Specificaties GF GTX 650 Ti Boost (1,033GHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI N650Ti TF 2GD5/OC BE Review

frickY 24 juli 2013, laatste update op 26 juli 2013, 1.153 views

MSI N650Ti TF 2GD5/OC BE

Pluspunten

• Koeler
  • Stiller
  • Zuiniger
  • Goede prijs/prestatie verhouding

Minpunten

• Puur qua prestaties is GTX660 betere keus

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik ben geen veeleisende gamer. Ik vermaak mijn doorgaans met de wat oudere games en hecht meer aan gameplay dan aan eye-candy. Mijn videokaarten koop ik daarom normaliter in V&A waar ik voor een budget van maximaal ¤100 een mid-range kaart van een één of twee jaar oud probeer te scoren.
Dat neemt echter niet weg dat ik wel wil dat games vloeiend spelen, en dat lukte de laatste tijd steeds minder vaak met mijn Radeon HD4870 512MB op een resolutie van 1920x1200. Na drie jaar dienst werd het dus tijd voor vervanging.

Helaas bleek er dit keer vrij weinig aanbod in V&A dat mij aansprak en dus besloot ik voor de verandering weer eens een nieuwe kaart te kopen. Ik besefte me dat het budget dan wel wat omhoog moest, maar dan kon ik wel direct een paar eisen stellen.
Allereerst wilde ik perse terug naar nVidia. Dit is grotendeels een gevoelskwestie. Ten tweede moest de kaart een stuk stiller zijn. Mijn systeemkast staat naast me op het bureau en het gesuis van de HD4870 kon soms irritant zijn. En tot slot mocht het ook best een stuk energiezuiniger, want de HD4870 is bekend als een aardige verspiller.

Het een en ander afwegend ben ik, mede door de Best Buy Guide van deze maand en de review van de Tweakers redactie, uiteindelijk bij de nVidia GTX650 Ti Boost uitgekomen.
Oorspronkelijk had ik een Gigabyte N65TBOC-2GD gekocht, maar wegens een defect heb ik die omgeruild voor deze N650Ti TF 2GD5/OC BE van MSI. En dat stelt me nu mooi in de gelegenheid om ook deze twee producten te vergelijken.

Gigabyte N65TBOC-2GD vs. MSI N650Ti TF 2GD5/OC BE
De prestaties van de kaarten en de inhoud van de dozen is vergelijkbaar. In beide dozen zat de kaart, met stofkapjes op alle aansluitingen en in een anti-statische zak, een driver-CD, een quick-start guide en een molex-6pin power adapter

Gigabyte N65TBOC-2GD MSI N650Ti TF 2GD5/OC BE

Maar voor de ¤10,- hogere prijs kreeg ik van MSI een nettere verpakking, een in kleur gedrukte quick-start guide en een DVI-Dsub adapter.. Daarnaast heeft de Gigabyte een Windforce-koeler,terwijl de MSI is uitgerust met de inmiddels bekende Twin Frozr III. Tot slot is de MSI met 22cm een stukje korter dan de Gigabyte, die met 24,5cm vrijwel even lang is als mijn oude HD4870.

Benchmarks
Om te zien wat ik precies in huis gehaald heb, heb ik enkele benchmarks gedraaid met mijn oude Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E en deze nieuwe GTX 650 Ti Boost. Waar dat mogelijk was heb ik ook een run met mijn onboard Intel HD 4000 Integrated Graphics gedaan.
Tevens heb ik een eenvoudige energiemonitor gekocht om het stroomvetbuik te kunnen vergelijken.

