Specificaties 12MP, Full HD filmen, 4x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Olympus XZ-2 Zwart Review

Ramon 26 juli 2013, laatste update op 26 juli 2013, 629 views

Olympus XZ-2 Zwart

Pluspunten

• Redelijk compact

Minpunten

• Niet bijzonder compact
  • Geen losse adapter
  • Verwarrende interface
  • Slechte support raw-codec

Uitbreidbaarheid Score: 2
Batterijduur Score: 3
Deze camera gekocht omdat ik snel een camera nodig had voor een vakantie, maar heb hem al voor de vakantie geretourneerd. Ik geef toe dat ik niet heel erg veel research had gedaan alvorens deze camera te kopen dus veel minpunten had ik kunnen weten, maar ik wil toch even delen wat ik ervan vond.

De interface: Die lijkt wel gemaakt voor aliens. Schermen en schermen vol met settings, slechts voorzien van een icoontje (ieder scherm hetzelfde icoontje) en een nummer. Ik ben een uur bezig geweest met uitzoeken hoe ik het focus en afdrukgeluidje uitgeschakeld kreeg. Toen had ik al mijn twijfels.

De batterij: Die vind ik erg klein en gaat ook niet zo lang mee... Daarnaast, je moet een stekker in de camera steken om de batterij op te laden. Ik vind een losse lader een must, zodat je met twee of meer batterijen altijd een werkende camera om je nek kan hebben hangen!

Software: Ik wilde specifiek in raw gaan fotograferen, dat kan met deze camera. Maar ik kreeg met geen mogelijkheid Windows 8 zover dat hij de Olympus-raw bestanden wilde gaan lezen. Wel met olympus eigen software of met Rawtherapee, maar als Windows zelf die raw niet kan lezen worden foto-management wel een tikje lastiger. Overigens werkt Windows 8 wel gewoon met de raw's van mijn oude Nikon DSLR dus aan W8 lag het niet.

Formaat: één van de redenen dat ik deze camera heb gekocht is omdat ik iets compacts wilde hebben. Maar achteraf en in vergelijk met mijn Sony NEX is hij zo compact nog niet eens. Rust bijvoorbeeld de NEX-5 uit met de 16-50 kitlens en ze komen eng dicht bij elkaar qua grootte.

• Windows 8

Heb jij ook een Olympus XZ-2 Zwart?