Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 319 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z-5500 Digital Review

Charles Nasi 9 augustus 2008, laatste update op 9 augustus 2008, 2.536 views

Logitech Z-5500 Digital

Pluspunten

• THX, Dolby Digital, DTS ondersteuning.
  • Geluid vervormt niet als de set goed open staat.
  • Goede bassweergave bij films.
  • Voelt zeer degelijk aan.
  • Mogelijkheid voor eigen kabels tussen woofer <--> sattelietboxen (Geen tulpkabels)
  • Veel voor weinig (Prijstechnisch)
  • Instelmogelijkheden
  • Passief (Massief) koelelement achterop de woofer.

Minpunten

• Megeleverde 3,5mm jack-bekabeling van matige kwaliteit.
  • Ophangsysteem voor de sattelietboxen.
  • Aansluiting van audioapparaat naar Z5500 gaat via de POD, was mooier geweest als dit achterop de woofer zat.
  • Bassweergave bij muziek loopt minimaal achter.
  • Boze vriendin door de zware doos ;-)

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Mijn oude Creative Inspire P-530 begon nogal raar te doen na ruim 4 jaar intensief gebruik. Dus tijd voor een nieuwe set. Ik wilde een brute set. Gewoon met bruut geweld geluid, maar tevens helder en mooi geluid dat tevens een 5.1 set was, degelijk en indien mogelijk een coax of optische ingang. Dit moest en zou dus of een Creative set of Logitech set worden.

Na wat reviews gelezen te hebben en uren google-werk ging mijn oog uit naar de Logitech Z5500 Digital. Eerst dat ding toch maar eens zien, conclusie: Samen met mijn vriendin en oma naar de Mediamarkt om het beestje te mogen aanschouwen. Bij de Mediamarkt aangekomen was ik verkocht. Wat een hemels geluid en bruut geweld. Dat moest en zou hem worden! Ik kon niet wachten om het ding via een webshop te bestellen (Toch verstandiger geweest vanwege het gewicht) Dus samen met mijn vriendin een doos gepakt en richting huis.. Heel Eindhoven met die doos doorgeslenterd. Man man man.. Wat was die doos zwaar!!

Uitpakparty
Thuis aangekomen (Mijn ouders zagen me aan aankomen...) De doos direct uitgepakt, proefopstelling gebouwd, iPhone erop en gassen maar... Ruisend geluid, Mooie bassweergave, en een lichte brom. Gelukkig was deze weg nadat ik er een degelijke Monster-kabel ertussen had gezet. De bijgeleverde analoge 3,5mm jack is van matige kwaliteit.

HTPC
Nadat het setje door de keuring was gekomen (Ouders...) heeft het plaats gemaakt naar de huiskamer. Het setje heb ik via een Toslink kabel aan mijn HTPC gekoppeld. Daarna instellingen op HTPC goedzetten om geluid over de Optische kabel te krijgen. Wat hierbij heerlijk is, is de POD. Een breed scala aan instellingen om het geluid zo goed en mooi mogelijk in te stellen, en meteen weergave hoe de set is aangekoppeld op het LCD display. Heb je de instellingen perfect staan, schrijf ze wel even ergens op, want nadat de spanning eraf is, is de POD al zijn instellingen kwijt, dus kan je weer opnieuw aan het instellen. Dit mag de pret niet drukken, want waar het om gaat, is het geluid, en dit is zeer goed te noemen.

Filmweergave
De film Cloverfield (BluRay) heeft mij op het puntje van mijn stoel laten zitten, zo'n waanzinnig geluid. Mede dankzij de vele bombardementen in de film heeft de woofer staan springen. De bassweergave is ronduit waanzinning. Heel het huis staat dankzij het zwarte bakbeest gewoon te trillen. Het mooie van deze set is dat deze DTS 96/24 ondersteund, maar ook THX en Dolby Digital ProLogic II (In tegenstelling tot veel andere Home-Cinema geluidssetten die voor hetzelfde meteen stukken hoger zitten in prijs)

Migratie naar slaapkamer
Mijn ouders waren na een paar dagen de grote subwoofer zat, dus kon ik met mijn reutemeteut naar mijn slaapkamer migreren. De sattelietboxen zijn zeer moeilijk tegen de muur te bevestigen dankzij een voet die niet los te maken is van de sattelietbox zelf. Dankzij een handige opa was dit zo opgelost door 2 pinnetjes in de muur te monteren, de bevestiging van de box eroverheen te schuiven en de pinnetjes om te buigen. Via een 3.5mm Toslink adapter >-< Toslink<--> Toslink kabel de set aangesloten op de MacBook en het geweld kon beginnen...

