Samsung UE40F6400 Zwart Review

kevinbog 25 juli 2013, 15.167 views

Samsung UE40F6400 Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • Vele aansluitingen
  • Intuitieve navigatie
  • Design

Minpunten

• Lagt soms tijdens surfen
  • Installatie zonder tv aansluiting niet voordehandliggend

Een goeie maand geleden deze TV aangeschaft (zeer goedkoop dankzij de prijsnotificatie van Tweakers!!) en ondertussen kan ik zeggen dat ik er heel tevreden over ben.
Bijgeleverd zijn 2 actieve 3D brillen (met batterijtjes dus)
Ook 2 afstandsbedieningen, waarvan 1 standaard en een ander met een soort touchpad, hetgene ik overigens meestal gebruik.

EDIT 28/02/2014: Na een half jaar zijn de batterijtjes van de afstandsbediening met touchpad al 2 keer leeggeraakt. Als de batterijen bijna leeg zijn dan reageert het niet meer zo goed (alsof hij maar soms contact maakt) dus onhandig om te gebruiken op die moment. We gebruiken dit nu minder om die reden, het andere doet het wel langer, maar jammer genoeg mist die het touchpad, wat toch heel makkelijk werkte.
Verder geen opmerkingen tot dusver

Design en aansluitingen
Het design is niet zoals de topreeksen die bijna geen rand meer hebben, maar toch is deze besel nog heel dun te noemen waardoor de TV een asset is voor de woonkamer. Of je het design van de voet goed vindt is eerder een persoonlijke zaak, ik vind het wel iets hebben.
Deze voet is trouwens stevig genoeg om de tv zonder problemen te dragen.
De bediening op de TV zelf wordt verzorgd door een klein joystickje rechtsonder achteraan op de tv. Je kan daarmee boven, onder, links, rechts en ook drukken om te enteren, dit werkt zeer intuitief, net zoals de afstandsbediening met touchpad trouwens.
Achteraan vinden we tevens 4 USB poorten, 3 HDMI poorten, een scart, een component, antenne in, ethernetpoort en audio uit.

Afstandsbedieningen

installatie
Ik had nog geen tv-abbonement wanneer deze tv aankwam, maar wilde deze al wel testen, via USB, wifi en HDMI als extern scherm voor films en series vanaf de laptop te bekijken. Maar de installatie ging niet van een leien dakje, op een bepaald moment in de installatie moet je kiezen tussen een aantal opties zoals settop box en antenne. Omdat ik geen settop box had, nam ik maar antenne voor de eerste installatie. Omdat er natuurlijk geen antenne beschikbaar was vond die geen zenders bij het scannen en als ik vervolgens op overslaan drukje, ging hij terug naar het begin van deze stap. Volgens mij een klein foutje in de firmware. Ik kon de tv op deze moment wel al aansluiten op de laptop via HDMI, maar ik wilde eigenlijk gewoon de wifi eens uittesten met wat youtube filmpes enzo. Na een hele hoop proberen toch eens settop-box geprobeerd en daarna ging het wonderbaarlijk genoeg wel...

Gebruik
Via de Smart Hub (foto hieronder) kan je makkelijk naar een youtube-applicatie, waar je eenvoudig en snel kan zoeken naar filmpjes, werkt goed. Er is ook een optie om de 3D uit te testen met een paar documentaires. Dit zijn echt wel prachtige beelden, maar 3D was voor mij geen vereiste toen ik de tv kocht, en dit blijft ook zo want na een kwartiertje kijken merk ik al wel dat dit heel vermoeiend is voor de ogen. Er zijn nog vele mogelijkheden met de Smart Hub, maar het zou me te ver brengen om deze allemaal uit te lichten.

Eerste tab van Smart Hub

Ik heb ook al geprobeerd om rechtstreeks films te kijken vanaf een harde schijf via USB. Je ziet mooi de mapjes staan en het navigeren is heel intuitief.
Kwaliteit van het beeld is hier in de eerste plaats natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van de beelden zelf.
Verder nog een paar keer de wifi gebruikt voor gewoon surfen en livestreams. Het navigeren op non-mobile-websites gaat vrij traag en lagt soms, er zit namelijk 'maar' een dualcore ARM chip in, vergelijk het met de snelheid van een smartphone. De tv is hier ook niet in de eerste plaats voor bedoeld natuurlijk:-) Enkele keren heb ik gehad dat ik wel geluid maar geen beeld kreeg tijdens de livestream, dit was op te lossen door de site volledig opnieuw te laden (reken een minuutje ofzo). Daarna werkte het bij mij wel, waarschijnlijk drukte ik te snel op vanalles waardoor hij niet helemaal kon volgen.

Beeld
Recent een HD digitale tv aansluiting genomen (de installatie ging deze keer trouwens wel goed) en over het beeld heb ik niet te klagen. De zwartwaarden zijn goed voor LCD, ik herinner me dat ik wel het contrast wat lager heb gezet en daarna waren de kleuren volgens mij heel realistisch, maar ik moet toegeven dat ik hierin geen expert ben, daarom houd ik dit ook kort.

EDIT: Geluid
Ik was één ding vergeten te behandelen en dat was de geluidskwaliteit. Er komt een verrassend vol geluid uit de TV, een absoluut pluspunt want hier durven sommige TV's nogal de mist in gaan. Een aparte set boxen geeft waarschijnlijk een nog betere ervaring.

Besluit
Wil je een goeie en mooie tv voor relatief weinig geld, dan is dit wat je nodig hebt. Als je niet verwacht dat hij flitsend snel door de webpaginas navigeert zal hij je heel goed bevallen. Verwacht je dit wel, dan is een F8000 misschien eerder iets voor jou.

Heb jij ook een Samsung UE40F6400 Zwart?

hoi.

ik heb dat probleem ook gehad.
zelf met kabel erin.
ik moest mijn tv niet met wifi verbinden
en toen deed die het.
Ik overweeg deze tv ook te kopen; leuke review!
Bedankt, kan hem nog steeds aanraden!
Batterijtjes van de afstandsbediening (AAA) waren eerste keer wel redelijk snel op.
Hoe is het beeld bij snelle acties, aangezien deze tv 200Mhz is? Zie je daar iets van of valt het allemaal niet zo op?
Ik denk dat uw ogen maximaal iets van een 60Hz kunnen 'opnemen', dus het verschil tussen 100, 200 en 400 is onbestaande.
Let wel, voor 3D moet ge da gedeeld door 2 doen omdat er dan 2 beelden tegelijkertijd gestreamd worden. Daarvoor zou 100Hz misschien net wat te weinig kunnen zijn.

Om concreet op uw vraag te antwoorden, ja ik zie de flitsende acties heel goed, maar dat zal niet anders zijn dan 100Hz of hoger tenzij mogelijk bij 3D.
ogen zijn ergens rond de 100 hz dus dit valt precies gelijk met je ogen
Dus bij een computer beeldscherm zie jij het beeld 'knipperen'?

OT: verandert niets aan mijn conclusie dat 200Hz ten allen tijde goed is:-)
als je iets duidelijk wil zien knipperen dan moet het onder de 25hz zitten
en er zijn computerschermen met 144hz hoor
Dank je wel. Ik denk dat ik de ondergrens dan maar 400Hz laat.
Veel keus ook in de verschillende prijsklasse en toch zo moeilijk.

Op dit moment is mijn oog gevallen voor een UE40F6770 600Hz.
is er trouwens een ci+ module ingebouwd of moet je die erbij kopen???