Samsung Galaxy S Advance i9070 Zwart Review

meesaltena 25 juli 2013, 3.369 views

Samsung Galaxy S Advance i9070 Zwart

Pluspunten

• Goede fotocamera
  • Mooie kleuren op het scherm
  • Voelt redelijk degelijk
  • Lage prijs
  • Goede prestaties bij games

Minpunten

• Onbruikbare videofunctie
  • Android 4.1.2 werkt niet met alle functies
  • Batterij
  • Speaker is te zacht
  • Scherm soms niet helder genoeg

Review: Samsung Galaxy S Advance
De S Advance was toen ik hem kocht in Januari 2013 een medium-end smartphone, maar hij is nu ongeveer medium/low-end doordat quad core smartphones steeds goedkoper worden. Ik heb de eerste paar maanden Android 2.3.6 Gingerbread gebruikt, maar ik ben onlangs overgestapt naar Android 4.1.2 via Samsungs programma Kies.

Scherm
Het scherm is een 4 inch 800 bij 480 Super Amoled scherm met 10 punts multitouch. wat volgens Samsung moet zorgen voor een helder scherm met goede kleurreproductie. Ik heb de helderheid altijd aan de lage kant staat, maar als hij in de volle zon word gebruikt word alles al snel onleesbaar.
De kleurreproductie is goed. Je kunt geen onderscheid maken tussen een zwarte afbeelding op het scherm en als het scherm uit staat, en de kleuren zijn meestal waarheidsgetrouw. Het scherm van bijvoorbeeld de iPhone 5 en de Surface RT hebben mooiere kleuren, maar dat valt te verwachten aangezien ze in een hele andere prijscategorie zitten.
Het scherm heeft een resolutie van 800 bij 480 wat bij laag is voor de standaard van vandaag, maar het scherm is goed genoeg en geen minpunt. De kijkhoeken vind ik bijna zo goed als de 178 graden kijkhoek in IPS-schermen, goed dus.

Aansluitingen en knoppen
De aansluitingen op de S Advance zijn wat je zou verwachten voor een Android telefoon. Aan de onderkant vinden we de Micro-usb aansluiting die gebruikt wordt voor het opladen en verbinden met een computer, aan de onderkant zitten ook de 3.5mm headphone jack en de microfoon. Aan de rechterkant vind je bovenaan de telefoon de stand-by / aan/uit knop. De volume-rocker zit aan de linkerkant, die bestaat uit een knop die twee richtingen in kan klikken. Naast de batterij onder het verwijderbare achterkantje vind je een Micro SD kaart slot. De camera met single-led flits zit aan de achterkant. Meer over de camera later in deze review.

Bouwkwaliteit
De S Advance is compleet gemaakt van plastic, wat bij de high-end Galaxy S3 en S4 hetzelfde is. Dit bespaart kosten, maar je krijgt niet de bouwkwaliteit van een aluminium body bij bijv. de HTC One. Desalniettemin, de bouwkwaliteit is niet slecht en de telefoon voelt redelijk fors in de hard. De speakers blijken wel een beetje fragiel te zijn, omdat de speakers aan de achterkant bij mij het alleen doen als ik er eerst een harde tik tegen aan geef. Ik heb geen idee wat dit veroorzaakt, maar het blijkt alleen bij mij zo te zijn aangezien een vriend van mij dezelfde telefoon heeft en dit probleem niet, en omdat er op Google ook niks over gevonden kan worden.

Speakers
De S Advance heeft 2 speakers, 1 aan de voorkant voor gesprekken en 1 aan de achterkant om video’s mee te kijken, muziek te luisteren enz.
De speaker aan de voorkant is goed en ik heb er geen problemen mee.
De speaker aan de achterkant is minder. Hij is op maximaal volume erg laag, en als je een groep mensen bijvoorbeeld een liedje wil later horen, hoor je al gauw niks meer en zul je toch echt een externe speaker moeten aansluiten op de 3.5mm headphone jack aan de onderkant.