Muziekweergave
Zeer goed te noemen. Een minpuntje is dat er een hoorbare vertraging is van de lage tonen. Zware bass komt iets later. Voor de verderrest zeer goed. Dankzij de POD weer een hoop instelmogelijkheden.

Ben je een filmfreak en zoek je een monster-set voor een nette prijs met een hoop ingangen. Deze set is dan zeker aan te raden! Ben er zeer tevreden over!

Ps. Dit is mijn eerste productreview. Geen foto's aanwezig wegens het niet in de buurt hebben van een fatsoenlijke digitale camera.

Heb jij ook een Logitech Z-5500 Digital?

Leuke review, maar niet zo goed voor de relatie begrijp ik :P . Ja, op een of andere manier word je altijd gestraft als je bij Media Markt koopt :Y.

Het feit dat deze set al zo’n kleine 4 jaar te koop is (eigenlijk nog wel langer, want het is een upgrade van de Z-680) spreekt al boekdelen over de kwaliteit welke het moet leveren. In mijn computersysteem is het geluid op dit ogenblik het ondergeschoven kindje. Hierdoor volg ik met belangstelling de verschillende reviews over geluidskaarten en speakersets.
Aan het geluid voor mijn PC stel ik compleet andere eisen dan aan mijn Hifi-set. Mijn Hifi-set is absolute topklasse, waarvoor je menig high-end game-PC-tje zou kunnen aanschaffen. Maar dat is een set waar ik echt naar luister, terwijl mijn PC alleen maar leuk hoeft te klinken. Bij mijn PC ben ik toch met andere dingen bezig en zal het geluid nooit het niveau van achtergrond muziek overstijgen of het wat leven brengen in de “gamewereldbrouwerij”.

Hoewel alle reviews die ik over dit systeem heb gelezen al wat gedateerd zijn klinkt er toch overal duidelijk in door dat Logitech een erg goed product in de markt heeft gebracht met dit vlaggeschip van hun. Mede door jouw en die andere reviews blijf ik toch met nog een aantal vragen zitten, die ik graag aan je voor wil leggen.

In de eerste plaats is het niet nodig om een fototoestel ter beschikking te hebben om een plaatje toe te voegen. Een beetje Googlen, naar een bestaande review gaan of Logitech op een bezoek trakteren, levert je een schat aan plaatjes op, vaak beter dan dat je ze zelf kan maken.

In jouw review maak je melding van het feit dat de basweergave achter loopt bij de rest van het geluid. Naast dat het de eerste keer van mijn leven is dat ik zo iets hoor, kom ik dit euvel ook niet in de andere reviews tegen. Het lijkt mij onaanvaardbaar als zoiets optreedt, of geef ik er nu teveel gewicht aan?

De basbox is uitgerust met een 10” speaker. D.w.z. dat hij, mede door zijn basreflex systeem lage tonen behoorlijk krachtig kan weergeven.
Er kleven echter ook wel wat nadelen aan:
De weergave van het geluid van deze basreflexen zal moeilijker in de hand te houden zijn en bij relatief lage frequenties ophouden met het produceren van geluid. Jouw satellieten zijn single units die relatief klein zijn uitgevoerd. D.w.z. dat in zijn algemeenheid deze boxjes goed in staat zijn hoge tonen weer te geven (zonder over de kwaliteit daarvan te spreken) en met de lagere frequenties het moeilijk zullen hebben. In hoeverre sluiten de spectra van de diverse boxen op elkaar aan? Met name in het spraakgebied verwacht ik eigenlijk een (behoorlijke) dip in de weergave. Neem jij zoiets waar, of komt spraak goed helder en in balans met de overige tonen uit deze set?

Wat betreft het in de hand houden van die basreflex: is het een (gort)droge bas of loopt hij wat uit de pas (donker en rommelig). Mijn kinderen vinden hoe meer bas hoe mooier, zonder daarbij op de kwaliteit te letten. Om je een idee te geven wat ik bedoel: mijn eerder genoemde Hifi-set is uitgerust met een basspeaker van slechts 13 cm (dat is qua grootte bijna de helft van de Z-5500), echter ze kunnen wel een uitslag van 10 cm (!) aan. Door het lage gewicht is deze bas extreem goed te sturen (voor een conventionele box). Mijn kinderen vinden er geen bas uitkomen, totdat ik ze een lage contrabas laat horen die tot 20-25 Hz (+/- 3 db) (strak) uit de box komt vloeien. Ze horen dan tonen die ze op hun eigen boxen (die veel meer bas geven naar hun idee) absoluut niet kunnen horen.
De achtergrond van de vraag is dus de bestuurbaarheid en de balans van de bas (niet alleen de basknop dichtdraaien dus), niet een bas die onnodig natrilt…..