Alle tests heb ik uitgevoerd op mijn werkstation met Windows7 x64 SP1 bestaande uit de volgende relevante onderdelen;

Testsysteem
MoederbordGigabyte GA-Z77X-D3H
ProcessorIntel Core i7 3770K Boxed
GeheugenCorsair Vengeance Low Profile CML16GX3M4A1600C9
SsdSamsung 830 series 128GB
VoedingSeasonic S12-500

Heaven Benchmark 4,0
Omdat de meeste games die ik nog speel DirectX9 zijn en mijn HD4870 überhaupt geen DirectX11 ondersteund was het niet zinvol om DX11-prestaties te vergelijken. Ik heb daarom Heaven Benchmark 4.0 gebruikt met de DX9 API en de volgende instellingen;
QualityUltra
Anti-aliasingx2
Full screenyes
Resolution1920x1200

Dit met de volgende framerates als resultaat;
Heaven Benchmark 4.0 Ultra DX9 2xAA 1920x1200
GTX 65027.5 27,5
HD 487027.5 15,0
Intel 400027.5 4,7

3DMark
Omdat de HD4870 geen DX11 snapt heb ik de 3DMark Cloud Gate benchmark gebruikt om de DirectX10 prestaties te vergelijken. Helaas weigerde 3DMark te starten met mijn onboard video, waardoor ik alleen de PCI-e kaarten heb kunnen testen;
3DMark Cloud Gate
VideokaartIn punten, hoger is beter
GTX 65017413 17143
HD 487011867 11867

Nu zijn dit soort benchmarks leuk en aardig, maar het gaat uiteindelijk om de speelbaarheid van mijn games. Daarom heb ik ook de in-game benchmarks gebruikt van drie games die ik tot mijn beschikking had

Mafia 2
Dit DX9 spel heb ik recent veel gespeeld en had daarbij veel last van framedrops bij drukke scenes met vuur en kogels, zelf met slechts de medium settings.
Voor deze benchmark heb ik alle instellingen op hun maximale waarde gezet

http://tweakers.net/ext/f/c6S66frYjGxtoT9LwSquXBHs/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/YLMMVsQTMuPz39T5beywR2RK/full.jpg

Mafia 2 max 1920x1200
GTX 65051,4 51,4
HD 487020,0 20,0
Intel 40007 7

Hitman: Absolution
Ook in dit DX10 spel van eind 2012 heb ik bijna alle video instellingen op hun maximale waarde gezet. Alleen MSAA heb ik op 4x gehouden en en Anisotropic filtering op 8x.

Hitman: Absolution max 4xAA 8xAF 1920x1200
GTX 65057,7 57,7
HD 48708,4 8,4

Metro 2033
Metro heb ik alleen getest met de GTX650. De instellingen en resultaten zijn zichtbaar in de screenshot;

Helaas is er voor Team Fortress 2,, de game dit ik het meeste speel, geen benchmark mogelijkheid. Maar inmiddels durf ik wel de conclusie te trekken dat de mijn nieuwe MSI N650Ti ook in oudere games een stuk beter presteert, en ik hier de komende jaren ook de nieuwere spellen op redelijke settings mee moet kunnen spelen.

Geluidsproductie
Buiten de prestaties, wat natuurlijk altijd belangrijk is bij een nieuwe videokaart, is ook aan mijn tweede eis voldaan. De kaart is stiller.
Terwijl de HD4870 al duidelijk hoorbaar werd zodra ik een spel opstartte, heb ik de MSI eigenlijk helemaal nog niet gehoord. Zelfs bij de zwaarste tests is de fanspeed niet boven de 46% gekomen en bleef de temperatuur op 61 graden bij een kamertemperatuur van ongeveer 25 graden. De HD4870 klonk daar in tegen als een straalvliegtuig en zelfs de printplaat werd onaanraakbaar heet.

