Specificaties Socket 775 met Intel G45 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-EG45M-DS2H Review

TERW_DAN 15 december 2008, laatste update op 17 november 2015, 1.170 views

Gigabyte GA-EG45M-DS2H

Pluspunten

• featureset van het bord
  • prestaties

Minpunten

• geen 2560*1600 mogelijk op de onboard DVI
  • knullige plaatsing van de LPT poort

Layout Score: 4
De Gigabyte EG45M-DS2H, het ultieme HTPC bordje?

Intel heeft kortgeleden de G45 chipset op de markt gezet, de P45 variant met grafische adapter geïntegreerd. Het grafische gedeelte wordt afgehandeld door een Intel GMA x4500HD, die support biedt aan HDacceleratie.

Ik was de gelukkige om als eerste in Nederland de Gigabyte EG45M-DS2H te mogen ontvangen vanuit Taiwan en deze te onderwerpen aan een review. Op papier ziet de G45 er erg leuk uit en de EG45M-DS2H ziet er ook zeer compleet uit.

specificaties
• 1 PCIe x1 slot
• 2 PCI sloten
• 3x USB header
• 1x firewire header

Op de backplate vinden we de nodige connectoren terug
• 1x PS/2
• 1x VGA
• 1x DVI
• 1x HDMI
• 1x eS-ATA (op ICH10R)

De inhoud van de doos bestaat uit:
• Moederbord
• floppy kabel
• P-ATA kabel
• casebadges
• driver cd
* in Europa wordt hier mogelijk nog een extra versie van meegeleverd

Een compact, maar zeer compleet bordje dat de basis kan vormen voor de ideale HTPC. In deze review zal ik kijken of dat ook daadwerkelijk zo is.

De eisen waar in mijn eigen een HTPC aan moet voldoen komen denk ik redelijk overeen met wat het voor de meeste mensen moet zijn.
• Compact
• Stil
• Snel genoeg voor het afspelen van wat voor formaat dan ook.

compact
Met een afmeting van 24 x 24 cm en alles onboard is het bord zeker compact. De kast waar deze inzit hoeft op zich niet hoger te zijn dan een paar cm, gezien je in principe geen losse insteekkaartjes nodig hebt. Hiermee is al snel voldaan aan de eis om het compact te houden. In combinatie met een 250W FSP low profile voeding en een 160GB 2.5" hdd is het klein genoeg in te bouwen.

stil
Het bord zelf is passief gekoeld, waardoor alleen een fan op de cpu nodig is. Door middel van de 4 pins cpu fan kan de snelheid van de fan netjes in bedwang gehouden worden, zodat ik me niet druk hoef te maken voor irritant gezoem. Omdat er ook geen videokaart in het systeem zit scheelt dat ook weer een warmte bron. Persoonlijk houd ik wel van een niet te hoge temperatuur in de kast (het is toch beter voor de levensduur) dus 1 stille fan kan altijd nog toegevoegd worden en is eigenlijk zat om het zaakje goed te koelen.

snel
Met een E8400 die ik erop getest heb is het afspelen van ieder denkbaar formaat geen enkel probleem. De hardware acceleratie van Bluray maakt het systeem prima te gebruiken om ook bluray schijfjes af te spelen zonder al teveel cpu belasting. Gemiddeld wordt er met hardware acceleratie zo'n 30% cpu gebruikt wat zeker niet slecht is.
Het afspelen van een diversiteit aan videoformaten gaf geen enkel probleem, waarbij voornamelijk de cpu gebruikt werd. X264 1080P films draaien zonder horten of stoten.

conclusie
Is de EG45M-DS2H het ultieme HTPC plankje?

Hoe goed ik het bordje ook vind, ik heb toch een ander bordje besteld (de Gigabyte MA78GPM-DS2H). De enige reden is het feit dat ik een 30" monitor heb die 2560*1600 als native reso heeft en duallink DVI vereist. Dat heeft de EG45M-DS2H niet.

Echter, als je het systeem aan een TV wilt koppelen (zoals de meeste HTPCs) dan is het echt een ideaal bordje. Alles wat je maar zou willen zit al onboard, waardoor je een heel compact en stil systeempje kunt bouwen. Onboard HDMI is een vereiste voor de meeste mensen als ze een HTPC willen bouwen en dat kan hiermee prima.

Dus de vraag kan vrij positief beantwoord worden. Het is een prima bord met alles wat je erop wilt hebben. Zelfs de 3d prestaties zijn niet slecht te noemen.

Heb jij ook een Gigabyte GA-EG45M-DS2H?

Reviews door de redactie

Dus een PCI Express slot x16 wat op x4 draait.. lekker bedacht.. Zie echt niet in waarom iemand dit bord zou kopen, voor dit geld kan je ook een MSI G45M Digital kopen, zelfde specs en prijs maar WEL een echte PCI express slot. http://www.techpowerup.com/index.php?80729

[Reactie gewijzigd door Moneta op 13 januari 2009 00:36]

Ik heb één opmerking mbt. het moederbord is dat het grote koelblok op de northbridge erg gemakkelijk loslaat en daardoor slechte koeleigenschappen heeft (slechte smurrie zeg maar). Let hier even op! Wellicht vervangen?