Specificaties 11,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus VivoBook X202E-CT035H Review

salsajohn 27 juli 2013, 1.117 views

Asus VivoBook X202E-CT035H

Pluspunten

• Stevig en mooi design
  • Qua prijs best respectabele performance
  • Touchscreen is grappig (functioneel is het nutteloos)
  • Geen herrie van de fan bij normaal gebruik
  • USB 3.0 poort (2x USB 2.0)
  • RJ-45 poort

Minpunten

• SD kaartje steekt uit, erg onplezierig een uitstekend component
  • Geheugen is vastgesoldeerd, uitbreidmogelijkheden NUL

Het betreft hier de X202E met een i3 (3217U) en 2GB geheugen. De eerdere reviews lezende heb ik de originele disk direct vervangen door een SSD.

Aangezien ik geen groot fan van Windows ben (mijn mening) heb ik die dus ook niet gebruikt, ook geen ervaring mee. Wel heb ik Ubuntu 13.04 geinstalleerd. Bij Ubuntu 13.04 werken de meeste functies direct goed, althans voor zover ik heb kunnen ontdekken. Enige nadeel is dat de schermhelderheid bij het opstarten altijd op maximum staat en dit is negatief voor het energieverbruik (aanpassing in local.rc verhelpt dit)
Bij ASUS geld teruggevraagd voor de Windows licentie en dit is gelukt. Binnen een maand had ik het geld op mijn rekening staan, chapeau! ASUS!.

Hieronder mijn bevindingen met deze notebook en Ubuntu 13.04

Performance:
De i3 en 2GB geheugen is voor Ubuntu ruim voldoende, zelfs met Virtualbox geinstalleerd is er nog meer dan 1GB vrij, ruimte genoeg voor 1 a 2 VM's zonder gebruik te maken van SWAP.

Batterij:
Met mijn gebruik (excl VM's) gaat de batterij zo'n 4 tot 5 uur mee. Betreft voornamelijk browsen, mail lezen en teksverwerken op de bank bij de TV. Bij het installeren van diverse distro's binnen Virtualbox gaat de batterij maar zo'n 3 uur mee. An sich redelijk acceptabel.

Scherm:
Scherm is redelijk, in de zon slecht. Maar gezien de klasse waarin deze notebook is geplaatst relatief gezien acceptabel. Het leuke is dat het tevens een touchscreen is en best grappig werkt. Het is wellicht wennen of gewoon niet handig maar om direct met je vette vingers op het capacitieve scherm te klikken voelt raar, met speciale pen ook wel weer leuk. Ik be hierin nog enigszins zoekende.
Update: Na een maand gebruik ik het touchscreen helemaal niet meer. Het voelt onprettig om mijn arm op te tillen om iets op het scherm aan te klikken/wijzen; muis/touchpad is veel makkelijker.
Jammer dat het scherm niet volledig omgeklapt kan worden want dan heb je een super tablet! Opstarttijd cold boot: paar seconden, vanuit slaapstand: minder dan een seconden.

Toetsenbord en touchpad:
Toetsenbord typt lekker maar de diepte van de toetsen zou iets meer mogen zijn.
Touchpad werkt zoals het moet werken en is aangenaam qua grootte.
De predefined toetsen: schermverlichting, geluid, disable touchpad, slaapstand, 2e scherm en enable/disable wifi werken naar behoren. Overigens is er rechts boven naast de Delete toets een toets met een blauw symbool waar ik de bestemming nog niet van achterhaald heb.

Functioneel zijn de LED's rechts onderin, de netspanning en batterij status zijn ook met de klep dicht gezien. De overige 3 (WIFI, HDD en CAPS LOCK) niet.

Warmte & geluid:
Bij gemiddeld gebruik wordt de laptop wel warm maar niet veel warmer dan mijn overige laptops die soms heet worden. Met 30 graden buiten is alles nog acceptabel qua temperatuur. Ook het geluid van de ventilator is nauwelijks hoorbaar mits je in een hele stille ruimte zit. Wanneer de notebook zwaar belast wordt gaat de ventilator behoorlijk hard draaien maar niet meer of minder dan mijn andere laptops.
Groot voordeel voor mij is dat de warme lucht via de scharnier van het scherm naar boven en beneden wordt geblazen. Ik zit vaak met de laptop op schoot op de bank en dan worden je benen niet heel warm.

WIFI:
Binnen Ubuntu geeft de signaal indicator aan dat het signaal zwak is maar er blijft wel overal bereik. Onverklaarbaar maar niet hinderlijk, werking blijft goed tenslotte.

Overall:
Ik ben heel blij met de aanschaf en werking voor thuis op de bank en onderweg. Het is een lekker compact apparaat met respectabele processor en kleine oplader.

Heb jij ook een Asus VivoBook X202E-CT035H?