Cooler Master Notepal Ergostand II Review

kevinbog 24 juli 2013, laatste update op 25 juli 2013, 1.751 views

Cooler Master Notepal Ergostand II

Pluspunten

• Werkt als USB-hub
  • Goede ergonomie met 5 mogelijke standen
  • Stevig apparaat
  • Misstaat niet op een bureau
  • Perfect passend en uitneembaar grille (om fan schoon te maken)

Minpunten

• Koelvermogen van slechts 1 tot 3 graden
  • Storend gebroem bij alle fanspeeds verhindert werken in stilte

In deze review bespreek ik een laptopkoeler van Cooler Master, namelijk de Ergostand II.

Cooler Master Ergostand II

Vooraleer ik begin met de ingebruikname (koelprestaties en geluidsproductie) zal ik eerst een kort een algemene inleiding geven. Ik test deze in combinatie met een Sony Vaio Z 13,1”. Dit is geen gamemonster, maar heeft een normale notebookprocessor in een zeer kleine vormfactor die onder belasting toch vrij warm kan worden.

In de doos zat een handleiding, een mini-usb kabeltje en uiteraard de koeler zelf. Deze hoeft dus niet apart gevoed te worden. Waar het eigenlijk om gaat is natuurlijk de koeling die verzorgd wordt door 1 grote fan in het midden van het apparaat, achter een metalen grille. Onderaan de voorkant zijn 2 klepjes die de laptop op zijn plaats houden, dit is nodig omdat de koeler op 5 verschillende inclinaties kan staan, gaande van volledig plat (enkel op deze stand klikt de koeler vast) over 23, 34, 43 tot 52 graden.

5 mogelijke inclinaties

Aan de bovenzijde van de Ergostand II vinden we alle aansluitingen, namelijk 4 usb-poorten, DC 5V poort (voor extra voeding als de gebruikte apparaten aangeloten op de usb-poorten teveel stroom vereisen) en een mini-usb-poort voor het apparaat aan te sluiten aan een laptop.

Dit is aangevuld met een power-led, een wieltje om de fan-speed aan te passen en een aan/uitknop voor de fan zelf.

Aansluitingen

Aan de voorkant tenslotte is er een brede strip die blauw oplicht wanneer de fan draait, een geslaagd detail zonder voor teveel lichtjes te zorgen in mijn ogen.

Bouwkwaliteit

Bij het uitpakken lijkt het apparaat op het eerste zicht redelijk stevig.omdat het deel met de grille vastklikt in de voet (op de platte stand). Bij het uiteenklikken viel het mij op dat deze voet op zich zelf niet zo stevig is als ik zou verwachten, ik had zelfs wat schrik om deze kapot te doen. Hij is heel wiebelachtig en voelt goedkoop aan in tegenstelling tot de rest van het apparaat. Ik til hier niet zo zwaar aan omdat die voet normaal toch continu op de bureau staat. Als hij op de bureau staat, dan mag je heel hard duwen vooraleer deze gaat buigen, dus je kan er zeker van zijn dat de Ergostand 2 geschikt is voor de zwaarste laptops. Een duidelijk pluspunt is dat de grille (op een basisplaat) kan losgekoppeld worden om de fan te kuisen, die grille past trouwens perfect in het toestel en verdient een pluspunt hier.

Uitneembare grille

Onmiddellijk toch nog één klein puntje van kritiek: De grille zit vast aan de basisplaat door een groot aantal uitstulpingen van de grille die om de basisplaat zijn omgeplooid. Op zich is hier niets mis mee maar dit heeft wel tot gevolg dat er net genoeg speling is om een goedkope perceptie te geven als je er bijvoorbeeld met je vingers op tikt of de klepjes dichtplooit.

De koppeling van de rooster aan de grille geeft wat speling

Ondanks de kleine ‘flaws’ vind ik de bouwkwaliteit meer dan voldoende, je kan er heel wat kracht opzetten vooraleer hij gaat doorbuigen, en dat is tenslotte wat telt. Ook is het een mooi apparaat dat ook een functie heeft als USB-hub voor een bedrag rond de 30 euro. Alleen hiervoor zou ik het bijna aanraden, maar laten we nog niet op de conclusies vooruitlopen en de volgende onderdelen bekritiseren, namelijk geluidsproductie en koelprestaties.

