Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

LG L227WT-PF Zwart Review

Dima_2005 11 augustus 2008, 1.811 views

LG L227WT-PF Zwart

Pluspunten

• Heel mooi design
  • Goede kleurweergave
  • Goede helderheid en contrast
  • Vrijwel geen inputlag + zeer lage reactietijd.
  • Veel leuke functies
  • Het voetje (draaibaar en kabels wegwerken)
  • Ingebouwde stroomadaptor
  • DVI-D en D-Sub (met schakelmogelijkheid)

Minpunten

• Duurt lang om aan je wens in te stellen
  • Geen HDMI

Ik heb deze scherm gekozen omdat mijn oude Viewsonic van 19" het begeven had. Hij kon niet zo goed tegen water toen door onze veranda water binnenkwam en ik schat dat er zo'n 3 à 4 liter op het scherm gestroomd had. Dus we hadden een nieuw nodig, maar onze verzekering zei dat we een scherm mochten kiezen tot 300¤; deze kostte 279¤.
Maar het is niet zomaar dat we hem gekozen hebben, ik heb heel veel schermen vergeleken en ik kwam uit dat LG de beste merk is voor schermen (en we hebben er ook ervaring mee), het had een mooi design en het was de top-model onder de 22"-serie met een TN-paneel. De keuze was makkelijk gemaakt...

Foto's zijn afkomstig van www.prad.de en www.lge.be

Uit de doos

Spijtig genoeg heb ik hier geen foto van, maar ik kan zeker zeggen dat het heel goed verpakt is. Als je de doos opendoet zie je de eerste laag piepschuim met bovenop de belangrijkste dingen, nl. de handleiding hoe je het scherm in elkaar steekt, de CD en de garantieboekje. Als je de piepschuimen plankje wegdoet, zie je alles voor het scherm apart verpakt, elk deel van het voetje apart verpakt, de stroomkabel, een DVI-D en een D-Sub kabel. En last but not least: een doekje :). Zo zie je het gevoel voor kleine details bij LG. Als je dat allemaal uitgehaald hebt, kun je eindelijk de 2de piepschuimen plank eruit nemen en je ziet het scherm! Waterdicht en zacht verpakt.
Het installeren van de scherm duurt nog eens geen 5 minuten. De voetje op de tafel zetten, daar de verticale houder op, scherm op de verticale houder, stroomkabel en DVI-D kabel erin. kabels even wegwerken in de kabelmanagement-systeem en je bent klaar! (natuurlijk ook nog aan je pc aansluiten :))

Featureset
Dit is gewoonweg het beste aan deze scherm, het heeft redelijk veel goede en handige features. Maar er zijn toch wel features die ik ik wel graag gezien heb, die er niet zijn. Dat is natuurlijk een HDMI-ingang, een USB-hub en speakertjes. Maar het is niet zo dat die voor mij verplicht is, maar zou aangenaam geweest zijn om het te hebben.
Ik zal de features in 5 categorieën verdelen zodat het een beetje overzichtelijk blijft.

De specificaties
  • Grootte: 22" breedbeeld (56 cm)
  • Resolutie: 1680x1050 (WSXGA+)
  • Helderheid: 300 cd/m²
  • Contrast: 10.000:1
  • Kijkhoek: 170°/170° (Verticaal/Horizontaal)
  • Responstijd: 2ms
Dit is maar een kort lijstje, maar er is ook een beetje commentaar bij te geven. Ten eerste is de resolutie vrij goed, maar het is spijtig genoeg net te weinig voor Full HD (1920x1080 of 1920x1200). De helderheid, die cijfers die zeggen je weinig, maar als je de scherm voor het eerste keer opzet, staat de helderheid op 100%, ik moet zeggen dat het VEEL te helder is zelfs met helder daglicht. En de contrast, dat is de dynamische contrastwaarde, maar volgens mijn ogen heeft deze scherm een heel uitstekende contrast als je het goed instelt.
De kijkhoeken zijn reëel rond de 160° Horizontaal en 120° Verticaal zonder vervorming.
Er is ook een mogelijkheid om de scherm aan de muur te bevestigen, maar daarvoor heb je nog een extra wall-mount systeem nodig.

