Specificaties Radiogestuurde muis - Bekijk alle specificaties

Logitech MX620 Laser Cordless Mouse Review

sergev 10 augustus 2008, laatste update op 17 november 2015, 2.311 views

Logitech MX620 Laser Cordless Mouse

Pluspunten

• Ergonomie
  • vormgeving
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Drivers en ondersteuning

Deze muis heb ik gekocht om aan mijn vader cadeau te doen, omdat hij nog werkte met een oude balmuis die onderhand aardig aan het slijten was. Maar alvorens hem cadeau te doen, besloot ik hem zelf eerst uit te testen. Hier mijn bevindingen van de logitech MX620.

Algemene indruk:
De muis komt geleverd zoals veel duurdere logitech modellen. Een kartonnen achterkant met daarop de muis en een plastic omhulsel om alles bij elkaar te houden. Dit soort verpakkingen laat de inhoud altijd wel goed zien, maar zijn over het algemeen minder praktisch om open te maken. Vaak komt er mes of iets dergelijks aan te pas om de verpakking open te maken. Verder staat er op de achterkant de gewoonlijke informatie, zoals dat het een draadloze muis is die op de 2.4 GHz band werkt en dergelijke.

Ergonomie:
De ergonomie is een van de belangrijkste redenen waarom ik voor deze muis ging. Ik had deze muis in de mediamarkt gezien en verschillende muizen geprobeerd, hoe ze in de hand lagen en deze kwam het beste uit de bus. Natuurlijk daar niet gekocht... }> Gelijk thuis maar op internet besteld en drie dagen later werd die bij mij bezorgd. Maar in ieder geval, weer even over de ergonomie. De muis heeft aan de zijkant een rubberen laag die voor een goede grip zorgt, en de vorm is duidelijk er op afgesteld zodat je duim aan de ene kant ligt en de rest van de vingers op de bovenkant. Dit is vergelijkbaar met de MX revolution die ik ook in mijn handen heb gehad, maar deze geeft minder grip voor je duim. Dit zijn de sterke punten wat betreft de ergonomie, maar er zijn ook zwakke punten. Het belangrijkste punt is dat je hand erg bol staat. Wat er voor zorgt dat je als er een hele dag mee zou werken de spieren in je polsen erg gespannen zouden staan. Wat dat betreft scoren bijvoorbeeld de razer muizen beter omdat die platter zijn. Dit heeft natuurlijk ook te maken met persoonlijke voorkeur, maar als je veel computer werk doet, lang achter elkaar merk je dat erg in je pols. Wat ook een klein minpuntje aan de ergonomie is dat de vooruit en achteruit knoppen niet erg natuurlijk aanvoelen. Je moet er moeite voor doen om er met je vingers te komen. Het voelt niet natuurlijk aan. Maar dit is echt een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Functionaliteit:

Deze muis heeft niet erg veel meer functies dan je van de gemiddelde goede logitech muis verwacht, maar er zijn toch enkele puntjes te noemen. Even een korte opsomming van de muis:
-Draadloos, een redelijk kleine usb dongle wordt er bij geleverd die er voor zorgt dat hij op de 2,4 ghz band kan werken.
-Voor en achteruit knoppen, die je op elke betere logitech muis wel vindt(en op veel andere merken ook)
-Laser, wat zorgt voor een betere precisie.
Deze muis heeft qua functies niet veel meer dan de gemiddelde muis, en moet het vooral hebben van de ergonomie, de ingebouwde laser en van het draadloze genot. De muis wordt geleverd met twee AA alkaline batterijen die volgens de verpakking een jaar mee zouden moeten gaan. In de praktijk komt dit overigens vaker neer op ongveer 3 a 4 maand dagelijks gebruik. Alleen met lithium batterijen zou je een jaar gebruik halen.

