Cooler Master Hyper Z600 Review

not3pad 7 augustus 2008, laatste update op 8 augustus 2008, 3.135 views

Cooler Master Hyper Z600

Pluspunten

• Stil, erg stil
  • Goede koeling
  • Prijs/Kwaliteit verhouding

Minpunten

• Installatie

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Voor een bescheiden prijsje opgepikt bij de MyCom. En vandaag maar eens geplaatst op mijn mobo. De motivatie voor een nieuwe cooler was vrij simpel: geluid moet minder. Ik game vrijwel nooit op mijn PC, dus had ik geen behoefte aan een actieve cooler.

Samen met mijn 8600GT passive cooled videokaard, passief gekoelde wifi pci-card :+ en low-noise zalman voeding is mijn systeem nu vrijwel fluister stil. Uiteraard gaat dit alles niet vanzelf, dus hierbij een klein verslag met mijn ervaringen met het installeren van de cooler!

Systemspecs

Dimensies127.28 x 127.28 x 160 mm
Gewicht1045 gram
Sockets940, AM2, AM2+, 775
Geluid0db

Eerst maar eens mijn systeem netjes ontleden, en vergelijkende pics maken natuurlijk.
Alle afbeeldingen zijn klikbaar naar high-res formaat! :)

Oude situatie

De oude situatie met de standaard boxed intel cooler. Mijn moederbord ziet ziet nog geen vuiltje aan de lucht, niet wetende dat hij straks 1045 gram zal moeten dragen.

De bizar grote Z600, naast de bescheiden stock cooler

De bizar grote Z600, missionaris met de stock cooler

CPU Cooler upskirts.

Tijd om de pootjes op de Z600 te monteren. RTFM doe je pas als het fout gaat dus eerst braaf de pootjes monteren. Totdat ik er achter kwam dat de schroefjes er wel heel moeilijk in zouden gaan. Toch maar even de manual ingedoken: pootjes eraf; schroefjes erin.

De mount pootjes voor aan de bovenkant van de mobo

Scherpe metalen dingen zijn de pest voor mobo's, dus levert Coolermaster netjes 5.000 verschillende soorten rubberen ringetjes mee. Met plakrand, dus je hoeft niet bang te zijn dat je eerst vijf uur bezig bent met de ringetjes monteren. Beschermlaag eraf, rubbertjes er omheen!

Rubberen ringetjes

Met de pootjes gemonteerd en berubberd; tijd om de cooler aan de bovenkant te plaatsen zodat we hem aan de onderkunt kunnen monteren.

[center]Paranoļa beware: het verhaal wat nu gaat volgen zorgt er voor dat jij de Z600 niet koopt.[/center]

Coolermaster geeft je 2 keuzes om je nieuwe cooler te monteren. Met een grote stalen plaat in de vorm van een X (De backplate) met aan de ene kant rubber en boutjes. Of met 4 boutjes en een even aantal ringetjes.

De grote stale plaat leek mij nergens voor nodig. Dus maar voor de makkelijkste manier gegaan. De boutjes. Weer fijn een ringetje uitzoeken, om het schroefdraad, boutje erop: de magie kan beginnen!

CM levert standaard een verloopje, zodat je de boutjes met een schroevendraaier aan kan draaien

Een geniaal systeem. Want zeg zou zelf; met een steekie 8/waterpomptang over je moederbord razen is ook niet alles

Victorie! Of toch niet...

Mischien werd het tijd voor een bril, ik begon namelijk scheef te zien. Tenminste; dat dacht ik.
Bij nadere inspectie bleek dat mijn mobo krom was getrokken door mijn schroefjes. Hier heb ik geen foto's van, aangezien ik zo snel mogelijk de druk wou verlichten voor het arme ding. De bovenstaande foto laat wel ietwat van een bolling zien. Echter, toen ik de schroefjes weer los draaide slaakte -of eerder kraakte- het moederbord een zucht van verlichting.

X-men... uhm... cpu

Snel het X-stuk gepakt en gemonteerd. En godzijdank; geen krommingen meer! Even makkelijk te monteren als de boutjes. En je hoeft hier geen ringetjes uit te zoeken!