Het voetje
Het voetje ziet er op het eerste zicht erg licht en onstabiel uit, maar het scherm staat er goed en stevig op. Het grote voordeel is dat je het hele scherm kan draaien zonder de voetje te moeten verplaatsen. De scherm kan 352° draaien, dit is dus heel handig, zeker voor installatie van een extra kabeltje, of iets anders dat zo is.
Dan is er ook een kabelmanagement-systeem, je hebt 3 gleuven, daar steek je de 3 kabels in, je sluit het af met een plaatje, en je ziet feitelijk de draadjes niet, ik heb er ook andere draden bijgestoken, zoals van de speakers, van toetsenbord, van smartcard reader, .... Zo is mijn bureau dankzij de scherm heel goed opgeruimd.

De Aansluitingen

Er zijn 2 belangrijke aansluiting, namelijk, een digitale aansluiting (DVI-D) en een analoge (D-Sub). Als je de mogelijkheid hebt om te kiezen, raad ik je zeker aan om de digitale aansluiting te kiezen, aangezien het een veel betere aansluiting is, het biedt ondersteuning voor HDCP en je hebt een betere kwaliteit. Ook is het bij de tests gebleken dat de digitale ingang helemaal geen input-lag heeft! (ivm een CRT-scherm, waar men vanuit gaat dat er geen input-lag is).

De knopjes

Hoe dom het ook niet mag lijken, maar de knopjes bieden veel meer mogelijkheden dan bij de meeste andere schermen. Zo heb je ten eerste een knopje voor zooming, dit is vooral voor de blindere mensen. Het gene wat het eigenlijk doet is gewoon de resolutie verlagen, maar niet vanuit de videokaart, maar gewoon binnenin het scherm.
De 2de knopje is de menu-knopje, de menu is heel uitgebreid, en als je er alles over wilt weten, kun je beter de handleiding lezen.
De derde knopje is de fEngine, het biedt de mogelijkheid om te schakelen tussen 4 profielen, dat zijn: film, tekst, gebruikersprofiel en normaal. De film-profiel biedt een uitstekende contrast. De tekst-profiel geeft ook een goede zachte weergave, leuk om te lezen, maar ook om gewoon te werken in de avond. De andere 2 profielen zijn volledig naar je wens in te stellen.
Daarna is er een knopje die je laat schakelen tussen de digitale en de analoge ingang. Hierdoor kun je dus eigenlijk met 2 pc's gelijktijdig werken.

Altijd breedbeeld
Het is een feit dat ongeacht welke resolutie je ingesteld hebt, werkt de breedbeeld-functie zonder al te veel vervormingen. Dit is heel handig voor mensen die computers repareren en gewoon een standaard resolutie van 1024x768 instellen, maar ze kunnen nog altijd goed werken, deftig lezen en alles gewoon doen zoals ze dat willen!

De software

Er wordt ook software meegeleverd met de scherm op de CD-ROM. Het biedt veel mogelijkheden voor het instellen van de scherm. Je kan softwarematig helderheid, contrast, .... Er zijn ook mogelijkheden om het volledig naar wens in te stellen, er zijn patronen ingebouwd, er zijn ook instructies voor perfect contrast, dus heel veel mogelijkheden.
De software is wel soms een beetje traag en hangt vast op oude slechte pc's. Op XP werkt het niet zo goed, maar op Vista werkt het bijna perfect :)

Kleurweergave
Ik ben perfect tevreden over de kleuren van deze scherm, het biedt zeer mooie en realistische kleuren. Er zijn ook zeer zachte overgangen van kleuren, je ziet het allemaal in een vloeiend beeld. Ik moet wel eerlijk zijn, dat op de analoge ingang het wit soms een beetje geelachtig lijkt bij het booten, weet niet waar het aan kan liggen, maar het is zeker niet storen aangezien het zichzelf oplost eens het in Windows is. Ik vermoed dat het aan de kleurprofielen ligt. Ook met de aansluiting aan mijn laptop moest ik de Gamma van Nvidia settings van 50% naar 100% veranderen of het wit was een beetje groenachtig. Dus het is altijd prutsen met de instellingen van je pc.
Maar moet wel eerlijk zeggen dat dit probleem er niet is met de digitale ingang.