Op papier is het vermogen van jouw set indrukwekkend. Jammer genoeg zijn het piekbelasting (ca. 1000 Watt) of RMS-vermogens (505 Watt). Waarden die eigenlijk niets zeggen. De echte waarden zijn muziekvermogens en die worden niet gegeven. Je moet je daar verder niets van aantrekken, want de gevoeligheid van de boxen (die voor deze set erg hoog is) bepalen naast de wattage de hoeveelheid lawaai die je kunt produceren. Daarnaast zegt de wattage helemaal niets over de kwaliteit (mijn set heeft “maar” 200 Watt). Maar zoals ik al zei, dit is gewoon terzijde.

Je het een scala aan aansluitingen op je systeem zitten. Heb je je computer via gewone kabels aangesloten of optisch? Heb je ook geluisterd naar het verschil als je deze opties gebruikt. Jammer genoeg heb je in je review niet aangegeven welke geluidskaart je gebruikt in je computer. De plaats waar de beste DAC zit zou volgens mij moeten bepalen welke aansluiting je gebruikt, zodat je optimaal geluid krijgt. Of je bijv, DTS 96/24 kunt gebruiken hangt ook van je overige componenten af, graag zou ik nog wat van je ervaringen willen horen met de diverse instellingen.

Tot slot, voor de ge´nteresseerden, nog enkele linkjes van andere reviews die ik heb bekeken:
C|net
The Techzone
Tweaknews

Ik ga deze set zeker meenemen in mijn short list over speakersets, want ik denk niet, na alles wat ik erover gelezen heb, dat je veel beters kunt krijgen voor je geld, of het zou de tegenhanger van Creative moeten zijn.

Bedankt voor je review en veel genot ermee.
Ik heb het setje ook gehad. Had al redelijk snel weer verkocht omdat ik toch ging voor een receiver en 2 paar zuilspeakers, center en een zelfgebouwde sub.
Het setje doet het goed waar het voor gemaakt is, bij de computer. Een filmpje kijken gaat er prima mee, beetje muziek luisteren ook, maar zoals je al aangeeft, zit er wel een dipje in het midden. Je kan de crossover zelf instellen natuurlijk, zodat de sub wat hogere frequenties mee pakt, maar daar wordt het geluid niet beter op.

Dus als je het setje koopt, met dit in gedachte is het een heel fijn setje, ik denk dat dit zelfs het beste setje is dat er is te krijgen, zonder over te hoeven gaan op losse componenten. Als je echt veel waarde hecht aan kwaliteit van het geluid, en de middelen zijn aanwezig, dan zou ik voor een receiver en losse speakers gaan.

Heb zelfs trouwens een Marantz SR5500, en Mission M74i speakers en een 15" sub in een 75L gesloten kast. Hoop dit snel te kunnen upgraden..eerst afstuderen en geld verdienen.. :D

[edit]

Lees net dat er al een goede hifi staat en dat het meer bedoeld is als "achtergrond" muziek, of een extra dimensie toevoegen aan de game-beleving...dan is naar mijn mening de Z-5500 zeker aan te raden.

[Reactie gewijzigd door lucas81 op 10 augustus 2008 14:51]

Mooie review.
Veel plezier met de set!
Hallo,

Ik wil vragen waarom je de Z4 niet hebt gehaald. Ik heb beide speakersets mogen testen; Vrijwel hetzelfde geluid!

Alleen kost de Z4 wel 3X minder..
De Z4 heb ik niet gehaald omdat deze 'slechts' 2.1 is, en 5.1 voor mij een must is. (Set verhuist jaarlijks meerdere weken naar de huiskamer voor aan de MediaCenter gekoppeld te worden.)
In de tweaknews review staat:
"
Most of the mass is due to the large magnet powering the subwoofer speaker and is strong enough to cause some major computer damage if you set it near your computer tower and allow the magnetic fields to erase or completely destroy your hard drives."

Lijkt me niet geheel onbelangrijk om te vermelden. Dus niet bij je pc zetten, en is het bij je tv zetten ook wel zo slim?
Nog niet geproken over je andere apparatuur.

Anyway, ik ben ook op zoek naar een goed systeem, maar dat moet dan een 2.1 worden want ik wil alleen 2 speakers naast mijn tv zetten en niet achter mij (gedoe met kabels e.d.).
Ik heb de Z5500 al een tijdje, en doordat de subwoofer zo groot is staat hij naast mijn computerkast, met een afstand van niet meer dan 10 centimeter. Ook met de bas voluit (niet aan te raden om dit langer dan 20 seconden te doen ivm buren) heeft mijn PC nog nooit schade gehad hierdoor.

