Inno3D iChill GeForce GTX 780 3GB HerculeZ X3 Ultra Review

Maurice__Smit 27 juli 2013, laatste update op 27 juli 2013, 2.031 views

Inno3D iChill GeForce GTX 780 3GB HerculeZ X3 Ultra

Pluspunten

• Performed zoals verwacht, buitengewoon goed.
  • Naar rato vrij geluidsgering (helaas niet kunnen meten)
  • Temperaturen zijn ook zeer schappelijk

Minpunten

• Zeer groot PCB
  • 3 Sloten dik
  • Met een prijskaartje van zo'n 650E in het hogere segment

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Vanwege een aantal positieve reviews elders heb ik gekozen om deze GPU te plaatsen in mijn desktop. Ik heb veel informatie ingewonnen en een tijd getwijfeld tussen een SLI opstelling (van b.v. de 770), maar een single GPU heeft uiteindelijk mijn voorkeur gekregen, vanwege:
- Minder warmte
- Minder geluid
- Minder verbruik
Daar de GPU vaak wordt gezien als 'het kloppend hart' van een game pc, vond ik een wat duurdere kaart geen probleem. Ik heb de kaart nu een kleine maand in bezit en denk een goede onderbouwing te kunnen geven over de prestaties en eigenschappen.

Allereerst wat informatie over mijn systeem - key features:
CPU: Intel Core i5 4670K (@3.8GHZ)
DDR: Corsair Vengeance 16GB (CL9), dual pakket
MB: Asus Maximus Gene VI

Overige specs:
HDD1: Plextor M5S 256GB
HDD2: Seagate Barracuda 7200.14 2TB
CPU Cooler: Thermalright True Spirit 140 BW
PPU: Cooler Master Silent Pro M2 620W
Monitor: ASUS VG248QE
Case: Fractal Design Define R4 Black Pearl (4 fans totaal)

Helaas 'no where near' een testsysteem zoals je hem in de officiŽle reviews vind, maar waren helaas de financiŽn niet naar. Ik draai win7 64bit. Keuze voor de monitor is vanwege de 144Hz, er zijn (helaas) geen IPS panelen op de markt die >60Hz gaan. Verder gebruik ik (veelal) het advies van de GeForce Experience om de game settings in te stellen.

Unwrapping the Package
De kaart zelf is meegeleverd in een iChill verpakking met de volgende inhoud:
- PCB zelf
- 2 plastic kapjes welke oplichten (1tje met het iChill, andere is blanco)
- 2 PPU connecter kabels, om de GPU van de extra Watt te voorzien
- Muismat
- Instructie boekje / manual
- CD met Nvidia drivers

Gebruikte drivers
Gebruikte driverversie: 326.19 (Beta)
Versie GeForce Experience: 1.5.1.0

Hieronder wat testuitslagen van 3DMark en een set games.

3DMark resultaten:

Ambient Occlusion: Ultra
Object level of detail: Ultra
Vsync: On
Frames: 4850 - Time: 60000ms - Avg: 80.833 - Min: 43 - Max: 121

Crysis 3: (welcome to the jungle)
Anti-Aliasing: MSAA x8

Texture downscaling: None
Texture memory size: Very large
Anti-aliasing: Enabled
LOD Distance: Far
Verder alles op 'enabled', muv Ubersampling.
Frames: 5443 - Time: 60000ms - Avg: 90.717 - Min: 16 - Max: 124

Far Cry 3:
Vsync: 2 Frames
Max buffer: 5 frames
Antialiasing: 8xMSAA
SSAO Method: SSAO
Video Quality: Alles ultra/very high/high (gemaximaliseerd)
Frames: 2955 - Time: 60000ms - Avg: 49.250 - Min: 38 - Max: 62

Temperatuur:
GPU temperatuur tijdens 1,5-2,0 uur gamen:
Omgevingstemperatuur: 26,5 graden
Min: 60 graden
Gem: 61 graden
Max: 71 graden

conclusie
Ik ben uitermate tevreden met deze aanschaf en verwacht er ook een tijd mee verder te kunnen. Alle games hebben om max. settings geen haperingen of issues. Drivers draaien goed, temperaturen en geluidsproductie (zelfs in deze warme dagen) zijn binnen de perken.

Wel is het een zeer grote kaart (komt net niet tegen de hard-disc racks aan) en tevens zeer dik. Dit in SLI zetten is ook absoluut geen optie, omdat tevens veel van de warmte niet naar de achterzijde van de kaart gebracht wordt (zoals wel het geval bij de factory-default 780). Dat betekend dat mijn kast wel een tweetal extra fans heeft gekregen om de warmte goed af te kunnen voeren. Verder is er bij het aansluiten 1x een 6 pins en 1x een 8 pins additionele voeding nodig, dus voor een single GPU setup zou ik 600 Watt minimaal aanraden.

Heb jij ook een Inno3D iChill GeForce GTX 780 3GB HerculeZ X3 Ultra?

hallo

hoeveel % fanspeed was het toen het 71 graden aantikte ?
en het overclocken hoe gaat dat of doe je dat niet ?
Duurde even :) maar ik heb gisteravond een tijdje weer crysis3 gedraaid, kwam iets lager uit nu (max temp 68 graden), echter is de omgevingstermperatuur nu ook gelukkig wat lager. Het max% van de fans stond op 55%.

Ik heb de kaart niet overgeclockt. Hij heeft van nature al een flinke boost.
Wel zou er, gezien hij mooi op temperatuur blijft en de fans nog niet 'vol' draaien wat potentie hebben voor overclocks, maar ik vind het zelf vooralsnog niet nodig.

Ben overigens erg benieuwd hoe hij het doet op een multi-display opstelling, heb zelf echter maar ťťn scherm, dus ben benieuwd of er mede-tweakers zijn die het getest hebben!
Zou het fysiek passen om hem in SLI te zetten? De warmte buiten beschouwing gelaten..
Dat gaat wel passen. Koelers hebben wel (kleine) zij-inlets voor de airflow om SLI te waarborgen :).
Ik heb zelf alleen een wifi kaartje in m'n express slot geduwd (vond de combinatie van mPCIe + kabels + antennes fors duurder, dus dan maar een pci-kaartje.
Op alle moederborden? Of alleen op de mobo's met 3 of meer PCI Sloten?
Op een Gene IV zal SLI nooit passen gezien de kaart 3 sloten dik is...
Dan heb je bijv. een MSI Z87-G45 Gaming nodig waar er 3 sloten ruimte zit tussen de eerste 2 PCI 3.x x16 sloten zit