Tweakers zegt: 7,5

Specificaties Small form factor, 9 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Prodigy Wit Review

FiXeL 23 juli 2013, 676 views

BitFenix Prodigy Wit

Pluspunten

• Vormgeving
  • Interne layout
  • Zat bevestigings materialen
  • Ruimte zat voor ITX, met een beetje dremelwerk past zelfs ATX (kabelmagagement voor ITX is een makkie)

Minpunten

• Voetjes had beter gekund
  • Breedte/formaat van de case is best fors voor ITX
  • Power/reset/pwrled/hddled zitten aan de rechterzijde (als je altijd de case links onder het buro hebt staan geen probleem, maar tis even wennen als dat niet het geval is)

Dit kastje wordt niet de mijne, maar ik twijfel nu erg sterk om toch maar iets anders te halen voor mijn ouders, want ik ben best wel verliefd!

Iig, foto's laat ik deze keer achterwege, omdat voorgaande reviews van deze kast in zowel wit als zwart voldoende foto's bevatten voor een gedegen indruk van deze kast.

De reden van aanschaf is dat mijn ouders nu nog steeds een P4 northwood in hun oude pc hebben zitten, en deze machine had onlangs een overleden videokaart. Het is wachten op wat er nog meer stuk gaat, en het wordt hoog tijd dat ze eens wat nieuws krijgen. Nu had ik in de meterkast een zelfbouw NAS staan met een Asus E35M1-I bordje, die vaker stof stond te happen, dan daadwerkelijk wat aan het doen was, dus de keuze was vrij snel gemaakt om daar een nieuwe PC van te bouwen voor mijn ouders. De hardware is niet spectaculair snel, maar met een SSD zal dit systeem naast zuiniger, ook een stuk rapper lopen dan de oude P4.

En mn ouders lopen richting de 70 jaar, dus zijn ook niet al te snel meer. ;)

Iig, genoeg geneuzel over het waarom, back to the case! :P

Leveringsomvang

Vandaag stond de vaste pakjes bezorger aan de deur met 2 "doosjes", de eerste doos was die waar de SSD in zat, dus een klein doosje, de andere doos daartegen was het formaat waar je rustig twee autobanden mee kan versturen, en daar zat de case in, en de Be Quiet 300 Watt voeding die ik voor deze build had besteld.

Eenmaal door het verpakkingsmateriaal geworsteld, kwam ik een grote doos met de case tegen, en een kleinere doos met de voeding. Iig, Azerty heeft goed hun best gedaan om alles schadevrij aan te leveren, daarvoor hulde.

Eenmaal uit de doos, (en nog een doos) komt een strak witte case uit de doos gegleden, netjes verpakt in een plastic zak tussen twee stukken piepschuim.

Wat als eerste opvalt, is dat de zijpanelen en eigenlijk alles wat extern losgeschroefd kan worden, met thumbscrews is voorzien. Daar wordt ik als tweaker erg blij van, al zal het inbouwen van de hardware toch nog een kruiskop schroevendraaier vereisen.

Bouwkwaliteit

Voor een case in deze prijsklasse ben ik toch aangenaam verrast door het geleverde... De PSU kan geplaatst worden met behulp van een bracket, (met thumbscrews!) er worden standaard 2 fans meegeleverd, plenty schroeven, de bovenste HDD kooi kan zo verwijderd worden, en het chassis is gewoon rock-solid. Dit kan helaas niet gezegd worden voor de voetjes waar de case op staat (de beugels aan de onderzijde) want het wil toch best wel wiebelen, gezien deze van plastic gemaakt zijn.

Maar dat is niks wat een beetje handige tweaker op kan lossen door wat extra pootjes onder te case te modden. :)

Het is een bekend minpuntje van de case, en daarvan was ik op de hoogte voordat ik tot aanschaf overging.

een ander minpuntje, vind ik dan zelf, is dat het stoffilter voor de PSU een beetje goedkoop uitgevoerd is.. Het zal zijn werk prima doen, maar het is een stukje plastic wat niet echt lekker aansluit op de case, maar gezien de prijsklasse is dat misschien wat teveel gevraagd.

Een pluspunt is wel de verwijderbare grill aan de bovenkant, en als je geen optische drive inbouwt, of een 5,25 met veel diepte, zou je daar prima een 240mm radiator kwijt kunnen.