"Waarom zijn de moederborden recht" zouden de smurven gezongen hebben.

Een handoek vol met zweet later zat het kreng dan eindelijk. Helaas is het avontuur nog niet voorbij.
De koeler is immens groot, mijn moederboard ielepielerig klein. Alle aansluitingen zitten dus ook knus bij elkaar.

De locatie van de 4pins CPU stroomvoorziening was geblokkeerd. De ruimte tussen 4pin-ding en cooler was zo nauw dat zelfs Micheal Jackson af zou slaan.

Godzijdank voor de pincet, met een beetje wrikken en duwen past vrijwel alles. Dus ook mijn 4pin connector.

Eindelijk, alles gemonteerd en geplaatst

Het beestje staat, tijd om wat benchmarks te draaien!
Voor de neutraliteit: De idle temperatuur is gemeten in zowel het bios als PC Probe II, de standaard Asus tool. Deze kwamen overeen, ik kan er dus vanuit gaan dat de load temperatuur ook gelijk is en dus hoogstwaarschijnlijk aan de werkelijkheid grenst.

Zoals je mischien gezien hebt is mijn kast uit het jaar 2000, met geen mogelijkheid tot sytem fans te plaatsen. Deze zitten er dus ook niet in! Mocht je de Z600 willen kopen, zullen de temperaturen bij jou allicht stukken lager liggen. Mijn kamertemperatuur was 23c' destijds.

StateTemp CPUTemp MoBo
Idle3031
Desktop Apps3431
3dmark 2001 (5 minuten)4540
3dmark 2001 (10 minuten)4742
Cooldown van 30 minuten voor de BF2 test
Battlefield 2 (10 minuten)4541
Battlefield 2 (30 minuten)4641

Voor de personen die deze zeer fijne -doch stressvolle om in the bouwen- cooler willen kopen een linkje naar de pricewatch:

pricewatch: Cooler Master Hyper Z600

Heb jij ook een Cooler Master Hyper Z600?

Wat mij opvalt is dat de koeler zo mooi is afgewerkt. Wat ik dan weer vreemd vind, is dat er geen koper is gebruikt, want dat geleidt de warmte veel effectiever. Ja, ik weet, koper is duur.....

Wees maar blij dat je MoBo krom trok toen je de wat onvoorzichtige actie uitvoerde zonder backplate. Als ik me niet vergis kan jouw MoBo maximaal een koeler aan van zo'n 500 gram. Daar een ding op plaatsen van het dubbele gewicht zonder extra voorzieningen zou je "ielepielerig" klein MoBootje kunnen veranderen in twee nog "ielepieleriger" kleine MoBootjes..... ;( .

Om te weten hoe goed en effectief iets koelt, ben ik niet alleen geļnteresseerd in de tempjes onder diverse omstandigheden, maar ook in welk tempo de tempjes zich herstellen als je weer idle gaat draaien. Duurt dit namelijk te lang dan zegt dat heel veel over je koelcapaciteit en het feit dat er nog veel meer uit te halen is (bijv. de genoemde fans van boven).

Ik ben zeer benieuwd hoe jouw system zich gaat houden bij een temperatuur boven de 30 oC; eerlijk gezegd vrees ik het ergste...... maar gun je van harte het beste.

Bedankt voor je humorvolle review.
Ik zal vanmiddag als ik thuis ben eens kijken hoe de PC zich houd tijdens het afkoelen.

Kan hij maar 500gram houden? Typisch van die informatie waar ik altijd overheen lijk te lezen. :+ Op aanraden van een boel tweakers ga ik mischien toch maar een gaatje erbij zagen, of mijn case upgraden.

Word hoe dan ook vervolgd. :)
Er is wel degelijk koper gebruikt :)
Volgens de reviews die overal te vinden zijn blijkt het om nikkel coating te gaan.
De base en heatpipes zijn beiden vervaardigt uit koper.
als ik vragen mag waarom dat moederboard aangezien je toch een ATX kast hebt ... voor de rest leuke revieuw zoals de smurven zongen ^^.. ben blij voor je dat je moederboard het gehouden heeft met die bolling ik hoop dat je veel plezier met je pc hebt en pas op dat je 8600 GT silent niet te warm wordt (zoals bij mij t geval was) een goede airflow in de case kan helpen.. :)
Nette review.
Alleen wat stomme typfoutjes: Temp PCU, en bedoel je nou echt het jaar 2000? of 1000?