Contrast en helderheid
De contrast van deze scherm is net zoals eerder gezegd enorm goed, de commerciële waarde is 10.000:1, maar het oogt gewoon goed, zwart is echt zwart en wit is echt wit. Maar dit is natuurlijk in de juiste instellingen en daar is ook heel veel aan te prutsen. Het zwart wordt grijs bij teveel helderheid, dan moet je weer contrast toevoegen, dus je kan nooit de settings afzonderlijk instellen, langs ene kant is het goed, dit betekent dat het een gevoelig en goed scherm is (bij mijn vorige bleef mijn contrast op 100% en ik veranderde helderheid, zag geen verschil). Langs de andere kant is het dus lastig en weeral tijdrovend.
De helderheid is heel goed, veel te goed. Op 100% is het gewoon oogverblindend, zelfs met heel veel daglicht, is het veel te fel voor mijn ogen. Dus dat moet je alweer juist instellen, op minimale helderheid zie je bijna niks, maar het gaat wel bijna tot 0. Dat zijn dingen dat je heel vaak niet kunt instellen.

Ghosting
Ik speel niet zoveel FPS spelletjes, maar ik zie wel dat er zo goed als geen ghosting is. Dit is allemaal dankzij een TN-paneel van hoge kwaliteit, die een uitstekende responstijd heeft.
Ook voor de gamers wat heel belangrijk is, dat deze scherm een eenzelfde input-lag heeft als een CRT-scherm, namelijk geen. Dit kun je op PRAD nalezen. (duits)
Het is natuurlijk niet mogelijk dat het geen inputlag heeft, maar het is ook maar een manier van testen.

Pixeldefecten
Ik heb deze scherm wel nog maar 2 dagen op het moment van schrijven, maar er is geen enkele pixel of sub-pixel defect. Ik heb de garantie trouwens niet genomen, aangezien bij de aankoop van het scherm al een garantie van klasse 2 zit. Dit betekent dat er max. 2 pixels of 5 sub-pixels kapot mogen zijn.
Ik had dat natuurlijk meteen getest dus. Ik heb dat met Dead Pixel Tester getest in alle mogelijke kleuren, het hele scherm geïnspecteerd en ik zag dat elke kleur heel goed weergegeven heeft. Dit bewijst nog eens de hoge kwaliteit van deze scherm.

Bouwkwaliteit en afwerking
Dit is iets dat heel persoonlijk is, maar ik vind dat deze scherm heel degelijk in elkaar steekt. Als je kijkt, zijn de connectoren heel stevig en zijn de materialen redelijk sterk. Ik ben dus tot nu toe zeer blij over de bouwkwaliteit en afwerking, maar er is maar een ding dat beter kon. Het is namelijk zo dat je aan de randen in het midden (waar 2 stukken plastic samenkomen) soms wel eens een scherpe punt kunt voelen. Het is zeker niet zo dat je je er aan gaat snijden, maar het is toch wel onaangenaam. Dus de afwerking kon wel een beetje beter.

Vormgeving
De vormgeving is iets heel persoonlijk. Ik had een scherm nodig die een beetje neutraal is, maar ook niet te lelijk. Dat had ik bij deze scherm gevonden. Op de productfoto's ziet het er een redelijk saaie scherm uit, maar bij het uitpakken zie je dat de glanzende rand heel mooi oogt, ook is de Power-led heel mooi. Het heeft een heel mooie blauwe kleur, maar die kun je trouwens uitzetten als het je stoort.
Maar misschien zei ik dat mooi erg persoonlijk is, maar ik moet wel zeggen dat dit zo'n universeel scherm is, dat het iedereen tevreden kan stellen. Dit kun je niet bij Samsung zeggen, die hebben een erg dikke onderrand, vind ik heel lelijk.
Ook een ander leuk punt is het speelse look, de uitstekende power-knopje is heel sympathiek en voegt toch iets leuks toe aan een strakke design.
Van onder in de review kun je de foto's bekijken van het scherm.

Over de prijs valt er weinig te zeggen. Het is veel, zeker als je weet dat ik er 279¤ voor betaald heb (in PriceWatch staat het al voor 226¤). Voor 279¤, dan is het erg veel om uit te geven aan een 22" aangezien er ook al mindere modellen die ook heel goed zijn die al voor 50¤ minder te verkrijgen zijn. De mensen kijken heel vaak alleen maar naar de grootte en de prijs. Maar je ogen zijn die 100¤ t.o.v. de goedkoopste model het waard. Het is echt genieten om op deze scherm te werken en dat is onbetaalbaar.