Geluidsproductie

Ik heb eerder de NotePal U3 al mogen testen, een andere laptopkoeler van Cooler Master, en het grote nadeel daarvan vond ik de geluidsproductie van de fans, daar wordt gebruik gemaakt van 3 kleine fans en die maakten samen vrij veel herrie. Nu was ik wel benieuwd hoe een product met 1 grote fan zou presteren.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik hier meer van had verwacht. De draaiende fan werd helemaal overstemd door een zacht gebrom dat van toon verandert naargelang de snelheid van de fan. Ik vind het vreemd dat ze hierin niet wat meer moeite in hebben gestoken. In stilte werken met de fan aan is hierdoor niet echt mogelijk, daarvoor stoort het te hard. Bij een film, muziek of game (wanneer je de extra koeling kan gebruiken) vormt dat echter geen probleem. Daarom zie ik dit ook niet als een echte afknapper, eerder een slordigheid. Bij een maximaal draaiende fan kwam er wel al een goed briesje tot stand, wat belooft voor de koelprestaties. Als wat meer geluid een prijs is voor uitstekende koeling, dan is dat waarschijnlijk voor de meeste consumenten nog een goede balans. Ik ben dan ook benieuwd naar wat nog komt!

Koelprestaties

Deze sectie is in mijn ogen het belangrijkste onderdeel in van een laptopkoeler, maar toch kan ik er vrij kort over zijn, want de resultaten hieronder spreken voor zich. Eerst licht ik nog even de testprocedure uit voor de geïnteresseerden.

Testprocedure: de laptop zal getest worden wanneer hij aan netstroom hangt. De prestaties staan maximaal open en de test start nadat de laptop minstens 10 minuten uit heeft gestaan en daarna nog 5 minuutjes in idle. De temperatuur van de CPU wordt elke 10 seconden gemeten met het programma Core Temp gedurende 10 minuten (uit ervaring en een vorige review heb ik gemerkt dat de maximum temperatuur al na 10 minuten gehaald wordt). Core Temp meet de temperatuur van beide processorkernen apart, maar hier zal het gemiddelde van genomen worden om eventuele verschillen af te vlakken.
Deze test is uitgevoerd met 4 mogelijke activiteiten op de laptop. Idle, afspelen van HD-film, light gamen (TES: Morrowind) en heavy gamen (COD4MW). The Elder Scrolls 3: Morrowind, draait zonder problemen op de interne graphics, terwijl COD4MW eigenlijk te zwaar is en niet vlot draait.

In onderstaande tabel zien we de resultaten van de koeling in graden Celsius, ik noteerde 1 tot 3 graden koeler bij gebruik van de Ergostand II. Omdat ik dit zo teleurstellend vond heb ik ze nog eens opnieuw en er extra op gelet dat de intake fan van mijn laptop genoeg voorzien werd van frisse lucht, met gelijkaardige resultaten tot gevolg.
Opvallend is dat bij hogere loads de temperatuurswinst niet hoger is dan bij lagere loads of idle.

De temperatuurswinst is klein

Besluit
Na deze test kan ik niet anders dan concluderen dat de temperatuurswinst maar mager is en dat terwijl het apparaat tegelijkertijd ook niet stil te noemen is. Als laptopkoeler vind ik dit product dan ook niet helemaal geslaagd en zou ik het houden bij 3 sterren.
Bekijk je het echter van een andere kant: voor een bedrag rond de 30 euro heb je een zeer ergonomische en stevige laptopstand met USB-hub, die desgewenst ook nog een koelfunctie heeft als je er zware taken op gaat uitvoeren. Als je het vanuit dit standpunt bekijkt doe je er zeer goed aan dit product aan te schaffen. Vandaar heb ik na lang wikken en wegen toch 4 sterren veil voor dit product.

• Sony Vaio VPCZ21L9E (Zwart)

Heb jij ook een Cooler Master Notepal Ergostand II?