Soc
De S Advance draait op een ST-Ericsson NovaThor U8500. Deze heeft twee Cortex A9 1Ghz ARMv7 processors. Deze soc is niet snel vergeleken met de high-end smartphones van vandaag. Dit is te merken als je meerdere applicaties tegelijkertijd open hebt staan, met 1 of 2 veeleisende applicaties is hij nog redelijk snel, maar met 3 of 4 word hij gelijk al een stuk langzamer. Met meer dan 6 is hij bijna onbruikbaar. Onthoud wel dat dit met Android 4.1.2 is, Android 2.3.6 draaide een stuk vloeiender. De prestaties in spellen zijn goed. Zelfs de meest veeleisende spellen in de Play store, zoals Dead Trigger, draait hij zonder stotteren en met een framerate boven de 30/40.
De grafische processor in deze soc is de Mali-400 MP die zoals eerder genoemd geen problemen heeft met het spelen van de meest veeleisende spellen in ge Play Store, Ook kun je 1080p video makkeijk afspelen.

Batterij
De S Advance heeft een 1500 mAh batterij die bij Android 2.3.6 voldeed, een dag normaal gebruiken met aan het eind van de dag nog 30% over was meestal het geval. Met Android 4.1.2 is dat anders, de batterij houdt het amper een hele dag uit en moet bij thuiskomst meestal gelijk opgeladen worden. Speel je veel spelletjes op je telefoon, dan zou ik aanraden bij Android 2.3.6 te blijven. Ik zag dat bij het spelen van oude game-boy spelletjes op een emulator, de telefoon het amper een paar uur uit hield.

Camera
De camera is een van de belangrijkste dingen in een telefoon voor mij, en dat is ook een van de redenen waarom ik voor deze telefoon gekozen heb. De camera is goed. Het is een 5 megapixel camera die in 720p resolutie kan filmen. Het opstarten van de camera duurt even, maar als hij eenmaal opgestart is maakt hij redelijk snel foto’s. De camera app in Android 4.1.2 beschikt over een ruim aantal functies, bijvoorbeeld Marco, Landschap, 3 verschillende kleur effecten (Sepia, Zwart-wit, negatief) en 5 fotostanden zoals panorama en smile shot. De camera in Android 2.3.6 is iets minder uitgebreid en ook is de zoom functie zonder duidelijke reden weggelaten. In Android 4.1.2 kun je 4 keer digitaal inzoomen ook onder het filmen. De camera in Android 4.1.2 heeft een heel groot nadeel, de videofunctie is bijna onbruikbaar. Er zijn genoeg instellingen, maar als je begint te filmen doet hij het de eerste 20 tot 40 seconden goed inclusief in en uitzoomen, maar daarnaa gaat hij verschrikkelijk schokken en gaat de video met ongeveer 1 beeld per seconde verder. Als je hem dan probeert te stoppen loopt de telefoon bij mij compleet vast. Als je veel wil filmen met de telefoon, (de videocamera is verder uitstekend) is het beter om bij Android 2.3.6 te blijven.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S Advance i9070 Zwart?

Als je het ziet zitten om je telefoon te rooten en te voorzien een andere kernel (cocore bijvoorbeeld) kan ik de update aanraden.

Anders zou ik het lekker bij 2.3 laten voorlopig.

Ter informatie, ik heb op een toestel 4.1.2 (I9070DDULP8) ge´nstalleerd samen met cocore 6.8 en dat draait als een zonnetje.
onder 4.1.2 word het inderdaad langzamer en vooral instabieler. Google mag dan wel roepen dat elke versie beter met de resources omgaat, maar het tegendeel blijkt(of is TW de schuldige?).sinds de update zijn er in ieder geval wel veel handige dingen toegevoegd.

Heb jij er ook last van de dat de telefoon veel moeite heeft met gecomprimeerde video's? Bij mij heb ik meerdere videospelers geprobberd(MX Player is de beste), maar hij blijft moeite vertonen.
Ik heb ook al aardig wat videoplayers versleten.
MX player crashte vaak, Meridian werkt voor mij het beste.
Het toestel is van m'n vrouw en ze speelt eigenlijk nooit video af via de telefoon, alleen af en toe via de youtube app. Dat gaat voor zover ik weet gewoon goed.
Goede review.
Ik heb in januari ook deze telefoon gekocht en nog geen moment spijt van gehad.
De minpunten wat beteft speakers en helderheid scherm herken ik echter niet. Sterker nog, het goede geluid wat uit de speakers komt heeft me positief verrast.

Ik twijfel nog of ik de update ga uitvoeren aangezien de reacties hierover behoorlijk uiteenlopen.
voor het film probleem heb ik een oplossing gevonden: download de google camera app van de nexus die een tijdje gelden is gelekt(voor de bestanden kan je googlen). Die filmt zonder problemen en maakt sneller foto's. Hij is wel iet kaler dan de Samsung camera app, maar alles wat je normaal gebruikt zit er op.