Specificaties 32" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony KDL-32W655A Zwart Review

Sorki 26 juli 2013, 7.275 views

Sony KDL-32W655A Zwart

Pluspunten

• Scherp vloeiend beeld met levendige kleuren
  • Vlotte intu´tive menu's
  • Laag verbruik (~ 50w)
  • DLNA ondersteuning
  • Wifi & RJ45
  • Veel tuners ook voor satelliet
  • CI+ slot
  • Screen Mirroring
  • Firmware updates over internet

Minpunten

• Geen 3D
  • Slechts 2 HDMI ingangen
  • Slechts 1 sateliet ingang
  • Geen standaard VESA
  • Vertraging bij weergeven grote foto's van USB Stick

Stilaan zijn alle apparaten & verlichting in huis vervangen door zuinige varianten, de TV was nog een oude 32" Sony LCD die om en bij de 150W verbruikte.

De zoektocht was kort maar krachtig, vooral afwegen tussen enkele Samsung en Sony modellen. Uiteindelijk voor de Sony gekozen wegens zijn redelijke prijs navenant de functionaliteit & beeldkwaliteit.

Geen 3D (!) voor mij een zeer bewuste keuze.

In de doos
* Het toestel
* Afstandbediening (RM-ED053, niet die met die driehoekige knoppen dat je in de Amerikaanse reviews vind)
* Externe adapter
* Voet / Kabels / Boekje / ...

Afwerking
Zwarte rand rondom is uit brushed aluminium, het scherm zelf zou anti-reflectieve gorilla glass zijn (al kan ik daar geen officiŰle sony bron van vinden). Het geheel doet allesinds zeer degelijk aan.

Montage
Kinderlijk eenvoudig. Het bijgeleverde voetje kan je gebruiken als voetje of als montagebeugel. De standaard VESA mounts zijn niet mogelijk (nu ja, niet standaard, maar eenvoudig aan te passen mits wat creativiteit..)
Kabels aansluiten en klaar.

POWER ON!
Het Sony logo verschijnt even fier in beeld gevolgd door de mededeling dat er een nieuwe firmware beschikbaar is en kan gedownload worden. Nog geen 5 minuten later zit ik voor het scherm de menu's eens te doorlopen.

Geen enkele dode of bright pixel (m'n ergste nachtmerrie) dus dat valt ook weer mee.

Ervaringen
Het beeld is opvallend scherp, zeker tegen over m'n vorig toestel. De kleuren spatten van het scherm, net iets te kleurrijk naar mijn mening. Dit was snel aangepast met de kleuren instelling aan te passen van 'levendig' naar 'neutraal'. LED, Edge lit (mooi egaal), prima kijkhoek, zwart is zwart... gewoon wat je ervan verwacht.

De menu's zijn intu´tief en logisch gegroepeerd. Geen haperingen bij het bladeren door de verschillende menu's en opties.

Het geluid is goed, zonder meer. Bij veel moderne flatscreens gaat men er vanuit dat je een 5.1 systeem in de huiskamer hebt en is het geluid maar belabberd. Sony wil daar vanaf en heeft er werk van gemaakt. Geen wow ik tril uit de zetel ervaring maar dat lag ook niet in de lijn van mijn verwachtingen ;)

Films afspelen van een harde schijf gaat prima voor de meeste gangbare formaten en ook MKV's spelen zonder problemen af.

Heel wat ingebouwde tuners (DVB-T, DVB-T2, DVB-S, DVB-S2, DVB-C, CI+), dus ook voor satelliet (enkel mono).

Niet getest
- screen mirroring op tablet / android phone
- ingebouwde tv gids (wegens digibox)
- gamemodus

Ik ben niet echt merkvast en het was kantje boordje of er stond een Samsung in huis. Het toestel maakt over het algemeen een betere indruk dat wat ik ervan verwacht had.

Ben er zeer tevreden van en zou hem aan iedereen aanraden die op zoek is naar een degelijk internet tv zonder 3D mogelijkheden.

Heb jij ook een Sony KDL-32W655A Zwart?

