Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Shure SE215 (Zwart) Review

dreamless 26 juli 2013, laatste update op 26 juli 2013, 3.264 views

Shure SE215 (Zwart)

Achtergrond:
Wanneer je een waardeoordeel geeft over iets subjectiefs als geluidskwaliteit is het goed om een beetje achtergrond te geven m.b.t. de producten die je voor deze review hebt gebruikt.
Een lange tijd heb ik het gedaan met de standaard dopjes (onwetendheid) die bij elke mp3 speler en smartphone worden meegeleverd. De eerste (relatief) serieuze oordopjes waren de Sennheiser CX-300, vervolgens de Klipsch Image S4, de Creative Aurvana Live, en nu de Shure SE215. Wie deze producten kent, weet dat ze allen een benadrukte bas hebben waar mijn voorkeur naar uit gaat. Zo ook de huidige SE215's.

Product:
Doosje en boekjes etc. is wat men er van zou verwachten, en is wat mij betreft ook vrij onbelangrijk. Er zitten zes paar ear-tips in (small, medium, large) in zowel de rubberachtige versie als de befaamde Shure olive foam tips.
De dopjes zelf zijn gemaakt van een hard plastic wat doet vermoeden dat ze tegen een stootje kunnen. De af te koppelen kabel is dik en geeft geen storende geluiden af wanneer deze over je kleding wrijven. De stereo connector is zeer degelijk afgewerkt in een 90 graden hoek. Het gedeelte van de kabel dat achter je oor verdwijnt is van extra dik materiaal dat vorm behoudt.

Geluid:
Persoonlijk vind ik het fantastisch. Als iemand die een geaccentueerde bas waardeert, sluiten deze dopjes perfect aan bij mijn verwachtingen. De bas verpest de mid- en hogere tonen niet, maar kan afhankelijk van waar je naar luistert een donderend effect teweeg brengen (onwaarschijnlijk voor zulke kleine drivers). Wie meer en andere omschrijvingen van het geluid wil lezen doet er goed aan eens op head-fi.org te gaan kijken.
De isolatie van met name de foam tips is werkelijk fantastisch. Wanneer je wel eens met het OV reist, of lawaaierige buren hebt, dan kan je al deze irritatie met deze dopjes per direct buiten sluiten.

Prijs:
Hier wordt door verschillende mensen heel verschillend naar gekeken. De meeste mensen zullen je voor gek verklaren als je vertelt dat je honderd euro voor een paar oordopjes uitgegeven hebt (dat is 50 per dopje!) :-). Anderen zien dit als enorm "budget" en schrikken niet van producten van duizend euro.
Ik zelf vind honderd euro best veel geld, maar in dit geval zie ik het als een fantastische investering. De kwaliteit (bouw en geluid) doet vermoeden dat ik hier nog vele jaren plezier van zal hebben.

Tot slot:
Gaat je voorkeur uit naar goed geluid met een lichte nadruk op de bas, en kun je honderd euro missen, dan zit je met deze dopjes mijns inziens goed.

Heb jij ook een Shure SE215 (Zwart)?

Prima review! Grappig om te zien hoe de meningen over de bass verdeeld zijn. Jij vindt het misschien lichtelijk overdreven, waar anderen hem toch enigszins missen. Ik heb daarom wel een vraagje: hoe doen deze oortjes het als je naar de wat hardere muziekstijlen (hardstyle bv.) luistert?
Dank je! Ik luister ook wel eens wat dance achtige muziek, en daar zijn ze zeer geschikt voor. Wie zegt dat deze dopjes te weinig bas hebben, weet waarschijnlijk niet hoe ze de dopjes in hun oor moeten doen. Als je het juiste formaat tip gebruikt, en je een goede "seal" hebt, dan is de bas echt fantastisch! Misschien als je dopjes gewend bent met een hele extreme doffe bas (zoals veel goedkope dopjes), zou je kunnen zeggen dat deze bas missen.
Ik ben heel erg benieuwd wat je over een paar maanden van de kabel vindt. Ik heb de SE215's gekocht omdat ik het wel handig vond de kabel te kunnen vervangen, maar deze is naar mijn mening niet geschikt voor dagelijks intensief gebruik. Dit zou ik nog wel kunnen accepteren als de kabel goedkoop was, maar rond de 45-50 euro (de helft van wat de SE215's kosten) is wel erg veel van het goede. Gebruik ze nu 2 jaar en ik heb de kabel nu 2 maal vervangen (1 keer met een goedkoop (te kort) eBay model en 1 keer met een origineel) en de derde heeft nu ook zijn beste tijd wel weer gehad.

Geluid vind ik ook mooi, bass is aanwezig maar niet té, en ik denk dat het ook wel ligt aan de rubbers die je erop gebruikt.

edit: Ik gebruik ook de foam tips.

[Reactie gewijzigd door StarC op 4 augustus 2013 22:13]

Dat zal dan snel moeten blijken, want ik gebruik ze dagelijks. Ik kan me echter niet voorstellen dat de kabel helemaal kapot gaat. Alleen de connector kan evt. problemen geven, en deze doen behoorlijk sterk aan. Maarja, we zullen zien. Ik ken mensen die al 2+ jaren een ander model uit deze serie hebben (zelfde connector), en daar mankeert vandaag nog steeds niets aan.