MSI P35 Neo2 FR Review

Admiral Freebee 13 december 2008, laatste update op 17 november 2015, 2.404 views

MSI P35 Neo2 FR

Pluspunten

• Goedkoop
  • Vrijwel identiek aan de P35 Platinum
  • Voldoende uitgebreide BIOS opties
  • Stabiel
  • ICH9R southbridge
  • Goede koeling

Minpunten

• Onhandige plaatsing floppydrive connector
  • Geen mogelijkheid tot undervolten processor
  • Geen parallelle poort
  • Dubbele of driedubbele boot (P35 'kwaal')
  • Na minder dan een jaar defect (hoewel waarschijnlijk gewoon pech)

Layout Score: 4
Na een tijd mijn Gigabyte GA-965P-S3 gebruikt te hebben, kwam ik toch enige problemen met dit moederbord tegen. Af en toe een BSOD en ook de S3 standby modus werkte niet altijd feilloos. Ook scheen ik met het overklokken niet ver te geraken zonder vreemde problemen. Achteraf bekeken, werden deze problemen waarschijnlijk veroorzaakt door een combinatie met mijn andere hardware maar toentertijd besloot ik mijn moederbord te vervangen door één op basis van de Intel P35 chipset.

Een belangrijke voorwaarde die ik stelde aan mijn nieuwe moederbord is dat hij chipsetkoeling met heatpipes zou hebben. De northbridge van mijn vorige moederbord had slechts een simpel koelblokje en met een temperatuursensor mat ik soms temperaturen van meer dan 70°C op het koelblok. Jammer genoeg boden Gigabyte en Asus, twee andere merken die ik overwoog, dit alleen aan op hun duurdere moederborden terwijl MSI dit op een veel goedkoper model had.

De MSI Neo2-FR is gebaseerd op de Intel P35 chipset. De toentertijd nieuwe chipset van Intel voor de mainstream markt. Ondertussen is deze alweer voorbijgestreefd door de P45 chipset maar ik vond het toch de moeite waard om nog een review van dit moederbord te maken.

Afbeelding 1: P35 blokdiagram

Een leuk detail is dat dit moederbord vrijwel identiek is aan de duurdere P35 Platinum. Hij ontbreekt alleen de CircuPipe koeling en heeft geen firewire of connector voor een VoIP kaart. Het BIOS is echter 100% hetzelfde en ook de layout van het moederbord is gelijk. Onder de Neo2-FR sticker staat zelfs P35 Platinum op het moederbord gedrukt.

Features

De P35 Neo2-FR biedt de volgende features:
• FSB ondersteuning van 800/1066/1333/1600MHz processors (deze laatste is via een overklok)
• DDR2 ondersteuning voor 533/667/800/1066 geheugen (deze laatste is wederom via een overklok)
• 12 USB poorten
• 5 interne SATA 300 poorten waarvan 4 via de ICH9R southbridge en 1 via de Marvell 88SE6111 chip
• 2 e-SATA poorten op het I/O panel
• 1 PATA aansluiting via de Marvell 88SE6111 chip
• 2 PCI-E 16x sloten in een 16x/4x configuratie
• 2 PCI-E 1x sloten
• 2 PCI sloten

Verder zijn de gebruikelijke dingen zoals onboard 10/100/1000 LAN (Realtek 8111B) aanwezig. Het onboard geluid wordt verzorgd door de Realtek ALC888 chip.

Op zich lijkt dit niet zo'n indrukwekkende featureset. Alle normale features van de P35/ICH9R combinatie zijn aanwezig en de netwerk- en geluidchip zijn allebei van Realtek. Opvallend is wel dat in deze prijsklasse de ICH9R southbridge gebruikt wordt die toch betere RAID prestaties biedt dan de aparte RAID controller die meestal op ICH9 moederborden zit.

Ook heeft MSI een mooie heatpipe koeler op dit moederbord gezet. Deze zit nergens in de weg van grotere CPU koelers aangezien hij vrij laag is. Let bij het uitpakken van het moederbord er wel op dat je het plastiekje dat over het MSI logo op de southbridge heatsink plakt verwijdert. Kwaad zal het niet echt kunnen aangezien de southbridge amper warm wordt maar je weet maar nooit.

Afbeelding 2: Southbridge koeling

Een leuke feature is dat MSI er voor gekozen heeft twee e-SATA poorten op de backplate te plaatsen. Nu zie je e-SATA nog niet zoveel op externe harde schijven maar het is wel in opmars.

Het enige gemis dat ik heb is een parallelle poort. Nu is het natuurlijk wel een erg oude aansluiting maar het is nog steeds goed bruikbaar voor een simpel karakter LCD schermpje. Niet echt een groot probleem maar toch het vermelden waard.