Hoe krijg ik 200hz functie aan? Ik kan het nergens vinden.
200hz en 600 tot wel 900hz dat zijn gewoon marketingtrucs.
Ja ik had het al gelezen ergens, ik heb de TV niet meer trouwens.
Waarom heb je de tv niet meer?
Prachtige televisie maar de 2 hdmi porten is de killer in mijn geval. Wel een leuke review om de mensen wat wijzer te maken.
Ik ben van plan deze tv te kopen, zeker na je goede review, die heeft me wel overtuigd :)
Mag ik vragen of de game modus goed werkt?
Heb de game modus geprobeerd, ik zie geen verschil maar dat kan aan de gespeelde games liggen. Heb eigenlijk geen idee wat ik moet verwachten/anders zien in game modus ;)

Het werkt goed, ook bij snelle beelden, geen lag of gordijn (zweem/wasem, of hoe noem je dat....) wat ik met mij vorig toestel wel had.
bedankt voor de info, ik heb hem gekocht :)
Prima tv ben er zeer blij van, zeer mooi beeld.
Met de nieuwe consoles in het vooruitzicht ben ik van een nieuwe tv te kopen. Toen kwam ik bij deze tv terecht. Het lijkt mij een prima toestel, maar nu is mijn vraag; zitten er van die witte en rode ''tulpingangen'' om 2 audio kabels in te drukken, ivm met het gebruik van mijn logitech headsetje.
Er zijn component ingangen aanwezig ja.
Ik wil graag deze TV kopen.
Zou jij mij deze TV aanraden.
We hebben er nog eentje gekocht (32" deze keer), dus ja ik raad hem je aan.
Meningen kunnen verschillen natuurlijk.
Dan ga ik mooi voor deze.
Even wachten tot januari.
Dan zijn ze een stuk goedkoper.
Zelf ben in ook ge´nteresseerd in deze tv, hoe kom jij aan de wijsheid dat hij in januari een stuk goedkoper is?
Dan zijn de feestdagen voorbij en willen de winkels de 2013 modellen eruit hebben.
Op het sony entertainment network zit ook een internet browser, kan je hiermee ook uitzending gemist bekijken?
Er zitten apps daarvoor in.
Hoi Sorki,
Ten eerste, bedankt voor je review!
Ten tweede: een vraag: heeft deze TV automatische backlight dimming bij het afspelen via HDMI? Zo ja, is deze uit te zetten?
De Samsung LED TV die ik gekocht heb laatst heeft automatische backlight dimming. Tot mijn grote ergenis is deze niet uit te zetten. (er is wel een optie voor in het menu, maar deze heeft geen effect). Hij doet het niet als ik iets van een USB stick afspeel, of gewoon kabel TV kijk. Op internet las ik dat tegenwoordig veel TV's hier last van hebben(met name Samsung TV's). De Samsung TV heb ik al retour gedaan. Ik zou graag deze Sony TV willen kopen, maar ik wil er zeker van zijn dat hij of geen automatische backlight dimming heeft, of dat hij dat wel heeft, maar dat het uit te zetten is.
Net even gechecked, de backlight dimming kan uitgezet worden onder de eco instellingen.
Ik moet toegeven dat ik het dimmen dmv de lichtsensor wel aangenaam vind voor 's avonds. Het verschil heb ik pas vandaag gezien bij het testen ;)
Bedankt voor het testen :)
Ik had duidelijker moeten zijn toen ik het over automatische backlight dimming had, want waar jij het over hebt bedoelde ik niet. Het is echter fijn om te weten dat dat in ieder geval uit kan.
De backlight dimming(soms wordt het dynamic contrast genoemd) waar ik het over heb past zich niet aan op de hoeveelheid licht in de kamer, maar aan de hoeveelheid wit op het scherm. Wanneer de scene vrijwel donker is gaat de backlight zacht. Als er dan wat meer licht in de scene komt gaat het backlight feller branden. Die aanpassing is met een kleine vertraging. (dat is eigenlijk wat het het meest irriterend is).
Hey daar, mooie review :)

Ik heb nog wel een vraagje: kun je je smartphone als afstandsbediening gebruiken bij deze TV? En kan ik aannemen dat deze NetFlix ondersteund? Dit zou voor mij de doorslag geven om de TV te halen namelijk :P
Ik hoop dat ik het niet verkeerd begrijp, maar een externe adapter als voeding? Dat lijkt me nou helemaal niks. Is rommilig, en het staat goedkoop.
Hoe kan Sony dat nou doen...

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 28 mei 2014 15:38]

De voeding is inderdaad een externe adapter.