De vormgeving:

De vormgeving is een van de betere designs van logitech naar mijn mening. Het rubber aan de kant van je duim laat je denken dat je snel met zweterige handen zit aan je muis maar dit valt heel erg mee. Het is in ieder geval goed opgelost.
De kleuren zo uitgevoerd dat hij bij elke computer wel een plekje kan vinden. hoogglans zwart, met lichtgrijs en mat zwart. Strategisch gekozen kleuren dus. De vormgeving is natuurlijk weer iets wat aansluit bij je persoonlijke smaak en voorkeur. De meeste mensen willen een muis die aansluit bij de kleuren van hun systeem. Vandaar ook mijn keus voor deze muis.

Bouwkwaliteit:
Deze is ronduit goed te noemen. De bouwkwaliteit is naar de prijs gezien gewoon erg goed. Het plastic is erg dik en dus moeilijk kapot te krijgen, het rubber voelt in ieder geval ook erg dik aan en alle knoppen zitten er stevig in, je kunt ze niet of nauwelijks heen en weer wrikken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je er aan gaat zitten wrikken, maar deze muis voelt aan alsof die jaren meekan.

Drivers en ondersteuning:

Dit is een punt waar logitech wel om mag denken. De drivers worden niet meegelerd op een cd'tje zoals bij veel andere muizen gebeurd. In plaats daarvan moet je de drivers online opzoeken. Op zich is dit niet zo een probleem afgezien dan van dat de computer waar die uiteindelijk op moet nog niet op internet is aangsloten. En verder zijn er verschillende downloads waar niet gelijk duidelijk is welke je moet hebben. Je komt er wel maar het is niet zoals het hoort.

Prijs:
De prijs zal voor sommige mensen iets te hoog zijn, zo rond de 40 euro. Maar voor die prijs krijg je ook een nette muis die jaren meekan. Het is natuurlijk de vraag wat je er mee doet en hoeveel je er mee werkt. Naar mijn mening heeft deze muis een hele goede prijs/pestatieverhouding, een muis waar je zeker je geld goed aan kunt besteden.

Heb jij ook een Logitech MX620 Laser Cordless Mouse?

Wat ik nog mis in deze (en andere reviews) is het stroomverbruiIk. Hoe lang is de muis te gebruiken bij, laten we zeggen, 4 uur per dag intensief gebruik? Ik twijfel nog tussen Logitech's MX620 en de Marathon M705
Goede review, wat raar dat ze de driver niet meeleveren. Heb net een 518 gekocht en daar zat hij wel gewoon bij. Verder doet hij het ook prima zonder drivers.
Zit er een USB dongle aan, of werkt de muis via Bluetooth? Dat kon ik in je review niet terugvinden.

[Reactie gewijzigd door praseodymium op 10 augustus 2008 16:52]

De muis heeft een aparte usb dongle om op de 2,4 ghz band te werken. Dat is inderdaad wel een puntje om er ook even in te zetten. Bedankt!
Ik doe nu al langer dan een jaar met de meegeleverde batterijen, bij dagelijks gebruik. De computer waar deze aan hangt staat 24/7 aan, en is mijn hoofd werkstation.
Hoe zit het ondertussen de laag rubber aan de zijkanten? Is deze nog helemaal intact?
Zelf heb ik namelijk nu ongeveer een jaartje een MX400, en daar brokkelt de laag rubber langzaam maar zeker af.. (zit nu op ongeveer 90% van de oorspronkelijke laag ofzo) :/
Verder is ie muis heerlijk, en deze muis ziet er eigenlijk (op een paar kleine puntjes na) precies hetzelfde uit, en aangezien ik van mijn draadjes af wil, lijkt dit me zeker een goede kandidaat :)

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op 2 december 2009 19:55]

Deze muis zit volgens logitech ook in het Logitech Pro 2800 Cordless Desktop pakket. Aangezien het pakket momenteel (4-10-2010) zelfs goedkoper is dan de losse muis (iig zonder verzending) raad ik aan het pakketje te kopen.
Goede tip! Lekker muisje ook...
Waarom zie ik niks over de scroll modus switch aan de onderkant?