Mooie review, zeer goede speakerset
Kleine toelichting om misverstanden zoals hierboven te voorkomen:
De schade aan andere apparatuur wordt niet veroorzaakt door het geluid hard te zetten en de sterkte van de bas maar door de grote magneet in de conus van de basunit die een sterk
magneet veld geeft!

[Reactie gewijzigd door HeyDude op 10 augustus 2008 12:16]

Laat ik hierop even n˛g een toelichting geven:

Een 'conus' van een speaker bestaat uit 2 metalen delen.
1 natuurlijke magneet en een plaat metaal die elektrisch gemagnetiseerd wordt door er stroom op te zetten. Hierdoor ontstaat er ofwel aantrekkingskracht ofwel afstoting tussen de 2 magneten, wat ervoor zorgt dat 1 van de 2 dichterbij/verderweg beweegt en dus het vilt waar de magneet aan vast zit meebeweegt.
Hierdoor wordt de lucht rondom het vilt gecomprimeerd of uitgetrokken en dit veroorzaakt het lokale verspreidende luchtdrukverschil wat wij dan weer ervaren als 'geluid'.

De opmerking van Dantar dat hij hem heer luid heeft staan is dus zeker wel relevant aangezien dit het magnetisch veld vergroot.

ontopic:

Ikzelf heb ook een Z-5500 en heb hem al een goede 2 jaar of zo, blijf het een super set vinden.

De sub is heel erg groot, en in meeste gevallen moet je dan ook het sub volume iets lager zetten op de pod om nog realistische geluidsreproductie te krijgen.

Stemmen (in films of in muziek) zijn goed te horen, en ik heb ook geen klachten over de geluidsreproductie van deze set.

Uiteraard voor mensen die voor hi-fi audio willen gaan is dit niet de oplossing voor jou.
Het is en blijft een PC speaker set, geen hi-fi set. Al moet ik toegeven dat films kijken op een groot monitor via je blue-ray speler en dan aangesloten op deze set zeer vermakelijk is! Ikzelf heb ook de blue-ray van Cloverfield gekeken en het geluid is zo krachtig dat ik me letterlijk kapot schrok toen het monster vanuit de aswolk naar de helikopter greep krijsend en gillend.

Ikzelf gebruik de set dan ook voornamelijk als ik (surround) films kijk waarbij hard/mooi geluid een meerwaarde geeft (dus geen comedies of drama ofzo, alhoewel titanic met surround wel het noemen waard is!) maar als ik echt wil relaxen 's-avonds met perfecte geluidsweergave dan zet ik mijn sennheiser HD koptelefoon wel op ^^
Geweldige set , hier heb ik de Z-680 in huis die eigelijk gewoon het zelfde kan en aan geluid leverd enkel zijn uiterlijk zijn verfraaid van de Z-5500 en de bedienings module zit in een ander jasje.

Over de kwaliteid kan eigelijk best kort zijn, het is gewoon prima spul en het geluid klinkt voor middenmoot gewoon goed.
De set staat hier als 5.1 in de woonkamer omdat ik gewoon niet genoeg ruimte heb op het bureau en aangezien de speakers nogal fors te noemen zijn voor pc speakers hangen ze aan de muur in de woonkamer.
het resultaat is gewoon prima te noemen en doet niet onder voor een 5.1 set dat je bij een electronica zaak koop van jvc of dergelijke.
echter ik vind wel dat er een nadeel zit op deze set ik mis namelijk de Treble om in te stellen, soms kan het net even iets te helder klinken maar is dan niet bij te stellen.
De speakertjes , ze klinken voor dit soort formaat heel goed , er is ook een pioneer set tekoop die ook goed klink maar de Z-680 doet hier echt niet voor onder.
De subwoofer is inderdaad soms moeilijk in toom te houden , hij staat hier op zijn minimaal stand en nog kan hij behoorlijk overheersen in het 80-120Hz gebied en das toch een minpuntje , ik heb dit opgelost door een doek in de basreflex pijp te stoppen wat het toch nog iets dempt .
Verder toen ik op de pc in EAX speelde met 5.1 setup was dit verschrikelijk mooi en goed ! met name met een XFi kaart en EAX5.0 de geluiden waren goed verdeeld en duidelijk, over de explosies kan je kort zijn ,als de sub onder je bureau hebt staan dan blaast hij de sokken van je voeten !! :D

Veder aardige review maar mis een hoop details en foto's , voor iemand die wat info zoekt zal uit deze revieuw geen echte conclusie kunnen trekken en tot een koop over gaan.