LG Nexus 4 16GB Zwart Review

Remcotjuuh 23 juli 2013, 3.227 views

LG Nexus 4 16GB Zwart

Pluspunten

• Goed scherm
  • Sterke SoC
  • Softwarematig erg goed
  • Lage prijs

Minpunten

• Matige camera
  • 4g ontbreekt
  • SD-kaartslot ontbreekt
  • FM-radio ontbreekt

Sinds de aankondiging van de Nexus 4 was ik al geïnteresseerd en dat al helemaal omdat ik toen nog met een low-end Galaxy Ace zat. Hierop had ik al meerdere ROMs geflasht en stock Android beviel mij erg goed. Daarom besloot ik een N4 te kopen en deze heb ik nu sinds een maand of 7.

Overall is het gewoon een erg goed toestel, dat zeker als je mede rekening houdt met de prijs, hoewel ik hem toenertijd toch voor een aardig wat hogere prijs heb weten te bemachtigen.

Scherm. Het scherm van 4.7" vind ik met mijn wat grotere handen erg fijn te bedienen, ook met één hand. De resolutie is ruim voldoende voor een scherm van deze grootte, de kijkhoeken zijn uitstekend en door een goede helderheid is het scherm ook in de zon goed af te lezen. Alleen de gevoeligheid is wat aan de lage kant, maar ik heb te horen gekregen dat die in de eerstvolgende update verbeterd gaat worden. Ten slotte zijn de kleuren ook niet helemaal goed gecalibreerd, maar de juiste kernel doet wonderen.

SoC. Over de snelheid en grafische prestaties ben ik ook dik tevreden. Met een S4 Pro ga je vloeiend door schermen, lopen apps soepel en laden pagina's snel. Ook de gpu houdt zich onder zware grafisch belasting erg goed. Daarnaast zou de eerstvolgende update een stel stevige grafische verbetering met zich meebrengen.

Camera. Over de camera ben ik iets minder tevreden. Natuurlijk schiet je met een 8MP camera over het algemeen mooie plaatjes, maar bij een kleine beweging wordt de foto bij mij al snel wat wazig. Daarnaast is de flitser op een korte afstand aardig overkill en krjg ik vrij snel overbelichting. Over de de filmfunctie kan ik weinig zeggen omdat ik deze amper gebruik. Over de frontcamera ben ik tevredener; voor wat je van een frontcamera mag verwachten presteert hij goed.

Batterij. Over de batterij is men over het algemeen wat minder tevreden, maar ik heb er niets over te klagen. Bij gemiddeld gebruik haal ik anderhalve dag en met de juiste kernel kom ik al vrij snel aan 4 uur schermtijd.

Features. De telefoon bevat de meeste features die je van een high-end smartphone mag verwachten, maar er zijn 2 belangrijke zaken die missen: een SD-kaartslot en 4g-functionaliteit. Omdat 16 GB voor mij ruim voldoende is en ik zelf nog geen behoefte heb aan 4g tellen deze gebreken voor mij niet erg zwaar. Een ander punt is de afwezigheid van een FM-radio. Dit mis ik toch wel t.o.v. mijm oude Ace.

Bouw. De minimalistische voorkant brengt een zekere mystiek met zich mee, die tevens erg goed aansluit bij de glinsterende glazen achterkant. Verder vind ik het afgeronde design erg mooi. Het feit dat zowel de voor- als achterkant van glas zijn geeft het toestel een luxe indruk, maar hierdoor ben ik wel continu bang voor gebroken glas, iets waar je met aluminium geen last van hebt. De knoppen sluiten verder goed aan bij het design, maar de knoppen zijn bij mij ietsjes zompig.

Software. Dit is toch wel een van de sterkste kanten van de Nexus 4. Als Nexustoestel ontvangt hij als eerste de updates van Google en tevens heb je geen last van een skin en overige bloatware. Ook de tweakability doet het toestel goed.

Ik ben dus erg tevreden met het toestel. Voor de relatief lage prijs krijg je een high-end toestel met vanilla Android, waardoor de Nexus 4 al helemaal geschikt is voor tweakers.

Heb jij ook een LG Nexus 4 16GB Zwart?

En... voor de mensen die in de grensstreek wonen handig om de prijzen bij onze Nachbarn in de gaten te houden :) http://www.saturn.de/mcs/...082,523287.html?langId=-3
Van tijd tot tijd duikt de prijs naar de 299,-

Mooie review / gebruikerservaring van een zeer mooi toestel!

[Reactie gewijzigd door Danny the dog op 23 juli 2013 23:50]

Bedankt voor de positieve feedback en bedankt voor de tip: indirect heb ik mijn toestel ook uit Duitsland :).
Goede duidelijke review Remco.