Mooie einde toch? :)

Een uitstekende scherm die ik je zeker aanraad.

Nuja, het is een begin... nu nog wachten op mijn nieuwe pc, waar ik voor elk onderdeel een review ga schrijven. Dus dit is de eerste van een berg :)
Update 11/08/08: Typo's weggewerkt waar ik gevonden heb en beetje verandert.

Heb jij ook een LG L227WT-PF Zwart?

Beste Dima, wederom een review jouw waardig. Ik heb het maar opgegeven om jouw karma op het punt van reviews te bereiken, zeker nu er nog een hele batterij aankomt met je nieuwe computer :P .

Zoals je gewend bent van mij toch nog wel een reactie en wat opmerkingen:

Bovenaan beginnend: als ik je review lees ben je nauwelijks ergens negatief over, waarom scoren dan de prijs, pixelfdefecten, en bouwkwaliteit “slechts”goed i.p.v. zeer goed. De “goed” van de featureset kan ik terug vinden in je review, dus die snap ik….

Ik ken jouw probleempje, maar het blijft mij verbazen dat er mensen zijn die kiezen voor een 22” scherm. De resolutie is gelijk aan een 20” en zoals je zelf al opmerkt net niet toereikend voor Full HD. Misschien dat ik nog wat meer had aangedrongen op een 24”, of anders gewoon voor een 20” was gegaan. Maar ja, je had toch ook al een 19”, waarvoor ook zo een verhaal opgehangen kan worden…..

M.b.t. de featuresset is het idd jammer dat er geen USB en HDMI op zit. Het gemis aan de speakers moet je volgens mij juist heel tevreden stellen. In die dingen gaan alleen kosten zitten en klinken doen ze voor geen meter. HDMI is voor de gamefreak een beetje een must aan het worden en USB is gewoon lekker handig voor je stickie e.d.
Je noemt zelf de (dynamische) contrastwaarde al commercieel. Is het ergens in te stellen of je het dynamisch contrast wilt gebruiken. Ik heb er al de nodige negatieve ervaringen over gelezen.
Je geeft kijkhoeken op van +/- 170o. Dit zijn extreem goede waarden voor een TN scherm. Heb je zelf de ervaring dat dit in het echt ook zo is. Zou je daar een fotootje van kunnen maken (zowel vert. als horz.). Als dit nl. de juiste waarden zijn, dan is één van de belangrijkste bezwaren tegen TN-schermen daarmee zo goed als uit de wereld geholpen.
Opgegeven responstijd is natuurlijk g2g en geen z<->w waarde, die je nog maar nauwelijks tegenkomt.
Wat ik aan features eigenlijk nog wel mis (maar jij blijkbaar niet omdat je er nergens over rept) is een pivot functie, een verstelbaarheid in de hoogte en de mogelijkheid het scherm te kantelen. Maar in deze prijsklasse zijn dat zeldzaamheden.
Deze mening kan ik niet met je delen. Naar mijn idee wordt de resolutie niet verlaagd, maar juist verhoogd (middels interpolatie), dat is imho de enige manier om te kunnen zoomen, nl. de andere optie (pixels uitschakelen) lijkt mij niet erg aannemelijk. Overigens wel een erg fraaie feature, evenals de 4 (!) verschillende profielen die je in kunt stellen. Een mogelijkheid die ik op mijn (veel duurdere) Dell mis.
Dat de knopjes onder het scherm zitten, vind ik een heel mooie vinding.

De animatie bij software is erg leuk gevonden (jammer dat ik dat zelf nooit bedacht heb), zou je die echter langzamer kunnen zetten, zodat je beter kunt zien welke opties er zijn. Als ik het zo snel goed zie, staat daar bij options wel een pivotfunctie bij. Moet je het scherm dan handmatig op zijn kant zetten?
Een aardappelschilmesje of een Stanleymes (riskanter) doen wonderen met dat soort dingen. Als je voorzichtig te werk gaat zie je er niets van.
Is dit DE reden dat je geen Samsung hebt aangeschaft? De Samsungschermen worden (gezien de reviews hier) toch meer gekocht dan jouw LG.
Door Dima_2005, zondag 10 augustus 2008 17:27

Een scherm ophangen? Dit is iets nieuws

Maar in de handleiding staat er wel een onderdeel genaamd: wall mount, dus het zou wel zo zijn. Je moet wel apart een wall-mount kit kopen.
Ja, dat bestaat. Mijn Dells zijn uitgerust met een standaard Vesa 100 mounting systeem, waardoor allerlei zaken aangeschaft kunnen worden waarmee het scherm te bevestigen is. Voor zover ik kan zien heeft jouw LG geen standaard aansluiting, dus zul je bij LG moeten gaan shoppen voor eventuele wall mounting, of zelf iets moois maken.