Inbouwen van de hardware

Laat ik meteen dan maar met de deur in huis vallen, je bouwt een case, met een front wat een 5,25" device accepteerd... waarom moet ik als consument nog steeds dat stukje blik eruit wurmen wat de doorgang versperd? Qua airflow maakt het weinig uit, en dat prutsen om dat plaatje eruit te krijgen zou eigenlijk niet hoeven. Pluspunt is wel dat na verwijdering er geen scherpe bramen te vinden zijn, (verwijdering door heen- en weer buigen) en Bitfenix heeft zelfs extra schroefgaten in het chassis achtergelaten om toch dat plaatje terug te schroeven. De reden waarom, ontgaat me helaas. Het plaatje is inmiddels ook richting prullebak verdwenen.

Om de bezel uit het front te halen, zal deze verwijderd moeten worden van het chassis. Simpel genoeg door 4 plastic pallen los te halen, en dan kan de bezel met 2 schroeven losgemaakt worden.

Anno 2013 is het eigenlijk bijna overbodig om nog een optische drive in te bouwen, en bij veel builds zie je dan ook dat deze verwijderd is. Magoed, mochten de oudjes toch ooit eens wat CD/DVD media willen draaien, dan zit ie er iig in. (en ik gebruik zo nu en dan ook mijn interne drive)

De inbouw van de componenten was zo gepiept, maar mocht je toch een ventilator willen plaatsen boven het moederboard, zou ik daar even mee wachten tot je het moederbord geplaatst hebt. Dit omdat je anders in de knoei komt met het vastschroeven van het moederbord met een te lange schroevendraaier.

Bij het installeren van de Crucial SSD had ik tijdens het uitpakken wel zoiets van: Crap, geen 3,5 naar 2,5" adapter... Geen nood, de verwijderbare brackets van de HDD racks hebben gaten voor een 2.5" device, dus die kan je zo vastschroeven.

De installatie van de voeding ging ook probleemloos, al moet ik hier wel bij opmerken dat het om een standaard ATX 300 watter ging, en je bij een groter formaat qua inbouwdiepte misschien toch in de problemen gaat komen. In ieder geval, als de inbouwdiepte geen probleem is heb je voldoende mogelijkheid om de kabels door de diverse openingen te routen, right out of the box is dat een dikke prima.

Wil je toch een grotere voeding plaatsen richting de 800-1000 Watt, hmja dan wordt het misschien tijd om de dremel af te stoffen. Maar gezien de meeste ITX borden slechts over 1 PCI-E slot beschikken, zal zoveel power waarschijnlijk ook niet nodig zijn.

Deze kast zal niet iedereen kunnen bekoren. Ten eerste is hij voor een ITX behuizing best wel fors, maar aan de andere kant biedt hij out of the box wel 5x 3,5" en 1x 5,25". Schuif de bovenste HDD kooi eruit en je kan hier een flinke videokaart kwijt. Modding potetial is ook erg hoog, en door de diverse kleuren kan je het ook snel eens worden qua WAF-factor. ;)

Iig, van wat ik heb gezien en gevoeld aan de case, is dit inderdaad een prodigy. (wonderkind) Je kan met deze case een hoop kanten op, en ook al hou je niet van casemodden, dan is straight out of the box er toch een hoop mogelijk. Ik ben iig onder de indruk.

Heb jij ook een BitFenix Prodigy Wit?

Ik heb zelf de rode Bitfenix Prodigy ben er zelf erg tevreden mee, niet groot maar voor mITX ook zeker niet klein. Voordeel tegenover kleine mITX case's is dat je met de Prodigy een goede game PC kan bouwen. Er is ruimte zat voor een grote videokaart als je de HDD kooi eruit haalt. Wat ook fijn is dat je 2 2.5 SSD's in het rechter zij paneel kan plaatsen :) verder leuke review maar foto's vind ik zelf toch wel bij een review horen :9
Ben ik het helemaal mee eens, maar omdat er al een hoop reviews van deze case op tweakers staan, (met foto's) heb ik deze bewust achterwege gelaten. Ik kan wel foto's plaatsen, maar gezien er al meerdere staan bij diverse reviews, heeft dat (vind ik zelf) weinig meerwaarde.

Iig, kickass case, misschien voor een simpel mini ITX systeem wat te fors, maar de ITX bordjes zijn intussen wel wat verder ontwtikkeld dan de VIA Epia bordjes van toen. Nu kan je een kontschoppend gamesysteen in een bescheiden kastje bouwen!
Erg nette revieuw
ik heb er een 650 watt voeding in liggen modulair het is even tobben maar die past er gewoon in:)
Bij mijn witte kast zitten er ook gaten op de bodem plaat onder de drives is dus plek voor nog een SSD
dus totaal 3 2,5" drives of totaal 9 2,5" drives