Nokia N73 Zilver Review

merodach 8 augustus 2008, laatste update op 8 augustus 2008, 939 views

Nokia N73 Zilver

Pluspunten

• Volledigheid

Minpunten

• Traag
  • Al een paar keer vastgelopen (3x in 8 maanden)

Inmiddels ben ik zo ongeveer 8 maanden in het bezit van de Nokia N73. En ik moet zeggen: ik ben een tevreden gebruiker: als je kijkt naar de prijs van de telefoon en naar wat je ervoor voor krijgt, heb ik geen reden tot klagen.

Featureset

Ik kreeg de N73 geleverd in een doos met een geheugenkaartje van 32MB (die ik meteen maar heb weggelegd en vervangen met eentje van 1GB) en een headset. Zeker die headset is de moeite waard: goede geluidskwaliteit en je kunt gelijk handsfree bellen.

Verder is de telefoon erg volledig: Symbian OS S60 (rev. 3) erop (waarvoor meer dan genoeg applicaties beschikbaar zijn). Verder een mooie functie die automatisch de internetinstellingen van je provider voor je instelt, een handige mediaplayer, enz. enz. Aan de buitenkant: een redelijke foto/videocamera aan de achterkant met een verschuifbaar stofklepje ervoor en aan de voorkant een webcam om ook met beeld te kunnen bellen.

Daarom de beoordeling: goed.

Bereik

Over het bereik heb ik weinig te melden. Die is in ieder geval tot nu toe altijd goed geweest. Bijna overal in Nederland (waar ik geweest ben) een goede 3G verbinding. Maar dat hangt natuurlijk ook voor het grootste gedeelte af van de provider. Weinig op aan te merken dus: goed.

Accuduur

Op dit puntje ben ik niet altijd helemaal tevreden, maar dat kan net zo goed door mijn gebruik van de telefoon komen: ik heb altijd bluetooth aanstaan, gebruik de telefoon soms via bluetooth als modem bij mijn laptop, enz. enz. Daardoor moet ik mijn telefoon over het algemeen 2 of 3 keer per week opladen. Dat is natuurlijk wel wat vaak, maar aan de andere kant ook weer geen probleem. Mijn waardering: voldoende.

Gebruiksgemak

De standaardfuncties van de telefoon zijn goed te vinden en voor normaal gebruik is hij vrij makkelijk te bedienen. Over het algemeen is heeft hij de typische "Nokia-feel". Toch vind ik niet alles even makkelijk te vinden: in het begin moest ik best wennen aan de plaats van sommige instellingen en applicaties. Ook zijn de vier knoppen rondom het joystickje wat aan de kleine kant. Daarom mijn waardering: voldoende.

Design

Dit is natuurlijk per persoon afhankelijk en ik ben zeker geen expert op dit gebied. Daarom zeg ik gewoon maar wat ik er zelf van vind. Ik heb zelf voor de zilveren editie gekozen omdat ik dat mooi vind en er (voor mijn idee) iets sjieker uitziet. Het knoppengedeelte is ook mooi vormgegeven: het numerieke gedeelte in het midden met vier knoppen eromheen. Aan de bovenkant van die knopjes zit er dan een joystickje met ook daaromheen weer vier knopjes. Aan de rechterzijkant van de telefoon ook weer verzilverde knopjes.
Mijn waardering hiervoor: goed.

Bouwkwaliteit en afwerking

Ook hieraan heeft Nokia volgens mij goede zorg besteed. Alles aan knopjes en klepjes dat er aan deze telefoon zit, voelt stevig en solide aan. Het klepje voor de camera bijvoorbeeld is groot en makkelijk naar beneden te trekken. Ook het klepje voor de batterij is degelijk. Netjes met een verzonken knopje erin om hem te ongrendelen waardoor er geen geprutst en gepeuter is om hem los te krijgen (wat ik met andere telefoons wel heb gehad).
Om dit alles de waardering: goed.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Over het algemeen geen klagen. Het Symbian werkt goed en alle functies werken naar behoren. Toch heb ik al wel 3 keer een vastloper gehad (jawel) en af en toe vind ik de telefoon ook traag. Daarom voor dit onderdeel een voldoende.

Dit was voor mij de doorslaggevende reden voor de aanschaf. Dit was een van de goedkoopste smartphones die toch ook volledig was. Daarom voor dit onderdeel de maximale score.

Heb jij ook een Nokia N73 Zilver?

Ik heb dit machientje ook en na het updaten van de firmware is hij aanzienlijk stabieler en naar mijn gevoel ook sneller.
Bedankt voor de tip! :) Ik ga het zo meteen proberen.
Ik hoor ook nogal veel over vastlopers van deze versie. Dat lijkt mij toch eerder een onvoldoende voor betrouwbaarheid.