Heel goed vind ik de toevoeging van een aantal LEDs waarmee je foutcodes tijdens het booten kan aflezen. Met cijfers had het misschien iets handiger geweest maar dit werkt ook. De LEDs zijn wel een beetje fel waardoor ik ze door de achterkant van mijn kast zie schijnen tegen de muur.

Layout

De layout van dit moederbord is goed te noemen. Alleen de lichtblauwe SATA poort, die verzorgd wordt door de extra Marvell controller is moeilijker te bereiken bij het gebruiken van een lange videokaart in het tweede PCI-E 16x slot maar de meeste mensen zullen deze toch niet gebruiken aangezien de prestaties van de ICH9R southbridge beter zijn.

Ook de P4 voedingsstekker is wat moeilijker te bereiken. Sommige mensen kregen een verlengstukje meegeleverd bij het moederbord maar in mijn bundle zat deze niet.

Verder moet je wel een voldoende lange kabel hebben voor je diskettestation aangezien deze helemaal onderaan het moederbord geplaatst is. De meeste mensen, waaronder ik, zullen deze echter niet gebruiken.

Het gebied rond de CPU is vrij van hoge componenten waardoor de meeste grote koelers wel zullen passen. Ook is de achterkant van het moederbord daar vrij van vervelende obstakels die het installeren van een backplate kunnen verhinderen.

Afbeelding 3: Layout

Prestaties

Volgens verschillende reviews liggen de prestaties van dit moederbord op dezelfde hoogte als die van andere P35 moederborden. Dit zijn alvast een aantal geheugentests met mijn geheugen op 375MHz 4-4-4-15. De FSB draait hierbij op 375MHz en de CPU op 3GHz. De tests zijn uitgevoerd met Everest Ultimate Edition. Als er nog suggesties zijn voor andere tests hoor ik ze graag.

Geheugen leesprestaties: 7474MB/s
Geheugen schrijfprestaties: 6789MB/s
Geheugen kopiëerprestaties: 5815MB/s
Geheugen vertraging: 65,1ns

Onlangs heb ik ook een test uitgevoerd met het geheugen op 400MHz 4-4-4-15 maar dan met de FSB op 266MHz en de CPU op standaardsnelheden. De prestaties lagen dan wel enigszins lager dus het lijkt dat het moederbord ofwel erg profiteert van een 1:1 geheugen:FSB verhouding of van een hoog geklokte FSB of CPU. In de toekomst wil ik nog wel eens testen met het geheugen op 400MHz en de FSB ook maar dan moet ik mijn CPU wat meer spanning voor zijn kiezen geven ;)

RAID prestaties kan ik helaas niet testen aangezien ik maar één harde schijf gebruik.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Het moederbord bevat allemaal low ESR polymeer condensatoren wat de levensduur zou moeten verlengen tegenover klassieke condensatoren. Ik mag het alleen maar aannemen want zo lang heb ik dit bord nog niet ;)

In ieder geval heb ik wel geen last meer van BSODs of crashes tegenover mijn vorig moederbord terwijl ik dezelfde installatie gewoon behouden heb door middel van een trucje. Met de stabiliteit is het dus dik in orde. Ook overklokt blijft dit moederbord gewoon stabiel maar hier later meer over.

Tot voor kort had ik voor dit puntje een zeer goede score. Ik heb helaas de score moeten aanpassen. Na een maand een HD4670 te hebben gehad als videokaart, wou de computer ineens niet meer opstarten met deze kaart. Ik kreeg geen beeld en de DLED module op het moederbord bleef hangen op "initializing video interface". Het vervangen van de videokaart zorgde ervoor dat alles terug werkte. Alleen bleek dat de HD4670 op een ander moederbord wel werkte. Ik heb daarop het moederbord kunnen omruilen bij de winkel voor een nieuw exemplaar van hetzelfde model en hiermee werkt alles terug zoals daarvoor.

Toch heb ik nog altijd een voldoende gegeven voor dit punt aangezien ik nergens een bewijs kon vinden dat dit een regelmatig voorkomend probleem is met dit moederbord.

Overklokbaarheid

Het BIOS biedt voldoende mogelijkheden tot overklokken. Men kan zelfs de skew opties instellen wat synchronisatieproblemen op hoge snelheden kan helpen vermijden. Momenteel draait mijn E6420 op 3000MHz met een FSB van 375MHz. Niet spectaculair hoog natuurlijk maar ik heb er geen enkele spanning voor moeten verhogen en de northbridge wordt onder belasting niet warmer dan 42°C volgens mijn temperatuursensor. Er zit dus zeker nog wel rek in.

Afbeelding 4: CPU area en northbridge koeling

Een groot gemis is dat het niet mogelijk is om de processor te undervolten met de huidige BIOS revisie (v1.8). Ondertussen is er wel een nieuwere versie uit maar deze heb ik nog niet geprobeerd.