Veel succes met je nieuwe scherm en wacht met belangstelling je Nehalem computer af.

P.S. zal in een PB nog wel wat typo’s doorgeven.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 11 augustus 2008 00:11]

Je wilt weer lastig doen :) Ik zal je toch maar op alles antwoorden :)
Van de pixeldefecten moet je goed zeggen als er geen pixeldefecten zijn, zeer goed is als er langdurig geen pixeldefecten zijn.
Hier ben ik niet zomaar voor gegaan. Ten eerste zijn de 24"-modellen die goed zijn, direct +200¤, dat is redelijk veel. Ten tweede, een 20" scherm is gewoon veel te klein verschil met de 19".
Dit is inderdaad commecieel, maar het is wel een feit dat het dynamisch contrast vooral bij de film-profiel aangaat, maar voor de andere profielen weet ik dat niet precies, maar ik stoor me er echt wel niet aan. Ik heb er geen enkele probleem mee.
Ik geef dat inderdaad aan omdat het in de specificaties staat. Ik zal later fototjes maken als ik weer mijn digicam heb, maar ik kan wel zeggen dat het horizontaal toch ten minste 160° goed zichtbaar blijft zonder al te veel kleurmisvormingen.
Verticaal is het misschien 120°, verder verliest de scherm contrast en wordt het redelijk helder.
Je hebt gelijk, ik heb dat overgeslagen, ik zal waarschijnlijk de review nog verder uitbreiden. Maar een pivot-functie is er spijtig genoeg niet. Maar je kan wel naar voor en naar achter kantelen (naar achter 20°, naar voor 5°)
De animatie heb ik gepikt van PRAD :) Maar ik zal er zelf ook eentje maken. Nog maar enes herhalen: dit is een tijdelijke review, wordt later verder uitgebreid eens dat ik meer ervaring met het scherm heb.
De pivotfunctie is gewoon de beeld kantelen, maar de functie is er in feite niet.
Het is niet als een mes, maar het is gewoon onaangenaam. Het is meer de botte kant van een mes.
Dit is natuurlijk niet DE reden, ervaring met merken speelt hier ook veel mee. En Samsung wordt inderdaad meer gekocht, ze zijn goedkoper, maar ik ben er gewoon niet voor! Ik heb ALLE merken in de vergelijking opgenomen, maar de LG kwam er het beste uit.
Je zal inderdaad een wall-mounting systeem moeten kopen, er zijn 4 gaatjes die je kunt gebruiken voor een wall-mounting systeem.
Dank je wel, ik hoop dat het nog bij mij lang gaat blijven. En de Nehalem computer gaat inderdaad wel heerlijk zjin. Vanaf ze in de pre-order verkrijgbaar zijn, bestel ik ze :) (ik heb contacten dus ik kan misschien nog voor de release datum eraan geraken als het al binnenkomt :) )
is er een mogelijkheid om het scherm op te hangen?
als dat zo is dan heb jij me overtuigd om dit scherm te kopen.
Zeker een goede review, ga zo door ;)
Een scherm ophangen? Dit is iets nieuws :)

je ziet toch 4 schroefjes op de achterkant?
geen inputlag!!!

bij hardware info zijn de tijden niet 100% correct, maar de tijden tov de andere monitoren zijn goed (dit komt door de manier van testen)

goede review

[Reactie gewijzigd door onzam op 10 augustus 2008 17:19]

Dit is wel waar, maar ik baseer me op een andere site, waar ik zeker van weet dat het een goede reviewsite is. Ze hebben het vergeleken met een CRT-scherm, waar men zoals gezegd vanuit gaat dat er geen input-lag is.
Zeer nette review, nog een paar typo's, maar die zal je er wel eens uitwerken. Ziet er ook een zeer interessant schermpje uit!