Specificaties Actioncam, max 1920x1080 @ 30fps - Bekijk alle specificaties

Contour ContourROAM2 Zwart Review

ReneDD 28 juli 2013, 1.295 views

Contour ContourROAM2 Zwart

Pluspunten

• Goede beeldkwaliteit
  • Mooi design
  • Degelijk
  • Handige accessoires
  • Batterij gaat lang mee
  • Eenvoudige bediening

Minpunten

• Geen WIFI of Bluetooth connectie mogelijk
  • Door bovenstaande, geen preview van je opname mogelijk via schermpje/smartphone
  • Opnamestand alleen in te stellen via PC
  • Opladen via USB, niet standaard een netadapter meegeleverd (USB aansluiting pas uiteraard wel in reguliere iphone/ipad lader)

Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 3
Design & bouwkwaliteit Score: 5
De afgelopen winter heb ik de Contour ROAM2 gebruikt voor het vastleggen van wintersport beelden. De beeldkwaliteit is erg goed, ik heb 'm voornamelijk gebruikt op 60FPS 720p. Dit heb ik voordat ik op wintersport ging zo ingesteld, want dat kan (helaas) alleen via de PC Software van Contour. Gelukkig heb ik niet zo sterk de drang om dat vaak te veranderen.

Het apparaat werkt erg gebruiksvriendelijk en kan gemakkelijk gemonteerd worden op allerlei verschillende plaatsen. De lens kan gedraaid worden, waardoor je de camera op z'n kop/zij kan monteren en het beeld in de juiste verhoudingen kan draaien, erg prettig!

Het aan-/uitschakelen van het apparaat is erg eenvoudig, ook met het dragen van handschoenen. Een schuif je naar voren duwen en klaar is kees. De Contour geeft een piepje om te bevestigen dat hij aan staat.

Persoonlijk vind ik dit apparaat velen malen mooier op/langs je helm dan een GoPro. Qua prestaties doet hij zeker niet onder voor de GoPro, dus voor mij was de keus snel gemaakt. Het oog wil ook wat tenslotte.

Tijdens het skieen heb ik de camera telkens uitgeschakeld in de liften en dan gaat hij zonder problemen de hele dag mee (echt volle dagen van 9 tot 17). Bijkomend voordeel van deze tactiek is dat je filmpjes ook niet ontzettend lang worden!

Heb jij ook een Contour ContourROAM2 Zwart?

Ik moet toch even kwijt dat bij de minpunten een aantal dingen staan die optioneel zijn voor de Contour: WiFi (en GPS) zitten op een ander model. Ik vind dat je een minpunt niet moet geven aan dit apparaat als dat minpunt een optie is waar je zelf niet voor hebt gekozen... Vanwege het niet hebben van WiFi is dus meekijken op de smartphone ook niet mogelijk (dat zijn dus die extra functies van de Contour Plus en daar betaal je ook fors meer voor).

Het instellen van de camera ging bij de oude VholdR Contour HD (de voorloper die ikzelf heb)) via de PC, maar er zit op de root van de micro-SD kaart een config-textfile die je ook handmatig kan aanpassen. Er zat op die van mij ook een modus-switch achter het klepje aan de achterzijde van het apparaat, een 'low' of 'high' functie die je dus van tevoren kan instellen (config-file) en hardwarematig in kan stellen.

Het kan zijn dat die switch er bij de nieuwe modellen niet meer in zit, maar ik kan de gegevens momenteel op de website niet opvragen... Bij mij zit ie links naast de mini-usb aansluiting achter het klepje.

De Go-Pro en de Contour zijn overigens van dezelfde maker en hebben dezelfde hardware, ik deel volledig je mening dat de Go-Pro een oerlelijk en onhandig ding is die ik echt niet op mijn helm wil hebben!
Nee, niet dezelfde maker, dat schreef ik fout, maar dezelfde hardware. Ik las dat iets van 5 jaar geleden ergens. Het kan best zijn dat ze nu wel een andere supplier hebben overigens.
Nabericht: Ik heb deze camera enige tijd geleden zelf gekocht. Ik was enorm verbaasd dat ik ge accu niet kon verwisselen... Een accu gaat zo'n 2-3 uur mee afhankelijk van de opnamemodus (als de accu nieuw is iets langer maar dat gaat snel naar beneden) en de oude Contour HD die ik heb (voorloper van de HD Plus) heeft die optie wel. Bij de nieuwe batch hebben alleen de extra dure versies het... Enorm manco, zeker als je een dagje op pad bent. Je kan de camera ook niet aanzetten als de usbkabel erin zit (in de auto bijvoorbeeld). Van de nieuwe versies is dit type het instapmodel, als continucam heb je er weinig aan en er zit ook geen loop-functie op wat ik erg jammer vind.

De housing is enorm verbetert ten opzihcte van de oude VholdR en de Contour HD, de Plus is wel ietsje lomper vanwege de grote knop maar evenzo robuust. De Plus geniet dan weer de voorkeur vanwege de vaste achterklep en de verwisselbare accu's (tov deze uit de review).