Specificaties 64GB USB 3.0-stick (¤0,344 per GB) - Bekijk alle specificaties

Kingston DataTraveler 100 G3 64GB Zwart Review

Ben_evers 28 juli 2013, 6.698 views

Kingston DataTraveler 100 G3 64GB Zwart

Pluspunten

• De stick is door het schuifsysteem makkelijk op te bergen (geen los dopje of iets dergelijks)
  • Lees snelheid is zelfs ruim 70 MB/sec, dat dan weer wel.
  • zie plaatjes.

Minpunten

• De schrijfsnelheid is veel lager dan gespecificeerd.
  • (En door Windows 8 kun je dat nu heel mooi tegen de tijd uitgezet zien, dus niet gemiddeld of zo)
  • (Ik heb ook niet allemaal losse kleine files gebruikt, maar één groot bestand van 25 GB)
  • zie plaatjes.

Schrijfsnelheid naar de stick toe is onder de maat. En daarmee bedoel ik de maat zoals die gepresenteerd wordt.Je haalt in werkelijkheid slechts 33% van de gespecificeerde waarde. . En ik vind ook niet dat je 30 MB/sec schrijfsnelheid bij een USB mag vermelden als dit in werkelijkheid 10 MB/sec is.(zie screendump)
Je zet ook niet 300 Watt op een draagbare batterij gevoede radio (wordt ook gedaan trouwens)

Maar misschien ben ik dan wel weer een zeurpiet
(en nee, ik heb niet per ongeluk een USB-2 poort gebruikt, Ik heb ook één groot bestand gebruikt, geen versnipperde files of zo.

Ik heb de stick als Ex-fat geformatteerd gehad en NTFS, maar dat maakte ook geen enkel verschil.

• 16 GB Kingston Ram
  • Intel core I5
  • Lees- en schrijf "tegen medium" Samsung SSD 840. 250GB
  • MSI Z68A-43
  • On board USB-3 interface
  • Windows 8 X64 Pro dutch

Heb jij ook een Kingston DataTraveler 100 G3 64GB Zwart?

Top precies wat ik nodig had voor mn besluit. (nu niet meer kopen dus)
Sja, jouw review geeft voor mij ook de aanleiding om deze stick in ieder geval niet te kopen.

Bedankt!
Kan dat een opvolger zijn van de stick die ik getest heb?

Ik neem aan dat ze niet allen een verschillende schrijfsnelheid hebben als ze van de zelfde serie zijn.

Ook ik maak gebruik van grote bestanden en een voldoende snelle bronschijf. (een een werkende USB-3 interface natuurlijk. Een andere stick haalde de 30MB/s wel op die poort.

anders heb ik geen idee
Nee, het is ook de G3. Het is overigens wel de 32 GB versie, maar dat zou niet heel veel moeten uitmaken. Ik vind het raar om te zien dat er 20 MB/s verschil in zit....
Ik heb hier met een HP pc (uit 2010 , USB 2 maar wel een i5 processor) ongeveer 15 MB per seconde schrijf snelheid..

edit: het gaat om de 64 gb versie

[Reactie gewijzigd door richard-96 op 17 januari 2014 15:29]

Je schrijft over één groot bestand a 25 GB, dat zal de reden van de lage write speed zijn. Jammer dat je ook niet getest hebt met andere (kleinere) video bestanden.

Ik schrijf hier, ook met een i5 cpu vanaf een 250 gb usb (2) drive naar pc via een usb 3 poort met circa 1220 mb/min. Ik vraag mij af of ik snelheidswinst zou kunnen behalen door de usb 2 drive te vervangen door een usb 3 stick?

[Reactie gewijzigd door racinfo op 21 februari 2014 10:57]

Ja, maar om uit te sluiten dat het de 'andere hardware' dan de stick zelf is, heb ik die zelfde bestanden vanuit de zelfde configuratie naar een externe USB-3 HDD geschreven en dat ging met een kleine 80 MB/sec. De schrijfsnelheid van het USB-medium is eigenlijk altijd de bottleneck, en dat snap ik ook, maar ik vind niet dat men 30MB/sec moet noemen als dat in werkelijkheid minder dan de helft is. Het valt me op dat dat met sommige zaken een geaccepteerd verschijnsel is en bij andere zaken niet. Je mag niet van een auto beweren dat ie 200 km/h haalt, als ie nog niet tot de 100 komt. Je mag wel op een luidspreker zetten dat het een 1000 Watt speaker is al gaat ie stuk boven de 40 Watt RMS. En zo lijkt het dus ook met snelheden van media te zijn of de minimale systeemeisen van een computerspel (om de doelgroep te vergroten)

Gek toch?

Dus als antwoord op je laatste vraag. Nee, het lijkt me niet. In theorie moet een USB-2 stick namelijk ook een schrijfsnelheid kunnen halen van 30 MB/s. alleen de sticks uit die tijd waren nog trager in het schrijven. De theoretisch doorvoersnelheid is480Mbit/sec en dan met zo'n kleine overhead. Het hoeven geen ethernetframes te worden!
Ik zie in de datasheet staan: 40MB/s read, 10MB/s write
Dat komt toch aardig overeen?
Tja, de gegevens die ik op de webshop zag waren 80/30 MB/s.

Ik zie nu dat elke webshop weer wat anders aangeeft. zelfs 30/5 MB/s tja dan valt alles weer mee. Maar dan is er écht geen enkele reden meer om voor USB-3 te kiezen.

Maar je hebt een punt.
Een paar dagen terug heb ik de Kingston 16 GB (usb 3) binnen gekregen; voor de prijs van een tientje wou ik toch eens testen of ie sneller in lezen zou zijn dan mijn usb 2 drive hdd a 250 gb.
Ik had dus hoge verwachtingen die echter bij het overzetten van de vrij grote digitenne bestanden (circa 3 gb p/stuk) toch wat tegenvielen. Ik gebruik een usb 3 poort op de pc in beide gevallen.
De usb 2 hdd drive haalt 1220 mb/m met de topfield HDRW software en de Kingston 16 GB usb 3 stick circa 1320 mb/m; een verschil van 100 kb/m en dus niet de moeite van het veranderen waard of je zou voor de stroombesparing willen gaan (een hdd kost meer stroom dan een stick)

Ik had of wil dus eigenlijk de usb 2 hdd 250 gb drive vervangen door een usb stick van 128 gb om stroom te besparen en er beter van te worden in lees snelheid (schrijfsnelheid is voor mij niet van belang; immers de digitenne recorder beschrijft de stick tijdens het opnemen van een tv programma). Ik schrijf opgenomen tv programma's middels de Topfield HDRW software naar de PC (.rec bestanden) om ze nadien te monteren en om te zetten in high mp4.
Nou, 1320/60=22MB/s is nog helemaal niet zo slecht dus.

Geen slechte investering.

Maar de hoeveelheid Table Of Content bewerkingen naar die Stick zal misschien wel veel zijn als je digitenne opname's telkens gaat wegschrijven. Hoewel, dat gebeurt natuurlijk als het bestand er helemaal opstaat..
Bedankt voor je review!
Dit zegt inderdaad genoeg :)