Energieverbruik
Bij de Mediamarkt heb ik een Alecto Energie Monitor gekocht om het opgenomen vermogen uit het stopcontact te kunnen meten. Ik weet niet hoe nauwkeurig deze meter is, maar het geeft in ieder geval inzicht in de verschillen tussen onboard video, de HD4870 en de GTX650.
Om het verbruik bij idle te meten heb ik na een reboot de computer een minuut met rust gelaten.
Energieverbruik idle
VideokaartOpgenomen wattage, lager is beter
Intel 400057 57W
GTX 65069 69W
HD 4870150 150W

Ik wist dat de HD4870 een grote stroomverbruiker was, maar hier schrok ik nogal van het verbuik. 150W continue terwijl hij helemaal niets staat te doen. Ik was altijd in de veronderstelling dat mijn moederbord met Lucid Virtu automatisch overschakelde op de onboard Intel 4000. Ik twijfel of dit nu wel het geval is met de GTX650, of dat deze zelf gewoon zoveel zuiniger is. Maar in ieder geval gaat me dit, gezien het vele aantal uur mijn PC per week aanstaat, geld besparen..

Voor het opgenomen vermogen onder load heb ik gebruik gemaakt van FurMark 1.11 en diens "1080 benchmark preset".
Energieverbruik stress
VideokaartOpgenomen wattage, lager is beter
Intel 400097 97W
GTX 650217 210W
HD 4870257 257W

Hier lijken de GTX650 en de HD4870 even hongerig voor stroom. Maar wat hier niet te zien is dat de GTX650 ook bijna twee keer zoveel frames per seconden wist weer te geven. Voor net iets minder stroom dus bijna twee keer zo veel werk. Daarom lijkt het mij inzichtelijker om het aantal frames per watt te tonen. Dan is ook direct duidelijk dat de onboard videokaart dan wel zuinig mag zijn, maar je krijgt er ook minder voor terug.
Aantal frames per 1 watt
VideokaartAantal frames per watt, hoger is beter
GTX 6500,11 0,11
Intel 40000,05 0,05
HD 48700,04 0,04

Al met al ben ik tevreden met deze kaart. De nieuwste games zal ik niet op maximale settings kunnen spelen, maar daar was de prijs van ¤170 dan ook niet naar.
Team Fortress hoeft niet meer op middelmatige settings waarbij ik zelfs dan nog drops tot onder de 20fps heb, maar kan gewoon voluit en blijft zelfs dan nog ruim boven de 150fps.
Maar wat ik misschien nog wel veel fijner vind is de stilte. En natuurlijk helpt het idee, dat ik door de stroombesparing bij een idle PC, deze kaart over ongeveer 5 jaar terug heb verdiend ,ook! ;)

Waarom geen GTX 660?
Pas na aanschaf van deze kaart kwam ik de GTX 660 tegen en zag dat die nauwelijks duurder is, en beter presteert. Toch zou ik met de kennis van nu opnieuw voor deze GTX 650 Ti Boost kiezen., omdat deze minder stroom verbruikt en goed genoeg is voor mijn wensen.
En ja, het is maar ¤15 extra. Maar voor maar ¤30 extra heb je een nog snellere GTX660 Ti en voor maar ¤50 extra de nog veel snellere GTX760. Enfin, zo kun je bezig blijven.
Je moet ergens een keus maken tussen budget en performance, en dan kies ik voor deze MSI N650Ti TF 2GD5/OC BE

Heb jij ook een MSI N650Ti TF 2GD5/OC BE?

Reviews door de redactie

Nette review. Ik heb op dezelfde basis de keus voor de kaart gemaakt. Er ging een wereld voor me open waarbij het geluid zeker een groot pluspunt is.
Goede review.
Ik heb dezelfde kaart twee weken geleden gekocht voor ¤130, Ik kan er Battlefield 4 mee spelen op Ultra settings @1080 rond de 35-40FPS
Ik zag pas een paar dagen later dat ik de MSI GTX 660 TF 2GB GDDR5 OC (http://tweakers.net/price.../msi-n660-tf-2gd5-oc.html) voor ¤160 kon krijgen.
Als je de fans op 100% zet klinken het wel als een straalmotor, gelukkig maar dat hij nooit boven de 50% komt.