Samsung E200 Zwart Review

hugoy 11 augustus 2008, laatste update op 17 november 2015, 849 views

Samsung E200 Zwart

Pluspunten

• Dun!
  • Vrij veel functies
  • Uitstekend bereik
  • Niet krasgevoelig mits je er goed mee omgaat
  • Nooit problemen mee gehad

Minpunten

• Slecht MP3 geluid
  • Candybar model
  • Slecht zwaartepunt
  • Er zijn betere telefoons voor deze prijs

Ik heb deze mobiel gekocht in September 2007, en ik heb nu sinds kort een nieuwe mobiel (D900i) dus ik heb mooi vergelijkingsmateriaal.

Ik had de mobiel destijds gekocht omdat ik een mobieltje rond de 100 euro zocht die een redelijke camera had, dun was, Bluetooth had, en er ook nog eens mooi uitzag. Hij kostte toen ik hem kocht 120 euro voor de simlockvrije versie. Ik heb de mobiel uiteindelijk verkocht omdat iemand in de familie hem voor 70 euro wel over wilde nemen, en de mobiel toch net niet was wat ik wilde dat hij was.

Featureset
De mobiel heeft een 1.3 Megapixel camera waar zeer redelijke foto's mee gemaakt kunnen worden, die uiteraard niet in de buurt komen van eenechte camera, maar als je die even niet bij je hebt dan werkt dit ook goed. Ook zitten alle functies erop die je mag verwachten van een telefoon, zoals Bluetooth, Agenda en MP3 speler. Alleen werkt het allemaal net niet zoals je zou verwachten.

Van de camera heb ik foto's bijgevoegd van de tuin. Dit is ongeveer wat voor foto's je gemiddeld ermee schiet, sommige zijn wat beter, sommige wat slechter (licht is een moeilijk punt)

De MP3 speler werkt alleen als je niets anders doet, je kunt maximaal 4 afspeellijsten van 30 liedjes maken, en de overige liedjes moet je allemaal los afspelen (dus aanklikken, wachten tot hij voorbij is, en dan een andere selecteren en starten) Overigens werkt in mijn geval deze mobiel wl met een 2 GB geheugenkaart, alleen ondersteunt de telefoon geen namen langer dan 52 tekens. Ik gebruik overigens een SanDisk MicroSD die ik eerst FAT32 heb geformatteerd op mijn pc, en toen mijn mobiel ook nog heb laten formatteren.

Ook Java games/applicaties erop zetten is een ramp. Omdat het geen high-end model is, heeft samsung de functie van Java games erop zetten via USB uitgeschakeld. Hier zijn echter workarounds voor, maar daar moet je minstens een halfuur voor uittrekken. (Dit is de tutorial die ik gebruikt heb)

Ook is het geluid niet denderend te noemen, het gaat niet echt hard, en bij de MP3 speler is de bass echt om te huilen, zelfs met oortjes in. Dit ligt overigens niet aan de oortjes, omdat dezelfde oortjes in een D900i veel beter geluid geven. Overigens is bij alleen bellen het gesprek wel goed te verstaan.

Bereik
Hier kan ik kort over zijn. Ik heb een KPN Prepaid simkaart, en ik heb eigenlijk door heel Nederland n in het buitenland vrijwel altijd ontvangst waar je het kon hebben.

Accuduur
De accuduur heb ik niet precies gemeten, maar bij rustig gebruik, dus af en toe een smsje en ook mp3tje luisteren. Kan hij ruim een week mee, als je hem 's nachts ook aan laat staan. Als je echter lang achter elkaar mp3 luistert kan hij wel binnen 1 dag leeg zijn.

Gebruiksgemak
Het is bij deze telefoon een beetje onhandig dat het zwaartepunt zo erg aan de bovenkant ligt, waardoor je hem altijd goed vast moet houden. En omdat het toch een "candybar" model is, heb je niet het gemak van openschuiven of openklappen om op te nemen.

Design en bouwkwaliteit
Anders dan andere mensen vinden. Ben ik het er niet mee eens dat de mobiel krasgevoelig is. Ik heb de mobiel bijna een jaar gehad, en uiteindelijk zat er maar 1 echte kras op het scherm, die je ook alleen maar in goed licht kan zien. Ook heb ik de mobiel al meerdere malen op een marmeren vloer laten vallen, wat alleen een klein krasje op de behuizing als gevolg had.

Verder vind ik de mobiel gewoon een mooi model hebben en hij is erg dun, alleen vind ik het jammer dat het geen slidephone is (dat scheelde toen 30 euro).

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Eigenlijk is de mobiel nooit vastgelopen als ik ergens mee bezig was. Ik heb wel een enkele keer gehad dat de batterij-indicatie niet zo betrouwbaar is. Dat hij soms spontaan een extra balkje stroom erbij heeft bijvoorbeeld.

Toen ik de telefoon kocht was de prijs nog wel ok. Maar tegenwoordig zijn er voor hetzelfde geld gewoon betere telefoons op de markt. Als je een simlock-vrije D900i koopt, dan ben je waarschijnlijk 120 euro kwijt, maar dan heb je precies alles wat er net niet goed is aan deze telefoon (Betere MP3 speler, Slidephone, beter geluid, etc.)

Als je een slidephone onhandig vindt en toch liever een candybar phone hebt. Dan is dit een van de weinige met functies als MP3 speler, Bluetooth, 1.3 megapixel camera, en dan ook nog zo dun. Maar als je net zo lief een slidephone hebt kun je toch beter naar een andere zoeken.

Als er nog opmerkingen zijn over de review, of vragen over de E200, vraag het gerust in een reactie :)

Heb jij ook een Samsung E200 Zwart?

Overigens is het witte streepje op de foto geen kras maar een reflectie ;)