Specificaties Joystick voor de PC - Bekijk alle specificaties

Logitech Attack 3 Review

loewie1984 7 augustus 2008, laatste update op 5 september 2008, 3.906 views

Logitech Attack 3

Pluspunten

• Maarliefst 11 knoppen
  • 1 Regelbare knop/hendel
  • Stabiel
  • Goede afscherming bewegings-mechanisme
  • Beweegt soepel

Minpunten

• Stofophoping in diverse uitsparingen van de Joystick
  • Geen Z-as, maar wat wil je voor 19 euro
  • Knoppen op de knuppel hadden wellicht wat degelijker uitgevoerd kunnen worden

Omdat ik nog al een fervent Battlefield 2 speler ben, en ik meer experience wilde ervaren dan een vliegtuig en helicopter met de muis en toetsenbord besturen, ben ik op zoek gegaan naar een joystick die voldeed aan mijn eisen.

Mijn eisen waren:
  • Betaalbaar
  • Throttle regelaar
  • Veel instelbare knoppen
  • Minstens twee vuurknoppen
Ook hier speelde mijn merkgebondenheid weer mee, en ben ik op de Logitech website gaan kijken welke joysticks zij allemaal aanbieden. Vanwege het simpele feit dat ik er weinig geld aan wilde besteden, omdat ik de Joystick niet die-hard gebruik zoals bijvoorbeeld mensen die Flight Sims spelen. Is mijn keuze gevallen op de Logitech Attack 3.

What's in the box

De Logitech Attack 3 komt in een kartonnen doos, waarin zich buiten de gebruikershandleiding ook nog een cd met het stuurprogramma bevindt.

Installatie

De installatie verloopt probleemloos, de meegeleverde software is toereikend, echter staat het ook vrij de nieuwste software van internet te downloaden. Tijdens de installatie van de software wordt de Joystick geïnstalleerd en gecalibreerd door het programma. Dit programma bevat tevens ook een profiler zodat het mogelijk is voor verschillende spellen verschillende knop-instellingen te hanteren.

Hetgeen wat ook prettig aan de software is, dat de software voor elke Logitech gamecontroller werkt. Dus ook voor bijvoorbeeld Logitech Stuurwielen en Gamepads

Ergonomie

De Ergonomie van de Joystick vind ik moeilijk te definiëren, in mijn ogen speelt de ergonomie erom heen een belangrijkere rol. De plek waar je de joystick plaatst bepaalt de ergonomie, sommige mensen plaatsen een joystick aan hun linker of rechterhand naast hun muis. Anderen zetten de Joystick voor het toetsenbord.

In deze is het wel handig de Joystick voor je toetsenbord te plaatsen, vanwege het simpele feit dat deze Joystick maarliefst 11 knoppen en een regelbare throttle "hendel" heeft. Met andere woorden, aan één hand heb je niet genoeg!

Wanneer je de Joystick vanuit je bureaustoel zou beetpakken, zal het nooit mogelijk zijn je hand/arm waarmee je de knuppel bedient te laten rusten op je bureau, dit omdat de knuppel een flink stuk hoger is dan bijvoorbeeld je muis. Wanneer je deze dus intensief gebruikt kan het voorkomen dat je na verloop van tijd enige last krijgt aan je polsen.

Functionaliteit

Functionaliteit, ik noemde net al de 11 knoppen en regelbare throttle "hendel", die het apparaat bevat en als we met functionaliteit de mogelijkheden bedoelen, vind ik deze Joystick zeer goed uitgevoerd. Je kan praktisch voor elke control-optie in het spel wat je speelt een passende knop toewijzen.

Als ik als voorbeeld het spel Battlefield 2 neem, dan heb ik de volgende knop instelling toegepast:

1: Machinegeweer
10: Flares
11: Niets
+/-: Throttle van het gas

Vormgeving

De vormgeving is naar mijn mening wel geslaagd, de Joystick is simpel absoluut niet futuristisch en doet gewoon wat het moet doen. Ik denk dat Logitech bewust gekozen heeft voor functionaliteit boven uiterlijk.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit vind ik voldoende, de Joystick voelt niet gammel aan, houdt zich stabiel op mijn werkblad en bovendien verschuift niet. Ook de werking van de Y- en X- as werkt prettig, de Joystick laat zich niet stroef bewegen maar geeft wel enige lichte weerstand.

Het mechanisme wat zorgt voor de beweegbaarheid van de Joystick is subtiel afgeschermd door een rubber achtige ring van zo'n 3 centimeter hoog, wat voorkomt dat er stof en andere troep zich een weg naar binnen banen.

Vanwege het feit, dat ik nu sinds een tijdje één knop heb die begint na te laten krijgt de Joystick van mij op basis hiervan een voldoende. Met nalaten bedoel ik dat een druk op die bewuste knop niet over de gehele oppervlakte wordt geregistreerd maar slechts op een hoekje ervan.

Prijs, ik heb destijds voor deze Joystick 27 euro betaald en dat vond ik al een redelijke prijs. Nu staat de Joystick al voor 19 euro in de pricewatch, waarmee ik het dus een goede en goedkope gamecontroller vindt.

Mijn conclusie is: ben je op zoek naar een no-nonsense game-controller in de vorm van een Joystick, die simpel, stabiel en degelijk is en ook nog eens veel knoppen bevat? Dan zal de Logitech Attack 3 zeker aan je eisen voldoen.

Heb jij ook een Logitech Attack 3?

Mooi ding en goede review, 20 euro is idd geen geld.
Hij werkt gewoon zonder problemen ook onder Vista?

[Reactie gewijzigd door Swelson op 7 augustus 2008 15:49]

Ja hij draait probleemloos hier onder Vista x64

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 7 augustus 2008 22:47]

Super apparaatje ik heb er al 3 jaar een en het enige wat nu anders is is dat er een beetje stof tussen is gaan zetten. Wellicht komt dat omdat ik hem zelden sinds 2 jaar gebruik ;)
Goede review!, dat was dan ook het enige wat ik wou zeggen :)