Crucial M500 mSata 120GB Review

hxk-clan 28 juli 2013, laatste update op 17 november 2015, 3.560 views

Crucial M500 mSata 120GB

Zeker een leuk SSDtje voor in een (in mijn geval) zuinig en snelle PC. De performance valt me ietwat tegen maar dit lijkt te komen door een 'SATA2 beperkte' mSATA aansluiting (gok ik).

Pluspunten

• Geen bekabeling nodig
  • Snelheid t.o.v. een HDD is super
  • Betrouwbaarheid (ga ik vanuit gezien voorgaande resultaten van Crucial)

Minpunten

• Iets langzamer (benchmarks) dan verwacht (beperkt door mobo?)

18:13 - 28-07-2013 aanpassing - nieuwe benchmarks en kleine aanpassing conclusie

Nadat ik voor een compact en zuinig mini-ITX systeem wou gaan had ik besloten wegens de compactheid te kiezen voor een mSATA SSD t.o..v. een reguliere SSD. Ik had al snel mijn keuze kunnen beperken tussen de Intel 525, Crucial M4, Crucial M500. De Intel SSD was aan de prijzige kant (30-40 euro duurder) en had al vaker gehoord van de betrouwbaarheid van de m4 serie van Crucial. Zag dat de m500 de opvolger was, dus leek het mij een logische keuze hiervoor te gaan.

Specificaties
Schrijven: 130MB/s (sequentieel)
Random Read up to (4k transfer): 62,000 IOPS
Random Write up to (4k transfer): 35,000 IOPS

Verpakking
De M500 zat verpakt in een klein plastic omhulsel waarop het Crucial logo stond, verder was er weinig aan te zien.

Benchmarks
Uitgevoerd op: Windows 8 Professional x64 (volledig up to date)
Drivers: Intel RST 12.6.0.1033

[img=620]3nSQAVvG[/img]
[img=620]arnz4iLk[/img]
[img=620]z8ARKQ7R[/img]

[img=620]zp6SdvA0[/img]

Heb jij ook een Crucial M500 mSata 120GB?

mSATA is SATA2 inderdaad. Ik haal met ZFS op LUKS (encryptie) ook dergelijke snelheden: seq. lezen ongeveer 284 MB/s (270 MiB/s) en seq. schrijven ongeveer 125 MB/s (118 MiB/s).

Hoe lang heb je de SSD nu inmiddels in gebruik? Zou je misschien je SMART info kunnen toevoegen?
SSD nu een kleine week in gebruik. SMART data voor zoverre ik het in een mooi screenshotje kreeg toegevoegd. :)
Het lijkt geen beperking van mSATA op zich. (Mogelijk wel met het moederbord waarmee getest is)
Met de 480GB variant haal ik leessnelheden tot 460MB/sec.
Ik ben ook van plan deze ssd aan te schaffen. Zitten de schroefjes bijgeleverd? Heb namelijk een vrij msata slaat in mijn laptop. Of hoeft deze niet vastgeschroefd te worden?
Durf het eigenlijk niet meer met zekerheid te zeggen of ze waren bijgeleverd. Weet alleen dat in mijn moederbord al 2 schroefjes gedraaid zaten in de buisjes, die heb ik dus gebruikt.