Ook is de Vdroop redelijk hoog maar niet dramatisch. Toch niet met de CPU die ik momenteel gebruik in ieder geval. Er is een pencilmod beschikbaar voor dit moederbord maar deze heb ik niet geprobeerd en dit ga ik ook niet doen.

Compatibiliteit

Niets op aan te merken aangezien het moederbord gewoon mijn geheugen slikte en alles naar behoren werkt. Het eerder vermeld probleem met de videokaart is mogelijk een comptabiliteitsprobleem maar het lijkt me sterk dat dit dan pas na een maand zou beginnen spelen. Waarschijnlijk is er gewoon iets defect gegaan en heb ik pech gehad. Het nieuwe exemplaar werkt in ieder geval terug feilloos met deze videokaart.

Voor een moederbord met deze voorzieningen vind ik de prijs zeer goed. Zeker als je vergelijkt met andere moederborden in deze prijsklasse krijg je veel waar voor je geld. Hierbij denk ik dan vooral aan koeling met heatpipes, veel instelmogelijkheden in het BIOS en een ICH9R southbridge. MSI schijnt alleen niet zo heel populair te zijn onder de tweakers maar dat komt vast wel in orde :)

Eigenaardigheden

Elke keer als de stroom van de voeding is afgeweest en je boot de computer, springt alles eerst een seconde aan, gaat dan terug uit en boot dan gewoon normaal. Als de CPU overklokt is, heb je zelfs twee keer een boot van een seconde vooraleer hij normaal boot. Volgens verschillende fora is het een feature van de P35 northbridge maar ik vind het vrij storend. Dit kan ik echter niet aan MSI toeschrijven aangezien elk P35 moederbord er "last" van heeft.

Changelog
26/11/2008: update prestaties en correctie van enkele foutjes
13/12/2008: stuk over betrouwbaarheid geüpdatet en enkele foutjes verbeterd

Heb jij ook een MSI P35 Neo2 FR?

Er is een hidden bios page.
Druk in de bios op Ctrl+F1 ofzo. weet niet helemaal zeker wat de toetsencombinatie is, maar dan krijg je een extra pagina in de overclocking pagina met Skew opties enz..
Tof, dit wist ik niet!
De verborgen pagina toon je door op F4 te duwen in het Cell menu. Ook bij advanced settings zou dit zo moeten zijn maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Ik heb wel geen idee wat die skew opties zijn :)
Ik ga het hier ook posten: MSI P35 Platinum / NEO2-FR / FIR ervaringen topic

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 7 augustus 2008 19:17]

Ik kan dit bevestigen, niet enkel elke P35 moederbord, zelfs ELKE moederbord die er maar is van MSI heeft dit...

Ook wil je feliciteren met de successvolle aankoop, alleen maar wil ik wel wat meer van ondersteuning weten. Want ik weet dat meestal MSI je in de steek laat met ondersteuning.... Dus als je ooit met ondersteuning te maken hebt, gelieve dan deze review up te daten, ik heb er veel interesse in.
Mijn vorig moederbord van MSI had er anders geen last van. Maar die dateert al wel weer uit het 865PE tijdperk.

Als ik de ondersteuning van MSI ooit nodig heb, zal ik de review zeker updaten. :) Bedankt voor de feedback.
Niet alleen MSI borden hebben het, maar ook ASUS borden (mijn oude P5B had het ook) heb nu MSI p45 Platium, en die heeft het ook

verder een goeie review;)
Bedankt :)

Mijn vader zijn P5B heeft het ook maar alleen als hij overklokt is. Deze heeft het altijd maar blijkbaar hebben alle P35 borden het dus zal het wel een feature (of een foutje) zijn.
jah, daar doelde ik ook op, als je de cpu overclockt, dan doet het. ;)
maar ik denk dat het in de intel chips zit, weet niet dat andere merken het ook hebben.
ik zelf heb nu de GA-P35-DS3 van gigabyte waar ik zeer tevreden over ben en ben inderdaad zelf ook niet zo te spreken over MSI had zelf ook een moederboard van MSI dat kapot ging geen garantie van de winkel meer maar nog wel van de fabriek wat kreeg ik niks! niet overgeklokt geweest dus heb het niet zo meer op MSI
geen problemen met ocz geheugen gehad? mijn ocz kitje van ddr2 667mhz, wil die namelijk met geen mogelijkheid booten ;(
Nee, deze reepjes geheugen booten gewoon netjes op 1,8V met de SPD timings (5-5-5-15) en voor de geadverteerde timings hebben ze genoeg aan 1,9V.

OCZ gebruikt natuurlijk veel verschillende soorten chips voor haar geheugen. Probeer anders eens hier te posten: MSI P35 Platinum / NEO2-FR / FIR ervaringen topic :)
Nette review. :)
Ben zelf ook tevreden met dit moederbord.