in actie zien, maar eerst moesten we hem maar even volledig opladen. Kabel aangesloten en laden maar.
Even ter info de tab komt met een USB kabel 2.0 met de bekende Samsung aansluiting en een stekker voor het stop contact.

Na enige wachttijd, anderhalf uur , kon ik aan de slag.
Aanzetten, bekende logo van samsung en het lockscreen.
Unlocken en actie. Accounts instellen.
Leuk als je Google account hebt wat veel apps werden bij mij standaard ge´nstalleerd, dit omdat ik deze heb gekoppeld aan me google account via de NoteII
Goed de tab heeft de standaard uitstraling die je eigenlijk ook hebt bij de telefoons (als je ervaring hier mee hebt.)
Bovenin de notificatie bar, onder op de standaard buttons. Verder de klok en stadaard toegevoegde apps en widgets.
Het Scherm beweeg je linksen of rechts met swippen.
De notificatie bar trek je van boven aan naar beneden.
Eigenlijk wat ik al gewend was met de SII en NoteII.

Het apparaat heeft maar standaard 8gb maar dit is uitbreidbaar met een Microsd card, heb zelf 32gb toegevoegd

Iets wat me gelijk opviel was dat het apparaat warm werd. Dit gebeurde voornamelijk op de achter kant links (scherm naar voren en in portret) op het midden.

Maar goed verder spellen.
Eerste indrukken, hij is best snel en als je thuis bent met android en een samsung apparaat is het makkelijk spellen.
De Camera is tegenvallen, no flash, en maar 3.2MP, maar goed hiervoor had ik hem niet gekocht.
Ik heb ook geen games ge test wat daarvoor heb ik hem ook niet gekocht. Mijn doel is Social Media, Youtube, Internet, Nieuws, Boek lezen, filmpjes, muziek, forums en bank zaken, noem het maar op.

Latere indrukken, na het gebruik op wat langer termijn zijn de volgende dingen me gaan opvallen:
De warmte aan de achterzijde kan soms best heet worden en is vervellend als je hem lang moet vast houden. Deze hitte wordt erger naar mate je het apparaat harder laat werken. Samsung zelf heeft nog niet gereageerd op mijn vraag hier over het is wel een bekend probleem en e verkoper geeft aan dat het normaal is. Ik kan er verder mee leven.

Leuk detail tijdens mijn vakantie in Frankrijk stopte hij er zelfs mee door de hitte. Okee het was 35 graden, de tab zat in een strak etui en hij was druk aan het filmpje spellen. Na dat hij uit de etui was gehaald even gerust had en opnieuw aangezet was is het niet meer gebeurt.

Ook wordt het apparaat langzamer met de tijd, een regelmatige frisse reboot kan nooit kwaad .
Je merkt het voornamelijk ik het reactie vermogen van het apparaat met bijvoorbeeld apps openen. Soms lijkt het ook dat het apparaat volledig bevriest en moet je veel geduld hebben (heb ik niet) voordat je verder kunt.

Ondertussen heb ik een update mogen mee maken van uit Samsung wat via het apparaat zelf liep via de Wifi verbinding, ben ik wel blij mee want ik heb nog nooit het program Kies behoorlijk kunnen gebruiken.

Na deze update verbeterde reactie snelheden een beetje maar ik was niet echt onder de indruk.

Ondertussen.
Ik ben iemand die het wel leuk vindt om Android toestellen de rooten en custoom roms er op te gooien.
Dus na langwachten heb ik dit nu ook voor elkaar gekregen met de tab 3 sinds 10/09.
Ik heb de Tab geroot en ik heb er een Custom rom opgegooid. Het resultaat is naar mijn mening super. Het apparaat is sneller en wordt ook minder warm.

Nog een leuk detail, ik heb het apparaat tijdens mijn vakatie gebruikt voor GeoCaching (schatzoeken) hiervoor moest ik ook de GPS gebruiken en naar mijn mening was deze niet slecht, op detail had hij misschien een meter afwijking.

Voor het ergonomische werk. ik heb het apparaat lang in de hand gehad (in bed) om een boek te lezen, ik vondt het niet onplezierig en/of zwaar.

Dus mijn conclusie.
Leuk apparaat als je niet te veel eisen stelt. Misschien is de prijs kaart wel iets te hoog. Ik heb helaas geen ervaring met top toestellen. Voor de root en custom rom was ik matig tevreden, na de root en custom rom ben ik best blij. Ik gebruik hem eigenlijk ook veel meer vooral voor internet, heb niet altijd Wifi maar de optie Tethering in samen hang met mijn NoteII is super.

Maar goed dit was mijn eerste review gebaseerd op mijn persoonlijk ervaring, hopelijk bruikbaar.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 3 7" Wifi Wit?