Specificaties Starterset, 1x 1Gbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-PA551KIT Review

dezejongeman 23 juli 2013, laatste update op 1 augustus 2013, 4.992 views

TP-Link TL-PA551KIT

Pluspunten

• 1Gbit poort.
  • kinderbeveiliging stekkerdoos

Minpunten

• cat5 kabel ipv cat5e
  • bovenkant iets te hoog waardoor je in een dubbele wandcontactdoos 1 van de 2 niet meer kunt gebruiken i.c.m. een geaarde stekker. een platte ongeaadre past er wel naast.

Zojuist mijn nieuwe speeltjes binnengekregen in de vorm van een powerline adapter kit. de reden dat ik voor deze kit heb gekozen is omdat ze beide over een gigabit poort beschikken en er stekker contact hebben. deze heeft overigens ook kinderbeveiliging doordat er plastic dopjes de polen blokkeren.

Unboxing:

bij het openen van de doos vinden we een cd, 2boekjes (welke beide quick guide heten maar toch echt verschillend zijn), 2 utp kabels en de 2 powerlineadapters.

Nadere inspectie van de kabels laat zien dat deze cat5 zijn en geen cat5e. toch vreemd als je het product schijnt te leveren waarmee je theoretisch 500Mbit kan vertoken.

Ook met de adapters zelf is iets vreemds aan de hand. afbeelding 2 verteld dat er maxmaal 15 ampere in de adapters gestopt mag worden waar onze groepen kasten over het algemeen 16 ampere kunnen leveren. Gelukkig heb ik geen aparaat dat zoveel stroom nodig heeft en maakt dit voor een correcte werking ook niets uit maar toch een vreemde waarde.

Connectie gemak:

de reklame op de doos zegt powerline 1 in het stopcontact en de andere binnen 60 sec en gaan. Ik verwacht niet dat dit zo makkelijk zou kunnnen. proef op de som dus. En ja hoor het blijkt te werken, wellis waar wordt de encryptie zo niet aangezet (128bit AES signaal encryptie). Maar als het goed is komen de data signalen toch niet door de meter van de meterkast en stroomaftappen om zo data te stelen lijkt mij voor mij thuis wat overdreven.

Snelheid:

Deze ga ik ergens komende week uitvoeren, heb geduld. Voor de rest kunnen we er simpel over zijn, met de geleverde kabels hoor je het maximum te halen. wel ga ik alvast iets over de setup vertellen. Ik knoop mijn pc en laptop (beide 1Gbit poort) via de powerlines aanelkaar. Vervolgens zal ik met "iperf" meerdere snelheids tests uitvoeren (verschillende plaatsen in huis). Bij de test worden ook de kabels vervangen door cat5e kabels zodat deze niet de beperkende factor zullen vormen.

Snelheidstest:

TCP window size: 9.54 MByte
------------------------------------------------------------
Pc situatie: Mijn pc staat boven op een werkkamer in een jaren 30 woning. Ik heb een laptop waarmee ik door het huis loop verschillende tests te doen.

test 1 is op een ongeaard stopcontact waar een verlengdoos in is gestopt. Beide adapters zitten in deze verlengdoos.

test 2 is een aantal meter verderop op de overloop.

test 3 is beneden in de huiskamer.

test 4 is met 1 geaardstopcontact in de keuken, de pc is ongeaard

[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 1] 0.0-30.0 sec 336 MBytes 93.8 Mbits/sec

[ 2] 0.0-30.1 sec 147 MBytes 40.9 Mbits/sec

[ 3] 0.0-30.1 sec 101 MBytes 28.2 Mbits/sec

[ 4] 0.0-30.0 sec 185 MBytes 51.6 Mbits/sec

------------------------------------------------------------
een teleurstellend resultaat voor 500Mbit geadverteerde adapters. Misschien komt dit omdat ik ongeaarde stopcontacten heb gebruikt.
------------------------------------------------------------

Proef op de som toont inderdaad aan dat ongeaard slechter presteerd met ~10-20Mbit/s. hierbij kwam ook de vraag in me op het uitmaakt of de polen gedraaid zitten.

test 5-9 zijn op een geaard stop contact met 1 geaarde stekkerdoos waar beide weer powerlines weer in zitten.