En hadden we misschien graag willen weten wat de temps waren met de intel cooler in jouw situatie.
Yep, de kast komt uit het jaar 2000. :+
Typefoutje gecorrigeerd.

Ik heb mijn Intel Cooler nooit goed gemeten. Weet dat idle temp rond de 35c lag. :)
Mooie review met goede foto's :)

Ik ben het eens met de reacties hierboven en ik denk dat je een probleem gaat krijgen met je airflow. Je hebt nu alles passief gekoeld, maar de warmte kan nergens heen.

Ik heb ook een wat oudere kast, maar ik heb op de backpanel plaats om een fan te plaatsen op de hoogte van de cpu. die blaast dus alle warme lucht van mijn passieve koeler naar buiten

Ik weet niet hoe jouw sidepanel eruit ziet, maar als ik je kast zo bekijk, denk ik dat je het beste een andere kast kan kopen waar je in ieder geval hier iets aan kan doen.
Dit Is in ieder geval goedkoper dan alle onderdelen te moeten vervangen als alles iets te warm wordt....

Ik heb zelf een voorkeur voor de kasten van coolermaster, omdat ze veel opties bieden voor de airflow en hebben een goede prijs/kwaliteit verhouden (vind ik dan...)

So be wise and follow our advise 8-)
"De ruimte tussen 4pin-ding en cooler was zo nauw dat zelfs Micheal Jackson af zou slaan." :)

Erg leuke review maar zoals Pjerry al reeds zei, pas echt op met dat gewicht aan je mobo. Op de langere termijn kan dit alsnog voor problemen gaan zorgen. Je zou bijna overwegen je kast horizontaal te leggen. Tevens zorgt de enorme koeler, door de kleine ruimte om hem heen, voor een snellere opwarming van de lucht dus ik zou echt eens kijken of er toch niet een intake en outtake fan te installeren zijn. Vooral gezien de neiging van de 8600 om heet te worden.
Leuke review.

Ik denk ook dat je een in en outtake fan zult moeten gaan gebruiken, zou zonde zijn je passive 8600 GT eruit te laten fikken. Dus ofwel ee nieuwe case, of je gaat modden.
Het lijkt erop dat je genoeg ruimte hebt voor een outtake van 120x120 mm fan naast je Z600 onder je voeding (dus een fan + grille nodig), mooie plaats, kan direct je cpu warmte uit de kast.
Intake kun je in de bodemplaat maken door bijv een gat met filter (filter is een must), of een 120x120 mm fan plus een filter.

Kosten voor een goed gekoelde kast ongeveer 20 euro plus wat arbeid.

Ik wil niet miere of mierenneu... maar het is een staleN plaat

[Reactie gewijzigd door 0scar op 8 augustus 2008 09:55]

Ik ga zeker weten het advies opvolgen wat in de reacties is gegeven. Ik ben zelf niet zo kundig met ijzerwaren. Waarschijnlijk word het een nieuwe case + wat fans. :)

en de spelfout verbeterd! ;)

[Reactie gewijzigd door not3pad op 8 augustus 2008 11:02]

Een geweldige review, het is mij dan ook een copleet raadsel waarom deze maar met 3 sterren beloond word!!

natuurlijk missen we het belangrijkste, de oude temperaturen, maar de review is verder zo perfect, dat ik het wel 5 sterren waard vind.

Je hebt mij trouwens ook geholpen, ik ga deze dus niet kopen, 1 kg kan mijn moederbord echt niet aan, en hij is echt ENORM!
Goede review, alleen erg jammer dat de links naar de afbeeldingen niet meer werken.
idd ik zal nog even wachten met de sterren want je links werken niet meer :p
je kan ze beter ff uploaden naar tweakers zelf en in je fotoboek zetten.
dan blijven ze in elk geval online zolang jij dit wilt