Test 6 zijn de polen omgedraaid doordat ik 1 van de adapters andersom in de stekkerdoos heb geplaatst, maar hier was die nog niet helemaal klaar met het paren waardoor deze waarde iets lager ligt.

test 7, 8 en 9 hier zijn de paren nog steeds gedraaid. maar de test is hier nog steeds gelijk.

test 10 is de stekkerdoos verplaatst in een ongeaard stopcontact en we zien dat polen die gedraaid ook niet uitmaken op een ongeaard stopcontact. Tevens komen deze waarden weer ongeveer overeen met test 1 waar de stekkerdoos in een ander ongeaard stopcontact zat.

[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 5] 0.0-30.0 sec 399 MBytes 111 Mbits/sec

[ 6] 0.0-30.1 sec 282 MBytes 86.9 Mbits/sec

[ 7] 0.0-30.0 sec 424 MBytes 118 Mbits/sec

[ 8] 0.0-30.0 sec 405 MBytes 113 Mbits/sec

[ 9] 0.0-30.0 sec 382 MBytes 107 Mbits/sec

[ 10] 0.0-30.0 sec 339 MBytes 94.8 Mbits/sec

Conclusie test:
Het maakt niet uit hoe de polen gedraaid zitten, maar wel of het stopcontact geaard is. Ik heb niet de beschikking over een digitale oscilloscoop om te testen waar dit verschil in zit. Mijn vermoeden is dat de aarde pool wordt gebruikt om signaal tijden of dergelijke over te zenden. Die signaal sterkte is dan wel heel laag want de aardlek knalt er niet uit. Deze techniek wordt ook toegepast in de nieuwe powerlines van linksys, vandaar het vermoeden..

voor tests van andere powerlines kun je even kijken bij de buren: http://nl.hardware.info/r...netwerk-vergelijkingstest

mijn kritiek op hun test van de buren is dat de afstanden die zij hanteren niet overeen komen met consumenten situatie. Tevens wordt er in huizen veel gebruikt met veel las doppen e.d. zij hebben een storing toegevoegd waar je je vraagtekens bij kan zetten. Deze lijkt mij niet goed te vergelijken lasdoppen in woningen, tevens komen hun snelheden naar mijn mening te hoog uit door de lab opstelling.

vragen en suggesties zijn welkom.

Heb jij ook een TP-Link TL-PA551KIT?

Ik heb zojuist mijn set teug gestuurd. Ik gebruikte deze in combinatie met een Mede8er MED600X3D maar diverse malen meegemaakt dat op het moment de media player wordt uitgeschakeld de powerline adapter in een powersave modus lijkt te komen. Het opnieuw inschakelen van de media player zorgt er niet voor dat de powerline de netwerklink hersteld. De powerline uit het stopcontact en weer terug plaatsen in de oplossing zoals ook de online documentatie aangeeft. Beetje vervelend dus verder kijken.
ik heb de adapter set aan de pc hangen, maar ik heb deze problemen nog niet meegemaakt. de set werkt bij mij nog steeds prima. waarschijnlijk had je net die van maandag ;) .
.......dit is dus totale onzin (sorry).
Ik heb precies hetzelfde stand-by probleem :'(
Ik heb twee van deze sets in huis gehad (nieuwbouw). Zolang ze niet in de beruchte stand-by mode gaan werkt het prima. Valt 1 van de adapters in de stand-by stand, dan is het gedaan met de verbinding : de adapter komt namenlijk niet meer uit die mode, ook niet wanneer je netwerksignaal vanaf je pc/laptop stuurt.
Je zal de adapter fysiek even in en uit het stopcontact moeten halen.

De (beta) tool die TP-Link aanbiedt als lapmiddel heeft wel de stand-by stand uitgezet, maar verder heb ik enorm veel uitval en verbindingsproblemen.
Nu draai ik weer met mijn "oude" PA251 kit en ik heb echt 0,0 storing of uitval.